محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844100421
انتقاد آیتالله هاشمی رفسنجانی از شیوه استهلال/ امیدوارم محاسبات علمی به جای رویت بین فقها قبول شود
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
انتقاد آیتالله هاشمی رفسنجانی از شیوه استهلال/ امیدوارم محاسبات علمی به جای رویت بین فقها قبول شود
آیتالله هاشمی رفسنجانی ضمن انتقاد از شیوه رایج استهلال هلال ماه شوال و اعلام عید سعید فطر که منجر به تفرقه مسلمانان در یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی میشود، تاکید کرد: امیدوارم به روزی برسیم که محاسبات علمی به جای رؤیت بین فقها قبول شود.
به گزارش نامه نیوز، پایگاه اطلاعرسانی آیتالله هاشمی رفسنجانی گزیدهای از سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را بازخوانی کرده است که در سال 1381 مطرح شده بود و طی آن، وی از نحوه استهلال هلال ماه شوال و اعلام عید سعید فطر انتقاد کرده بود.
بر اساس این گزارش، گزیده این سخنان در پی میآید: «تلاش علمی جهت حل مشکل رؤیت هلال ماه از نظر من اهمیت زیادی دارد و آن را یکی از مهمترین کارهای اهل علم و دانش بخصوص حوزهها میدانم. متأسفم که نسبت به چنین مسألهای که آثار علمیاش نسبت به بسیاری از کارهای بزرگ که ما میکنیم، خیلی زیاد است، در گذشته و فعلاً اینقدر کملطفی میشود. این بحث احتیاج به دقت، مطالعه، تحقیقات عمیق و محاسبات مسائل شرعی، اجتماعی و سیاسی دارد که باید با توجه به همه این موارد پیگیری کنیم و به یک نقطه مطمئن برسیم تا خاطر خیلی از مردم که این کار با عقاید آنها سروکار دارد، آرام شود. مردم با وجود تقویم رسمی کشور اسلامی و اظهارات علما و فتاوا گاهی برای ماه مبارک رمضان و عید فطر تصمیم انفرادی میگیرند؛ احتمالاً بخاطر اینکه خلاف شرعی نکرده باشند. بحث هماهنگی دنیای اسلام، یکی از نقاط ضعف امت اسلامی است. حتماً باید کسانی پیشتاز باشند که عوامل تفرقهانگیز و اختلاف را حل کنند. بخصوص در جاهایی که فرصتهای تاریخی با فرمانهای حساس پیش میآید که هماهنگی جهان اسلام میتواند جواب دهد، نمیتوان از مراسم عید فطر به صورت پراکنده بهره کافی برد. از صدر اسلام و در طول تاریخ، رؤیت هلال مورد توجه بوده است. در مقاطعی علمای هیأت کارهای خوب و ارزشمندی کردند. کارهای مهمی برای مسلمانان انجام دادند، ولی در زمان ما هنوز مسأله مورد توجه نیست و در سالهای اخیر حرکتهای عمیقی شروع شد که گام به گام به طرف توفیق میرویم. مسأله هلال با چشم مسلح جداً مورد تردید بود ولی امروزه قسمت زیادی از این بحث برای مراجع حل شد که از دوربین استفاده شود که این یک توفیق است. کار اقناعی در اینباره لازم است که محاسبات دقیق علمی را به جای رؤیت قرار بدهیم؛ یعنی علمای دین بپذیرند که محاسبات علمی میتواند نقش رؤیت را ایفا کند و این کار سختی نیست و از لحاظ مبنا و منطق با محاسبات علمی میتواند دقیقترباشد و نقطه احتمال خلاف و اشتباه را نفی کنند. اما محاسبات علمی اینگونه نیست. بخصوص فعلاً که از کامپیوترهای بسیار توسعه یافته استفاده مینمایید. وقتی که شما نرمافزاری را بکار میگیرید و محاسبات و مبانی را به آن میدهید، یک ذره اختلاف در آن نخواهد بود و واقعاً دقیق درمیآید. امیدوارم به روزی برسیم که محاسبات علمی به جای رؤیت بین فقها قبول شود. بنده فکر میکنم که شما موفق شدید و کار شما تمام شده است و باید کار دیگری کنید و به شما اطمینان میدهیم که این کار حوصله میبرد، ولی کار سختی نیست. بخاطر اطلاعی که از مبانی فقهی دارم، فکر میکنم فقه اسلام که دین خاتم است و برای تا قیامت آمده و از این به بعد دیگر پیغمبری نداریم، جواب میدهد. اگر قرار است چیزی از اسلام بفهمیم. باید خودمان بفهمیم. باید فکر کنیم که خداوند دینی را فرستاد و مبانی ناطقی دارد. فرموده است که شما خودتان نقص را بفهمید و دیگر پیغمبر نمیآید. این کار با عدل،حکمت و علم خداوند سازگار نیست. قطعاً اینگونه است که این دین میتواند به مسایل جواب بدهد. قطعاً اینگونه است و ما هم احتیاج داریم تا جواب این مسأله را داشته باشیم، برای اینکه میلیاردها مسلمان به طریق مستقیم و بقیه فرقه ها به طور غیرمستقیم با این مسأله ارتباط پیدا میکنند. شاید یکی از مسئولیتهای مرکز تحقیقات استراتژیک این باشد که باید طراحی کنند و دانشمندان را جمع و این کار را از طریق دانشگاهها و حوزهها شروع کنند. بنده از این همکاری نسبتاً مساعد حوزه و دانشگاه و علمای مختلف رشتههای علوم در این بحث تشکر میکنم و به شما بشارت میدهم که کاملاً در حوزههای علائم توفیق شما را میبینم و خیلی فاصله بین این دو کنگره نیست. انشاءالله در کنگره بعدی خودتان موفق شوید و جواز استفاده از محاسبات را در رؤیت هلال اخذ کنید. انشاءالله از این کنگره ملت ما و دنیای اسلام سود ببرند و خداوند از شما راضی باشد. ابتدا از جناب آقای مهندس میرسلیم و همکارانشان متشکرم که کار مهمی را که جایش در کشور ما خالی بود، شروع کردند. تحقیقا این گام اول نمی تواند همه آرزوها و خواسته ها را برآورده سازد، زیرا موضوع بسیار مشکل و پیچیده است. بنابراین باید با حوصله، مشاوره و همکاری های وسیع بین حوزه های علمیه، دانشگاه ها و سایر محققان، بتوانیم راه حلی را برای این مسأله مهم دنیای اسلام پیدا کنیم. صحبت بنده در این مراسم - به خاطر تأخیر، با برنامه های بعدی ام تداخل پیدا می کند - کوتاه خواهد بود. البته بهتر است ما کوتاه سخن بگوییم تا محققان و صاحبنظران، بحثهای تخصصیشان را مطرح کنند. مسأله رؤیت هلال ماه، از مسائل بسیار ریشه دار، سابقه دار و حتی پرحادثه در تاریخ اسلام است که در زمان خود پیغمبر(ص) هم مطرح بود. متاسفانه همه ابعاد آن هنوز روشن نیست، ولی رفع ابهامات می تواند زمینه یکی از کارها و مقالات آتی شما باشد. قرآن مسأله را به این صورت مطرح می کند که «یسئلونک عن الأهله قل هی مواقیت للناس و الحج» سپس مسأله خاصی را که ظاهرا راجع به حج است مطرح می سازد. ادامه آیه هم تاکید روی تقوی است و یافتن پیوند بین اینها کمی مشکل است و درست معلوم نیست. البته در روایات و اظهارات مفسران مطالبی دیده می شود اما قانع کننده نیست که اساس این سوال«یسئلونک عن الاهله...» از چه بوده و چه ابهامی در این باره در زمان پیغمبر(ص) وجود داشته است. بعضی مطالب متفاوت از جمله اینکه منشأ آن علمای یهود یا ناشی از مسائل داخلی خود دنیای اسلام بوده است، نیز مطرح می شود. اما همه ابعاد پاسخ، همچنان روشن نیست و جواب خیلی مجمل است. ولی پاسخ خداوند در قرآن کریم که می فرماید«قل هی مواقیت للناس والحج» خود بیانگر یک نوع زمانبندی است که به حج هم برمیگردد. البته این آیه یک معنای ظاهری دارد، ولی من تصور می کنم ابهام موجود در آن نیز خالی از مصلحت نبوده، بدین معنی که اهل علم روی موضوع کار کنند و پاسخ سوالات زیادی را که مطرح می شود، بیابند. لذا