تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805013877




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آموزش و پرورش خوزستان رتبه 31 كشوري/ كمبود هفت هزار و 200 معلم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > خوزستان گزارش مهر از جلسه شوراي آموزش و پرورش/
آموزش و پرورش خوزستان رتبه 31 كشوري/ كمبود هفت هزار و 200 معلم
اهوازـ خبرگزاري مهر: شورای آموزش و پرورش استان خوزستان در حالی امروز برگزار شد که نمونه هایی از وضع اسفناک آموزشی در استان از سوی مسئولان و متولیان آن بازگو و معلوم شد خوزستان در رتبه بندی آموزشی کشور در بین سایر استانها در رده سی و یکم قرار دارد.



به گزارش خبرنگار مهر، محمد تقي زاده مدير كل آموزش و پرورش خوزستان ظهر امروز در سومين جلسه شوراي آموزش و پرورش اظهار كرد: وضعيت آموزش و پرورش استان داراي رتبه 31 در كشور است. در خوزستان قريب به 650 هزار بي سواد داريم. طي يك دهه اخير استان ما در خصوص سواد آموزي رتبه اول كشور را كسب كرده است. در حال حاضر تنها دو هزار نفر از 650 هزار بي سواد موجود تحت پوشش اين اداره هستند و بر اساس قوانين و دستورات نبايد تا سال آينده بي سوادي در استان داشته باشيم. اما با اين رقم كم نمي شود انتظار داشت كه تا سال آينده در استان بي سواد نداشته باشيم.

وي افزود: 63 هزار پرسنل و حدود 950 هزار دانش آموز در خوزستان داريم. در مناطق مرزي 270 هزار دانش آموز با تنوع قومي، گويش ها و فرهنگ هاي متفاوت داريم. اگر از دو جهت به شرايط علمي آموزشي اين مناطق نگاه كنيم بايد اقدامات خاص و وي‍ژه اي را براي ارتقاي علمي اين دانش آموزان بايد انجام دهيم. نرخ بالاي ترك تحصيل در مناطق مرزي مدير كل آموزش و پرورش استان خوزستان تصريح كرد: از لحاظ آموزشي به دليل نرخ بالاي ترك تحصيل، افت تحصيلي و بازماندگان از تحصيل بيشترين مشكل اين مناطق است. تراكم اجتماعي و فرهنگي يك بحث ديگر در مدارس اين مناطق است كه به شرايط علمي، آموزشي و پرورشي موجود در منطقه برمي گردد. بخشي از اين عقب ماندگي و توسعه نيافتگي داراي پيشينه تاريخي است و به بافت جغرافيايي و ساختار اجتماعي منطقه برمي گردد كه در طول تاريخ و به ويژه در دوره معاصر ما همواره شاهد هجمه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي توسط دولت هاي بيگانه بوديم. براي خروج از اين بحران به ويژه در زمينه مسائل علمي و آموزشي بايد سطح شاخص هاي علمي در اين مناطق ارتقا پيدا كند. تقي زاده خاطرنشان كرد: اولين شاخصي كه با توجه به شرايط فرهنگي و اجتماعي جامعه بايد در نظر گرفته شود بحث پايين آوردن سن تحصيل و توجه خاص به دوره هاي پيش دبستاني و آمادگي در اين مناطق است. با توجه به شرايط هاي اقتصادي و اجتماعي حتي دوره هاي آمادگي و پيش دبستاني رايگان در اين مناطق را در نظر داريم. براي اين شاخص اقدامات لازم انجام شده است و تعدادي از دانش آموزان نيز جذب شده اند و نياز به همكاري ساير سازمان ها در اين زمينه است. وي عنوان كرد: توجه خاص به آموزش دختران در اين مناطق با توجه به محروميت هاي فرهنگي و اجتماعي كشور كه متوجه اين قشر يكي ديگر از شاخص ها مي باشد. عامل بسياري از اين عقب ماندگي ها را مي توانيم در بي سوادي خانواده ها والدين جستجو كنيم و متأسفانه ريشه بسياري از مشكلات فرهنگي و اجتماعي همين بي سوادي است. اگر بي سوادي را از بين ببريم قطعا نرخ ترك تحصيل هم كاهش پيدا خواهد كرد. مدير كل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: تقويت زبان و ادبيات فارسي، حفظ و تقويت ارزش هاي قومي و زباني مردم هر منطقه در چهارچوب قوانين كشور بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد. طبق يكي از پژوهش هاي ملي بايد 80 درصد از دلايل افت تحصيلي را در خارج از آموزش و پرورش پيگيري كرد.

لزوم توسعه هنرستان ها و ايجاد مشاغل صنعتي

تقي زاده بيان كرد: توجه به باورهاي ديني، هويت و وحدت ملي و همچنین هجمه فرهنگي كه در طول تاريخ مشاهده مي كنيم يكي ديگر از شاخص هايي است كه بايد به آن توجه خاص شود. توجه به توسعه هنرستان هاي فني و حرفه اي و دانشگاه هاي فني و حرفه اي و ايجاد مشاغل صنعتي از جمله مسائلي است كه آموزش و پرورش، دانشگاه ها و ساير سازمان ها بايد به آن توجه خاص داشته باشند.

وي اذعان كرد: سال گذشته 32 هزار نوآموز تحت پوشش پيش دبستاني داشتيم كه با همكاري ساير نهادها آموزش داده شدند. الآن دو سال است كه وزارت آموزش و پرورش سرانه مدارس را پرداخت نكرده است و مدارس ما هيچ منبع درآمدي جز سرانه مدرسه ندارند. مدير مدرسه كه نمي تواند معجزه كند بنابراين ساير سازمان ها و نهادها يعني كساني كه مي توانند كمك كنند بايد با ما همكاري لازم را داشته باشند.

مدير كل آموزش و پرورش خوزستان گفت: متاسفانه در زمان برگزاري كنكور سراسري اداره برق دقيقا برق سالن محل برگزاري كنكور را قطع مي كند.در زمينه منبع مالي و نيروي انساني مشكلي نداريم در حقيقت در استان داراي مشكل مديريت علمي هستيم. شاخص هايي كه در حال حاضر در نظر گرفته ايم براي اولين بار در كشور و استان اتفاق افتاده است.

تقي زاده يادآور شد: اگر همه كمك كنند و با همين رويكرد دو الي سه سال با يك نگاه علمي و بر اساس شاخص هاي بين المللي مسائل آموزش و پرورش را دنبال كنيم خيلي از اين مسائل قابل حل است.

وي در پايان گفت: تعداد هفت هزار و 200 معلم در استان كمبود داريم. در سال گذشته تعداد 175 هزار ساعت بدون معلم داشتيم كه حق يك ساعت حق التدريس آزاد را به ما ندادند. وقتي معلم فيزيك بايد 70 ساعت در هفته تدريس كند معلوم است كه كيفيت آموزش كاهش پيدا مي كند. در شرايط فعلي مدارس استان سه ميليارد تومان بدهي برق دارند. برگزاري گلريزان براي كمك به سرانه مدارس

عبدالحسن مقتدايي استاندار خوزستان نيز در اين جلسه گفت: مشاورين بايد در كنار الزامات قانوني نقشه راه را براي ما مشخص كنند. زيرگروه هاي آموزش و پرورش بايد از هم اكنون فعال شود تا مباحث بي حاشيه تر طرح شود.

وي افزود: آموزش و پرورش مي تواند براي كمك به بحث سرانه مدارس يك روز را مانند جشن عاطفه ها تعيين كند و كمك هاي مردمي را با در نظر گرفتن اينكه دانش آموز ملزم به اهداي كمك نباشد را جمع آوري كند. در حقيقت مي توانيد يك روز را با هدف تعيين شده براي گلريزان مدارس در مناطق برخوردار مشخص كنيد.

استاندار خوزستان بيان كرد: افراد و اوليا متمكن به دانش آموزان و مدارس كم بضاعت بايد كمك كنند كه قطعا هم مردم به مدارس خود كمك مي كنند. مدارس متمكن مي توانند معين و اسپانسر مدارس كم بضاعت شوند.

مقتدايي تاكيد كرد: اگر تابع ابلاغ ها و دستورالعمل هاي صرف باشيم استان متحول نمي شود. بايد منسجم، قوي و با جسارت بيشتري عمل كنيم. قطعا براي كار خير و عامل المنفعه كسي بازخواست نمي شود. شوراي آموزش و پرورش بايد عامل تحول باشد. در حقيقت شوراي آموزش و پرورش حلقه وصل همه مجموعه هايي است كه درگير آموزش هستند. توزيع رشته ها در استان فاجعه است

فرج اله خبير معاون سياسي استانداري گفت: استان خوزستان در بخش صنعت حرف اول را مي زند و بسيار به دانش آموزان فني و حرفه اي و كاردانش نياز داريم اما درصد اين دانش آموزان خيلي پايين است. بايد توجه ويژه اي به توزيع رشته ها شود و ترتيب رشته ها در خوزستان بسيار نگران كننده است.

وي ادامه داد: كيفيت آموزشي در سطح استان پايين است و به نظر مي رسد انگيزه مدرسين تمام مقاطع تحصيلي پايين است. بايد تنگناهاي استان را بررسي كنيم. وقتي دانش آموزان به درستي انتخاب رشته نمي كنند نشان دهنده اين است كه در بحث آموزش پايه درست عمل نكرده ايم.

خبير در پايان گفت: پوشش تحصيلي متوسطه ما خيلي با وضعيت كشوري فاصله دارد و اين نشان دهنده يك فاجعه است. اگر نيروهاي غير بومي مشاغل استان را اشغال كنند گريز ناپذير است. اما توزيع رشته هاي ما كه همه سراغ رشته تجربي مي روند و رشته انساني دچار فاجعه است بايد مورد بررسي قرار بگيرند و تقسيم بندي بهتري صورت بگيرد. اهواز داراي ضعف بزرگ كيفيت آموزشي

اسماعيل ارزاني بيرگاني فرماندار اهواز نیز در این جلسه اظهار كرد: آموزش و پرورش سهم بسياري از افت تحصيلي را دارد. اكثر مشكلات در خود آموزش و پرورش شكل مي گيرد. مدارس اصلا سرانه ندارند و مديران مدارس به جاي پرداختن به علم براي قطعي برق و مسايل جانبي به ما مراجعه مي كنند.

وي افزود: كيفيت مدارس به ويژه در مركز استان به شدت ضعيف است. مدرسه اي سراغ داريم كه ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان در يك مدرسه است در صورتي كه تفكيك پايه ها به دليل كنار هم نبودن سنين مختلف دانش آموزان انجام شده است.

فرماندار اهواز تصريح كرد: مدير مدرسه از اولين لحظه مراجعه به ما بحث خدمات و سرانه را دارد. آموزش و پرورش بايد بيشتر به كار آموزش و كيفيت آموزشي توجه كند و به نظر من در اهواز يك ضعف بزرگ در اين زمينه داريم.

كمبود دو هزار نفري نيروي انساني در مناطق مرزي اردشير شجاعي معاون آموزش ابتدايي اداره كل آموزش و پرورش خوزستان نیز گفت: در تمام اسناد بالادستي، قوانين توسعه كشور و به ويژه سند تحول بنيادين آموزش و پرورش اشاره به خدمت رساني به مناطق مرزي وجود دارد. مناطق مرزي ما در استان شامل 12 شهر خرمشهر، آبادان، اروندكنار، بستان، هويزه، شوش، بندرامام، شاوور، شادگان، سوسنگرد، ماهشهر و هنديجان است.

وي تصريح كرد: ضرورت اجراي طرح آموزشي در مناطق مرزي لزوم تقويت بنيه علمي دانش آموزان مناطق محروم و مرزي و جلوگيري از افت تحصيلي و كاهش ترك تحصيل اين دانش آموزان است.

شجاعي خاطرنشان كرد: اهداف كيفي اجراي طرح كاهش افت تحصيلي و تكرار پايه و ترك تحصيل، ارتقا وضعيت آموزشي و پرورشي، افزايش پوشش تحصيلي، بهبود وضعيت تحصيلي، ارتقا فرهنگ كتابخواني و آموزش مربيان پرورشي و اوليا است.

معاون آموزش ابتدايي اداره كل آموزش و پرورش خوزستان يادآور شد: در مناطق مرزي دو هزار و 207 مدرسه داريم. 25 درصد دانش آموزان استان در مناطق مرزي هستند. 264 هزار و 610 دانش آموز در تمامي مقاطع اين مناطق داريم. يكي از مشكلات ما در اين مناطق كمبود نيروي انساني است. كل كمبود نيروي انساني مقاطع مناطق مرزي دو هزار و 284 نفر است.

وي عنوان كرد: تعداد دانش آموزان شش تا 11 ساله اي كه در اين مناطق ترك تحصيل كرده اند 278 نفر است. آمار تكرار پايه در اين مناطق دو هزار و 518 نفر در سال تحصيلي گذشته در دوره ابتدايي بوده است. قريب به ده هزار دانش آموزان تكرار پايه مقطع ابتدايي در استان داريم. بيشترين تكرار پايه در پايه اول مقطع ابتدايي است و اين آمار بيشتر نشان مي دهد كه ما بايد به آموزش هاي قبل از ابتدايي بيشتر توجه كنيم.

شجاعي بيان كرد: تدوين دستورالعمل و شيوه نامه اجرايي و ارسال به مناطق، پيش بيني و تمهيد تداركات لازم جهت اجراي برنامه هاي آموزشي در راستاي تقويت بنيه علمي، توسعه و تقويت كلاس هاي پيش دبستاني يك ساله آمادگي ويژه مناطق مرزي و دو زبانه، تجهيز و راه اندازي كتابخانه هاي آموزشگاهي و كلاسي، ارتقا سرانه مطالعه و برگزاري دوره هاي ضمن خدمت براي مربيان پرورشي از جمله اقداماتي كه براي اجراي طرح آموزشي در مناطق مرزي انجام داده ايم مي باشد.

معاون آموزش ابتدايي اداره كل آموزش و پرورش خوزستان گفت: تقويت بنيه علمي دانش آموزان، افزايش پوشش تحصيلي كودكان پنج ساله در كلاس هاي پيش دبستاني، ارتقا توانمندي علمي مديران و معلمان متكي به كارگاه هاي آموزشي و ارايه سياست هاي تصميم گيري براي دانش آموزان بي بضاعت و محروم و مهمتر از همه تاسيس مراكز اختلالات يادگيري از جمله راهكارهاي حل مشكلات اين مناطق است.

وي اذعان كرد: استانداري براي اجراي طرح ها از ما حمايت كند و تامين اعتبار را انجام دهد. سازمان صدا و سيما مي تواند در توليد برنامه هاي آموزشي با محوريت برنامه هاي درسي دوره ابتدايي را با رويكرد رفع نواقص يادگيري با ما همكاري كند. ما آمادگي را داريم كه برنامه هاي آموزشي را در به همراه مدرسين توانمند به آنها اعلام كنيم.

شجاعي ادامه داد: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي براي تهيه كتاب و تجهيز كتابخانه و برگزاري مسابقات كتابخواني جهت افزايش سرانه مطالعه و يادگيري آموزه هاي ديني با ما همكاري كند. سازمان تبليغات اسلامي در زمينه برگزاري گفتمان هاي ديني و اعزام مبلغ هاي ديني، توزيع بسته هاي فرهنگي و انسجام باورهاي ديني مي تواند همكاري داشته باشد.

معاون آموزش ابتدايي اداره كل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به وجود پنج هزار و 505 معلم در مناطق مرزي گفت: اعتبارات لازم جهت تشكيل كلاس هاي پيش دبستاني استان 40 ميليارد و 280 ميليون ريال است. اعتبارات فوق برنامه براي تقويت بنيه علمي دانش آموزان اين مناطق حدود دو ميليارد و 743 ميليون و 200 هزار ريال است. در مناطق مرزي استان تعداد 516 كلاس هوشمند داريم و تعداد پنج هزار و 816 كلاس هوشمند نيستند و براي هوشمند سازي اين تعداد كلاس به 279 ميليارد ريال اعتبار نياز داريم.

وي تاكيد كرد: در حال حاضر تعداد شش مركز اختلالات يادگيري در مناطق مرزي داريم. اعتبارات لازم براي راه اندازي حداقل 12 مركز اختلالات يادگيري شش ميليارد ريال است. در حقيقت هزينه هاي لازم براي هر مركز 50 ميليون تومان است.

پوشش تحصيلي دوره اول متوسطه استان بالاتر از وضعيت كشوري جمشيد كمايي معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش خوزستان نيز در اين جلسه گفت: طرح افزايش پوشش تحصيلي را در دوره اول و دوم مقطع متوسطه اجرا مي كنيم. شاخص ها و معيارهاي اين طرح بر اساس سند تحول بنيادين است. ضرورت اجراي طرح ايجاد فرصت هاي برابر براي تمام دانش آموزان، عدالت آموزشي، كاهش نرخ ترك تحصيل و بهبود شاخص هاي سوادآموزي است.

وي افزود: در اين طرح پوشش تحصيلي براي دوره اول متوسطه حدود 92 و براي دوره دوم متوسطه نيز نزديك به 75 درصد است. پوشش تحصيلي ما در دوره اول متوسطه 92 درصد است و عملكرد ما بهتر از وضعيت كشوري است. اين نرخ را در سال تحصيلي آينده به 93 درصد ارتقا خواهيم داد. يعني سه هزار و 233 دانش آموز در حال حاضر تحت پوشش ما نيستند كه با اين ارتقا آنها هم تحت پوشش قرار مي گيرند.

كمايي عنوان كرد: در دوره دوم متوسطه پوشش تحصيلي دختران در سال گذشته حدود 70 درصد بود كه از عملكرد كشوري پايين تر هستيم. در بخش پسران حدود 72 درصد است كه از عملكرد كشوري فاصله داريم. در كل در سال تحصيلي گذشته 75 درصد پوشش تحصيلي در اين دوره داريم كه از عملكرد كشوري پايين است. حدود هفت دهم درصد افزايش را براي سال تحصيلي آينده اين مقطع در نظر گرفته ايم كه با اجراي آن حدود دو هزار و 329 دانش آموز بازمانده از تحصيل تحت پوشش قرار مي گيرند.

معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش خوزستان تصريح كرد: سال گذشته پوشش تحصيلي در مدارس فني و حرفه اي و كاردانش 38 درصد بود كه از عملكرد كشوري پايين تر است. پيش بيني براي سال آينده 39 درصد است كه به عملكرد كشوري نزديك تر شويم.


۱۳۹۳/۴/۳۱ - ۱۹:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن