واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: hrgh207-08-2008, 09:27 PMسلام به همه ی دوستان اول از همه به خاطر اینکه یک مدتی نبودم معذرت میخوام . خوب بریم سر اصل مطلب من این مدت داشتم با منتال ری ور میرفتم و خیلی چیزای جدیدش را یاد گرفتم پارامترهایی که بسیار زیاد در کار تاثیر گذارند تنظیماتی که سرعت رندر را به شکل باور نکردنی ( واسه انیمیشن )افزایش میده یا خیلی چیزهای دیگه. تصمیم دارم اینجا منتال ری را خودم آموزش بدم ( البته با کمک دوستان ) راستی بگم که من منتال ری را واسه 3ds max 2009 آموزش میدم پس اگه ورژن قدیمی ترش را دارید بهتر که برید به سراغ 2009 . فعلا هم دارم یک آموزش میسازم تا دوستان را با نحوه کار کردن با منتال ری و پارامترهای اون آشنا کنم پس منتظر آموزشام باشید:27: hrgh207-08-2008, 10:00 PMبزارید اول از همه با این سوال شروع کنیم که : منتال ری چیه؟ منتال ری نرم افزاری هست حرفه ای و کامل برای انجام پروسه rendering که میتونه تاثیرات نور را طبق قوانین پیچیده فیزیک به طور صحیح شبیه سازی کنه شامل : ردیابی پرتوهای نور ( ray-traced ) . فرایند بازتاب و شکسته شدن نور ( reflection and refraction ) . خاصیت caustics و global illumination نحوه انتخاب mental ray به عنوان موتور رندر. 1- از منوی rendering گزینه render setup ا انتخاب کنید. 2- از تب common به قسمت assign renderer بروید. 3- در قسمت production به جای default scanline renderer گزینه mental ray renderer را انتخاب کنید . (با استفاده از دکمه مقابل production که به شکل نقطه چین هست ) hrgh208-08-2008, 01:10 PMخوب اول از همه سرفصلهای آموزشهام را واستون شرح میدم -آشنایی با mental ray 1- پنل mental ray در تایین خصوصیات اشیا صفحات : 1 - 2 2- آشنایی با final gather 3- آشنایی با caustics 4- آشنایی با global illumination 5- کار با mental ray proxy object 6- آشنایی با انواع نورها ( lights ) در منتال ری 7- آشنایی با متریالهای اختصاصی mental ray شامل : a- متریال arch and design b- متریال car paint c- متریال pro materials d- و utility mental ray materials خوب اینها آموزش مقدماتی منتال ری هستند که من تا جایی که اطلاع دارم توضیح میدم بعد از اون به سراغ دو مبحث اصلی زیر میریم. 2- mental ray for exteriors 3- و mental ray for interiors پس از این دو مرحله همه اصول منتال ری را تا حدر زیادی یاد میگیرید میشه گفت نیمه حرفه ای میشن. در پایان هم تکنیکهای خاص را شرح میدم. CG Art08-08-2008, 01:20 PMترکوندی به خدا .... دمت گرم. hrgh208-08-2008, 01:59 PMترکوندی به خدا .... دمت گرم. ممنون که نظر دادی عادل جان:10: هنوز که آموزشی نگذاشتم اما امروز فردا چند تا آموزش میزارم hrgh208-08-2008, 02:36 PM1- mental ray panel : این پنل خصوصیات و ویژگیهای آبجکتها را برای موتور رندر تعیین میکند. نحوه دسترسی به mental ray panel : آبجکت مورد نظرتان را انتخاب کنید و روی آن راست کلیک کنید سپس گزینه object properties را انتخاب کنید. و به تب mental ray بروید. final gather group : این گروه نحوه تعامل آبجکت را با final gather تعیین میکند ( مبحث final gather را در ادامه توضیح میدهم ) When Object is Hit by a Final Gather Ray : زمانی که یک پرتو FG به آبجکت ما برخورد میکند چه اتفاقی رخ دهد 1- return object color (physically correct : با انتخاب این گزینه ( که در حالت عادی انتخاب است ) با برخورد پرتو به شی ء ما علاوه بر بازگشت پرتو FG متریال و رنگ آبجکت نیز به همرا پرتو بازتاب میشود ( حالت استاندارد و واقعی ) 2- Return Black : با انتخاب این گزینه پرتوهای تابیده شده بدون تاثیر از رنگ و متریال آبجکت بازتاب میشوند 3- Pass through (Invisible to FG : در این حالت پرتوهای FG از آبجکت عبور میکنند . http://i35.tinypic.com/2m5dxg2.jpg راستی توی عکس از دیدن کلمه آبکت تعجب نکنید همون آبجکت هست با غلط املایی:27: ...:10: SSS_HHH_OOO08-08-2008, 02:45 PMخیلی کار خوبی کردی..... اگه برات ممکنه بیشتر از عکس استفاده کن.... hrgh208-08-2008, 02:52 PMخیلی کار خوبی کردی..... اگه برات ممکنه بیشتر از عکس استفاده کن.... ممنون شهاب جان چشم دارم همین کار را میکنم البته شما هم همراهیم کنید عالی میشه:10: /.,mnb08-08-2008, 03:10 PMخيلي خيلي عالي هست آقا حميد رضا. منتظر ادامش هستم شديدا............. hrgh208-08-2008, 03:24 PMخيلي خيلي عالي هست آقا حميد رضا. منتظر ادامش هستم شديدا............. ممنون کورش جان:10: آخر کار pdf ش میکنم hrgh208-08-2008, 07:21 PMادامه mental ray panel Receive Illumination from Final Gather : فعال بودن این گزینه تعیین میکنه که پرتوهای FG به جسم تابونده بشن در غیر این صورت پرتوهای FG به جسم تابیده نمیشوند Caustics and Illumination group : این گروه از تنظیمات نحوه تعامل آبجکت را با global illumination (photons و caustics تعیین میکند. شامل : 1- Exclude from Caustics : فعال نبودن این گزینه دو گزینه بعد را قابل دسترسی میکند اما فعال بودن آن دو گزینه بعدی را نیز غیر فعال میکند. 2- Generate Caustics : فعال بودن این گزینه به آبجکت اجازه میدهد تا از خود caustic ساتر کند. 3- Receive Caustics : همانطور که پیداست فعال بودن آن به جسم اجازه می دهد تا caustics را دریافت کند . 4- Exclude from GI : این گزینه نیز مانند گزینه اول است اما برای global illumination 5- Generate Global Illumination : فعال بودن این گزینه به جسم اجازه میدهد تا فتونها را منتشر کند. 6- Receive Global Illumination : این گزینه به جسم اجازه میدهد تا فتونها را دریافت کند. http://i38.tinypic.com/207rka 9.jpg http://i35.tinypic.com/qq4k1f.jpg ... SSS_HHH_OOO08-08-2008, 10:49 PMلطفا به جای پست برای تشکر فقط دکمه تشکر رو بزنید تا تاپیک شلوغ نشه.... به امین اطلاع میدم پستهای اضافه حذف بشن... hrgh211-08-2008, 09:49 PMبا سلام به همه ی دوستان خواستم دلیل تاخیرم در ارائه ادامه آموزشها را بگم راستش من یه چند روزی نبودم و نیستم ( واسه شرکت در جشنواره فیلم کوتاه باید به نیشاپور برم ) پس پیشاپیش از همه ی دوستان عزرخواهی میکنم hrgh221-08-2008, 07:31 PMبا سلام خدمت همه ی دوستان خوب اول از همه به خاطر تاخیری که در ارائه آموزشها پیش اومد معذرت میخوام. خوب بریم سراغ قسمت پایانی Mental Ray Panel Displacement group : این گروه شما را در کنترل displacement کمک میکند. 1- Use Global Settings : این گزینه تنظیمات مربوط به displacement را از Render Setup dialog > Renderer panel > Shadows and Displacement rollout دریافت میکند یعنی displace آبجکت از طریق این پارامتر کنترل میشود. برای فعال شدن پارامترهای دیگر این گزینه را غیر فعال میکنیم. 2- View-Dependent : زمانی که این گزینه فعال است واحد پارامتر Edge Length بر حسب pixel هست اما زمانی که این گزینه غیر فعال میشود این واحد از نرم افزار دریافت میشود. 3- Smoothing : این گزینه بعد از displace آبجکت را smooth میکند. 4- Edge Length : این گزینه فاصله بین edge ها را هنگام displace کنترل میکند. 5- Max. Displace : یکی از مهمترین گزینه ها در کنترل displace آبجکت هست که حد اکثر مقدار displace را تایین میکند. 6- Max. Level : این گزینه کیفیت displace شما را کنترل میکند. http://i37.tinypic.com/ngd 7co.jpg hrgh221-08-2008, 07:36 PMhttp://i38.tinypic.com/wjhqme.jpg Öracle18-10-2008, 12:22 AMدوست عزیز دیگه ادامه نمیدی ؟ 3dlove18-10-2008, 01:43 PMسلام عالیه داداش فقط یه سوال پارامترهای منتال ری تو مکس 8 با 9 فرق داره ؟؟؟؟؟ hrgh220-10-2008, 06:29 PMدوستان این تاپیک قدیمی بود راستش من دسترسیم به اینترنت محدود شده به خاطر درس فعلا نمیتونم این تپیک را ادامه بدم در موردسوال 3dlove عزیز باید بگم که آره پارامترهایی که اینجا من توضیح دادم با اونایی که توی ورژنهای قبلی بودند کاملا فرق داره Farzad.wow21-10-2008, 12:02 AMحمید جون از Displace میشه یه آموزش بدی آخه من هر کاری می کنم .اون جوری که می خوام در نمی یاد M_KK05-04-2009, 04:18 PMنميدونم ديگه, اين تاپيك رو كسي ميخونه يا نه . از اون جايي كه تازه عضو سايت شدم نميتونم پيغام واسه كسي بفرستم . اگه اشتباه نكنم اين بحث هنوز تموم نشده. بحث جالبي اميدوارم ادامش بديد... mkm_cg30-05-2009, 02:28 PMادامه نميدين؟ جالب و مفيد بود hrgh201-06-2009, 07:13 PMرفیق این تا÷یک خیلی قدیمیست فعلا در شرف کنکورم و وقت ندارم یه روزی ادامش میدم ...:10: tatuy01-06-2009, 11:05 PMخیله خب من که مکس کار نیستم ولی واقعا از آموزشاتون کلی حال کردم.دستتون درد نکنه دوست عزیز. hrgh220-09-2009, 10:31 AMخوب قصد دارم این تاپیک رو ادامه بدم البته اگه دوستان کمک کنند اول از همه میخوام تاپیک یکم منظم شه از مدیرای عزیز میخوام پستهای اضافی رو پاک کنند میخوام به جای توضیح دادن تک تک پارامترها با یه سری tutorial از مقدماتی به بالا کار را ادامه بدم. samadsam20-09-2009, 11:11 AMاقا حرف نداره اگه این تاپیک خراب شده یه تاپیک جدید درست کنید و توی پست اول شرایط رو بزارین و همینطور فهرست تا از زدن پست های تشکر و بی جا ممانعت بشه ممنون. hrgh220-09-2009, 01:07 PMخوب در این آموزش قصد دارم نحوه رندر صحنه یک کلبه را با استفاده از منبع نور استاندارد Spotlight و Skylight آموزش بدهم. در این صحنه هر کدوم از این دو منبع نور نقشی را بازی میکند در واقع Spot light نقش منبع اصلی نور ( خورشید ) و Skylight نقش آسمان را بازی میکند. تاثیری که نور Spot light در این صحنه دارد تابش مستقیم نور و ایجاد سایه ها در راستای تابش هست و تاثیری که Skylight دارد ایجاد یک فضای منعکس کننده نور است که باعث انعکاس پرتو های نور و بازتاب آنها به نقاط تاریکتر میشود. ابتدا سورس این کار را از لینک زیر دانلود کنید ( کار خودم هست میدونم خیلی سطحش پایینه:27: ) : !!!! برای مشاهده محتوا ، لطفا ثبت نام کنید / وارد شوید !!!!چیزهایی که در این آموزش یاد میگیرید : 1- انتخاب Mental Ray به عنوان موتور رندر پیشفرض 2- نحوه به کارگیری Spotlight و Skylight در صحنه 3- تنظیمات موتور رندر Mental Ray شامل استفاده از FG و GI برای شبیه سازی بازتاب طبیعی نور و تنظیمات Sampling. خوب پروژه بالایی با پسوند .max هست و حجمش 82 کیلوبایت هست اول اون رو دانلود کنید. http://img2.tinypic.info/files/mof8hn5ozeuq35jftshw.jpg کار را شروع میکنیم 1- از منوی Rendering موتور رندر Mental Ray را به عنوان پیش فرض انتخاب میکنیم http://img2.tinypic.info/files/ihlnxwx3rgvsz0af7kf3.jpg 2- از قسمت Create > Lights > Standard گزینه Target Spot را انتخاب میکنیم و در صحنه قرار میدهیم به شکل زیر تنظیم میکنیم. http://img2.tinypic.info/files/a 9pqtewskgt76sotn3bx.jpg 3- حال یک منبع نور Skylight نیز از همان قسمت در صحنه قرار میدهیم ( مهم نیست در کدام ناحیه از صحنه قرار گیرد ) 4- از منوی Rendering گزینه Render Setup را انتخاب میکنیم و تنظیمات مربوط به Final Gathering و Global Illuminaion و همچنین Sampling را به صورت زیر انجام میدهیم. http://img2.tinypic.info/files/gmkx38ul4acs2qlv01nu.jpg 5- حالا تنظیمات مربوط به خروجی تصویر را انجام دهید و کلید رندر را بزنید. و این هم نتیجه نهایی کار : http://img2.tinypic.info/files/pdnh4p9o82s82q4kpo9s.jpg faraz318-10-2009, 03:38 PMسلام ممنون از آموزشتون داشتیم استفاده می کردیم ولی چرا ادامه نداره ؟!!! omid 118-10-2009, 10:46 PMتشکر به خاطر اموزشات من با منتال ری زیاد بلد نیستم کار کنم...فکر کنم با این اموزشا بتونم راه بیفتم بازم تشکر arashro08-03-2010, 04:15 PMلطفا اگه ممکنه ادامه بدین مبحث به درد بخوریه.... ممنون سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2959]