هم مسأله تقویم و زمانبندی و هم موضوع حج است که باز هم موضوع به زمان اجرای مناسک آن وابسته می شود. در مسأله رؤیت هلال، تفرقه و اختلاف، ضد هدف است و تفرقه هنگامی ایجاد می شود که مسأله مورد بحث، تبدیل به نزاع و کشمکش شود و آثار منفی آن بسیار خواهد بود. در دنیای اسلام همیشه این مسائل وجود داشته است. اگر به تاریخ اعیاد در کتاب های تمدن اسلامی مراجعه کنید، ریزهکاریهایی را می بینید و خواهید دید که چه بحثها، مشاجرات، جنگها و منازعاتی که بر سر این مسائل صورت گرفته و عجیب است که هنوز هم برای دنیای اسلام حل نشده است! در دنیای اسلام، این مسأله یک مسأله بین المللی اسلامی است و پنجاه و شش کشور مسلمان هستند. به اضافه مسلمانان کشورهای دیگر، صدها میلیون مسلمان می شوند که اکنون در غرب و شرق عالم و در دنیای غیر اسلامی زندگی می کنند و آنها نیز مسائل و تکالیف، سنن، آداب و فرهنگشان را وابسته با این مسأله می بینند. وقتی یک مسلمان دلسوز با یک تفرقه و ناهماهنگی مواجه می شود، رنج می برد. به راستی این چه وضعی است! چرا یک تصمیم جامع گرفته نمی شود؟ همه این مسائل ظاهراً به کلمه رؤیت در این بحث برمیگردد، همه میدانیم که رؤیت میتواند اختلاف انگیز باشد و حقیقتاً از لحاظ بینالمللی نمیتوان مسأله را حل کرد. در داخل یک کشور هم نمی توان آن را حل کرد. وقتی که همسایه های ما که قریب الافق هستند، ماه را می بینند یا تصمیم می گیرند که دیده باشند و برنامه هاشان را اجرا می کنند و در اینجا، با چند کیلومتر فاصله، تصور دیگری وجود داشته باشد، اصلاً قابل توجیه نیست.آنها که می خواهند همه چیز علمی، تحقیقی، منطقی و مستدل باشد، اینها را نمی پذیرند. پس چنین اختلافی می تواند در عقاید ما شبه انگیز باشد. یعنی همین مسأله کافی است که عده ای در دنیا بگویند: این چه دین جامعی است که نتوانسته این مسأله را حل کند؟ چرا مسلمان ها نمی توانند این را حل کنند؟ این مسائل، عادی و معمولی نیستند. حتّی از لحاظ شخصی هم انسان را با تکالیفی که بین خودش و خدا دارد، دچار مشکلات روحی می سازد. این که گفته شود یومالشک این طور باشد و یا هنگام عید فطر، عده ای - برای اینکه مسألهشان را حل کنند - به مسافرت بروند، شایسته زمان ما نیست. میتوانیم این مسائل را حل کنیم. اکنون ضروری است که آن را در مقیاس بینالمللی حل کنیم، نه در مقیاس فرد یا یک جامعه محدود و یک شهر. این یک وظیفه بسیار بسیار مهم شرعی و در درجه اول، وظیفه حوزهها است. من اطمینان دارم که اگر حوزهها تصمیم درستی نگیرند، دانشگاه هم نمیتواند به تنهایی این مسأله را حل کند. به خصوص مراجع باید تدبیری بیندیشند. امروزه، حکم بسیاری از مسائل جامعه را با مصلحت صادر میکنیم. چه مصلحتی را میتوان یافت که مهمتر از ایجاد هماهنگی مسلمانها در حج، اعیاد و بسیاری از مراسم باشد که مایه وحدت، شکوه، افتخار و عظمت اسلام است؟ چه ضرری از از این بزرگتر که این تفرقهها مثل خوره به جان جامعه بیفتد و تردیدهایی را در دل انسانها به وجود بیاورد؟»
1393/5/6
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]
صفحات پیشنهادی
انتقاد هاشمی از یکی نبودن عید فطر بین مسلمانان: امیدوارم محاسبات علمی جای رویت را بگیرد
انتقاد هاشمی از یکی نبودن عید فطر بین مسلمانان امیدوارم محاسبات علمی جای رویت را بگیرد سیاست > احزاب و شخصیتها - آیت الله هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در سال 1381 ضمن انتقاد از شیوه رایج استهلال هلال ماه شوال و اعلام عید سعید فطر که منجر به تفرقه مسلمانان در یکی از بزرانتقاد هاشمی رفسنجانی از شیوه استهلال
انتقاد هاشمی رفسنجانی از شیوه استهلال آیتالله هاشمی رفسنجانی ضمن انتقاد از شیوه رایج استهلال هلال ماه شوال و اعلام عید سعید فطر که منجر به تفرقه مسلمانان در یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی میشود تاکید کرد امیدوارم به روزی برسیم که محاسبات علمی به جای رؤیت بین فقها قبول شود کد خآيتالله هاشمي رفسنجاني: مؤمن دروغ نميگويد
آيتالله هاشمي رفسنجاني مؤمن دروغ نميگويد آيتالله هاشمي رفسنجاني پيش از ظهر امروز در ديدار جمعي از فرهيختگان يادگاران دفاع مقدس و فعالان سياسي و اجتماعي استان البرز با اشاره به سابقه مردم ايران در تمدن بشريت گفت وقتي اين تمدن با فرهنگ اسلامي مخصوصاً عصاره آن يعني مكتب اآیتالله هاشمی رفسنجانی:اعلام پایان جنگ به رزمندهها برای امام «جام زهر» بود/ پذیرش قطعنامه 598 شبیه
آیتالله هاشمی رفسنجانی اعلام پایان جنگ به رزمندهها برای امام جام زهر بود پذیرش قطعنامه 598 شبیه صلح حدیبیه پیامبر ص بود رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت همه میدانستیم که غربیها و روسها آمادهاند همه چیز را بدهند تا آتش بس را قبول کنیم لذا اینکه برای امام تلخی داشت و مانند جدیدار جمعی از اصحاب رسانه با آیتالله هاشمی رفسنجانی
دیدار جمعی از اصحاب رسانه با آیتالله هاشمی رفسنجانی 1393 4 25ارائه مقالات کیفی در سمینارهای بینالمللی، جایگاه علمی کشور را تقویت میکند
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ارائه مقالات کیفی در سمینارهای بینالمللی جایگاه علمی کشور را تقویت میکند رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت ارائه مقالات کیفی در سمینارهای بینالمللی جایگاه علمی کشور را تقویت میکند به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران&nحاشیههای تصویری از مراسم افطاری روحانیون، طلاب حوزهای علمیه و استادان دانشگاه با هاشمی رفسنجانی
حاشیههای تصویری از مراسم افطاری روحانیون طلاب حوزهای علمیه و استادان دانشگاه با هاشمی رفسنجانی جمعی از روحانیون علما فضلا طلاب حوزههای علمیه و استادان دانشگاه از استانهای قم تهران قزوین و البرز با آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار کردند 1393 4 23آیتالله هاشمی رفسنجانی درگذشت آیتالله عطاردی قوچانی را تسلیت گفت
آیتالله هاشمی رفسنجانی درگذشت آیتالله عطاردی قوچانی را تسلیت گفت درگذشت آیتالله عزیزالله عطاردی قوچانی باعث تأسف و تألم خاطر گردید چهره ماندگاری كه در طول عمر شریف خود علاوه بر آثار و تألیفات گرانبها شاگردان فراوانی در دروس حوزه به ویژه اخلاق به یادگار گذاشت آفتاب رییس مجهاشمیرفسنجانی درگذشت آیتالله عطاردی قوچانی و شبزندهدار را تسلیت گفت
هاشمیرفسنجانی درگذشت آیتالله عطاردی قوچانی و شبزندهدار را تسلیت گفت هاشمی رفسنجانی در پیامهای جداگانه درگذشت آیتالله عزیزالله عطاردی قوچانی و حسین شبزندهدار را تسلیت گفت به گزارش نامه نیوز به نقل از فارس در پی درگذشت آیتالله عزیزالله عطاردی قوچانی و آیتالله حسین شبزاستاد حوزه علمیه قم: آیتالله شبزندهدار جایگاه بی نظیری در تقوا داشت
استاد حوزه علمیه قم آیتالله شبزندهدار جایگاه بی نظیری در تقوا داشتاستاد برجسته حوزه علمیه قم گفت آیتالله شبزندهدار نهتنها در استان قم بلکه در تمام ایران جایگاه بینظیری در زمینه تقوای الهی داشت آیتالله علی کریمیجهرمی در حاشیه تشییع پیکر آیتالله حسین شبزندهدار که ازروزشمار فتنه 88/ 24 تیر انتقاد شدید رفسنجانی به دستگیری فائزه هاشمی/ پیشنهاد مرعشی برای تاسیس جبهه فراگیر
روزشمار فتنه 88 24 تیرانتقاد شدید رفسنجانی به دستگیری فائزه هاشمی پیشنهاد مرعشی برای تاسیس جبهه فراگیرکوثری گفت پس از صحبت با آقای رفسنجانی در مورد حوادث اخیر هاشمی به دستگیری دخترش فائزه انتقاد شدید کرد و برای پایان بخشیدن به سکوت سیاسی قرار شد بیانیه صادر کند که به خاطر محتآیتالله هاشمی رفسنجانی: موج تنفر از صهیونیستها باید در روز قدس همه ملتهای آزاده دنیا را فرا گیرد /تفکر مذمو
آیتالله هاشمی رفسنجانی موج تنفر از صهیونیستها باید در روز قدس همه ملتهای آزاده دنیا را فرا گیرد تفکر مذموم بودن وجود سرمایه در دست بخش خصوصی یک اندیشه انحرافی است رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جنایت رژیم صهیونیستی در غزه گفت باید در روز قدس موج تنفر از صهیونیستهاناگفتههایی دیگر از روند رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی/ معاون اجرایی شورای نگهبان: از آیتالله جنتی آدمی دموکراتتر
ناگفتههایی دیگر از روند رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی معاون اجرایی شورای نگهبان از آیتالله جنتی آدمی دموکراتتر ندیدم شورای نگهبان نمیتواند در موقعیتی باشد که دائما تحت تاثیر اشخاص یا جریانات قرار گیرد به گزارش نامه نیوز به نقل از تسنیم دکتر سیامک رهپیک هماینک مسئولیت اداره مآيتالله هاشمي رفسنجاني: مردم می دانند چرا به نمازجمعه نمی آیم
آيتالله هاشمي رفسنجاني مردم می دانند چرا به نمازجمعه نمی آیم رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به تقاضاي يكي از حاضران كه مردم منتظر شنيدن خطبههاي جمعه شما هستند گفت مردم خوب ميدانند كه با انديشه اعتدال وارد مبارزه شدم شاگردي امام راحل كردم مسئوليتها پذيرفتم و تا آخريدیدار جمعی از روحانیون و اساتید حوزه های علمیه و دانشگاه با هاشمی رفسنجانی
شماره گزارش 1568174173621962547 زمان انتشار 1393 4 23 17 47 عکاس محمد کاظم پور عنوان دیدار جمعی از روحانیون و اساتید حوزه های علمیه و دانشگاه با هاشمی رفسنجانی دیدار جمعی از روحانیون علما طلاب حوزه های علمیه و استادان دانشگاه از استان های قم تهران قزوین و البرز با آیت اللدر پیامهای جداگانه هاشمی رفسنجانی درگذشت آیتالله عطاردی قوچانی و شبزندهدار را تسلیت گفت
در پیامهای جداگانههاشمی رفسنجانی درگذشت آیتالله عطاردی قوچانی و شبزندهدار را تسلیت گفتهاشمی رفسنجانی در پیامهای جداگانه درگذشت آیتالله عزیزالله عطاردی قوچانی و حسین شبزندهدار را تسلیت گفت به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس در پی درگذشت آیتالله عزیزالله عطاردی قوچانی و آآيتالله هاشمی رفسنجانی درگذشت آيات عظام عطاردی و شبزندهدار را تسلیت گفت
طی پیامهای جداگانهای آيتالله هاشمی رفسنجانی درگذشت آيات عظام عطاردی و شبزندهدار را تسلیت گفت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامهای جداگانهای درگذشت آیات عظام عطاردی و شبزندهدار را تسلیت گفت به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرگاران در پی درگذشت آيتالله عزيزالله عطاردی-
سیاسی
پربازدیدترینها