تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799189967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسن ترين معلم ايراني، 114 ساله!+ تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
مسن ترين معلم ايراني، 114 ساله!+ تصاویر «زماني که احمد شاه به تخت نشست، کودکي 10 ساله بودم که در کوچه بازي مي کردم. آن روز را خوب به خاطر دارم!» اينها را حسين کيهاني مي گويد، مردي که متولد سال 1279 هجري شمسي است و زاده کرمانشاه. او 3 پادشاه و دو سلسله سلطنتي (قاجار و پهلوي) را به خاطر مي آورد.

اين گزارش در مورد معلمي است که تقريبا يک چهارم عمرش را صرف تعليم و تربيت دانش آموزان کرده است و سواد مکتبخانه اي دارد.104 سال پيشحتما تا به حال در مورد مکتبخانه هاي قديم چيزهاي زيادي شنيده ايد. مي گويند سواد آموختن در گذشته با چوب و فلک گره خورده بود و همه شاگردان اين تجربه تلخ را به جان مي خريدند تا حساب و کتاب زندگي را بياموزند. ميهمان اين صفحه مان يک شاگرد مکتبخانه است؛ شاگردي که 104 سال پيش الفبا را آموخت. «آن روزها نه از مدرسه هاي امروزي خبري بود و نه از سيستم متمرکز آموزشي. بچه هاي اندکي دل به درس خواندن مي دادند. آن سال ها، حرف اول را در سوادآموزي، مکتبخانه ها مي زدند.»
مسن ترين معلم ايراني، 114 ساله
حسين کيهاني با گفتن اين حرف ها در ادامه از دردسرهاي درس خواندن به روش مکتبخانه اي مي گويد: «تحصيل در دوره مکتبخانه ها با سختي و مشقت زيادي روبرو بود. تعداد مکتبخانه ها و استادان بسيار کم بود و اگر کسي مي خواست باسواد شود بايد هزاران دردسر را به جان مي خريد که يکي از بزرگترين آنها، طي کردن مسافت هاي طولاني بود.»به اينجا مي گويند «مکتبخانه»آقاي کيهاني از اولين روزي مي گويد که پا در مکتبخانه گذاشت، يعني سال 1288. «آن وقت ها در کرمانشاه زندگي مي کرديم. پدرم خيلي علاقه داشت که من باسواد شوم؛ به همين خاطر با تمام توصيفات وحشتناکي که در مورد مکتبخانه به گوش مي رسيد، دل به دريا زدم. روز اولي که به مکتبخانه رفتم، هيچ وقت از خاطرم پاک شدني نيست. تصور کنيد يک پسربچه 8-7 ساله روبروي استادي نشسته که پهلويش چند ترکه خودنمايي مي کند. صدايم در گلو از ترس حبس شده بود.استاد نگاهي به من کرد و با خشم و غضب پرسيد: اسمت چيست؟ به سختي گفتم حسين. بعد نگاهي به من کرد و آن ترکه بلندتر را برداشت تا خوب ترکه به من برسد. ترکه را روي شانه هايم زد و گفت: حسين به اينجا مي گويند مکتبخانه پس حواست را جمع کند تا مبادا به عاقبت آن دوتا گرفتار شوي. بعد با نوک ترکه به دو شاگرد بخت برگشته اي اشاره کرد که جفت پاهايشان در دام فلک استاد گرفتار شده بود. راستش آن روز آنقدر ترسيده بودم که اگر دست خودم بود ديگر پايم را در آن مکتبخانه نمي گذاشتم اما با اينحال 8 سال در مکتبخانه شاگردي کردم.»
مسن ترين معلم ايراني، 114 ساله
از تنبيه متنفر بودمرسم آن موقع ها اين بود که بعد از فراغت از مکتبخانه اگر شاگردي شيفته دانش بود بايد خودش آستين بالا مي زد و تا مي توانست کتاب هاي مختلف را مطالعه مي کرد چرا که ديگر جايي يا مرکزي وجود نداشت که بشود در مقاطع تحصيلي بالاتر تحصيل کرد.«بعد از اينکه خواندن و نوشتن و حساب و کتاب آموختيم، کتاب درسي مان شد آثار نويسندگان بزرگي همچون فارابي، ابن سينا، فردوسي و ...»  آقاي کيهاني بعد از فراغت از مکتب، از آن شاگرداني بود که علاقه داشت علم و دانش خود را افزايش دهد، به همين خاطر کتب نويسندگان بزرگ را مطالعه کرد و بعد از 7 سال مطالعه مستمر، استاد مکتبخانه شد. «8 سال در مکتبخانه اي تدريس کردم که روزي خودم شاگرد آن بودم اما با اين تفاوت که در مکتبخانه من خبري از تنبيه بدني نبود. هيچ وقت شاگردانم را تنبيه نکردم. از اين کار متنفر بودم.»حقوق 10 تومانيسال 1305 بود که رضاخان به تخت نشست. آن روزها آقاي کيهاني 26 ساله بود و در کرمانشاه زندگي مي کرد.«استاد مکتبخانه بودم و کمي هم کشاورزي مي کردم. مردم به ملاباشي يا همان باسواد خودمان خيلي احترام مي گذاشتند. در سال 1310 با تاسيس اداره فرهنگ که همان آموزش و پرورش امروزه است همه استادان مکتبخانه، معلم دولت شدند. اولين سال خدمتم را در شهر سنقر کليايي کرمانشاه تدريس کردم. 3 سال در آنجا فعاليت داشتم و بعد به کنگاور منتقل شدم و 3 سال ديگر نيز در آنجا و در مقطع ابتدايي تدريس کردم. آن روزها زندگي به سختي مي گذشت. ماهي چندرغاز حقوق مي گرفتيم.»
مسن ترين معلم ايراني، 114 ساله
در واقع اولين حقوقي که آقاي کيهاني دريافت مي کرد 10 تومان بود.» در آن سال ها کساني که سواد داشتند براي معلمي نمي رفتند چون مي گفتند حقوقش کم است. روز استخدام شدنم را خوب به ياد دارم. آن روز رييس کارگزيني رو به من کرد و گفت که با 10 تومان مي تواني خرج زندگيت را بدهي؟ 6 نفر بوديم. من و يک نفر ديگر قبول کرديم و بلافاصله استخدام شديم. 4 نفر ديگر انصراف دادند.»محمدرضا که به تخت نشست 41 سالم بودسال 1320 کشورمان دستخوش حوادث زيادي شد. يکي از اين اتفاقات برمي گردد به سقوط رضاخان و بر تخت نشستن محمدرضا پهلوي. «اين اتفاق مصادف بود با جنگ جهاني دوم. در آن زمان اوضاع مملکت مان نابسامان بود. آن روزها 41 سالم بود و مجرد. ديگر وقتش رسيده بود که ازدواج کنم. از طريق شغلم با معلم باسواد و کهنسالي آشنا شدم. آن موقع ليسانس داشت و چيزي نمانده بود تا بازنشسته شود. در پي رفت و آمد خانوادگي مان با خانواده اين معلم کهنه کار، مادرم از دختر آنها خوشش آمد و برايم آستين بالا زد.»بعد از ازدواج، آقاي کيهاني براي هميشه زادگاهش کرمانشاه را ترک کرد. «پدر و مادر همسرم معلم بودند و در همدان زندگي مي کردند. به خاطر همسرم و نزديکي او با خانواده اش به همدان انتقالي گرفتم و سنوات خدمت خود را در اداره فرهنگ همدان ادامه دادم. در نهايت در سال 1340 با 30 سال خدمت در آنجا بازنشسته شدم.» آقاي کيهاني بعد از بازنشستگي چون فرزندانش ساکن تهران شده بودند به شهر کرج مهاجرت کرد.
 مسن ترين معلم ايراني، 114 ساله
خاطرات يک قرن پيشاعدام شيخ فضل الله نوري، فرار محمدعلي شاه از ايران، قيام شيخ محمد خياباني در آذربايجان و قيام ميرزاکوچک خان در گيلان، کودتاي رضاخان پهلوي و وقوع جنگ جهاني اول، قديمي ترين و مهمترين اتفاق هايي است که آقاي کيهاني به خاطر دارد.«آن روزها اوضاع ايران روز به روز دگرگون مي شد، حافظه ام ياري نمي دهد اما تنها چيزي که از آن سال ها به خاطر دارم رنج و سختي و بدبختي مردم بود و بس.» حافظه پيرترين معلم کشورمان ياري نمي دهد تا از شاگردانش برايمان بگويد و او در ميان آن همه شاگرد تنها از دو نفر آنها ياد مي کند. «در کلاسم احمدي و رازاني دوتا از شاگردان زرنگ که نه بهتر بگويم نابغه بودند. آنقدر هوش شان زياد بود که هنوز آنها را به خاطر دارم.» به گفته آقا معلم اين دو شاگرد نابغه در جريان جنگ تحميلي، شهيد شدند.آقاي کيهاني 5 فرزند، 9 نوه و 2 نتيجه دارد. فرزند ارشدش 63 ساله و فرزند آخرش 50 ساله است. همسرش را نيز 5 سال پيش در سن 77 سالگي از دست داد. او اين اتفاق را بدترين واقعه زندگي اش مي داند.پيش به سوي 120سالگيآقاي کيهاني اين روزها 114 سال را پر کرده. او در مورد راز عمر طولاني اش اينگونه مي گويد: «تمام اين سال ها دکتر خودم بوده ام. مدت هاست شيريني و شکلات و گوشت قرمز نمي خورم. بيشتر از لبنيات استفاده مي کنم.»
مسن ترين معلم ايراني، 114 ساله
مسن ترين فرهنگي ايران تا به حال دچار هيچگونه بيماري که در سالخوردگان شايع است، نشده! او نه فشار خون دارد نه چربي خون، نه ديابت و به گفته خودش قلبش مثل ساعت کار مي کند. کيهاني در حالي که لبخند مي زند، مي گويد: «قرارداد 120 ساله بسته ام. الان 114 سالش پر شده مانده 6 سال ديگر. خدا را شکر که تا به امروز با سلامتي عمر را سپري کرده ام و زندگي سالمي داشتم. نه اهل سيگار و ... هستم و نه در طول عمرم حتي به يک مورچه آزار رسانده ام.»مسن ترين معلم ايران تنها يک آرزو دارد. «هميشه مي گويم خدايا اگر قرار است بميرم، شب بخوابم و صبح از خواب بيدار نشوم چرا که حوصله سکته و بيماري و ... را ندارم.»
همشهریمطالب مرتبط:عکس : معلمی که در 40 سال اصلا تکان نخورده!درخشش معلمان شاهرودی درتولید محتوای الکترونیکی ریاضی فداکاری تکان دهنده خانم معلم بیجاری + عکسبازتاب جهانی اقدام معلم مریوانی +عکسجان کری: خواهرم قبل از انقلاب در ایران معلم بودعكس/ معلم فداکار ساعتی قبل از حادثه

دوشنبه 30 تیر 1393 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن