تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند اِبا دارد از اين كه باطلى را حق معرفى نمايد، خداوند اِبا دارد از اين كه حق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806369644




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرف مقابل به اين درک رسيده که راهي جز توافق وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ مرداد ۱۳۹۳ (۹:۳۸ق.ظ)
ظريف: طرف مقابل به اين درک رسيده که راهي جز توافق وجود ندارد وزير امور خارجه گفت: با ايجاد يک درک در طرف مقابل دست يابي به راه حل ممکن است . طرف مقابل الان به اين درک رسيده که راهي جز توافق وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاري موج، وزير امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه خبر با اشاره به مردم غزه که امروز در زير تهديد تجاوزکارانه رژيم صهيونيستي قرار دارند، گفت: ضرورت همبستگي جامعه بين المللي به ويژه جهان اسلام در آستانه روز قدس را بايد يادآور شويم.

در يک سال گذشته هيچ تحريم جديدي بر عليه ايران نشده است
ظريف با اشاره به طراحي دولت جديد و حضور مردم در انتخابات، تصريح کرد: حضور مردم در انتخابات فضا را براي حضور ايران در عرصه بين المللي فراهم کرد و در طول يک سال گذشته همه کساني که برنامه هسته اي ايران را يک تهديد مي دانستند و مي گفتند ايران نمي تواند غني سازي داشته و تحريم هاي شديد بين المللي بر عليه ايران تصويب کرده بودند با توافق ژنو اين روند را متوقف کردند.
وي با اشاره به اينکه در يک سال گذشته هيچ تحريم جديدي بر عليه ايران نشده است، اظهار داشت: حضور فعالان اقتصادي در ايران حضور داشته اند و اين حضور باعث شده فضا فروريخته شود. امروز در مورد اصل غني سازي ايران هيچ صحبتي ديگر نمي شود و تنها موضوعات مطرح درباره اندازه غني سازي است که ديدگاه هاي آنها براي ما قابل قبول نيست.

اختلاف بر سر اصل موضوع غني سازي نيست
ظريف در پاسخ به سئوالي درباره اختلافات باقي مانده ميان ايران و 1+5 بيان کرد: بحثي که الان وجود دارد اختلاف بر سر اصل موضوع غني سازي نيست البته ما از ابتدا هم گفتيم حق ما براي غني سازي نيازي به شناسايي ندارد و معاهده عدم اشاعه اين حق را براي ما پذيرفته است. آنچه لازم است که غني سازي را انجام مي دهيم و ديگر بحثي درباره غني سازي ايران وجود ندارد، غني سازي در ايران انجام مي شود و بر اساس توافق ژنو بايد همه تحريم ها لغو شود.
وي ادامه داد: اما در مورد تعداد سانتريفيوژها بحث وجود دارد و توافق ژنو دست ما را در اين زمينه باز گذاشته است. توافق مي گويد برنامه ايران بايد صلح آميز باشد و تعدادي که برخي از کشورها درباره سانتريفيوژها اعلام مي کنند غير منطقي است و ربطي به صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران ندارد.
ظريف با اشاره به اينکه اظهارات مقام معظم رهبري درباره 190 هزار سو اثبات صلح آميز بودن برنامه ايران است و اين نبايد براي کسي نگراني ايچاد کند، گفت: در کل برنامه هسته اي ايران همه موارد کاملا متوجه يک هدف توليد سوخت براي يک سال بوشهر است وصنعتي بودن برنامه غني ساري ايران نشانه صلح آميز بودن آن است.
وي در پاسخ به اين سوال که طرف مقابل چه اعدادي را براي سانتريفيوژها پيشنهاد کرده است، گفت: آنها عددهاي متعددي 500 يا 1500 و 4 هزار مطرح کردند. اما نکته منطقي اين است که بحث درباره تعداد بي مورد است و ما اين را در مذاکرات دنبال مي کنيم. ما نه تنها عضو ان پي تي هستيم بلکه بر اساس فتواي مقام معظم رهبري ساخت سلاح هسته اي را حرام مي دانيم.

برخي کشورهاي غربي تلاش مي کردند با طولاني کردن کار را به روز آخر بکشانند
وزير امور خارجه بيان کرد: برخي از کشورهاي غربي تلاش مي کردند که با طولاني کردن کار را به روز آخر بکشانند . ما از روز اول حرف منطقي مي زنيم و کوتاه نمي آييم. حرف اصلي شروع شده که چطور مي توان اطمينان حاصل کرد که با استفاده از راه هاي علمي ثابت کرد برنامه هسته اي ايران صلح آميز است.
وي تأکيد کرد: در مورد اراک قرار نيست نگراني يک گروهي درباره اسم راکتور را رفع کنيم بلکه بايد مشخص کنيم راکتور اراک براي مباحث تحقيقاتي استفاده مي شود. بحث هاي خوبي در اين مذاکرات شده است. طرف مقابل به ويژه بعد از حضور وزرا وارد گفتگو شده است. درست است اختلاف اساسي وجود دارد و طرف مقابل براساس فشارهاي داخلي هنوز در پذيرش مباحث منطقي و علمي مشکل دارد .
وي در پاسخ به اين سئوال که خوش بيني براي توافق در وين وجود داشت، چرا توافق حاصل نشد، گفت: توافق دو طرف دارد. براي توافق بايد طرفين آمادگي داشته باشند که براي توافق کار کنند. احساس مي کنم ما در جمهوري اسلامي با هدف رسيدن به توافق به بازي رفتيم. اما کار طرف مقابل سخت تر است چون آنها 6 کشور هستند. زمان مي برد تا موضع خود را هماهنگ کنند بعد هم نظراتشان تبديل به موضع مي شود نه راه حل، در اين جلسه اعلام کرديم که موضع را از طريق ايميل هم مي توانيم ارسال کنيم.

اتفاقاتي که در 6 ماه اول افتاده در 4 ماه آينده هم مي افتد
وي درباره شرايط حاکم بر دوره 4 ماهه تمديد گفت: بر اساس توافق ژنو مي توانستيم 6 ماه را با رضايت مشترک تمديد کنيم. روشي که گذاشتيم اين بود که هر چه در 6 ماه اول اتفاق افتاده در 4 ماه هم به همان شکل اتفاق مي افتد. اگر در 6 ماه 4.2 ميليارد اموال بلوکه ايران آزاد شد همين روش در 4 ماه هم ادامه مي يابد و هر ماه 700 ميليون دلار آزاد شود.
ظريف گفت: در 4 ماه هيچ تحريم جديدي نبايد انجام شود. کما اينکه ملاحظه کرديد گروهي از نمايندگان آمريکا اعلام کردند که وزير خارجه قبول کرده تحريم بگذاريم، فورا وزرات خارجه آمريکا بيانيه داد که ما چنين کاري نمي کنيم و مخالف تحريم هستيم چون تعهد کردند.
وي ادامه داد: برخي ملاحظات در آن مدت وجود داشت، مثلا تحريم بيمه به دليل زمان بر بودن انجام نمي شد که قبول کردند در اين دوره انجام دهند.
وزير امور خارجه گفت: توافقي درباره اورانيوم 20 درصدي داشتيم که مقداري از آن را اکسيد و مقداري را رقيق کرديم. اين موضوع در اين دوره ادامه نمي يابد. اورانيوم 20 درصدي ما بر اساس آنچه توافق کرديم رقيق و اکسيد شده است و آن اورانيوم اکسيد شده بر اساس برنامه اي که خودمان داريم تبديل به سوخت مي شود براي راکتور تحقيقاتي تهران، از اول هم اعلام کرده بوديم که 20 درصد را تنها براي رآکتور تهران توليد مي کنيم .
وي تأکيد کرد: برنامه هايي نيز داشتيم که اورانيوم هايي که به صورت ناقص به 2 در صد غني شده بود به ماده اوليه بازگردانيم که بتوانيم دوباره به دستگاه هاي خود تزريق کنيم. اين کار را در اين دوره انجام مي دهيم. به دنبال آن شرايط که ثابت نگه داريم.
ظريف گفت: به عبارت ساده تر اتفاقاتي که در 6 ماه اول افتاده در 4 ماه آينده هم اتفاق مي افتد. اين يک راه حل موقتي براي رسيدن به راه حل دائمي است. با ايجاد يک درک در طرف مقابل دست يابي به راه حل ممکن است. طرف مقابل الان به اين درک رسيده که راهي جز توافق وجود ندارد. البته آنها مي توانند تحريم ها را اضافه کنند اما اين تحريم ها تأثيري در برنامه هسته اي نداشته است و ممکن است مردم را در مشکل قرار داده باشد اما مردم به اين درک رسيدند که ايستادگي کنند.

آمريکا بايد از طريق مذاکرات با واقعيات ايران رو به رو شود
وي درباره مذاکره ايران و آمريکا در وين و کاهش حضور طرف هاي ديگر در مذاکرات اظهار داشت: ما با طرف هاي اروپايي، چين و روسيه به صورت روزانه تماس داشتيم، هم ما آنها را در جريان جزئيات قرار مي داديم و هم آنها اطلاع داشتند. بيشترين فشارها و تحريم ها را آمريکا بر عليه ايران صورت داده و هر اقدامي که صورت مي گيرد و توافقي که باشد آمريکا بايد بيشترين اقدامات را انجام دهد اما اين به معناي فراموش کردن ساير اعضا نيست. ما با همه 5 کشور رابطه سياسي داريم با آمريکا اين رابطه را نداريم. مذاکره ما با آمريکا صرفا سياسي است. دستور کار ما درمذاکره با آمريکا و بقيه صرفا هسته اي است.
وي افزود: با توجه به نقش کري و حضوري که سه روز در وين داشت، چندين دور مذاکره فشرده داشتيم به صورت دو جانبه و يا همراه اشتون اين موضوع صورت گرفت. فکر مي کنم هم ايشان و هم ما فهم بهتري از مواضع يکديگر پيدا کرديم. دولت آمريکا نسبت به ايران بيگانه است. مقامات آمريکا 35 سال است در ايران نبوده اند و ايران را از طريق دروغ ها باور کرده اند. سايرين در ايران حضور دارند. ما شناخت بهتري از آمريکا داريم چون نمايندگي داريم در سازمان ملل نياز است که آمريکا از طريق مذاکرات با واقعيات ايران رو به رو شود. بايد بفهمند که مردم ايران به فشار واکنش منفي و به تکريم واکنش مثبت نشان مي دهند.

دور بعدي مذاکرات اوايل سپتامبر است
وي درباره همکاري هاي ايران و آژانس، اظهار داشت: آژانس دو کار تا الان کرده است يکي راستي آزمايي در مورد ژنو که انجام شد و در گزارش آخر اکسيد سازي بود که تأييد شد چراکه ذخاير اورانيوم خود را حفظ کرده ايم. آژانس چند بار تأکيد کرد ايران به تعهدات عمل کرده است.
ظريف گفت: رشته ديگر اتهامات عليه ايران بود که چارچوبي را باآژانس توافق کرديم و تا کنون همه مواردي که قرار بوده حل و فصل شود شده است. البته از نظر ما همه ادعاها بي مورد است اما در اين موارد توافق کرديم. برنامه ايران صلح آميز است. اطلاعاتي که به آژانس داده شده است غلط است و همه اين ابهامات قابل رفع است. تصوير آينده يک همکاري روشن و صلح آميز است.
وي درباره دور آتي مذاکرات گفت: فعلا برنامه ريزي که داريم براي مذاکرات جانبي است. دور بعدي مذاکرات در اوايل سپتامبر است و درباره مکان آن هنوز تصميمي گرفته نشده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن