تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814697490




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افت 8 تا 10 درصدي فروش لبنيات پس از ماه مبارك رمضان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: افت 8 تا 10 درصدي فروش لبنيات پس از ماه مبارك رمضان
در پي صدور مصوبه ستاد تنظيم بازار مبني بر افزايش نرخ شير خام از 1110 به 1440 تومان و رشد 15 درصدي قيمت فرآورده‌هاي لبني در ماه مبارك رمضان، از كارخانجات خبر مي‌رسد كه با به پايان رسيدن ماه رمضان، فروش كارخانجات هشت تا 10 درصد افت كرده است.


به گزارش «جوان» به رغم عدم كشش بازار محصولات لبني، ستاد تنظيم بازار در اوايل تيرماه (ماه مبارك رمضان) طي مصوبه‌اي نرخ شيرخام را از 1110 تومان به 1440 تومان افزايش داد. در همان زمان اين افزايش قيمت با واكنش شديد كارخانجات مواجه شد، زيرا رشد 30 درصدي بهاي شير خام با افزايش 21 درصدي فرآورده‌هاي لبني همراه مي‌شد و به دليل كاهش تقاضا انجام آن غيرمنطقي و غيرعملي بود.
سرانجام پس از پافشاري دامداران بر افزايش قيمت و ممانعت كارخانجات از رشد قيمت‌ها، در ماه مبارك رمضان اعلام شد كه كارخانجات شير خام را بين 1150 تا 1250 تومان از دامداران خريداري كنند و قيمت شير و فرآورده‌هاي لبني را نيز 15 درصد افزايش دهند و پس از ماه رمضان با افزايش 15 درصدي فرآورده‌هاي لبني براي بار دوم، شير خام را از دامداران به نرخ 1440 تومان خريداري كنند. بر اساس اين گزارش، اكنون با به پايان رسيدن ماه رمضان و كاهش تقاضا براي شير و فرآورده‌هاي لبني در بازار، كارخانجات حاضر به افزايش قيمت لبنيات و شير خام نيستند و معتقدند كه در روزهاي گذشته با افت فروش مواجه شده‌اند. در اين خصوص رضا باكري، رئيس انجمن صنايع لبني در گفت‌وگو با «جوان» مي‌گويد: براساس تبصره 2 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه اگر دولت بنا به مصالحي، قيمت كالاهاي مصرفي را به صورت تكليفي افزايش دهد، مكلف است كه مابه‌التفاوت قيمت تمام شده ظرفيت تكليفي را به توليدكنندگان سوبسيد بپردازد. وي ادامه داد: دولت مكلف است مابه‌التفاوت نرخ 1110 تا1440 تومان را به دامداران سوبسيد بپردازد و كارخانجات لبني هيچ مسئوليتي در قبال افزايش نرخ شير خام ندارند. وي مي‌افزايد: نرخ 1440 تومان شير خام در بازار قابل اجرا نيست و دولت نمي‌تواند بر خلاف قانون عمل كند و افزايش نرخ شير را به توليدكنندگان فرآورده‌هاي لبني پاس دهد. وي از افت 8 تا 10 درصدي فروش محصولات لبني در روزهاي اخير خبر داده و تأكيد مي‌كند: كارخانجات به هيچ وجه خريد شير خام به نرخ 1440 تومان را وعده نداده‌اند و از زمان صدور مصوبه تنظيم بازار، اعلام كردند كه مابه‌التفاوت نرخ تكليفي بايد از سوي دولت تأمين شود. باكري اظهار مي‌دارد: اكنون كارخانجات مجبورند با افت فروش محصولات لبني، همان 15 درصدي كه محصولاتشان را افزايش دادند، بار ديگر قيمت‌ها را كاهش دهند تا با مشكلات مالي  و دپوي توليد مواجه نشوند.

  نرخ واقعي شيرخام حداكثر 1110 تومان
 همچنين مسئول كميته فني انجمن صنايع لبني نيز معتقد است كه نرخ 1440 تومان غيرواقعي است و بايد اصلاح شود. حسين بختيار در گفت‌وگو با «جوان» مي‌گويد: برخي از كارخانجات دامداري و واحدهاي توليد شير دارند و با توجه به قيمت تمام شده شير در اين دامداري‌ها، نرخ واقعي بين 1034 تا 1110 تومان است و به نظر مي‌رسد محاسبه نرخ فوق از سوي ستاد تنظيم بازار و وزارت جهاد كشاورزي غيرمنطقي است. وي با تأكيد بر اينكه كارخانجات بايد از مصوبه ستاد پيروي كنند، مي‌افزايد: دولت بايد مابه‌التفاوت 1200 تومان تا 1440 تومان را به دامداران بپردازد، اما متأسفانه همچنان با تأخير در پرداخت‌ها مواجه است. به گفته وي در حال حاضر فقط 5/19 درصد از پرداخت‌هاي اسفندماه به دامداران محقق شده و پنج ماهه امسال را نيز دولت به توليدكنندگان شير بدهكار است، از اين رو تأخير در پرداخت‌ها دامداران را نيز دچار مشكل كرده و عدم كشش بازار نيز كارخانجات را با گرفتاري و عدم فروش محصولاتشان مواجه كرده است.
بختيار افزايش مجدد فرآورده‌هاي لبني را در مردادماه رد كرده و مي‌گويد: با توجه به افت فروش، كارخانجات بايد قيمت‌ها را كاهش دهند و امكان افزايش قيمت‌ها وجود ندارد.
بختيار تأكيد مي‌كند: در حال حاضر كاهش تقاضا و حذف شير و فرآورده‌هاي لبني از سبد خانوار و افت فروش موجب نگراني توليدكنندگان شده است، اما پيش‌بيني مي‌شود با پرداخت سه ماهه اول امسال از سوي دولت مشكلات مالي دامداران اندكي كاهش و فشار كارخانجات نيز كاهش يابد. بختيار تأكيد مي‌كند: با توجه به مشكلات دامداران و كارخانجات، چاره‌اي جز همكاري و تعامل نداريم و از آنجايي كه موضوع شير به تمام اقشار جامعه مربوط مي‌شود مسئولان بايد به اين موضوع ديدگاه ملي داشته باشند و با تصميمات غيرمنطقي‌شان اين صنعت را دچار مشكل نكنند. اما نكته قابل توجه اينكه دامداران هيچ اعتقادي به پرداخت سوبسيد از سوي دولت ندارند و همچنان تأكيد مي‌كنند كه نرخ اعلامي از سوي ستاد تنظيم بازار بايد توسط كارخانجات پرداخت شود، نه دولت. در اين خصوص سيد احمد مقدسي مي‌گويد: كارخانجات توجهي به مصوبه ستاد ندارند و سازمان حمايت نيز همچنان سكوت كرده و از توليدكننده دفاع نمي‌كند.
وي مي‌افزايد: در ساير استان‌هاي كشور نيز شير خام را فقط 1110 تومان از دامدار خريداري مي‌كنند و نرخ 1200 تومان را نيز قبول ندارند.

نویسنده : علي طالب‌زاده 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن