تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816953892




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهره برداری جناحی «صدا و سیما» از بحران غزه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob بررسی روزنامه های ایران/ چهارشنبه اول مرداد 1393 بهره برداری جناحی «صدا و سیما» از بحران غزه تهران - ایرنا – انتقاد از تلاش برخی گروه ها و رسانه ها از جمله صدا و سیما برای بهره برداری جناحی از بحران غزه، موضوع بسیاری از یادداشت های روزنامه های امروز بود.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه اول مرداد 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***بهره برداری های سیاسی از بحران غزه
برخی جریان های سیاسی داخلی برای رسیدن به مقصود خود مبنی بر کوبیدن رقیب، بهره گیری از هیچ ابزار و روشی را دریغ نمی کنند. بهره گیری سیاسی برخی رسانه ها بویژه صدا و سیما در روزهای گذشته نسبت به اختصاص نیافتن تیتر نخست برخی روزنامه ها به حوادث غزه و وارد کردن اتهام بی تفاوتی به آنها، انتقادهای زیادی را برانگیخته است. روزنامه ی «ایران» سرمقاله ی خود را به این موضوع اختصاص داد و نوشت: به نظر می رسد یک جریان سیاسی زخم خورده از انتخابات 24 خرداد در حرکتی آشکار بر آن شده تا در آستانه روز جهانی قدس با ایراد اتهام هایی، خاطره یک نزاع بی اساس بر سر شعار خودساخته ای به نام «نه غزه و نه لبنان» را زنده کند؛ شعاری نامعقول و مشکوک که قریب 5 سال به صورت یک حربه سیاسی برای کوبیدن یک جریان سیاسی از سوی فرصت طلبان استفاده شد. متأسفانه منافع کوتاه مدت سیاسی حاصل از تخریب رقیب برای این محافل چنان وسوسه انگیز است که حاضر شده اند بدیهی ترین اصول اخلاقی و ارزشی را زیرپا بگذارند و از هر وسیله ای برای هدف خود توجیه بسازند.
ایران در ادامه نوشت: اینک در آستانه روز جهانی قدس و در اوج حوادث دردناک فلسطین، متأسفانه «اختلاف و شکاف افکنی میان گروه های سیاسی کشور» گویا در دستور کار برخی محافل قرار گرفته است. این محافل در خوش بینانه ترین حالت، جریانی هستند که با عینک بدبینی هر موضوعی را با همان حالت تیره می نگرند. با بدگمانی درباره دیگران به قضاوت های شتاب آلود می نشینند. جریانی هستند که خود را پشت شعارهای مقدس و ارزشی انقلاب پنهان می کنند. گریبان این محافل فرصت طلب در چنگ این سؤال گرفتار است که براستی آیا منافع زودگذر و دلخوشی های کوبیدن رقیب، این ارزش را دارد که مسأله فلسطین و روز قدس را تحت الشعاع این بازی های مضحک قرار دهیم در روزی که افکار عمومی جهان متأثر از جنایت های اسرائیل برای یافتن راه های امداد و نجات فلسطین تقلا می کند، سزاوار است که در ایران برخی رسانه ها، اهداف خویش را فقط کوبیدن رسانه های حریف قرار دهند.
ایران در گزارش دیگری با عنوان «کاسبی سیاسی با فاجعه غزه ممنوع» با مقایسه ی آماری عنوان خبرها و یادداشت های منتشر شده خود در روزهای گذشته و روزنامه هایی چون «همشهری» و »جام جم» در ارتباط با حوادث غزه نوشت: نگاهی به نتایج این قیاس نشان می دهد که روزنامه ایران در واکنش نشان دادن به اتفاقات اخیر فلسطین و خاصه جنایات رخ داده در غزه اگر به لحاظ حجم و تنوع مطالب از روزنامه هایی چون همشهری و جام جم جلو نباشد، عقب هم نمانده است.
روزنامه ی «شرق» نیز در یادداشتی با عنوان «به چه قیمتی؟» تمرکز خود بر مساله ی غزه را به گزارش های منتشر شده ی خود در این ارتباط در روزهای گذشته مستند کرد و نوشت: موضوع تاسف بار دستاویز قراردادن مساله انسانی فلسطین برای پیشبرد برخی اهداف جناحی است که از قضا ماهیت، اهداف و درجه اطمینان مردم به آنان برای همگان آشکار و بی نیاز از واگویی است. بسیاری از ما اهالی رسانه در طول همه این سال ها، فلسطین را موضوعی اسلامی - انسانی می دانیم و البته با شیوه حرفه ای ژورنالیستی که خواست و حق ملت آگاه ایران است به آن پرداخته و می پردازیم.
شرق در ادامه نوشت: این در حالی است که شیوه پرداخت اغلب برنامه های صداوسیما به وقایع مهم داخلی و خارجی - که دارای فهرست بلندبالایی است و آخرین آن، موضوع گروگانگیری مرزبانان ایرانی بود- به گونه ای بوده که کارشناسان بارها درباره کاهش اعتماد عمومی، کاهش مخاطب و واگذارکردن کامل «قافیه» به شبکه های برون مرزی هشدار داده اند. آنان گمان می کنند شیوه درستی برای انعکاس رویدادها به کار گرفته اند و صرف اختصاص بخش عمده ای از یک بخش خبری خود به موضوعی مانند غزه، به مفهوم «انتقال پیام» به مخاطب است پس حق دارند بقیه را متهم کنند تا خود را در جایگاه والاتر اطلاع رسانی جلوه دهند. اما تا هنگامی که آنتن ها و صفحات برخی روزنامه های خاص در خدمت وارونه سازی واقعیت ها قرار گیرند اعتماد مخاطب جلب نمی شود و رسانه بی مخاطب؛ حتی با جنجال سازی نمی تواند اعتباری برای خود کسب کند.
این در حالی است که روزنامه های منتقد دولت، بازهم بر موضع خود در اتهام زدن به روزنامه های اصلاح طلب پافشاری کردند.
روزنامه ی «سیاست روز» در سرمقاله ی خود با عنوان «رسانه های نارسا» نوشت: بالاخره با یک روز تاخیر، برخی رسانه ها به جنایت های رژیم منحوس صهیونیستی پرداختند. بالاخره یادشان افتاد بعضی آدم ها، بیشتر وقت ها حرف های تکراری می زنند و اگر یک روز عکس و تیتر نشوند، به جایی بر نمی خورد و می شود به موضوعات مهم ترین پرداخت. آنقدر رفتار برخی رسانه های به اصطلاح اصلاح طلب در سانسور خبری وقایع غزه و کشتار زنان و کودکان واضح و کارگردانی شده بود که خودشان هم متوجه شدند، این بار خیلی رو بازی کرده اند و خیلی بد باخته اند.
سیاست روز در ادامه با طرح این ادعا که گروهانی از لشکر حامیان امریکا و استکبار در برخی رسانه های ما مشغول به کار هستند نوشت: باید مراقب باشیم که شارلاتانیزم مطبوعاتی دوباره قد علم نکند. برای تمیز دادن آنچه می نگاریم، کافی است به روزنامه های همان دوران زنجیره ای برگردیم. آنچه آن روزها ثبت شده و نقشی که مطبوعات آن زمان در به مخاطره انداختن امنیت ملی، کاهش اعتماد عمومی، تخطئه احکام اسلام و زیر سوال بردن آرمان های انقلاب اسلامی داشتند، به وضوح قابل رویت است و افسوس آنکه وقتی در مقام مقایسه برمی آییم، همان اتفاقات به نوعی دیگر در حال تکرار است.
روزنامه ی «کیهان» نیز در سرمقاله ی خود نوشت: تخطئه سبعیت آشکار صهیونیست ها، واجد کمترین تاثیرات است. چه اینکه مدعیان دیروز شعار نه غزه نه لبنان نیز- از برخی نشریات شبه اصلاح طلب داخلی تا شماری از فتنه گران فراری- امروز مجبور شده اند به سرزنش اسرائیل بپردازند. این خود البته پیشرفت مهمی است که قائلان به حیات گوسفندی و منطق «به ما چه؟»، به تخطئه خون آشامان صهیونیست می پردازند تا شاید ننگ 5 سال پیش را به فراموشی بسپارند و خود را سفید کنند. اما آنها هرگز در قواره ملت شرافتمند ما نبوده اند. اگر «اسرائیل غده سرطانی است و باید از بین برود»، لاجرم باید تمام ظرفیت دیپلماتیک، رسانه ای و قدرت خود را به میدان آورد.

***توضیحات ظریف نمایندگان را قانع کرد
حضور دیروز «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و سرپرست تیم گفت و گو کننده ی هسته یی کشورمان در جلسه ی غیرعلنی مجلس و ارایه ی پاره یی توضیحات در مورد گفت و گوهای وین 6 در روزنامه های امروز بازتاب زیادی داشت. بسیاری از روزنامه های حامی دولت از قانع کننده بودن سخنان ظریف برای نمایندگان خبر دادند. روزنامه های منتقد دولت اما فقط خبر این جلسه ی مشترک را انعکاس دادند.
روزنامه ی «اعتماد» در گزارش خود با عنوان «مانور دیپلماتیک ظریف» نوشت: آنچه از جلسه غیرعلنی مجلس بیرون آمد، «رضایت» نمایندگان از سخنان ظریف بود؛ آنچه پشت درهای بسته جلسه دیروز اتفاق افتاد اما با تلاش «دلواپسان» برای ابراز وجودی دوباره همراه شد... معلوم نیست به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین 6 غروب اختلافات نمایندگان با تیم مذاکره کننده است یا فضای این روزهای مجلس، آرامش قبل از توفان. هر چه هست حالا تعداد منتقدان ظریف در بهارستان کمتر شده است. حداقل دیگر در کلام کمتر اختلافات بروز پیدا می کند.
روزنامه ی «جهان صنعت» هم در گزارش خود در این ارتباط نوشت: ظریف پیش از ظهر دیروز درحالی به مجلس رفت و با توضیحات خود موجبات رضایت نمایندگان را فراهم آورد که در ساعتی قبل و در نطق های میان دستور نمایندگان مذاکرات هسته ای و به طور کلی دولت یازدهم بار دیگر مورد انتقاد قرار گرفته بود ... اما بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه بعد از اتمام این جلسه غیرعلنی در جمع خبرنگاران از قانع کننده بودن توضیحات ظریف گفت.
روزنامه ی «جمهوری اسلامی» در گزارشی با عنوان «مجلس عملکرد تیم مذاکره کننده را تحسین کرد؛ مذاکره کنندگان در راستای منافع ملی تلاش کرده اند» با اشاره به اظهارنظر برخی نمایندگان در مورد رضایت بخش بودن دیدار دیروز نوشت: احتمال دارد که چنین گزارش هایی از تکرار فشارهای بعدی به وزارت خارجه که بعد از دور قبلی مذاکرات ایجاد شد جلوگیری کند، علاوه بر این نتیجه ملموس و منتشر شده دیگر جلسه غیرعلنی دیروز مجلس این بود که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه درخواست کرد که در مقاطع یکی دوماهه گزارشی از روند مذاکرات هسته ای به مجلس ارائه کند.
روزنامه های منتقد دولت اما برای گزارش های مرتبط با این خبر تیترهایی خنثی انتخاب کردند و از بازتاب اظهارنظر نمایندگان مبنی بر قانع کننده بودن توضیحات ظریف اجتناب کردند.

***ناگفته های ناطق
گفت و گوی حجت الاسلام «علی اکبر ناطق نوری» عضو تشخیص مصلحت نظام با سایت خبری «خبرآنلاین» در روزنامه های امروز بازتاب زیادی داشت. روزنامه ها در بازتاب این خبر عنوان های مختلفی را انتخاب کرند.
برخی از روزنامه ها چون «ابتکار» و شرق در تیتر گزارش های خود روایت ناطق از قهر احمدی نژاد را برجسته کردند، برخی چون «مردم سالاری» بخشی از اظهارات ناطق مبنی بر اینکه «ابزار دموکراسی فعالیت احزاب شناسنامه دار است» را تیتر زدند، برخی چون اعتماد ناگفته های ناطق از انتخابات 76 و 84 را در تیتر خود جای دادند و برخی دیگر چون «فرهیختگان» بخش دیگری از اظهارات ناطق مبنی بر رابطه ی صمیمانه ی او با «هاشمی رفسنجانی» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را برجسته کردند.
روزنامه ی ابتکار در گزارشی در این ارتباط از قول ناطق نوشت: در قصه ریاست جمهوری 84 ماجرا این گونه بود که از اصولگراها 5-6 کاندیدا وجود داشت و کاری که ما باید می کردیم این بود که بنشینیم با اینها صحبت کنیم که یا آنها را قانع کنیم که کنار بروند یا اینکه با مکانیزمی پیش بیایم تا یکی از آنها در عرصه باقی بماند.آمدیم و آقایان هم قبول کردند که شورای مرکزی جبهه نیروهای انقلاب به هر تصمیمی رسیدند، آنها قبول کنند. خوب با همین آهنگ جلو آمدیم. تک تک کاندیداها را در همین اتاق خواستیم با این هدف که از برنامه ها،اهداف و انگیزه های آنها با خبر شویم و کاندیدا ها هم آمدند و توضیحاتی دادند.یک جلسه هم به صورت اختصاصی با آقایان داشتیم که به صورت شفاف و راحت، اشکالات در مدیریت های قبلی و سوال هایمان را با آنها مطرح کردیم. آقای احمدی نژاد هم جزو همین ها کاندیدا ها بود. ایشان می گفت:«من طرح برای اداره کشور دارم و بقیه نامزدها ندارند. شما هم اجازه نمی دهید من طرحم را بدهم.» ما با کاندیداهای دیگر 2 جلسه داشتیم، با ایشان 3 جلسه برگزار کردیم. یک روز به آقای باهنر گفتم یک وقتی به آقای احمدی نژاد بدهید چون می گویند من برای اداره کشور یک طرح ویژه دارم.
ابتکار در ادامه از قول ناطق نوشت: جلسه زمانش هماهنگ شد و ایشان به همین دفتر بنده آمد و مرحوم آقای عسگر اولادی، باهنر، بنده و برخی دیگر از دوستان بودند. ایشان در آن جلسه 2 ساعت طرحش را توضیح داد. بنا هم بود تا پایان صحبت ایشان حرفی نزنیم. ایشان وقتی صحبتش را تمام کرد. من رئیس جلسه بودم و اگر چه منشی جلسه کس دیگری بود ولی برای اینکه مطالب یادم بماند چیزهایی را می نوشتم که خودآن نوشته ها 4 صفحه شد! قبل از اینکه من صحبت کنم، مرحوم آقای عسگر اولادی رو کردند به بنده و حرفی زدند که شاید شما هم تا الان نشنیده باشید.
به نوشته ی ابتکار از زبان ناطق نوری، آقای عسگر اولادی گفت: «این برادر ما احساس می کند که اسلام را فقط او می شناسد، این برادر ما احساس می کند انقلاب را فقط او درک کرده است. این برادر ما احساس می کند امام را فقط او می شناسد.» بنده هم خطاب به آقای احمدی نژاد گفتم: «آقای احمدی نژاد! من حرفهای شما را خیلی دقیق گوش دادم حقیقتا هرچه دقت کردم، هیچ نفهمیدم.» یا سطح معلومات شما خیلی بالا است و ما نمی فهمیم شما چه می گوئید یا اینکه حرفهای« بالا ابری» می زنید... به هر حال بعد از آن جلسه ما با ایشان،آقای احمدی نژاد قهر کرد و رفت. فردایش هم نامه نوشت که در من دیگر با جمع شما نیستم.
برخی روزنامه ها هم از رویکردی تحلیلی به واکاوی علت های تلاش های صورت گرفته برای تخریب چهره ی معتدل ناطق نوری پرداختند.
روزنامه ی ایران در گزارشی با اشاره به تغییر قالب پدیده ی «ترور» از وجه «فیزیکی» آن به وجه «شخصیتی» به تقبیح رفتارهای تخریبی برخی جناح ها در قبال شخصیت های برجسته ی نظام پرداخت و از زبان ناطق نوشت: در فقدان یک تشکیلات مسئول به عنوان حزب است که هر جماعتی به تشخیص خودش حتی به بهانه احساس تکلیف شرعی وارد میدان میشود و دست به تخریب میزند.
این روزنامه در ادامه علت گسترش پدیده ی ترور شخصیت و تخریب شخصیت های برجسته ی نظام را با «حمیدرضا جلایی پور» جامعه شناس و فعال سیاسی، «امیر محبیان» تحلیلگر سیاسی و رسانه یی و «محسن غرویان» مدرس حوزه علمیه به گفت و گو گذاشت.
به نوشته ی ایران، جلایی پور بر این باور است که تخریب کنندگان شخصیتهای نظام، برای خود پوشش عقیدتی قائل هستند و اقدام خود را درست میپندارند... محبیان بر این باور است که هرچه فرد مؤثرتر باشد حملات به او بیشتر صورت خواهد گرفت... غرویان نیز بر این باور است که ترور شخصیت چهره های انقلاب کار احزاب، افراد و گروه هایی است که می پندارند موقعیتشان را از این راه می توانند حفظ کنند.

***چالش های بازار مسکن
اما و اگرهای افزایش وام مسکن و تاثیر آن بر بازار این کالای ضروری در روزنامه های امروز یادداشت های زیادی را به خود اختصاص داد. بانک مرکزی مطابق اطلاعیه یی که دو روز پیش صادر کرد، به صراحت از چهار نوع نگرانی و نبود اطمینان درباره پیامدهای طرح «افزایش وام خرید مسکن از کانال صندوق های پس انداز» سخن گفت. در این طرح که از سوی وزارت راه وشهرسازی پیشنهاد شده، قرار است قدرت متقاضیان مصرفی مسکن معادل نیمی از قیمت فعلی آپارتمان ها، توسط تسهیلات بانکی تامین شود به این صورت که در برخی بانک ها صندوق پس انداز مسکن شکل بگیرد و خانوارها با سپرده گذاری حداقل یکساله، بین 3 تا 5 برابر اصل سپرده خود را وام خرید مسکن دریافت کنند.
روزنامه ی «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «چهار معمای افزایش وام مسکن» از چهار نگرانی مطرح شده در اطلاعیه ی بانک مرکزی درباره طرح پیشنهادی «راه اندازی صندوق پس انداز مسکن برای پرداخت تسهیلات 60 تا 80 میلیون تومانی» مبنی بر «نگرانی از برهم خوردن تعادل منابع و مصارف بانک عامل»، «آثار احتمالی افزایش وام خرید بر قیمت مسکن و نرخ تورم»، «تنظیم اقساط وام با قدرت بازپرداخت وام گیرنده ها» و دفاعیات و استدلال های پیشنهادکنندگان طرح گفت و نوشت: در این میان، متولیان مسکن کمبود احتمالی منابع بانک عامل را از طریق «وجوه اداره شده» قابل جبران می دانند و با تاکید بر اینکه تسهیلات خرید از محل جذب نقدینگی های خُرد متقاضیان تامین می شود، معتقدند که صندوق پس انداز مسکن نه تنها قیمت ها را تحریک نمی کند که تنظیم رفتار اقتصادی خانوارها را نیز به همراه دارد.
روزنامه ی سیاست روز هم در گزارشی با عنوان «رویای خانه دار شدن با برگه های کاغذی» از رشد قیمتی اوراق تسهیلات مسکن گفت و نوشت: تا پیش از ورود اوراق تسهیلات مسکن از سیستم بانکی به بازار فرابورس متولیان بر این ادعا بودند که واسطه گری های موجود سبب شده تا نرخ این اوراق دستخوش نوسان و رشد شود و ماحصل آن این شده بود که مردم علاوه بر پرداخت نرخ های مختلف برای این اوراق تسهیلات مسکن در شهرهای مختلف هزینه های مازاد دیگری را نیز باید پرداخت می کردند. در حال حاضر این اوراق در بازار فرابورس داد و ستد می شود و طبق اظهار نظر متولیان با قیمت واقعی تری عرضه می شود اما برخلاف رویه ای که در ماه های ابتدایی ورود خود به این بازار داشت با نوسانات گسترده ای روبرو بوده است به طوریکه از ابتدای تیرماه تاکنون رشد قیمتی قابل توجهی را پیدا کرده است و این درحالی است که متولیان بازار مسکن از افت خرید و فروش مسکن خبر می دهند و معتقدند بازار مسکن همچنان در رکود قرار دارد. رشد قیمت ناگهانی این اوراق عاملی بود که موجب شد تا متولیان بازار سرمایه اقدام به اعمال محدودیت برای این اوراق بکنند اما این مهم هم تاثیر چندانی نداشت و هر روز قیمت این اوراق در حال افزایش است.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**9275**2054

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





01/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن