تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خدا قسم سه چيز حق است: هيچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هيچ كس ستم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804865735




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماهی های کهگیلویه وبویراحمد با «وی اچ اس» می میرند وبویراحمد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ماهی های کهگیلویه وبویراحمد با «وی اچ اس» می میرند وبویراحمد یاسوج-ایرنا- بخش شیلات کهگیلویه وبویراحمد به عنوان یکی از کانون های اقتصادی این استان با ورود یک بیماری مهلک و ویرانگر به نام «وی اچ اس» روزگار تلخی را سپری می کند.


به گزارش خبرنگار ایرنا،اکثر مزارع پرورش ماهی در نقاط مختلف کهگیلویه وبویراحمد به ویژه در دو شهرستان سردسیری بویراحمد و دنا با سونامی مرگ و میر ماهی و تعطیلی کارگاه مواجه شده اند.
نگرانی ها و دغدغه های صاحبان مزارع پرورش ماهی که از حدود 9ماه پیش دچار این مشکل شده اند تاکنون راه به جایی نبرده است و برخی از آنها از تلفات سنگین بچه ماهی های خود در اثر این ویروس ویرانگر و عاجز ماندن متولیان امر در این زمینه گلایه مندند.
صاحب یک مزرعه پرورش ماهی در منطقه تمنک شهرستان دنا از تعطیلی و راکد ماندن مزرعه 20 تنی خود از مهرماه سال گذشته تاکنون بر اثر این ویروس کشنده خبر داد و افزود: با وجود تاییدیه دامپزشکی و مکاتبات فراوان در این راستا ولی هنوز اقدام خاصی از سوی متولیان برای رفع این بحران انجام نشده است.
فرهاد عارفی افزود: این در حالی است که اقساط وام بیش از دو میلیارد ریالی برای ساخت فضای فیزیکی و سرمایه در گردش این مزرعه نیز سر رسیده وهیچ درآمدی برای پرداخت این معوقات ندارم.
وی بیان کرد: با تعطیلی مزرعه پرورش ماهی ام بیش از شش نفر نیز بیکار شده اند.
صاحبان دو مزرعه پروش ماهی نیز درمنطقه سنتگون و منجگون بویراحمد نیز از خسارات میلیونی و تعطیلی چند ماهه مزارع پرورش ماهی خود خبر دادند و همچنان در انتظار اقدام کارساز از سوی مسوولان اجرایی و متولیان امور هستند.
یک کارشناس بخش شیلات کهگیلویه وبویراحمد نیز در این راستا و درگفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان خسارات وارده به مزارع پرورش ماهی در استان را به طور مستقیم و بدون سایر خسارات جانبی افزون بر270 میلیارد ریال اعلام کرده است.
کورش یزدانپناه افزود: بر اساس برآورد اولیه تاکنون بیش از 60 مزرعه پرورش ماهی که بیش از یک سوم تولید ماهیان سردآبی را برعهده داشتند دچار خسارات و تعطیل شده اند.
وی یادآور شد: بیشترین خسارات وارده مربوط به دو شهرستان بویراحمد و دنا بوده است.
یزدانپناه افزود: این در حالی است که تاکنون افزون بر 400 نفر در اثر راکد ماندن طرح های پرورش ماهی نیز بیکار شده اند.
وی با اشاره به فرایند تولید و انتقال این ویروس هولناک و در عین حال غیربومی و آلوده کردن مزارع پرورش ماهی در استان ،گفت: آغاز بروز این بیماری از کشور فرانسه است ولی با بررسی های انجام شده انتقال آن به استان از راه ترکیه و از طریق برخی دلالان و سودجایان این صنعت بوده است.
یزدانپناه ابراز داشت: دانش ناکافی و نبود تخصص لازم از سوی برخی صاحبان و دلالان عرصه شیلات کهگیلویه وبویراحمد نیز در زمینه گسترش فزاینده شیوع این ویروس کشنده به مزارع پرورش آنها نیز دخیل بوده است.
یزدانپناه با اشاره به خطرناک بودن این ویروس کشنده ، گفت: در یکی از مزارع پرورش ماهی در سی سخت در یک شبانه روز بیش از بیش از 300 هزار بچه ماهی تلف شد.
وی ابراز داشت: از مهمترین علایم این بیماری در ماهیان قزل آلا بیرون زدگی چشم ماهی و خونریزی چشم است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه با تایید گسترش و شیوع روزافزون این ویروس به مزارع پرورش ماهی این استان، گفت: «وی اچ اس» یک نوع ویروس کشنده و خطرناک است که راه تشخیص آن جز از طریق انجام آزمایش ممکن نیست.
سید غلامعباس موسوی نژاد افزود: یکی از راهکارهای اساسی برای از بین بردن این ویروس در وهله نخست خشکانیدن مزرعه حداقل به مدت یک ماه است.
وی از هماهنگی و تایید دامپزشکی برای رهاسازی بچه ماهی ها در مزارع پرورش ماهیان سردآبی تاکید کرد و گفت: حرارت مستقیم شعله های آتش و انجام مداوم آزمایش ها از سایر راه حل جلوگیری از بروز این ویروس است.
موسوی نژاد تاکید کرد: بر اساس نظریه های دامپزشکی و کارشناسان شیلات ویروس وی اچ سی یک بیماری مشترک و قابل انتقال به انسان نیست.
موسوی نژاد اظهار کرد: اگر چه این ویروس کشنده و خطرناک ضربات و خسارات جبران ناپذیری را بر پیکر مزارع پرورش ماهی دراین استان وارد کرد ولی تا حدود زیادی نیز مشخص شده در گذشته نظارت چندانی بر روی مزارع و فرایند اجرای طرح ها نشده است.
وی تصریح کرد: در دل این بررسی ها و نظارت های مستمر نیز حکایت ها و واقعیت های موجودی از برخی انحرافات در ارایه تسهیلات بانکی متقاضیان طرح های پرورش ماهی این استان مشاهده شده است.
موسوی نژاد افزود: بررسی کارشناسان نشان می دهد که بخش عمده ای از طرح های پرورش ماهی اکنون نه در اختیار متقاضیان دریافت تسهیلات و افراد شناخته شده و تایید شده از سوی شیلات بلکه این طرح ها به افرادی غیرکارشناس و با دانش بسیار ناکافی اجاره داده شده است.
وی با بیان اینکه اکنون تیغ سرکش این ویروس بیشتر متوجه همین مزارع اجاره ای رفته است، افزود: شیلات کهگیلویه وبویراحمد اکنون تصمیم دارد با ارایه مکانیسم ها و راهکارهای جدید جلوی هرگونه انحراف در دریافت تسهیلات هنگفت این بخش را بگیرد.
موسوی نژاد تعداد مزارع فعال پرورش ماهی دراین استان را تا پیش از ورود این ویروس را افزون بر 200 مورد با میزان تولید ماهی سالانه افزون بر 13هزار و 400 تن بوده است.
وی با اشاره به رتبه چهارم استان در زمینه تولید و پرورش ماهیان سردآبی در کشور، افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه میزان تولید ماهی در استان حدود 11 هزار و 300 تن تعیین شده بود ولی اکنون میزان تولید بیش نزدیک به سه هزار تن بیش از برنامه است.
موسوی نژاد از فعالیت چشمگیر بخش خصوصی در زمینه تکثیر ماهیان سردآبی در استان خبر داد و گفت: این بخش تاکنون اقدام به تکثیر بیش از 31 میلیون قطعه بچه ماهی در 11 مزرعه پرورش ماهی کرده است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد میزان سرانه مصرف ماهی در استان را هم اکنون 4500 کیلوگرم دانست و گفت: در افق 1404 میزان سرانه مصرف ماهی در این استان باید به بیش از 10 کیلوگرم برسد.
وی سرانه مصرف ماهی در ایران را هم اکنون حدود 9 کیلوگرم اعلام کرد ویادآور شد: میانگین مصرف ماهی در کشور در افق 1404 نیز 16 کیلوگرم تعیین شده است.
یک دامپزشک در کهگیلویه وبویراحمد نیز باتایید گسترش این بیماری به مزارع پرورش ماهی در این استان عامل اصلی در انتقال این ویروس را ناشی از ورود تخم های چشم زرد وارداتی به این استان دانست.
دکتر کرم چهارلنگ افزود: دانش و تخصص ناکافی و بی اطلاعی محض در زمینه پرورش ماهی برخی مزارع دلیل اساسی در شیوع و گسترش روزافزون این ویروس به استان بوده است.
وی ابراز داشت: برخی از صاحبان مزارع پرورش ماهی در استان با وجود ورود این ویروس هیچ گونه تهدیدی برای مزارع انها به وجود نیامده زیرا درسایه تخصص و تجربه لازم توانسته اند از منجلاب این ویروس رهایی یابند.
چهارلنگ گفت: انجام ازمایش های مستمر و تقویت ماهیان به لحاظ خوراک مناسب و نیز دمای بالا در مزارع پرورش ماهی از سایر راهکارهای جلوگیری از بروز این ویروس کشنده است.
از: حمید جهان
671/7530



05/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن