تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798322074




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد گلوگاه؛ معدن ناشناخته انجیر ایران+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
گلوگاه؛ معدن ناشناخته انجیر ایران+تصاویر
شهرستان گلوگاه، شرقی‌ترین نقطه استان مازندران، با داشتن درختان متنوع انجیر و بهره‌مندی از شرایط آب و هوایی منحصر به‌فرد، معدن ناشناخته انواع انجیر در ایران است.

خبرگزاری فارس: گلوگاه؛ معدن ناشناخته انجیر ایران+تصاویر



به گزارش خبرگزاری فارس از بهشهر، مرداد هر سال در ایران و به‌ویژه شمال کشور، به فصل انجیرپزان معروف است، در این ماه شاهد ورود میوه خوشمزه و پرطرفدار انجیر در بازارهای کشور هستیم. انجیر به دلیل شکل و دانه‌های ریز آن از خانواده توت بوده، و نام علمی درخت آن فیکوس (Ficus) است، در اهمیت آن همین بس که در قرآن و در سوره مبارکه "تین" در کنار زیتون از آن قسم یاد شده است، درخت انجیر از چهار تا 20 سالگی میوه می‌دهد و از برگ، شیره سفیدرنگ و تنه آن نیز در درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی و گوارشی استفاده می‌شود. درخت انجیر به وسیله بذر، قلمه، پاجوش و پیوند تکثیر می‌شود، علت شکل‌های مختلف آن نیز به دلیل نوع آب و هوایی است که در آن رشد و نمو کرده است؛ در نواحی مرطوب، میوه انجیر درشت است و دم آن طویل، مقدار شیرینی‌اش نیز کم است، در هوای خشک و گرم، دم میوه کوتاه است و میوه‌هایش کوچک، و مقدار شیرینی‌اش، زیاد است. × انجیر؛ دارویی طبیعی و سرشار از خاصیت ‌تحقیقات پزشکان و محققان، بیانگر این است که میوه انجیر، دارویی بسیار مفید و طبیعی و سرشار از خاصیت است، برای افرادی که قوای جسمانیِ ضعیفی دارند بسیار  سفارش شده است، به‌وی‍ژه برای کودکان در حال رشد و کودکانی که از سوء تغذیه رنج می‌برند. بارور شدن انجیر در مرداد و در اوج گرما، و مصرف آنها در این زمان، باعث تعریق و کاهش حرارت بدن می‌شود، علاوه بر داشتن ویتامین‌های A، B و C، که نقش مهمی در سلامت جسمی و روحی افراد دارند، برای درمان بسیاری از بیماری‌های داخلی مانند ناراحتی‌های سینه و مجاری تنفسی، همچنین بیماری‌های مفاصل، بسیار مفید است.   افرادی که از لاغری رنج می‌برند نیز می‌توانند انجییر تازه یا خشک را در برنامه غذایی خود قرار داده و تاثیر شگفت‌انگیز را احساس کنند. شیره سفیدی که بعد از چیدن انجیر در انتهای میوه مشاهده می‌شود برای درمان زگیل و میخچه، داروی شفابخشی است که اگر به صورت مرتب و روزانه استفاده شود تاثیراتش را به وضوح خواهید دید، این شیره سفیدرنگ برای درمان ناباروری نیز توصیه شده است. وجود پتاسیم، فسفر، کلسیم و سدیم در این میوه بهشتی حکایت از تاثیر  مثبت آن بر روی مغز، استخوان، تعادل فشار خون، و دستگاه گوارشی بدن دارد. خواصی که عنوان شد، اندکی از بسیار خواص میوه پرخاصیت انجیر است، اما این میوه بهشتی به فراخور تاثیرات مثبتی که دارد، ممکن است برای برخی از افراد، مشکل‌افرین باشد.

× چه کسانی نباید انجیر بخورند؟ براساس بررسی‌ها و تحقیقات پزشکان، خوردن بیش از اندازه انجیر برای معده و چشم زیان‌آور است و برای خنثی کردن این تاثیر در چنین مواردی، باید از کرفس استفاده شود. انجیر برای بیماران مبتلا به قند، اختلالات معده و روده مضر است، زیاده‌روی در مصرف آن سبب نفخ و اسهال می‌شود، خوردن به‌تنهایی آن برای کبدهای ضعیف مناسب نیست و این افراد می‌توانند انجیر را با گردو بخورند. × میزان مصرف روزانه انجیر میزان مصرف کالری روزانه هر فرد، به سن، جنس، قد و نوع فعالیت روزانه بستگی دارد و البته باز هم بسته به شرایط آب و هوایی تغییر می‌کند، اما به‌ طور معمول یک فرد عادی و متوسط به روزانه حداقل یک‌هزار و 800 تا دو هزار کالری نیاز دارد. برخی از محققان و متخصصان علوم تغذیه، مصرف روزانه 5 عدد انجیر خشک معادل 100 گرم را توصیه می‌کنند و معتقدند این میزان، دارای 270 کالری است، و نباید بیش از این مقدار مصرف شود. اگر وزن‌های مساوی از انجیر تازه و خشک را با هم مقایسه کنید، میزان کالری انجیر خشک، پنج برابر بیشتر از انجیر تازه است،‌ و اگر هر 100 گرم انجیر خشک، 270 کالری داشته باشد، این میزان در انجیر تازه به 54 کالری می‌رسد. برخی از متخصصان علم تغذیه نیز معتقد هستند که صد گرم انجیر تازه، داراى صد کالرى است و صد گرم انجیر خشک نیز 250 کالرى دارد. روی هم رفته، مصرف صد گرم انجیر خشک و کمتر از 500 گرم انجیر تازه در روز، ضرری برای انسان نخواهد داشت. × زمان مصرف انجیر برخی‌ از متخصصان علوم تغذیه معتقد هستند خوردن انجیر در هر زمان از شبانه‌روز فرقی ندارد، اما توصیه بیشتری بر خوردن آن در طول روز شده است. انجیر را می‌توان همراه با میوه‌های غیر اسیدی مصرف کرد، انجیر با میوه‌هایی از خانواده پرتقال و گریپ‌فروت و توت‌فرنگی، سازگار نیست. انجیر خشک را می‌توانید از شب بخیسانید و صبح ناشتا مصرف کنید، این مواد را می‌توانید با شیر نیز مخلوط کرده و میل کنید. انجیر تازه را برای صبحانه و میان‌وعده و حتی قبل از غذا برای تحریک اشتها، می‌توانید به میزان لازم استفاده کنید. انجیر تازه را در یخچال نگهداری کنید، در هنگام خرید دقت کنید که بوی ترشیدگی در آن نباشد. × مراکز تولید انجیر در ایران را بشناسیم بررسی‌های محققان حاکی از آن است که بیش از 800 گونه درخت انجیر در دو نوع خوراکی و غیر‌خوراکی در سراسر جهان می‌روید. در کشور ما نیز استان فارس و شهرستان استهبان علاوه بر تولید و توزیع انجیر تازه و ارسال آن به بازار، سهم عمده‌ای در تولید انجیر خشک در ایران و دنیا دارد، انجیر استهبان از نوع "اِزمیر" و در ارقام انجیر سیاه‌، سبز، شاه انجیر و کشکی است. در شمال کشور نیز به‌دلیل تنوع آب و هوایی، گونه‌های مختلفی از انجیر رشد می‌کند، در مازندران و شرق این استان، شهرستانی به نام گلوگاه قرار دارد که مرکز ناشناخته انجیر ایران است. در این شهرستان، هم می‌توانی انجیرهای دم‌کوتاه را ببینی و هم انجیرهای گلابی‌شکل و دم‌بلند را، در برخی از نقاط شهرستان گلوگاه شاهد آب و هوایی معتدل و مرطوب هستیم که وقتی اندکی از شهر فاصله گرفته‌ای و به سمت کوهستان می‌روی به هوایی گرم و خشک می‌رسی که به وضوح می‌توانی انجیرهای دم‌کوتاه را بیابی.

از اواسط مرداد تا اوایل پاییز، بازار فروش انجیر در گلوگاه داغ است، انجیر این شهرستان تا حدی پرطرفدار است که برخی از بازاریان شهرهای اطراف آن، انجیرهای شهر خود را با نام گلوگاه به فروش می‌رسانند، اما آنها که به دنبال انجیر اصل گلوگاه هستند، یا سفارش می‌دهند و یا خود به شهر گلوگاه آمده و آن را تهیه می‌کنند. نبود بازار مناسب برای توزیع این محصول ارگانیک به سراسر کشور، باعث شده است تا به یک خوراک تازه معروف باشد، اگر شما علاقه به خوردن انجیر دارید و مقداری از آن را تهیه کرده، و می‌خواهید برای مدت بیشتری نگهداری کنید، فقط به میزان مصرف روزانه از آن را بشویید و بقیه را در یخچال نگهداری کنید. از ارگانیک بودن انجیر گلوگاه اطمینان خاطر داشته باشید چون هیچ سمی در آن استفاده نمی‌شود و کاملا طبیعی است، به همین خاطر سعی کنید، انجیر گلوگاه را پس از شست‌وشوی، با پوست مصرف کنید.

نمایی از جاده گلوگاه به دامغان که پوشیده از درختان انجیر خوراکی است قند موجود در انجیر گلوگاه بیش از سایر مناطق است و دلیل اصلی آن نیز، آب و هوای مدیترانه‌ای و منحصربفرد آن است، انواع مختلف انجیرهایی که در شهرستان گلوگاه می‌رویند، به‌گونه‌ای خود را با محیط وفق داده‌اند که گویا بومی مازندران هستند.‌ تا کنون، انجیرهای شیرین، سفید، سیاه، غلامی، وستا، بنگالی، گانیشِ سبز، استهبان، کاریکا، و گلابی‌شکل، در گلوگاه شناسایی شده‌اند اما هنوز برخی گونه‌های آن شامل وستا، بنگالی، کاریکا و گانیشِ سبز مورد تحقیق قرار نگرفته‌اند. × تولید سالانه 200 تن انجیر مرغوب در گلوگاه رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه نیز در گفت‌گو با خبرنگار فارس در بهشهر و گلوگاه، گفت: در حال حاضر طبق آمار موجود، پنج هزار اصله درخت انجیر در این شهرستان وجود دارد که سالانه حداقل شاهد استحصال 200 تن انجیر مرغوب از این درختان هستیم. علی طاهری با بیان اینکه کاشت انجیر در حاشیه اراضی یا به‌صورت انبوه در مزارع کشاورزی مورد نظر جهاد کشاورزی است، افزود: اکنون در حاشیه بسیاری از اراضی کشاورزی، شاهد درختان انجیر هستیم که هم باعث زیبایی اراضی شده‌اند، هم سایه دلنشینی دارند و هم میوه خوش‌خوراک آنها سهمی هر چند کوچک در امرار معاش خانواده‌ها محسوب می‌شود. وی در پایان، گفت: در حال حاضر هر کیلو انجیر گلوگاه در بازار شهرستان و شهرهای اطراف، سه تا چهار هزار و 500 تومان و در جاده‌های اصلی نیز به همین میزان، فروخته می‌شود. × معرفی انجیر گلوگاه با برگزاری نخستین جشنواره انجیر فرماندار و رئیس کارگروه توسعه کشاورزی شهرستان گلوگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بهشهر و گلوگاه، گفت: شهرستان گلوگاه قابلیت‌های زیادی برای توسعه اقتصادی دارد، در برخی جنبه‌ها نیاز به زیرساخت‌های آنچنانی نیست، فقط نیاز به کمی همت دارد. وی تصریح کرد: انجیر گلوگاه، یکی از مهم‌ترین و بهترین محصول ارگانیک این منطقه از کشور است که طرفداران زیادی دارد. رئیس کارگروه توسعه کشاورزی شهرستان گلوگاه با بیان اینکه بسیاری از هموطنان ما انجیر گلوگاه را می‌شناسند و در فصل انجیر، از این نعمت خدادادی بی‌نصیب نمی‌مانند، اظهار داشت: برای معرفی بیشتر این میوه بهشتی و محصول ارگانیک شمال، همچنین معرفی آن به‌عنوان میوه شاخص به سراسر کشور، با همکاری مسئولان و راهنمایی امام جمعه شهرستان تصمیم گرفتیم تا نخستین جشنواره انجیر گلوگاه را برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: در بازدیدی که از سه مکان‌ پیشنهادی برای این جشنواره داشتیم؛ بر برگزاری آن در امام‌زاده قاسم(ع) واقع در جاده اصلی بهشهر ـ گلوگاه اتفاق نظر شد و زمان آن نیز 25 تا 30 مرداد است، البته امکان دارد این زمان به سه روز تغییر یابد. فرماندار گلوگاه همچنین از برپایی غرفه‌های مختلف، شامل نمایشگاه و فروشگاه‌های انواع انجیر و فرآورده‌های آن مانند لواشک، مارمالات، مربا و شیره انجیر، خبر داد و گفت: برنامه‌های فرهنگی و هنری نیز در افتتاحیه و اختتامیه جشنواره، خواهیم داشت. قاسمی‌طوسی یکی دیگر از اهداف جشنواره را، تقدیر از "علی‌اکبر ایران‌نژاد" عنوان و تصریح کرد: این فرد، زحمات زیادی را برای گسترش فرهنگ درختکاری و به صورت اختصاصی کاشت درختان انجیر در جاده‌ گلوگاه  ـ دامغان، انجام داد و سال‌های زیادی از عمر خود را با هزینه شخصی، برای کاشت و معرفی این میوه، وقف کرد. × حاشیه اراضی کشاورزی نباید خالی از درخت باشد امام جمعه گلوگاه، ایده برگزاری جشنواره انجیر در این شهرستان را به فال نیک گرفت و گفت: فقر و بیکاری کمرشکن در گلوگاه، مسئولان را آزار می‌دهد بنابراین باید به دنبال راه‌هایی برای توسعه اقتصادی شهرستان باشیم که یکی از موارد آن برگزاری چنین برنامه‌هایی است. حجت‌الاسلام سید ابراهیم میراحمدی با بیان اینکه کشاورزان نباید اطراف زمین خود را خالی بگذارند، افزود: وقتی محصولی به قداست و اهمیت انجیر در گلوگاه داریم که بهترین کیفیت را هم دارد، چرا اراضی کشاورزی خود را خالی بگذاریم. رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان گلوگاه، در ادامه گفت: انجیر گلوگاه محصولی است که می‌تواند با جذب سرمایه‌گذار حتی به بازارهای حاشیه دریای خزر راه پیدا کند، این مهم با وجود زیرساخت ارزشمندی چون بندر امیرآباد، دور از انتظار نیست. وی در پایان سخنان خود، بر ضرورت کشت اختصاصی و انبوه درختان انجیر در اراضی کشاورزی و خالی نگذاشتن حاشیه زمین‌های زراعی تاکید کرد. × پخت آش انجیر در جشنواره انجیر گلوگاه "نادره محمودجانلو" که مسئولیت غرفه‌های نخستین جشنواره انجیر گلوگاه را به عهده دارد، یکی از بانوانی است که با میوه انجیر می‌تواند مواد غذایی متنوعی تهیه کند. وی به خبرنگار خبرگزاری فارس در بهشهر و گلوگاه، گفت: در چندین جشنواره استانی و ملی ویژه پخت غذاهای سنتی و محلی شرکت کرده و مقام‌های زیادی را کسب کرده که آخرین‌بار در جشنواره غذاهای سنتی زنجان با پخت آش انجیر توانست رتبه ممتاز را به خود اختصاص دهد.

محمودجانلو که در حال حاضر مایل نیست تا طرز تهیه آش انجیر را منتشر کند، درباره محصولاتی که می‌توان از انجیر گلوگاه به دست آورد، اظهار داشت: سرکه، ترشی، شیره، بُرشتَک، کیک، شکلات، انواع شیرینی، برگه قیصی، لواشک، انواع آش و سوپ و خورشت، مربا، شربت، مارمالات و کمپوت، از جمله این موارد هستند. وی در پایان با بیان اینکه ان‌شاالله برپایی 15 غرفه از فرآورده‌های انجیر، محصولات محلی، و صنایع دستی گلوگاه را در جشنواره انجیر خواهیم داشت، افزود: در این جشنواره، آش انجیر هم پخت می‌شود که از انواع سبزیجات، حبوبات و انجیر در آن استفاده خواهد شد. × قدر درختان انجیر را بدانیم علی‌اکبر ایران‌نژاد، که می‌توان وی را پدر انجیر گلوگاه توصیف کرد، یکی از مردان زنده‌دل و علاقمند به کاشت و پرورش درختان انجیر است. وی که نگران این درختان بهشتی است و نمی‌تواند علاقه زیادش به آنها را پنهان کند، به خبرنگار فارس در گلوگاه، گفت: از 20 سالگی به کاشت درختان انجیر علاقه داشتم، اکنون 75 سال از عمرم می‌گذرد و میلیون‌ها نهال انجیر را به رایگان در اختیار مردم گذاشتم. ایران‌نژاد در ادامه اظهار داشت: سال‌ها پیش، نسبت به کاشت درختان انجیر در حد فاصل جاده کوهستانی گلوگاه-دامغان اقدام کردم، از پل گلوگاه تا ارتفاعات «نیالا» را با هزینه خودم درخت کاشتم و اکنون که بزرگ‌شدن و بارور شدن درختان را می‌بینم، بسیار خوشحال هستم.

وی در پایان با بیان اینکه از مردم می‌خواهم تا مواظب شاخه‌های درختان انجیر باشند، گفت: قدر این درختان را بدانیم و انجیر گلوگاه را به دنیا معرفی کنیم. به گزارش فارس، نخستین جشنواره انجیر گلوگاه، 25 تا 30 مرداد در امام‌زاده قاسم(ع) واقع در جاده اصلی بهشهر ـ گلوگاه، و ضلع جنوبی روستای ریحان‌آباد، برگزار می‌شود.

نمایی از بارگاه امام‌زاده قاسم(ع) از نوادگان امام جعفر صادق(ع)، محل برگزاری نخستین جشنواره انجیر گلوگاه ____________________ عکس و گزارش از آزاده بابانژاد ________________________ انتهای پیام/86001/ش40

93/05/12 - 00:09





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن