تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زيرا كه نجات تو در آن است... تقواى ال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813352087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جهان انرژی در حال تغییر است/تولید اوپک پس از سال 2020 تشدید می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مجله نفت شرکت انی ایتالیا؛ جهان انرژی در حال تغییر است/تولید اوپک پس از سال 2020 تشدید می شود تهران - ایرنا - مجله معتبر نفت، متعلق به شرکت انی ایتالیا، از غول های نفتی جهان، در شماره 25 خود نوشت: نقشه جهان انرژی در حال تنظیم دوباره و بسیاری از قوانین آن در حال بازنویسی است.


به گزارش گروه اقتصادی ایرنا این مجله که هر سه ماه یکبار منتشر می شود نوشت، با به توجه به آنچه در دنیای انرژی در حال وقوع است، واردکنندگان اصلی نفت به تدریج صادرکننده خواهند شد در حالی که بسیاری از کشورهایی که در طول سالیان متمادی صادرکنندگان اصلی بوده اند، در حال تبدیل شدن به کشورهای مصرف کننده نفت هستند.
آینده می تواند نشان دهد که با ترکیب درست خط مشی ها و فناوری ها، ارتباط مستقیم کنونی میان رشد اقتصادی، تقاضای انرژی و انتشار دی اکسید کربن در هوا قابل تضعیف است. افزایش نفت و گاز غیرمعمول و انرژی های تجدیدپذیر در حال تغییر دانسته های ما از توزیع منابع انرژی هستند. مرکز ثقل تقاضای انرژی در حال گردش به سمت اقتصادهای نوظهور مانند چین و هند است.
رشد این کشورها، محرک افزایش مصرف انرژی در جهان خواهد بود و مصرف انرژی در جهان در طول سال های 2011 تا 2035 را یک سوم افزایش می دهد.
براساس چشم انداز 2013 آژانس بین المللی انرژی، چین پیش از آنکه هند در سال 2020 از آن پیشی گیرد و موتور اصلی رشد در جهان شود، موتور رشد جهان خواهد بود.
جنوب شرق آسیا نیز از کانون هایی است که تقاضای انرژی آن روز به روز افزایش می یابد. در اوایل دهه 2020، چین در حال تبدیل شدن به بزرگ ترین واردکننده نفت و هند در حال تبدیل شدن به بزرگترین وارد کننده زغال سنگ خواهند بود.
در این میان، آمریکا که بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان است به تدریج سمتی حرکت می کند که در سال 2035، تمام نیازهای خود در بخش انرژی را با استفاده از منابع داخلی خود تامین می نماید.
روی هم رفته، چنین تغییراتی موجب یک جهت گیری مجدد در مبادلات انرژی از سوی حوزه اقیانوس اطلس به سوی منطقه آسیا پاسیفیک می شود.
پشت پرده تغییر نقشه انرژی جهان، تداوم وضع نگران کننده برخی شاخص های کلیدی در سیستم سلامتی دنیای انرژی است.
برغم برخی علایم تشویق کننده به ویژه در بخش کارآمدی انرژی و برخی خط مشی های جدید، انتشار گاز دی اکسید کربن به دلیل مصرف انرژی همچنان روبه افزایش خواهد بود، آن هم با نرخی که خطرات مصیبت باری برای سیاره زمین خواهد داشت.
یارانه به مصرف کنندگان نهایی سوخت های فسیلی که برآورد می شود در سال 2012 معادل 544 میلیارد دلار در سطح جهان بوده است، همچنان به تخریب بازارها، سوزاندن بودجه دولت ها و تحریک اتلاف انرژی ادامه می دهد.
قیمت بالای نفت، بر اختلاف قیمت گاز و برق در مناطق مختلف تداوم خواهد بخشید و افزایش صورتحساب های واردات نفت در بسیاری از کشورها، هرچه بیشتر روی رابطه میان انرژی و درجه توسعه اقتصادی متمرکز شود، یعنی همچنان افزایش رشد اقتصادی نیازمند مصرف انرژی بیشتر است. حدود 1.3 میلیون نفر که نصف آنها ساکن قاره آفریقا هستند، کماکان به برق که اصلی ترین نوع امنیت انرژی در جهان محسوب می شود، دسترسی نخواهند داشت.
در حالی که نقشه جهان انرژی توسط منابع نفت و گاز غیرمعمول در حال ترسیم دوباره است، اکنون توجهات از گاز شیل به سمت نفت سخت سبک (ال.تی.او) چرخیده است.
تولید ال.تی.او در آمریکا که در سال 2005 نزدیک صفر بود، در اواسط سال 2013 به 2.3 میلیون بشکه در روز رسید که معادل یک چهارم کل تولید نفت آمریکا و تقریبا سه درصد تولید جهانی نفت است.
در حقیقت، پیشرفت در تکنیک های حفاری گاز شیل است که راه را برای بهره برداری تجاری ال.تی.او هموار کرده است.
افزایش تولید ال.تی.او بر بازارهای جهانی نفت تاثیر اساسی گذاشته است، نیاز آمریکا به واردات نفت به طور چشمگیری در حال کاهش و تقاضای آن برای نفت اوپک رفته رفته کمتر می شود.
ال.تی.او به تاثیرگذاری بر بازارهای جهانی ادامه خواهد داد، با این وجود نباید در مورد تاثیر بلندمدت آن اغراق کرد.
آمریکا در آخرین چشم انداز 2013 خود از دنیای انرژی پیش بینی کرده تولید نفت خاورمیانه تا سال 2020 افزایش تدریجی خواهد داشت و سپس تولید آن شدت می یابد، زیرا کاهش تولید نفت معمول در بسیاری از کشورهای دیگر جهان از مجموع افزایش تولید ال.تی.او، ماسه های نفتی کانادا، میدان های نفتی برزیل در آب های عمیق و گاز طبیعی مایع جهان پیشی می گیرد.
در مجموع پیش بینی می شود تولید نفت در خاورمیانه در طول سال های 2020 تا 2035 بیش از شش میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
همچنین در چشم انداز یادشده پیش بینی شده است، تولید جهانی نفت از 87 میلیون بشکه در روز در سال 2012 به 98 میلیون بشکه در روز در سال 2035 برسد که دو سوم این افزایش تولید، از سوی اوپک تامین خواهد شد به طوری که سهم آن از تولید جهانی نفت از 43 درصد در سال 2012 به 46 درصد در سال 2035 خواهد رسید. این به معنی افزایش اهمیت سرمایه گذاری در صنایع بالادستی نفت به ویژه در خاورمیانه، برای اطمینان از امنیت عرضه نفت در بلندمدت است.
آمریکا در چشم انداز سال 2013 جهان انرژی می گوید، کشورهای اصلی دارنده نفت به ویژه عربستان سعودی می توانند اساسا با نرخی بیش از آنچه ما پیش بینی می کنیم به تولید نفت خود بیفزایند، آنها منابع، ابزارهای مالی و فنی لازم را در اختیار دارند، لیکن خط مشی های مدیریت بازار در کوتاه مدت، خط مشی های استخراج نفت در بلندمدت و گرایش به ملی شدن منابع در برخی کشورها و عوامل غیرمترقبه احتمالا همانگونه که در دهه های گذشته نیز شاهد بوده ایم، مانع شکل گیری سرمایه گذاری ها در آینده خواهند بود.
مثل همیشه این خطر جهان انرژی را تهدید می کند که سرمایه گذاری ها در منطقه خاورمیانه کمتر از مقدار مورد نیاز برای پاسخ دادن به تقاضای نفت باشد که این امر می تواند موجب افزایش قیمت ها شود.
در طرف عرضه، کشورهای مصرف کننده انرژی به تلاش برای استفاده کارآمدتر از انرژی ادامه می دهند و تمایل به استفاده از انرژی های پایدار به ویژه در بخش حمل و نقل روبه افزایش است. وسایط نقلیه برقی و گازی می توانند به کاهش مصرف نفت کمک کنند اما افزایش استفاده از این انرژی ها نیز به قابلیت دسترسی به زیرساخت های مورد نیاز و کاهش هزینه این انرژی ها بستگی دارد.
بازارهای منطقه ای گاز به یکدیگر نزدیکتر می شوند، اما اختلاف قیمت میان آنها ادامه خواهد داشت. آمریکا اینک نیازی به زیرساخت های صادرات گاز به خارج از آمریکای شمالی ندارد اما این وضع قبل از پایان دهه جاری تغییر خواهد کرد.
اقتصام(6)1063**1558



12/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن