تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):فاطمه بانوى زنان بهشت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821106116




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه مشترک به سلامت و امنیت غذایی - عباس زارع نژاد*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob نگاه مشترک به سلامت و امنیت غذایی - عباس زارع نژاد* تهران - ایرنا - عدالت اجتماعی با رویکرد تامین سلامت برای همه، در نگاه زیربنایی و اعتقادی انقلاب اسلامی، جایگاه ویژه ای دارد و بر همین اساس در بند 12 اصل 3 قانون اساسی برطرف ساختن هر نوع محدودیت در زمینه های تغذیه مورد تاکید قرار گرفته است.


همچنین در سیاست های کلان کشور در برنامه های توسعه اول تا پنجم نیز به موضوع سلامت توجه ویژه شده است . در ماده 84 قانون برنامه چهارم توسعه به موضوع امنیت غذا و تغذیه در کشور و تامین سبد غذایی مطلوب و کاهش بیماری های ناشی از سوء تغذیه و در قانون برنامه پنج ساله پنجم نیز در ماده 32 به فعالیت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، در بند ˈدˈ به وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور تهیه برنامه فهرست مواد و فرآورده‎های غذایی سالم و ایمن و سبد غذایی مطلوب برای گروه های سنی مختلف، و در بند ˈ و ˈ به همکاری وزارت بهداشت با وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین مقدار مصرف مجاز سموم و کودهای شیمیایی برای تولید محصولات باغی و کشاورزی اشاره شده است.
بانک جهانی، امنیت غذایی را «دسترسی همه مردم در تمام اوقات، به غذای کافی برای داشتن یک زندگی سالم» تعریف کرده است. سه موضوع «موجود بودن غذا»، «دسترسی به غذا» و «پایداری در دریافت غذا» محورهای اصلی این تعریف است. تاکید اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران، و تاکید بر امنیت غذایی به عنوان هدف توسعه هزاره سوم در اجلاس جهانی غذا در سال 1996، حاکی از آن است که امنیت غذایی قبل از آن که محصول توسعه باشد خود عامل توسعه قلمداد می شود. از این منظر توجه و برنامه ریزی نظام سلامت کشور برروی ثبات بخشی به عرضه غذا، به منظور مقابله با آثار ناشی از تورم اقتصادی، بی سوادی و نا آگاهی تغذیه ای و ناامنی تغذیه ای ناشی از آن، امری بلندمدت و استراتژیک در برنامه توسعه تلقی می شود.
تاکید اسناد بالادستی بر امنیت غذایی و سلامت، جایگاه امنیت غذایی را به عنوان حاصل آموزش و احیای فرهنگی یک ملت در حوزه سلامت با تاکید بر حفظ استانداردها در بخش تولید، عرضه، تقاضا و مصرف می داند. طبیعی است در حوزه برنامه های آموزشی نظام سلامت، دو گروه بیش از همه مورد توجه هستند؛ نخست نهاد خانواده و نقش زنان در این نهاد ، و سپس نهاد آموزش وپرورش و تدوین متون آموزشی مربوطه برای آموزش کودکان در سطوح مهدکودک، پیش دبستانی، دبستان، دبیرستان و دانشگاه با عنایت به دختران به عنوان مادران آینده.
علاوه بر این وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برای تامین امنیت غذایی شهروندان، خود را متعهد می داند تا در کنار دیگر ارگان ها و در همکاری تنگاتنگ با آنان، در برابر چالش های فقر غذایی و گرسنگی، نبود تعادل در رژیم تغذیه افراد، به خطر افتادن غذای سالم با نابودی محیط زیست و توجه زیربنایی به الگوی مصرف به منظور نیل به امنیت غذایی، چاره اندیشی کرده تا کشور گذر آرامی به سوی توسعه همه جانبه و پایدار داشته باشد و محرومیت های ناشی از آن را جبران کند.
اهمیت فوق العاده امنیت غذایی به عنوان مقوله ای چند وجهی، به ما و دیگر متولیان امر، هماهنگی لازم را گوشزد می کند. طبیعی است فقدان هماهنگی می تواند فرآیند توسعه را طولانی کرده و آثار غیرقابل پیش بینی و منفی برای همگان رقم بزند. با این رویکرد ضروری است نگاه بعضی نهادها هم چون وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی امنیت غذایی هستند، از غذا به عنوان کالا، به محصولی که سلامت را تامین می کند تغییر یابد.
تنها با ایجاد نگاه مشترک و همگرایی همه جانبه در برنامه ریزی و اقدامات، همچنین اصلاح موازی کاری های هزینه بر و بی حاصل در سطح دستگاه ها، می توانیم امیدوار به تامین سبد غذایی مناسب با تاثیر مثبت بر روی سلامت افراد در دهک های مختلف درآمدی کشور باشیم.
این هماهنگی اکنون با تشکیل جلسات مشترک در بالاترین سطح اجرایی این سه وزارتخانه و ایجاد همگرایی در ایجاد ساختار مناسب ایمنی غذا، تدوین قوانین لازم، آموزش نیروی انسانی و آگاهی بخشی به مصرف کنندگان شکل گرفته است که ارمغان این همکاری بین بخشی، بهبود امنیت غذایی برای شهروندان خواهد بود.
*دکتر عباس زارع نژاد مشاور وزیر و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت
اجتمام(1)**9185

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





30/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن