واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: آموزش منتال ری ( از beginner تا advanced ) hrgh2 18 مرداد 1387, 14:11تصمیم دارم اینجا منتال ری را خودم آموزش بدم ( البته با کمک دوستان ) راستی بگم که من منتال ری را واسه 3ds max 2009 آموزش میدم پس اگه ورژن قدیمی ترش را دارید بهتر که برید به سراغ 2009 . فعلا هم دارم یک آموزش میسازم تا دوستان را با نحوه کار کردن با منتال ری و پارامترهای اون آشنا کنم پس منتظر آموزشام باشید hrgh2 18 مرداد 1387, 14:13بزارید اول از همه با این سوال شروع کنیم که : منتال ری چیه؟ منتال ری نرم افزاری هست حرفه ای و کامل برای انجام پروسه rendering که میتونه تاثیرات نور را طبق قوانین پیچیده فیزیک به طور صحیح شبیه سازی کنه شامل : ردیابی پرتوهای نور ( ray-traced ) . فرایند بازتاب و شکسته شدن نور ( reflection and refraction ) . خاصیت caustics و global illumination نحوه انتخاب mental ray به عنوان موتور رندر. 1- از منوی rendering گزینه render setup ا انتخاب کنید. 2- از تب common به قسمت assign renderer بروید. 3- در قسمت production به جای default scanline renderer گزینه mental ray renderer را انتخاب کنید . (با استفاده از دکمه مقابل production که به شکل نقطه چین هست ) hrgh2 18 مرداد 1387, 14:14خوب اول از همه سرفصلهای آموزشهام را واستون شرح میدم -آشنایی با mental ray 1- پنل mental ray در تایین خصوصیات اشیا 2- آشنایی با final gather 3- آشنایی با caustics 4- آشنایی با global illumination 5- کار با mental ray proxy object 6- آشنایی با انواع نورها ( lights ) در منتال ری 7- آشنایی با متریالهای اختصاصی mental ray شامل : a- متریال arch and design b- متریال car paint c- متریال pro materials d- و utility mental ray materials خوب اینها آموزش مقدماتی منتال ری هستند که من تا جایی که اطلاع دارم توضیح میدم بعد از اون به سراغ دو مبحث اصلی زیر میریم. 2- mental ray for exteriors 3- و mental ray for interiors پس از این دو مرحله همه اصول منتال ری را تا حدر زیادی یاد میگیرید میشه گفت نیمه حرفه ای میشن. در پایان هم تکنیکهای خاص را شرح میدم. hrgh2 18 مرداد 1387, 14:151- mental ray panel : این پنل خصوصیات و ویژگیهای آبجکتها را برای موتور رندر تعیین میکند. نحوه دسترسی به mental ray panel : آبجکت مورد نظرتان را انتخاب کنید و روی آن راست کلیک کنید سپس گزینه object properties را انتخاب کنید. و به تب mental ray بروید. final gather group : این گروه نحوه تعامل آبجکت را با final gather تعیین میکند ( مبحث final gather را در ادامه توضیح میدهم ) When Object is Hit by a Final Gather Ray : زمانی که یک پرتو FG به آبجکت ما برخورد میکند چه اتفاقی رخ دهد 1- return object color (physically correct : با انتخاب این گزینه ( که در حالت عادی انتخاب است ) با برخورد پرتو به شی ء ما علاوه بر بازگشت پرتو FG متریال و رنگ آبجکت نیز به همرا پرتو بازتاب میشود ( حالت استاندارد و واقعی ) 2- Return Black : با انتخاب این گزینه پرتوهای تابیده شده بدون تاثیر از رنگ و متریال آبجکت بازتاب میشوند 3- Pass through (Invisible to FG : در این حالت پرتوهای FG از آبجکت عبور میکنند . راستی توی عکس از دیدن کلمه آبکت تعجب نکنید همون آبجکت هست با غلط املایی ... hrgh2 18 مرداد 1387, 18:21ادامه mental ray panel Receive Illumination from Final Gather : فعال بودن این گزینه تعیین میکنه که پرتوهای FG به جسم تابونده بشن در غیر این صورت پرتوهای FG به جسم تابیده نمیشوند Caustics and Illumination group : این گروه از تنظیمات نحوه تعامل آبجکت را با global illumination (photons و caustics تعیین میکند. شامل : 1- Exclude from Caustics : فعال نبودن این گزینه دو گزینه بعد را قابل دسترسی میکند اما فعال بودن آن دو گزینه بعدی را نیز غیر فعال میکند. 2- Generate Caustics : فعال بودن این گزینه به آبجکت اجازه میدهد تا از خود caustic ساتر کند. 3- Receive Caustics : همانطور که پیداست فعال بودن آن به جسم اجازه می دهد تا caustics را دریافت کند . 4- Exclude from GI : این گزینه نیز مانند گزینه اول است اما برای global illumination 5- Generate Global Illumination : فعال بودن این گزینه به جسم اجازه میدهد تا فتونها را منتشر کند. 6- Receive Global Illumination : این گزینه به جسم اجازه میدهد تا فتونها را دریافت کند. ... Dr.xyz 19 مرداد 1387, 13:40اقا ما ممنونتيم يا علي saeed.eghballpo 19 مرداد 1387, 16:03کارت درسته منتظره باقیشیم. hrgh2 19 مرداد 1387, 20:45ممنون دوستان از فردا ایشالا ادامش میدم یکم سرم شلوغ شده :Mohsen: 20 مرداد 1387, 19:20دوست من ادامه بدي عاليه ممنون rezvooli 21 مرداد 1387, 18:18دوست عزیز خیلی عالیه ادامه بده موفق باشی امين تري دي 22 مرداد 1387, 23:08اول تشکر , بعدا یک سئوال آیا این ها را از روی کتاب ترجمه می کنید یا اطلاعاتی که بدست آورده اید تا حالا؟ hrgh2 29 مرداد 1387, 16:41از همه دوستانی که تشکر کردند ممنونم راستش من به تازگی از سفر مشهد مقدس و نیشاپور ( برای شرکت در جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی ) برگشتم خوب درمورد سوال شما امین تری دی باید بگم که من اصول منتال ری و تعاریف اون را از هلپ 3ds max استخراج میکنم اما بیشتر چیزایی را که میگم تجربه خودم هست واز روی هیچ کتابی هم نمینویسم در ادامه کار هم یک سری tutorial که توسط خودم طراحی شده قرار میدم hrgh2 31 مرداد 1387, 18:37با سلام خدمت همه ی دوستان خوب اول از همه به خاطر تاخیری که در ارائه آموزشها پیش اومد معذرت میخوام. خوب بریم سراغ قسمت پایانی Mental Ray Panel Displacement group : این گروه شما را در کنترل displacement کمک میکند. 1- Use Global Settings : این گزینه تنظیمات مربوط به displacement را از Render Setup dialog > Renderer panel > Shadows and Displacement rollout دریافت میکند یعنی displace آبجکت از طریق این پارامتر کنترل میشود. برای فعال شدن پارامترهای دیگر این گزینه را غیر فعال میکنیم. 2- View-Dependent : زمانی که این گزینه فعال است واحد پارامتر Edge Length بر حسب pixel هست اما زمانی که این گزینه غیر فعال میشود این واحد از نرم افزار دریافت میشود. 3- Smoothing : این گزینه بعد از displace آبجکت را smooth میکند. 4- Edge Length : این گزینه فاصله بین edge ها را هنگام displace کنترل میکند. 5- Max. Displace : یکی از مهمترین گزینه ها در کنترل displace آبجکت هست که حد اکثر مقدار displace را تایین میکند. 6- Max. Level : این گزینه کیفیت displace شما را کنترل میکند. hrgh2 31 مرداد 1387, 18:39 eglantine_arch 01 بهمن 1387, 15:56سلام ممنون از مطالبتون
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1041]