تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818994230




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمازجمعه؛ فریضه ای وحدت بخش


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نمازجمعه؛ فریضه ای وحدت بخش تهران- ایرنا- پنجم مرداد سالروز برپایی نخستین نماز جمعه در دانشگاه تهران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. فریضه ای عبادی - سیاسی که پشتوانه ای محکم و نماد یکپارچگی ملت محسوب می شود.


نخستین نماز جمعه ی تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با امامت آیت الله محمود طالقانی در پنجم مرداد 1358 هجری خورشیدی در دانشگاه تهران برپا شد.
رویدادی بزرگ که آیت الله طالقانی ابوذر زمان در هنگامه ی شروع آن گفت: «امروز طلیعه ی انجام این فریضه ی بزرگ الهی، این صف بزرگ جهاد و توحید(نمازجمعه) است. سخنانی که گرمابخش محفل معنویت پس از سال ها مبارزه در راه حق و حقیقت بود.»
برپایی نماز جمعه تهران با استقبال گسترده ی ملت بزرگ ایران همراه و حماسه ای باشکوه خلق شد. روزی که مردمان این دیار تمامی توجه خویش را معطوف به خطبه های یار دیرین انقلاب کردند، آن هنگامه ای که گفت: «دسیسه های احمقانه در اطراف کشور ما چه می کنند؟ چه می خواهند؟ چرا برادرکشی راه می اندازند؟ برای اینکه این صف را متلاشی کنند برای اینکه این وحدت را از میان بردارند، وحدتی که از درون دل ها و وجدان ها سرچشمه گرفته، وحدتی که با رهبری قاطع اسلامی به حرکت در آمده دنیا را نگران کرده است.»
آیت الله سید محمود طالقانی تنها هفت هفته امامت جمعه تهران را عهده دار بود و 2 روز پس از اقامه ی آخرین نماز جمعه که به مناسبت سالگرد شهدای 17 شهریور در بهشت زهرا برگزار شده بود به دیارحق شتافت و مردم ایران را در غمی شگرف فرو برد.
انقلاب اسلامی ایران با درگذشت آیت الله طالقانی یکی از یاران راستین و با وفای خویش را از دست داد. حامی بزرگ ملت که همواره در راه برپایی حق و حقیقت تلاش کرد.
ایرانیان هیچ گاه سنگر نماز جمعه را رها نکردند و اکنون سالهاست که هر جمعه در گردهمایی بزرگ، وحدت و یکپارچگی خویش را به جهانیان نشان می دهند.
نماز جمعه، 2 رکعت است که همراه با 2 خطبه از طرف امام جمعه به جای نماز ظهر روز جمعه خوانده می شود که در خطبه هایش در کنار دعوت به تقوا و طرح مسایل اخلاقی و سازنده که از امور واجب این نماز است، طرح مشکل های مردم، موضوع های اجتماعی مسلمانان، آگاهی های سیاسی، هشدار نسبت به خطرها و دشمن ها و ... نیز ضروری محسوب می شود.
پروردگار در قرآن کریم در سوره ی جمعه آیه ی 9 درباره ی فضیلت این نماز می فرماید:« ای کسانی که ایمان آورده اید! هنگامی که برای نماز روز جمعه اذان گفته می شود به سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این برای شما بهتر است اگر می دانستید و هنگامی که نماز پایان گرفت شما آزادید در زمین پراکنده شوید و از فضل الهی طلب کنید و خدا را بسیار یاد نمایید تا رستگار شوید...»
حضرت محمد(ص) درباره ی نماز جمعه می فرمایند: «هرگاه مومنی به طرف نماز جمعه حرکت کند، خداوند دلهره های روز قیامت را برای او کاهش داده و به بهشت راهنمایی اش می کند.»
حضرت علی(ع) در این باره فرمودند: «من برای 6 نفر نزد خداوند بهشت را ضمانت می کنم، یکی از آنان کسی است که به نماز جمعه برود و در راه بمیرد، آنگاه بهشت برای اوست.»
امام باقر(ع) نیز می فرماید: «نماز جمعه سنتی است از پیامبر اسلام، بشارتی است برای مومنان و توبیخی است برای منافقان.»
امام صادق(ع) درباره ی نماز جمعه فرمود: «بدانید که خداوند، مؤمنان را به وسیله ی نماز جمعه گرامی داشته است.»
امام رضا(ع) در مورد این فریضه ی الهی می فرمایند: «خطبه به این دلیل در روز جمعه تشریع شده است که نماز جمعه، یک برنامه عمومی است. خداوند به امیر مسلمانان امکان می دهد مردم را موعظه کرده و به اطاعت خدا ترغیب کند، از معصیت الهی ترسانده و آن ها را به مصاحت دین و دنیایشان آگاه ساخته و اخبار و حوادث مهمی که از نقاط مختلف به او می رسد و برای سرنوشت آنها مؤثر است، به اطلاعشان برساند.»
نمازجمعه، عبادتی با شکوه است که دین مبین اسلام به منظور تحقق آرمان های اجتماعی، مسلمانان را به آن امر کرد و در کنار اهداف عبادی و تربیتی، رویکردی به حکمت ها و مصلحت های اجتماعی هم چون وحدت و همدلی، تعاون و برادری، عدالت و انصاف و صلح و همزیستی دارد.

با الهام از: کتاب فریضه ای الهی
گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**2002**9131



05/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن