تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از ق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802444061




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استاد دانشگاه محقق اردبیلی: آرم شهرداری اردبیل کپی شهرداری کاشان نیست / ایده آرم بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: استاد دانشگاه محقق اردبیلی:
آرم شهرداری اردبیل کپی شهرداری کاشان نیست / ایده آرم بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی است
استاد دانشگاه محقق اردبیلی و طراح آرم جدید شهرداری اردبیل گفت: آرم جدید شهرداری اردبیل نه تنها کپی آرم شهرداری کاشان نیست بلکه برگرفته از تاریخ کهن این دیار مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی است.

خبرگزاری فارس: آرم شهرداری اردبیل کپی شهرداری کاشان نیست / ایده آرم بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی است



حسام حسن‌زاده با تشریح جزئیات تهیه و تدوین آرم نهایی شهرداری اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: با توجه به اینکه این آرم در سال 89 به عنوان بخشی از پایان‌نامه کارشناسی ارشد بنده در دانشگاه تهران تحت نظارت اساتید آن دانشگاه طراحی و با درجه عالی دفاع شده و مبانی نظری، فنی و زیبایی‌شناسی آن به طور مفصل در متن پایان‌نامه موجود است که امکان ارائه آن در این مختصر فراهم نیست، به طور تیتروار و خلاصه این اصول و مبانی را بیان می‌کنم.          

وی افزود: ایده اصلی آرم شهرداری اردبیل فرم بیرونی گنبد الله الله شیخ صفی است و فرم بیرونی گنبد الله الله شیخ صفی به تعداد 12 بار حول یک دایره تکرار شده است. ( توجه به نماد مذهبی: عدد 12 سمبلی از مذهب تشیع است و اردبیل پایتخت حسینیت و نمادی از شهر شیعی).



استاد گروه هنر دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: تکرار 12 بار فرم ملهم از گنبد الله الله حول یک دایره که در نهایت به شکل یک «واحد» دیده می‌شود یادآور اصل اسلامی «وحدت در کثرت و کثرت در وحدت» است. حسن‌زاده گفت: نوشته شهرداری اردبیل در وسط نشانه با الهام از خطوط مذهبی که در قسمت‌های مختلف مجموعه شیخ صفی دیده می‌شود متناسب با فضای داخلی تصویر به دست آمده طراحی شده است.



وی با بیان اینکه آرم، قابلیت استفاده به شکل سیاه و سفید را داراست، افزود: در عین حال با دو رنگ پیشنهادی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد: سبز نماد رشد و شکوفایی، آبی لاجوردی با تاکید بر مذهبی بودن شهر (اشاره به کاربرد وسیع آبی لاجوردی در معماری اصیل ایرانی - اسلامی)، از رنگ کاشی‌کاری‌های مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی الهام گرفته شده است.

 

وی ادامه داد: استفاده از فرم دایره در طراحی آرم بر پویایی و تحرک شهر اشاره دارد، دایره در هنرهای تجسمی شکلی پویا و دائماً در حال حرکت است. طراح آرم شهرداری اردبیل به اخبار منتشر شده اخیر در مورد مشابهت آرم شهرداری اردبیل با کاشان اشاره کرد و افزود: پس از تصویب رسمی آرم بنده در شورای اسلامی شهر اردبیل، در مطلبی سراسر آکنده از لطف و محبت و به دور از حب و بغض‌های شخصی و منطبق بر مدار انصاف و در نقدی کاملاً علمی، آرم بنده را کپی آرم شهرداری کاشان دانسته‌اند که در این زمینه برای روشن شدن افکار عمومی باید توضیحاتی را ارائه کنم. حسن‌زاده گفت: از آنجایی که این آرم بخشی از پروژه تحقیقاتی بنده در مقطع کارشناسی ارشد است و صرفاً برای شرکت در فراخوان طراحی نشده، هیچ عقل سلیمی حکم نمی‌کند که برای جلسه دفاع که با حضور دو استاد داور، یک استاد راهنما و یک استاد مشاور برگزار می‌شود ریسک کرده و آرم کپی شده‌ای ارائه داد. وی اضافه کرد: نویسنده مطالب انتشار یافته که حتی بدون معرفی خود اظهاراتی را داشته است که با استناد به فرم تکرار شده در طراحی آرم شهرداری کاشان نتیجه می‌گیرد که آرم شهرداری اردبیل کپی است را ارجاع می‌دهم به مبحث مفصل روابط دال و مدلول در طراحی نشانه و به طور خلاصه می‌گویم که براساس رابطه دال و مدلول، هر دالی ما را به مدلولی رهنمون می‌کند. ممکن است دالی مشابهت ظاهری با دال دیگری داشته باشد اما مدلول‌ها متفاوت باشند. در این جا آرم شهرداری چهار شهر کاشان، مشهد، میانه و اردبیل را می‌آورم. ظاهراً این آرم‌ها (دال‌ها) یک عنصر نسبتاً مشترکی دارند اما آیا مدلول‌ها نیز یکی است؟ آیا به راحتی می‌توانیم طراح این آرم‌ها را محکوم به کپی کنیم؟ آیا فرم کلی و فلسفه نظری آرم‌های نهایی یکی است؟ طراح در این چهار آرم با تیزبینی به سراغ نمادهای مشهور (مدلول‌های) هر شهر رفته و سپس هر کدام با چینش متفاوت گرافیکی به طراحی آرم (دال‌ها) پرداخته‌اند.

   



 

مدلول در آرم‌های فوق به قرار زیر است: مدلول آرم شهرداری کاشان: سر در خانه‌های قدیمی کاشان و گره چینی سنتی مدلول آرم شهرداری مشهد: گنبد حرم امام رضا (ع) مدلول آرم شهرداری میانه: پل دختر، امامزاده اسماعیل و دروازه آذربایجان مدلول آرم شهرداری اردبیل: گنبد الله الله مقبره شیخ صفی توجه داشته باشیم که در طراحی آرم، فرم مدلول‌ها در اختیار طراح نیست و آنچه طراح باید انجام دهد طراحی دال است نه مدلول. همچنان که در این آرم‌ها مشاهده می‌کنیم با وجود تنها یک عنصر نسبتاً مشترک در دال‌ها (فرم گنبدی شکل با ضخامت‌ها و زوایای مختلف)، که ملهم از مدلول‌های متفاوت بوده، فرم کلی چهار آرم و نیز مدلول‌ها نیز کاملاً متفاوت است. بنابراین بهتر است با دیدن یک آرم، زود قضاوت نکنیم و پس از مطالعه کامل لایه‌های پنهانی آن، به تحلیل علمی و منصفانه آن در محیطی علمی و تخصصی (نه ژورنالیستی) و به دور از حب و بغض‌ها بپردازیم. اگر قوت و ضعفی وجود دارد با رعایت انصاف در کنار هم بیان شود که شرط نقد نیز همین است. اگر در زمینه‌ای نتوانستیم نتیجه بگیریم صبر پیش گیریم و با جار و جنجال و تهمت‌زنی و ... فضا را مسموم نکنیم. مطلبی علمی را در قالبی علمی بیان کنیم و با مانورهای ژورنالیستی حاشیه را بر متن غالب نکنیم. انتهای پیام/62004/ز40

93/05/05 - 11:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن