تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

صندوق تضمین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803355551




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازگشت، تدبیری برای خود کرده


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob بازگشت، تدبیری برای خود کرده کاشان– ایرنا– اعتیاد طاعون خانمان براندازی که به دست خود انسان می آید و بر هرچه ثمره زندگی است آتش می زند.


به گزارش ایرنا، اعتیاد بلای خانمانسوزی است که سن، جنس، مقام و موقعیت نمی شناسد، همه چیز را با خود می برد و ویران می کند و یک عمر حسرت و پشیمانی به بار می آورد.
جملات آشنایی که انشای تمام ذهن هاست اما طعم تلخ آن تنها در زندگی های فروپاشیده، کودکانی که روشناییهای آینده شان با مداد تیره پدران معتاد خط می خورد، زنانی که با مهر جدایی سوگوار خوشبختی و هزاران رویا و آرزوهای رنگین زندگی مشترک می شوند و چشمان پدر و مادری که دیگر سویی برای نگاه به مرگ تدریجی ثمره زندگیشان ندارد، معنا پیدا می کند.
ˈاحمدˈ فرد معتادی است که هوای مرگ در بیخ گوشش زمزمه می کند، یکی از هزاران رقم زنندگان تقدیر شوم برای خود و فرزندانی بی گناه، انگار گمشده ای است که هیچ کس بدنبالش نیست، روزهای خوشی اش را دیگر به یاد ندارد، تنها واژه های آشنای سالها پیش مواد، خماری و نعشگی را به یاد دارد.
حالت های شادی و هیجان و غم رایج زندگی برایش غریبه اند، همه چیز در همان سه کلمه خلاصه می شود و اینجا پایان دنیای اوست، محصور در چرک های خیابان که با عینک ته استکانی اش غبارآلوده تر از دودکش کارخانجات صنعتی، دنیا را به تصویر نگاه بیحالش می کشد.
به خیابان های آشنا که می آید نگاه دم چشمی همه دنبالش می کند، پسر فلانی است! پدرش هیات امنای مسجد است و فرزندانی دارد که سر در زندگی خود دارند و بر خط روال عادی زندگی پیش رفته اند، اما احمد به قول پدرش لکه ننگ این خانواده است.
کارمند یک شرکت تبلیغاتی بود، هوش و استعداد خوبی داشت، در اوایل گرفتاری در دام افیون قرن هروقت او را در خیابان می دیدی جدول به دست بود و خانه های جدول کنده شده از روزنامه را همچون ریه های فعلی اش که از دود و سم پر می کند به راحتی پر می کرد.
تا نعشه نبود شعر می خواند، اما اعتیاد غیرت، احساس و حتی شرفش را کشت و فرزند سومش را فروخت تا رگ انسان بودن و غیرتش گل نکند که وداع کند دوران خفت و خواری را، همسرش نیز او و دو فرزندش را رها کرد و بدنبال زندگی رفت، پدر زنده بود اما گرد یتیمی و غبار آوارگی دو کودک بی گناه و قربانی اعتیاد پدر را گرفته بود.
و زمان در میان حلقه های دود پدر دود شد و به هوا رفت و دود چشم و گوش و آدمیت احمد را کشت تا روبروی نگاه خواب آلودش یکی از فرزندان بی گناهش طعمه سرعت غیرمجاز راننده ای از خدا بی خبر شود و مثل یک گل پرپر.
شرافت پدرانه در زیر حلقه های دود گم شد و دخترش را برای کار به خانواده ای سپرد تا هر شب را شوم تر و نگون بخت تر از روز و شب قبل در خانه ای که از آن به کارتن تعبیر میشود سر کند، آوارگی در خیابان تقدیر دایمی دست نوشت او شد تا اراده مرده اش دست نخورده باقی ماند.
امروز به اطرافمان که نگاه می کنیم چه زیادند احمدهایی که شاید اگر کمی نه، بسیار، چاشنی اراده را به طعم تلخ سرنوشت شومشان اضافه کنند و کمی من و تو نیز بی تفاوت نگذریم از آتشی که می شود مهارش کرد، مسافری برای جاده دوباره زندگی می شوند.
اگر ساده نگذریم از کنار ارقام و آمار، از جمعیت 78 میلیونی ایران یک میلیون و 32٥ هزار نفر معتادند که با فرض خانواده چهار نفره برای هر یک از آنان حدود پنج و نیم میلیون نفر در کشور به صورت مستقیم درگیر مساله مواد مخدر هستند.
حدود ٥0 درصد معتادان متاهل هستند که جمعیتی حدود 700 هزار نفر را شامل می شود، این معتادان اگر هرکدام دارای دو فرزند باشند ما در کشور یک میلیون و ٤00 هزار فرزند داریم که هر آن در آستانه پرتگاه سقوط ناخواسته اند.
روزانه 9 نفر در ایران جان خود را به خاطر مواد مخدر از دست می دهند یعنی هر سه ساعت یک نفر قربانی اعتیاد می شود.
گزارش های مفصل در مورد مواد مخدر ثبت می شود، کشفیات مواد مخدر افزایش می یابد، تعداد مراکز ترک اعتیاد بیشتر می شود و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی اوج می گیرد، اما از اعتیاد، این خودکرده خانمانسوز کم نمی شود.
مراکز ترک اعتیاد امروز بگونه ای خانه امیدند برای افرادی که روزی وسوسه خواب غفلت شدند و درس عبرت های زندگی را جدی نگرفتند، اما فریادهای این کابوس وحشتناک آنها لرزانده و اراده تدبیر برای خود کرده، کردند.
به یکی از این مراکز سر میزنم، پس از عبور از یک حیاط شنی که شبیه اردوگاه های عراق در فیلم های سینمایی است به سالنی بزرگ می رسم، دو طرف سالن را تخت خواب های دوطبقه گرفته است، کنار تخت ها به نشانه احترام ایستاده اند، چهره هایی که انتظار سلامتی را فریاد می زنند و اینجاست که حس می کنم واقعا اینها بیمارند.
چند نوجوان که هنوز پشت لبشان سبز نشده سرشان را پایین می اندازند، گویا شرمنده هستند از اینکه به جای خودکار و قلم و تست زنی کنکور، منقل و وافور همدم نوجوانیشان شده، دوران سم زدایی را گذرانده اند و بابت همین خوشحالند و امیدوار که برمی گردند و آنچه خراب کرده اند را با اراده خود و جبران گذشته می سازند.
ˈعلیˈ دانشجوی یکی از دانشگاه های معتبر شهر کاشان است که صید وسوسه دوستان نما شد و چنان در دام اعتیاد فرو رفت که مجال پایان تحصیل پیدا نکرد. وی می گوید: دوران سختی را گذرانده که از بیان خاطراتش بیزام، دوستانم موجب اعتیاد من شدند.
او در ادامه افزود: شش سال از بهترین دوران زندگی ام با خفت و تحقیر در میان خرابه های زندگی ام گذشت، نامزدم رهایم کرد و به یکباره خانواده و آینده و همه چیز را باختم.
علی از اینکه الان نام یک رهجو را یدک می کشد هیچ ابایی ندارد و افتخار هم می کند که اراده بازگشت کرده و بر این تصمیم محکم ایستاده است.
دو هفته از ترکش گذشته و در حال حاضر احساس آرامش دارد و خوشحال است که در قدم خانواده که طردش کرده بودند را باز در کنار خود دارد، تاکید می کند: اولین مساله ای که برایم اهمیت دارد پس از پاک شدن کامل، دقت در دوست یابی است، ایکاش جوانان ما براحتی فریب آرامش موقت و باور مصرف تفریحی مواد را نخورند و زندگی خود را تباه نکنند و به تمام مبتلایان در این دام شیطانی نیز توصیه می کنم: زندگیشان را همانگونه که به دست خود تباه کرده اند نجات دهند چون تنها خود بیمار می تواند این کار را بکند.
بگفته مدیر یکی از این مراکز ترک اعتیاد کاشان، اعتیاد یک بیماری برگشت پذیر است و اصل مراجعه به مراکز ترک اعتیاد خود معرف بودن معتاد است که با رضایت خود و نه به اجبار خانواده عزم ترک کند.
دکتر ˈمحمدرضا جمالیˈ که مراجعین به مرکز را بیشتر، بیماران بین 20 تا 40 ساله می داند، اذعان داشت: بیمار پس از اراده ترک و مراجعه، به مدت چهار روز در مرکز سم زدایی شده و 20 روز نیز برای درمان تحت نظارت های پزشکی و تیم درمانی قرار می گیرد و برای بیمارانی که مصرف کننده روان گردان ها نیز هستند دوره درمانی به مدت 20 روز دیگر تمدید می شود.
این درمان گر اعتیاد افزود: آنچه به عنوان سم در عامه تعبیر می شود همان مرفین یا ماده خارجی است که وارد بدن شده و در فرد عادی موجب مسمومیت و در معتاد یک ماده حیات بخش و نرمال بدن است.
جمالی معتقد است: خیلی از عواملی که بیمار را حتی پس از ترک به سوی مصرف مواد می کشاند روانی بوده و زمانی که بیمار از نظر روانی دچار مشکل و وسوسه می شود نشانه ها به صورت جسمانی به شکل سردرد، بیخوابی، ضعف و حتی عصبانیت نمایان می شود و در صورت عدم مصرف مواد چون بدن به آن عادت کرده سیستم های عصبی و گوارشی و به نوعی تمام بدن دچار مشکل می شوند.
بگفته وی طول دوره درمان کمک می کند تا بدن سیستم نرمال و طبیعی خود بدون ماده خارجی را بیابد و بیمار نباید پس از ترک رابطه خود را با تیم و گروه درمانی قطع کند، زیرا احتمال بازگشت اوج می گیرد.
دکتر جمالی قوانینی که موجب عدم بازگشت بیمار به سوی اعتیاد می شوند را همانند قوانین راهنمایی و رانندگی لازم الاجرا و نیازمند رعایت تا پایان عمر می داند و همچنین معتقد است؛ شرایط اجتماعی و فرهنگی بیرونی، سهل الوصل بودن مواد مخدر و ارزانی آن، مشکلات اقتصادی و بیکاری در بازگشت بیمار بسیار موثر است.
یک مددکار اجتماعی نیز می گوید: تلاش برای تغییر دید از یک مجرم به یک بیمار حتی در اصطلاحات بکار رفته برای این افراد و اصلاح فرهنگ برخورد با این افراد در جامعه نخستین گام برای کمک به بیمار مصرف کننده مواد مخدر است.
ˈصدیقه خسروانیˈ افزود: در زمانه ای که کشور با جمعیت سالمندی روبروست اعتیاد تهدید کننده ازدواج و تولد است و خشکاندن ریشه این بلای خانمانسوز که پایه های زندگی و اجتماع را متزلزل می کند، تنها اراده فرد بیمار و عدم بی تفاوتی اطرافیان را می طلبد.
وی تاکید کرد: اصل اساسی برای ترک، عزم اراده معتاد بر ترک است و در غیر اینصورت تلاش خانواده در این زمینه بی اثر بوده و احتمال برگشت حتی پس از ترک زیاد است.
خسروانی خاطرنشان کرد: مشکلات زندگی، بیکاری، دید منفی که گاها در برخورد با این افراد حتی پس از ترک پیش می آید و عدم اعتماد و اطمینان به این افراد بر مشکلات روحی افزوده و جرقه ای برای بازگشت دوباره به دام این سایه مرگ می شود.
بگفته وی علاوه بر ایجاد بستر روانی آرام برای بیمار پاک شده از جمله حمایت و محبت و توجه بیش از پیش خانواده، دقت در دوست یابی حتی در دوران ترک و توانمندسازی شغلی و ایجاد اشتغال لازم است به شرایط اجتماعی برای عدم روی آوری جوانان به خیل مصرف کنندگان انواع مواد مخدر توجه شده و تلاش بیشتری در جهت شناسایی و برخورد با مراکز تولید و عرضه این مواد صورت گیرد.
اعتیاد وابستگی و عادت به چیزی که نابود می کند و این عادت، خود مرض است و ترکش زندگی می آورد برخلاف هر آنچه ˈعادت که می گویند ترکش موجب مرض استˈ.
از: فاطمه رحمتی
7429/545

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





31/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن