تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بسم اللّه‏ را قرائت كنى، فرشتگان، تا بهشت تو را حفظ مى‏كنند و آن شفاى هر در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802893732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنایع دستی بروجرد سوغات ماندگار برای مسافران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: صنایع دستی بروجرد سوغات ماندگار برای مسافران بروجرد -ایرنا- صنایع دستی باتوجه به ویژگیها و شاخصه هایی که دارند همواره بعنوان یک پیام رسان جدی از فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی بوده است.


در کشور ما نیز به واسطه وجود نژادهای مختلف قومی و سبک زندگی در استانهای مختلف کشور، صنایع دستی متنوعی را می بینیم که هر کدام دنیایی از ذوق و هنر اصیل ایرانی است.
در شهرستان بروجرد تعدای صنایع دستی وجود دارد که هر کدام بیانگر فرهنگ غنی مردمان این منطقه بوده و می تواند سوغاتی ماندگار برای مسافران باشد.
اسناد و مدارک فرهنگی بجای مانده از گذشته بروجرد بیانگر آن است که بروجرد در زمره شهرهایی بوده که همیشه داد و ستد در آن رونق ویژه ای داشته و تولید صنایع دستی نیز از جمله حرفه های پر رونق در این منطقه سابقه ای دیرینه دارد.
مسگری ، جاجیم بافی، گلیم بافی ، صابون پزی ، گیوه دوزی، ماشته بافی، قفل سازی، چرم کاری، چاقوسازی و صنایع دستی ورشو از پرآوازه ترین تولیدات محلی بروجرد بوده که در گذشته از رونق خاصی برخوردار بوده اند.
این حرفه ها در گذشته به حدی شهرت داشته اند که هم اکنون دربازار قدیمی شهرستان بروجرد راسته و بازارچه ها و کوچه هایی به نام این مشاغل وجود دارد.
ورشو سازی شاخص ترین صنایع دستی بروجرد است که با بیش از دو قرن رونق، نام این شهرستان را در داخل و خارج کشور مطرح کرده است.
از جمله تولیدات ورشویی می توان به آبخوری، سینی و فنجان ،منقل، آفتابه لگن، سرمه دان، گلاب پاش و سماور اشاره کرد که به استناد برخی متون، کار ساخت این لوازم خانه از زمان سلجوقیان و صفویان دراین منطقه رواج داشته و در زمان قاجار این هنر به اوج خود رسیده است.
امروز از این ظروف نقره ای رنگ و جذاب به عنوان بهترین وسیله تزیینی در محیط های مختلف استفاده می شود که قطعا مسافران تابستانی با دیدن این اشیای زینتی، سفر خود به شهرستان بروجرد را ماندگارتر خواهند کرد.
گلیم بافی، جاجیم بافی و ماشته نیز از دیگر صنایع دستی بروجرد بوده که در گذشته مورد استفاده بیشتر خانواده ها و مصارفی چون رختخواب پیچ و زیر انداز قرار می گرفت.
از آنجا که در گذشته حرفه بیشتر مردم بروجرد دامداری بوده این منطقه از نظر داشتن نخ و پشم ریسندگی غنی بوده و موجب گرایش افراد به سمت این صنعت و هنر دستی می شده که البته هنوز این بافت دستی در اغلب خانه ها وجود دارد و و به عنوان رخت خواب پیچ، روفرشی و در ابعاد کوچکتر زینت بخش دیوارها و طاقچه ها است.
گیوه دوزی و جوراب بافی نیز از دیگر صنایع دستی بروجرد است که نمونه های سنتی آنها همچنان در بازار این شهر دیده می شود که این هنر دستی نیز خریداران خاص خود را دارد.
مسگری از دیگر حرفه های پر رونق بروجرد بوده که امروز نام ˈ راسته مسگرهاˈ در بازار قدیمی این شهر معروفیت این پیشه را در ذهن تداعی می کند.
با توجه به پرداختن به اهمیت ظروف مسی در پخت و پز و سلامت خانواده، این ظروف طی چند سال اخیر محبوبیت خود را دوباره به دست آورده و علاوه بر مصارف زینتی، یکی از ظروف اصلی در آشپزخانه اغلب شهروندان شده است.
هم اکنون مراکزی در بروجرد وجود دارد که انواع محصولات صنایع دستی را به علاقمندان و مسافران نوروزی عرضه نموده و بیشتر این کالاها نیز به عنوان وسیله ای برای تزیین منزل مورد استفاده قرار می گیرند.
علاوه بر صنایع دستی شهرستان بروجرد که سالهاست زبانزد شهروندان و به ویژه مسافران و گردشگران است، برخی اقلام خوراکی بروجرد نیز به عنوان سوغات طرفداران ویژه ای دارد.
آب نبات ، نقل، کلوچه قندی، ارده، نان تیری، خیار شور و دوغ منطقه ونایی بروجرد از جمله این اقلام خوراکی است که به طور سنتی و نیمه صنعتی در شهرستان تولید می شوند و هر کدام نامی آشنا برای مسافران است.
7189/542



09/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن