تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821240263




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توانمندي دولت و ملت عراق براي حل بحران كافي است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: توانمندي دولت و ملت عراق براي حل بحران كافي است
اواخر هفته گذشته، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان و نماينده رهبري در اين شورا به عراق سفر كرد و طي اين سفر با سه تن از مراجع عظام تقليد، نخست وزير، عمار حكيم رهبر مجلس اعلاي اسلامي عراق، ابراهيم جعفري نخست وزير پيشين عراق و رئيس فراكسيون همبستگي پارلمان اين كشور و اياد السامرايي رئيس حزب اسلامي (از احزاب اهل سنت عراق) ديدار و گفت و گو كرد.


اواخر هفته گذشته، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان و نماينده رهبري در اين شورا به عراق سفر كرد و طي اين سفر با سه تن از مراجع عظام تقليد، نخست وزير، عمار حكيم رهبر مجلس اعلاي اسلامي عراق، ابراهيم جعفري نخست وزير پيشين عراق و رئيس فراكسيون همبستگي پارلمان اين كشور و اياد السامرايي رئيس حزب اسلامي (از احزاب اهل سنت عراق) ديدار و گفت و گو كرد.
    نقش منحصر به فرد مرجعيت
علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در بدو ورود به بغداد، در فرودگاه مورد استقبال فالح فياض مشاور نخست‌وزير عراق در امور امنيت ملي قرار گرفت.
شمخاني پس از ورود به فرودگاه بغداد گفت: اشتراكات فرهنگي، اجتماعي و سياسي و موقعيت جغرافيايي ميان دو كشور دوست، برادر و همسايه، ضرورت بررسي بحران جاري در عراق و كمك به اتحاد و اتخاذ راهكارهاي سياسي كارآمد را براي مهار كردن تهديداتي كه زندگي مردم رنج‌كشيده اين كشور را با چالش‌هاي نگران‌كننده مواجه كرده، اجتناب‌ناپذير كرده است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران با اشاره به ظرفيت‌هاي اجتماعي و ملي موجود در جامعه عراق، توانمندي ملت و دولت اين كشور را براي مديريت بحران موجود كافي و تعيين‌كننده دانست و نقش مرجعيت را در آزادسازي اين ظرفيت منحصربه‌فرد قابل توجه خواند.
شمخاني همچنين انتخاب سليم جبوري را به عنوان رئيس پارلمان عراق تبريك گفت و از روند شكل‌گيري مجلس و انتخاب رئيس‌جمهور و نخست وزير حمايت كرد و گفت: با ظرفيت بسيار مناسب قانون اساسي عراق، اقدامات سياسي خيلي خوب و متناسب با نياز مردم عراق صورت گرفته و گام‌هاي مهمي در زمينه شكل‌گيري مجلس و مراحل بعدي برداشته شده است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: امروز اقوام مختلف كرد، عرب و شيعيان و اهل سنت در كنار هم قرار دارند و اوضاع منطقه را خوب درك مي‌كنند و در تلاشند بر مشكلاتي كه فراداخلي است و از بيرون اين كشور تحميل شده است فائق آيند و ما مطمئن هستيم مردم و به‌ويژه جوانان عراق قادر خواهند بود اين مشكلات را حل كنند.
شمخاني افزود: طبق معمول، جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشور پيشگام در مبارزه با تروريسم و از حاميان هميشگي عراق در اين زمينه، در ادامه روند سياسي در اين كشور حمايت‌هاي لازم را براي حفظ امنيت و يكپارچگي عراق انجام مي‌دهد.
فياض نيز با قدرداني از مواضع جمهوري اسلامي ايران در قبال عراق اظهار داشت: دوستان عراق ازجمله ايران همواره در مبارزه با تروريسم در كنار مردم عراق بوده‌اند.
    ديدار با نخست وزير عراق
به گزارش مهر، نوري المالكي در ديدار با علي‌شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران از «حمايت معنوي» ايران به مردم و دولت عراق تشكر كرد و انتخاب «سليم الجبوري» رئيس جديد براي پارلمان جديد اين كشور را گامي مهم و حياتي براي توسعه روند سياسي در عراق دانست. مالكي با اشاره به ويژگي‌هاي مشترك ملت ايران و عراق، بر اهميت برقراري صلح و ثبات و امنيت در عراق تأكيد كرد.
    ديدار با عمار حكيم
در اين سفر همچنين دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران جمعه شب در جمع گروهي از رهبران سياسي جريان شيعي عراق حضور يافت. در اين نشست كه به ميزباني عمار حكيم رهبر مجلس اعلاي اسلامي عراق برگزار شده بود، شمخاني با تشريح شرايط پيچيده سياسي و امنيتي منطقه، اشتراكات و پيوستگي‌هاي امنيتي دو كشور را كه داراي مرزهاي طولاني هستند، مورد تأكيد قرار داد. وي گفت: هر دو كشور هدف دسيسه‌هاي مختلف خارجي هستند و لازم است ظرفيت‌هاي امنيت‌سازي جديد آنها در قالب همكاري‌هاي نرم‌افزاري توسعه يابد.
نماينده رهبر معظم انقلاب در شوراي عالي امنيت ملي، در بخش ديگري از سخنانش، تمدن‌سازي براساس موازين ديني و بهبود شرايط معيشتي و اجتماعي را گامي در مسير افزايش اعتماد و همبستگي اجتماعي عنوان كرد. شمخاني همچنين تلاشي را كه دولت و مردم عراق به عنوان پشتوانه‌هاي برنامه‌هاي نظامي، براي مقابله با تروريسم به كار گرفته‌اند، ابتكاري ارزنده دانست.  در اين ديدار، عمار حكيم طي سخناني پيوندهاي فرهنگي و ديني عميق ميان مردم دو كشور عراق و ايران را فرصتي مناسب براي ايجاد ثبات و امنيت در منطقه دانست. وي گفت: مردم سلحشور و با ايمان عراق با اتحاد و برادري از اين مرحله تاريخي، با پيروزي عبور خواهند كرد. حكيم روند افزايش همكاري و مودت ميان گروه‌هاي شيعي و ساير جناح‌هاي سياسي و قومي عراق را اميدوار كننده و رو به جلو خواند.
    ديدار با ابراهيم جعفري و احمد چلبي
علي شمخاني همچنين در ديدار با ابراهيم جعفري نخست وزير پيشين عراق و رئيس فراكسيون همبستگي پارلمان اين كشور گروه‌هاي تروريستي حاضر در عراق را به دليل عدم پشتوانه و حمايت مردمي محكوم به نابودي دانست و گفت: خيزش مردم و عشاير غيور عراق در برابر تهديدات تروريستي رخدادي بود كه طراحان بحران اخير را با غافلگيري راهبردي روبه‌رو ساخت.
وي با تأكيد مجدد بر ضرورت اتحاد و همبستگي دولت‌ها و ملت‌هاي منطقه عليه تروريسم گفت: عراق يكپارچه و متحد سدي غير قابل نفوذ در برابر تهديدات تروريستي هدايت شده از سوي بيگانگان است.  ابراهيم جعفري رئيس فراكسيون همبستگي در پارلمان عراق نيز طي سخناني گفت: آغاز تحولات سياسي مثبت كه با انتخاب رئيس پارلمان وارد مرحله اميدواركننده‌اي شده، پيروزي همه مردم عراق اعم از شيعه، سني و كرد و نيز ساير اقليت‌هاي ديني و قومي است. نبرد شرافتمندانه مردم عراق در برابر تروريسم وابسته به طور قطع نتيجه‌اي جز پيروزي قاطع مردم و شكست گروه‌هاي تروريستي و تكفيري نخواهد داشت.  در ديدار شمخاني با ابراهيم جعفري، احمد چلبي رئيس حزب كنگره ملي عراق و نمايندگاني از جريان‌هاي سياسي الاحرار(جريان صدر)، حزب فضيلت و نيز ائتلاف دولت قانون به رهبري نوري المالكي هم حضور داشتند.
    ديدار شمخاني با آيات عظام در نجف اشرف
شمخاني پيش از سفر به بغداد و ديدار با مالكي به نجف اشرف رفت و با حضور در بيوت مراجع عظام تقليد، با حضرات آيات عظام سيد علي سيستاني، سيد محمد سعيد حكيم، بشير نجفي و اسحاق فياض، جداگانه ديدار و گفت‌وگو كرد.
در اين ديدارها مراجع عظام تقليد ضرورت حفظ و افزايش انسجام و وحدت ميان آحاد مردم در برابر فتنه تروريسم وابسته و جنايتكار را يادآور شدند. ايشان همچنين بر شكل‌گيري سريع ساختارهاي سياسي قانوني بر اساس خواست و اراده مردم اين كشور به عنوان اقدامي لازم‌الاجرا براي مديريت بحران‌هاي جاري در عراق و افزايش و بهبود روند خدمت‌رساني به مردم تأكيد كردند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز در اين ديدارها با تجليل از نقش مهم و منحصر به ‌فرد مرجعيت در حفظ وحدت ملي و فتواي حضرت آيت‌الله سيستاني در شكل‌گيري و بسيج مردمي برضد تروريسم، دستيابي گروه‌هاي مختلف سياسي را به اجماع براي تشكيل ساختارهاي قانوني عراق موجب اميدواري و خشنودي دانست. شمخاني گفت: انتخاب رئيس مجلس عراق گامي مهم و تعيين‌كننده در مسير توسعه تفاهم و اشتراك مساعي مجموعه جناح‌هاي سياسي به منظور شكل‌دهي چارچوب‌هاي قانوني در اداره امور اجرايي اين كشور است.
وي با اشاره به ضرورت مبارزه همه‌جانبه با تروريسم به عنوان تهديدي جهاني عليه صلح و امنيت افزود: در صورت درخواست دولت عراق، جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد در چارچوب مقررات بين‌المللي و تعهدات دوجانبه، با دولت اين كشور در حوزه مقابله با تهديد تروريسم همكاري كند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن