تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798417404




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کار بهینه شاغلان در سازمانها نیاز به جذب نیروی کارآمد دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob استاد دانشگاه تهران؛ کار بهینه شاغلان در سازمانها نیاز به جذب نیروی کارآمد دارد تهران - ایرنا - استاد منابع انسانی دانشگاه تهران معتقد است: برای آنکه سازمانها کارآمد شوند باید در جذب نیرو دقت کرد تا افرادی که به کار و شغل خود علاقمندند جذب سازمانها شوند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سعید شهبازمردای روز سه شنبه در یک نشست علمی که از سوی موسسه کار و تامین اجتماعی در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده بود، مقاله خود را تحت عنوان مدیریت منابع انسانی در خاورمیانه ارائه داد.
وی در ابتدا با اشاره به مشکلات سازمانها در کشور، افزود: متاسفانه رابطه برای استخدام افراد در سازمانها بر ضابطه حاکم است و در برخی از استخدام ها فقط افراد توصیه شده می توانند جذب در سازمانی شوند.
وی تاکید کرد: با عینک های قدیمی نمی توان مسائل جدید را دید و باید نگرش خود را نسبت به حل برخی از مسائل تغییر داد.
وی معتقد است: هم اکنون چهار نسل در ایران شاغل هستند، نخست نسل 60 سال ببالا که به سختکوشی اعتقاد دارند و به سازمانی که در آن فعالیت می کنند احساس تعلق می کنند. نسل 40تا 60 ساله که به دستاوردهای کار خود اعتقاد دارند، نسل 25 تا 40 ساله که نسل ناشناخته محسوب می شوند.
شهباز مرادی ادامه داد: نسل ناشناخته به تعادل کار و زندگی اعتقاد دارند، با انجام سه ساعت کار، اظهار خستگی می کنند و در ابتدای سال تقویم را برای شمارش روزهای تعطیل ورق می زنند. این نسل از قانون خوشش نمی آید و ترجیح می دهد دیرتر از ساعت مقرر در محل کارش حاضر شود. این گروه سنی بیشتر تابع دوستانش است به طوریکه همواره از عباراتی که نقل از دیگر همکارانش است، اکتفا می کند.
وی در خصوص نسل زیر 25 سال گفت: این نسل با آشفتگی های بیشتری مواجه است. گروه یادشده به میزان حقوقی که دریافت می کند راضی نیست و می خواهد یک شبه دستمزد یک ماه و یک ساله را کسب کند.
وی اظهار داشت: در ایران تصور می شود که تعداد ساعات آموزش می تواند موجب ارتقا سطح علمی کارکنان شود.
استاد منابع انسانی دانشگاه تهران افزود:در کار مشترک با کشور کانادا، یکی از کارشناسان ایرانی اعلام کرد میزان آموزش در سازمانهای ما 100 نفر ساعت است در حالیکه فرد کانادایی این میزان را برای یک نفر شاغل کانادایی 18 نفر ساعت ذکر کرد.
وی ادامه داد: فرد کانادایی پس از شنیدن 100 نفرساعت آموزش در ایران گفت، بالا بودن میزان نفر ساعت می تواند از داشتن پول زیاد و یا جذب غلط افراد در سازمان ناشی شود زیرا اگر فردی به کار خود علاقمند باشد در مدت کوتاهی می تواند توان خود را با طی آموزشهای کوتاه مدت ارتقا دهد.
وی تاکید کرد: باید در جذب نیروی کار به علاقه افراد توجه شود و سازمان ها را از افرادی که هیچگونه علاقه ای به کار خود ندارند، انباشته نکنیم.
به گفته شهبازمرادی، به طور عام می گوییم فلانی آدم خوبی است اما از تبحر فرد نسبت به کار چیزی نمی گوییم. افراد شایسته که دارای رفتار مطلوب و منطقی هستند را جذب سازمانها کنیم با آموزش کوتاه مدت هم می توان نسبت به بهبود کیفیت کار آنها هم اقدام کرد.
وی در خصوص پرداخت ها در سازمان ها، گفت: پرداخت ها در سازمان ها باید مبتنی بر عملکرد باشد. در سازمانها باید هزینه و زمان را کاهش دهیم و در نهایت به ارتقا کیفیت و کمیت توجه بیشتری کنیم.
وی با اشاره به بررسی که در خصوص ضرب المثل های ایرانی انجام داده بود، گفت: 60 درصد ضرب المثل های ایرانی مخالف فردمداری است و توفیق را موکول به دیگری می کند. متاسفانه فرهنگ آینده نگری در ضرب المثل ها کمتر دیده می شود.
وی گفت: وقتی برخی از کلمات را در موتور جستجوگر گوگل بررسی می کنیم متوجه می شویم ˈمهندسی مکانیکˈ رتبه نخست را در بین ایرانیان دارد. مهندسی شیمی، مهندسی معدن و برق هم رتبه های بعدی را به خود تخصیص داده اند. نیروهای تربیت شده در دانشگاهها در رشته های مختلف وقتی که در بازارهای داخلی نتوانند جذب شوند از ایران مهاجرت می کنند.
شهباز مردای گفت: مهندسی صنایع نیز در میان جستجوها رتبه بالایی دارد زیرا مهندسان ایرانی بیشتر علاقمندند که در کارهای مدیریتی به کار گرفته شوند.
وی اظهار داشت: زمانی ایران بیستمین اقتصاد دنیا را داشت. هم اکنون سومین مخازن نفتی جهان و اولین مخازن گازی جهان به ایران اختصاص دارد.
این استاد دانشگاه معتقد است: 80 درصد اقتصاد کشور دولتی است که این میزان مطلوبی نمی باشد زیرا دولت کارفرمای خوبی نیست.
وی تاکید کرد: بیکار زیاد داریم اما نیروی کار شایسته نایاب است، دانشگاهها افراد را برای حضور در بازار کار تربیت نمی کنند. وی کتابی در زمینه آنچه که دانشگاهها به ما نمی آموزند را تحریر کرده است.
به گفته شهباز مردادی، راه توفیق فقط دانشگاه نیست زیرا جز توهم کمال چیزی به انسان نمی آموزد.
وی با نقل توصیه ای از بیل گیتس، یادآور شد: افراد را به دلیل ویژگی های رفتار در سازمانها جذب کنید و سپس به آنها مهارت بیاموزید.
وی تاکید کرد: بزرگترین چالش در ایران انگیزه است، بسیاری از افراد پس از آنکه جذب سازمانها شدند دیگر نفع شان تمام می شود و از مسئولیت پذیری سرباز می زنند.
وی گفت: ژاپنی ها معتقدند برای اینکه یک سازمان کارآمد شود باید از نیروهایی که علاقمند به پیشبرد برنامه های سازمان هستند یاری گرفت و افراد بی علاقه به اهداف سازمان را بکار نگرفت.

** منابع انسانی در ایران
وی ویژگی های منطقه خاورمیانه را دارا بودن فرهنگ مشترک بیش از یکجایی در یک منطقه جغرافیایی، مسلمان بودن 95درصد، دارا بودن 65درصد ذخایر نفت جهان در منطقه، بالا بودن رشد اقتصادی در دهه های 60 و 70 میلادی به دلیل افزایش قیمت نفت و دارا بودن فرهنگ عشیره ای مردسالار و حال نگری عنوان کرد.
وی در خصوص منابع انسانی در ایران گفت: ایران در میان کشورهای خاورمیانه به لحاظ دارا بودن جمعیت جوان، تحصیل کرده و منابع طبیعی غنی نهفته در این سرزمین دارای موقعیت ممتازی است.
وی با اشاره به دیگر ویژگی های ایران در بین کشورهای منطقه، گفت: ایران از دهه 1970 میلادی مدام در حال تغییر است ، انقلاب باعث تغییر ترکیب نیروها شده و جمعیت تحصیلکرده بالا در کشور افزایش یافته است.
وی گفت: ایران تجربه دو انقلاب را داشته که منابع انسانی اش را تحت تاثیر قرار داده است.
این کارشناس منابع انسانی اظهار داشت: طی سه دهه گذشته سه تجربه انقلاب، جنگ و تحریم را پشت سر گذاشته ایم که هر کدام از این وقایع تاثیرات بسیاری بر منابع انسانی داشته است.
شهباز مرادی معتقد است: ایران به عنوان کریدور همواره در تاریخ مورد تاخت و تاز دیگر کشورها قرار گرفته بنابراین روحیه فرد گرایی در ایران بیش از سایر کشورها است.
وی سبک مدیریت را در کشور پدرانه عنوان کرد و گفت: فاصله قدرت بالا سبک مدیریتی پدرانه را تشدید می کند. در ایران ایدئولوژی جایگزین تکنوکراسی شده است و زنان نقش اندکی در محیط های کاری برعهده دارند.
به گفته وی، قوانین دولتی مانع جذب سرمایه گذاری است و سیاست های ناهمگون آموزشی از عوامل تعیین کننده خط مشی ها و اقدامات منابع انسانی در ایران محسوب می شوند.
شهباز مرادی در پایان چالشهای مدیریت منابع انسانی را در ایران کپی برداری تکنیک ها بدون تطبیق آنها با شرایط داخلی، کثرت فارغ التحصیلان رشته های مهندسی در مشاغل مدیریت، عدم پرورش متخصص منابع انسانی و نبود اعتقاد به نقش استراتژیک منابع انسانی عنوان کرد.
اقتصام(3)9123**1558

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





31/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن