تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820220582




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الحیات: کنترل اوضاع غزه هم اکنون در دست مقاومت است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: الحیات: کنترل اوضاع غزه هم اکنون در دست مقاومت است خبرگزاری پانا: روزنامه الحیات در مقاله ای نوشت تحلیلگران بر این باورند که کنترل اوضاع غزه هم اکنون در دست مقاومت است.
۱۳۹۳ شنبه ۱۱ مرداد ساعت 14:04

به گزارش خبرگزاری پانا، این روزنامه چاپ لندن در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای با عنوان «غزه...بین ویرانی و مقاومت» به قلم علی العنزی استاد دانشگاه عربستان نوشت: درگیری مسلحانه در غزه وارد بیست و چهارمین روز شد. به نظر می رسد این درگیری طولانی ترین درگیری در طول تاریخ رویارویی های مسلحانه بین اسرائیل و مقاومت فلسطین در غزه یا به عبارت دیگر تاریخ رویارویی ها بین دو طرف در غزه یا دیگر مناطق است و شاخص ها همچنان از افزایش اقدامات اسرائیل در جهت نابودکردن نظام مند غزه و شهروندان آن از همه قشرها اعم از کودکان و افراد مسن ، مردان و زندان، دانشجویان و کشاورزان و حتی اصحاب رسانه حکایت دارند که از حملات ویرانگر اسرائیل در امان نماندند. این حملات به دور از اخلاق و منشورهای بین المللی صورت می گیرند و آخرین مورد آن ها هدف قراردادن مدرسه انروا در جبالیا بود که شهروندان برای فرار از بمباران ها به آن پناه برده بودند.
پس از حمله به این مدرسه تعداد قربانیان غیرنظامی به بیش از هزار و چهارصد شهید و هفت هزار و پانصد مجروح افزایش یافت.
علاوه بر این، هر آن چه در نوار غزه وجود دارد، به کلی تخریب شد حتی تنها نیروگاه تولید برق آن که روزانه فقط سه ساعت کار می کرد، از ویران شدن در امان نماند.
اوضاع غزه بسیار پیچیده و غم انگیز است زیرا طرف اسرائیلی از همه نوع حمایت آمریکا و کل کشورهای غربی اعم از حمایت نظامی و سیاسی برخوردار است و این حمایت به حد دریافت بمب از آمریکا رسیده است.
همین ، شاخص و گواه حمایت شدید آمریکا از اسرائیل است.
در طرف دیگر ملت فلسطینی ساکن نوار غزه وجود دارند که محاصره شده اند و در معرض بمباران و نابودی نظام مند توسط قوی ترین قدرت نظامی منطقه با همه نوع سلاح های مرگبار آن هم در برابر دیدگاه کشورهای جهان و سازمان های بین المللی قرار دارند با این وجود با صبر و تلاش های نیروهای مقاومت توانستند دست به چند عملیات کیفی بزنند که این عملیات ها هرچند نتوانستند جلوی نابود شدن غزه را بگیرند اما به لحاظ سیاسی و راهبردی تاثیر گذار بودند و می توانند راهکاری عادلانه و رضایت بخش را برای ملت فلسطین فراهم کنند.
نکته مهم درمورد گروه های فلسطینی در این برهه بحرانی این است که با یکدیگر توافق داشته باشند و نگذارند بینشان شکاف ایجاد شود. این همان عاملی است که به آن ها کمک می کند به اهدافشان دست یابند.
اگر بین گروه های فلسطین شکاف و چند دستگی وجود نداشت، اوضاع هرگز اینچنین نمی شد.
امروز امر مهم ملت محاصره شده فلسطین در نوار غزه است که در معرض وحشیانه ترین انواع تجاوز قرار می گیرد.
بر این اساس، گروه های فلسطینی باید دیدگاه و نیز سخنانشان را یکی کنند و اختلافات را کنار بگذارند.
تحلیلگران بر این باورند که کنترل اوضاع غزه هم اکنون در دست مقاومت است.
سند آنان برای این ادعا نیز اظهارات صوتی محمد ضیف فرمانده کل گردان های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس است که گفت آتش بس در غزه فقط پس از متوقف شدن تجاوز اسرائیل و لغو محاصره برقرار خواهد شد.
این، نخستین بار است که چنین سخنی شنیده می شود. این سخن گواه این است که تصمیم گیرنده اصلی شاخه نظامی مقاومت است.
العنزی در بخش دیگری از مقاله نوشت مصر یک کشور کلیدی برای غزه محسوب می شود زیرا در طول تاریخ غزه با این کشور ارتباط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشته است.
پیش از تجاوز سال هزار و نهصد و شصت و هفت غزه در واقع تحت حاکمیت مصر بود، همان طور که کرانه باختری رود اردن تحت حاکمیت اردن بود به همین علت همه گذرگاه های زمینی به سمت مصر هستند.
از این رو، مصر کلید و راه حل است پس باید در این بحران با آن هماهنگ عمل کرد.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند بحران غزه فرصتی است برای مصر تا نقش رهبری اش را در منطقه نشان دهد. مصر همواره در حکم برادر بزرگ کشورهای عربی بوده است و خواهد بود.
این کشور به رغم دست و پنجه نرم کردن با بحران سیاسی و اقتصادی و نیز پیامدهای امضای توافقنامه کمپ دیوید با اسرائیل هر زمان که لازم باشد در کنار کشور های عربی می ایستد. بر این اساس بدیهی است که طرح مصر لغو محاصره، گشایش تمامی گذرگاه ها و عقب نشینی اسرائیل را از خاک غزه در برگیرد.
سازمان های بین المللی طبق معمول از انجام هرگونه اقدامی در قبال غزه ناتوان اند، حتی قادر به محکوم کردن تجاوز ها به مدارس و نهادهای غزه نیستند.
همه می دانند که این سازمان ها در راس آن ها شورای امنیت سازمان ملل هیچ تدبیری را بدون کسب موافقت پنج عضو دائم اتخاذ نخواهند کرد و این درمورد بحران غزه که طولانی ترین بحران بین اسرائیل و فلسطین شده است ، غیرممکن است. آخرین تهاجم نظامی اسرائیل به غزه در سال دو هزار و دوازده هشت روز ادامه پیدا کرد. پیش از آن در سال دو هزار و هشت یک رویارویی مسلحانه رخ داد که بیست و دو روز ادامه یافت و در هیچ یک از این رویارویی ها سازمان های بین المللی نقشی نداشتند.
تا زمان نگارش این مقاله، تعداد کشته شدگان اسرائیلی به گفته منابع اسرائیلی به پنجاه و هشت نفر رسیده است اما به نظر می رسد آمار واقعی بیشتر از این باشد اما مهم این است که در حال حاضر معادله ای وجود دارد که می گوید تکبر اسرائیل بهای سنگینی برای آن خواهد داشت و بهای هرگونه ماجراجویی در آینده از همه نظر سنگین خواهد بود زیرا ملت فلسطین دیگر از سازوکار نظامی اسرائیل و ویرانی هراسی ندارند و این در حد خود نوعی دستاورد برای مقاومت محسوب می شود.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن