تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799134823




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح دو فوریتی مجلس برای حل اضطراری بحران آب روستاها/ برداشت 1 میلیارد یورو از صندوق توسعه


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: اختصاصی باشگاه خبرنگاران/
طرح دو فوریتی مجلس برای حل اضطراری بحران آب روستاها/ برداشت 1 میلیارد یورو از صندوق توسعه
نمایندگان مجلس با تهیه طرحی دو فوریتی به دنبال حل اضطراری بحران آب کل روستاهای کشور با همکاری وزارت نیرو بوده و بنا دارند برای این منظور یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشت کنند.


به گزراش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با استناد به اظهارت اخیر وزیر نیرو، ایران در شرایط بحران آبی قرار دارد، بحرانی که زخم کهنه حدود 22 میلیون روستانشین بوده و می‌رود تا سرنوشت 28 درصد جمعیت حدود 76 میلیون نفری ایران را به نابودی بکشاند!

چندی پیش بود که "حمید چیت‌چیان" وزیر نیرو با حضور در صحن علنی مجلس با بیان اینکه در بحران آبی قرار داریم، گفت: طی 10 سال گذشته متوسط بارش‌ها از 250 میلیمتر به 242 میلیمتر کاهش یافته و کشور با مسائل بسیار جدی در منابع آب مواجه است.

چیت چیان افزود: در نتیجه خشکسالی‌های پی درپی و تغییرات اقلیم مجموع منابع آب تجدیدشونده کشور از 130 میلیارد مترمکعب در 10 سال قبل به 120 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

به گفته وزیر نیرو، در اوایل انقلاب میزان سرانه آب تجدیدشونده به ازای هر فرد ایرانی 4 هزار مترمکعب بود که در حال حاضر این رقم کمتر از هزار و 600 مترمکعب است و این در حالی است که متعاقب برآوردهای بین‌المللی کشورهایی که میزان سرانه آب تجدیدشونده آنها از هزار و 700 مترمکعب کمتر باشد در تنش آبی قرار دارند و اگر این رقم از هزار مترمکعب کمتر باشد، آن مناطق وارد بحران آب می‌شوند.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: در کل کشور میزان بارش‌ها 7 درصد از متوسط بلندمدت کمتر بوده و این حاکی از این است که در بعضی از مناطق دارای وضعیت بسیار حاد هستیم و در مناطق دیگر شرایط مساعدتر است.

وزیر نیرو ادامه داد: میزان مصرف آب در ایران 96 میلیارد مترمکعب است و این در مقایسه با 120 میلیارد مترمکعب از کل منابع آب تجدیدشونده نشان‌دهنده وضعیت بحرانی آب در کشور است.

در حالی وزیر نیرو از وضعیت بحرانی آب در کشور سخن می‌گوید که وکلای ملت در خانه سبز ساکت ننشسته و به دنبال رفع این چالش جدی هستند، به طوری که اخیرا استیضاح وزیر نیرو با پیگیری جدی برخی نمایندگان در دستور کار قرار گرفته است.

فارغ از اینکه استیضاح یک وزیر خواهد توانست بحران آب کشور را حل کند یا خیر برخی نمایندگان به دنبال حل منطقی مشکل آب هستند به طوری که طرح دوفوریتی " حل اورژانسی بحران آب کشور" را تهیه و به دنبال طرح آن در صحن علنی مجلس هستند، صحنی که در آن هر جلسه تذکرات وکلای ملت به دولت و وزرا در مورد بحران آب شنیده می‌شود.

حسین امیرخامکانی در این رابطه به باشگاه خبرنگاران گفت: اولویت اصلی ما در کمیسیون انرژی مجلس موضوع آب است که به سمت بحران پیش می‌رود.
 
وی افزود: در بعضی از استان‌ها به حدود هزار روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شود.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در حال حاضر مرکز دو استان از نظر مشکل آب وضعیت قرمز پیدا کرده و چند مرکز استان وضعیت زرد دارند.
 
نماینده زرند و کوهبنان با بیان این که باید به صورت اورژانسی به مشکل بحران آب رسیدگی شود، گفت: به دنبال تامین منابع هستیم تا از طریق وزارت نیرو مشکل آب روستاهای کشور را حل کنیم.
 
امیری‌خامکانی از ارائه طرح دو فوریتی به منظور رفع بحران آب خبر داد و گفت: این طرح را با امضای 30 نفر از نمایندگان مجلس آماده کردیم ولی قریب به اتفاق نمایندگان با این طرح موافق هستند.  
 
وی ادامه داد: عنوان طرح دو فوریتی "حل اضطراری مشکل آب روستاهای کشور" است.
 
عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: با شخص وزیر نیرو در این رابطه صحبت کردیم و وزیر این توانمندی را در وزارتخانه خود می‌بیند که طی یک یا دو سال آینده مشکل آب روستایی را برای همیشه حل کند.  
 
وی افزود: بعضی از روستاهای کشور آب بهداشتی و شبکه آبرسانی ندارد و بعضی روستاها نیز شبکه داشته ولی آب ندارند در هر صورت باید به فکر تامین آب باشیم.  
 
امیری‌خامکانی با اشاره به نحوه تامین اعتبارات این طرح اظهار داشت: پیشنهاد ما این است حداقل یک میلیارد یورو از سهم صندوق توسعه ملی قبل از ورود به صندوق توسط دولت به این امر تخصیص داده شود.  
 
وی گفت: هر چند این موضوع خلاف برنامه پنجم توسعه است ولی با رای دو سوم نمایندگان مشکل حل خواهد شد.  
 
نماینده زرند و کوهبنان گفت: در خصوص تامین منابع مالی با هیئت‌رئیسه مجلس صحبت کردیم که حرف داشتند بنابراین قرار شد متن طرح را تنظیم و سپس در صحن طرح کنیم.
 
وی در ادامه خاطر نشان کرد: عمده مصرف آب کشور از آب‌های زیرزمینی بوده و برخی استان‌ها مثل کرمان 100 درصد زیرزمینی است.
 
عضو کمیسیون انرژی افزود: با تصویب این طرح آب روستاهای سراسر کشور از منابع زیرزمینی تامین خواهد شد.  
 
امیری‌خامکانی در پایان گفت: اگر این طرح تصویب شود وزارت نیرو موظف خواهد شد به صورت اورژانسی به مشکل آب روستاهای سراسر کشور را حل کند.  
 
در حالی این طرح دو فوریتی به دنبال تامین آب روستاها از منابع آبی زیرزمینی است که وزیر نیرو در جلسه اخیر مجلس شورای اسلامی بحران منابع زیرزمینی را از دیگر نمودهای وضعیت حاد منابع آب در کشور عنوان کرد و گفت: یکی از راحت‌ترین راه‌های تامین آب استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی است و در حال حاضر بیش از نیمی از آب مورد نیاز کشور از چاه‌ها تامین می‌شود.

چیت چیان اضافه کرد: بر اثر حفر چاه‌های غیرمجاز و همچنین برداشت بیش از اندازه از چاه‌های مجاز طی سال‌های گذشته 100 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک سفره‌های زیرزمینی کاهش یافته و تنها در سال گذشته برداشت آب از این بخش سفره‌های زیرزمینی به 11 میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی گفت: این وضعیت شرایطی را بوجود آورده که دیگر امکان استحصال آب امکان‌پذیر نیست که نتیجه آن از بین رفتن کشاورزی، فرونشست زمین و حتی جابجایی مراکز جمعیت است.

البته وزیر نیرو پیشنهاد رفع مشکل آب را هم مطرح کرد و گفت:برای اینکه نگذاریم وضعیت بیشتر از این بحرانی شود، باید استفاده از منابع آب تجدیدشونده را به 60 درصد محدود کنیم هرچند این مطلوب نیست اما چاره‌ای نداریم و باید حداکثر به جای 96 میلیارد مترمکعب، 72 میلیارد مترمکعب آب مصرف کنیم.

چیت‌چیان در ادامه به راه‌حل‌های استفاده پایدار از منابع آب اشاره کرد و گفت: مهار آب‌هایی که از کشور خارج می‌شود، جلوگیری از اتلاف و هدررفت آب در شبکه‌های آبرسانی، بازچرخانی آب در صنعت و پساب آب شهری، استفاده از آب‌های نامتعارف، تجارت آب مجازی و کشاورزی فرامرزی، مجهز کردن تمام چاه‌ها به موتور هوشمند، اعمال قانون در مورد برداشت آب غیرمجاز چه از سفره‌های زیرزمینی و چه از آب‌های سطحی از مهمترین این موارد است.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا طرح مذکور خواهد توانست مشکل آب حدود 21 میلیون و 446 هزار و 783 روستایی را درحدود 96 هزار و 549 روستا رفع کند یا به دلایل مختلف این طرح نیز به بایگانی خانه ملت روانه خواهد شد؟

انتهای‌پیام/







تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن