تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798678498




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماجرای شنیدنی انتخابات افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob ماجرای شنیدنی انتخابات افغانستان تهران - ایرنا - انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از روز رای گیری و پس از تاخیر سه ماهه در شمارش آرا، تا زمان لورفتن برخی مسایل و منجرشدن به دخالت «کدخدا» و دستور بازشماری آرا، سیر غیرمتعارفی را پیمود.


فریدون مجلسی تحلیلگر روابط بین الملل در ستون یادداشت روزنامه شرق نوشته است: اما راستش تحلیل این رخداد سیاسی جدی در افغانستان رنگ طنز و فکاهی به خود می گیرد.
انتخابات حتی در افغانستان نخستین باری نیست که رخ می دهد. در هر انتخابات آنچه در نخستین ساعات اعلام می شود تعداد نهایی رای دهندگان است. زیرا هر حوزه آمار ثبت نام رای دهندگان خودش را دارد.
پس از صورتمجلس و بستن دفاتر، آن آمار به فرمانداری اعلام می شود. فرمانداری فورا آمارهای دریافتی از زیرمجموعه خودش را جمع می زند و به استانداری خود اعلام می کند و استانداری هم آمارهای فرمانداری های زیرمجموعه اش را به مرکز اعلام می کند. مرکز چنددقیقه بعد به رسانه ها و ملت می گوید که چند نفر در انتخابات شرکت کرده اند! سپس شمارش آرا آغاز می شود و به همان ترتیب آمار آرای خوانده شده هر حوزه در پایان هرروز به مراجع مافوق گزارش و جمع بندی آن در مرکز به رسانه ها اعلام می شود. نتایج حوزه های کوچک عملا ساعاتی بعد از انتخابات خوانده و سپس اعلام می شود و نتایج حوزه های بزرگ هم که ممکن است دو، سه روزی طول بکشد، در پایان هرروز تا میزان خوانده شده اعلام می شود. این کار ابتدایی نه نیاز به مهندسی خاصی دارد و نه امر پیچیده ای است اما اگر چنین نشد، لاجرم یعنی چنان شده است! وقتی خواندن مختصر آرای شش میلیونی سه ماه طول بکشد، یعنی در این سه ماه چه کار می کرده اند؟ چانه می زدند؟ داشتند نام نویسی ها و صندوق پرکنی ها و رای ریزی های آنچنانی می کردند و چون آدم باسواد کم بوده طولانی شده؟ آیا مردم را کودک فرض کرده و تا این اندازه شعورشان را به بازی گرفته اند؟ با این ریتم و زمان رای خوانی، قضاوت کنید شمارش آرای 600میلیون رای دهنده چینی یا هندی که صدبرابر افغانستان است باید هربار 300ماه یعنی 25سال طول بکشد! تسری فرقه بازی در امور سیاسی، خواه مذهبی باشد یا قومی کار بسیار ناپسندی است و موجب فروپاشی کشورها می شود. اما تلخ تر هنگامی است که رنگ زیاده خواهی اقلیتی پیدا می کند که در آن فرقه ای برای خودشان حق آب و گل و امتیاز و برتری حاکمیتی قایل می شوند و زیر بار نخستین قانون دموکراسی یعنی حکومت متعارف اکثریت هم نمی روند. چنین وضعی در هر دو همسایه ایران دیده می شود. برخی بازیگران نوکیسه منطقه خصوصا عربستان با اشاعه ایران هراسی و خصومت ورزی قوم پرستانه بر آن دامن می زنند. مثلا در عراق 15درصد جمعیت را اعراب سنی تشکیل می دهند، که به دلایل تاریخی از آغاز تشکیل کشور عراق حکومت را مستبدانه در اختیار داشته اند و آن را حق خودشان می دانند. در میان اینان البته گروهی از نخبگان عراقی بوده اند که بسیاری از آنان در اثر زیاده روی های قومی پس از سقوط صدام ناچار به مهاجرت شده اند اما اکثرا از قبایلی مانند تکریتی ها و انباری ها هستند که در دوران صدام از آزادی عمل مطلق بهره مند بوده اند و اکنون هم به استقبال داعشی ها و سلفیون می روند! و از فرقه گرایی دولت مرکزی می نالند. از دولتی که درواقع در سالیان گذشته همه جنایات و کشتارهای آنان را تحمل کرده است و دولت حامی آنها یعنی عربستان حتی حاضر نشده دولت اکثریت عراق را به رسمیت بشناسد و سفارتی بگشاید! اعتراض نکردن به جنایات و انفجارهای نیابتی خودشان که جای خود دارد. این بستانکاران اقلیت معتقدند که چون عادت به حکومت دارند چرا همه اقتدار حکومتی را به آنان واگذار نمی کنند و اعراب شیعه که 80درصد جمعیت عرب را تشکیل می دهند تن به ادامه بردگی و سلطه اعراب سنی که 20درصد جمعیت غرب را تشکیل می دهند، نمی دهند؟ و در حالی که کل اقدامات تروریستی که در پوشش دین انجام گرفته از 11سپتامبر گرفته تا انفجارهای لندن و هند و پاریس و بوستون و... کار آنان بوده است، دنیا را از ایران می ترسانند که دولت اکثریت مطلق شیعه به دلیل تشابه ایمانی لاجرم تابع ایران خواهد بود و....
در افغانستان همین نوع نیروها که با استفاده از زمینه های تعصب دینی و قومی در میان پشتون ها، دولت یا امارت طالبان و بعد ماجرای القاعده را راه انداختند و با آن همه کشتار و جنایت در افغانستان و جهان - از جمله قتل عام هزاره ها و قتل احمد شاه مسعود- شناخته شدند، بازهم به استناد عادت تاریخی و راه انداختن تبلیغات فرقه گرایانه و نژادپرستانه، حکومت را به دلیل تاریخی و عادت کردن به سلطه، حق اقلیت 30درصدی خودشان می دانند و وقتی صندوق آرا طور دیگری سخن می گویند. یعنی بدون وابستگی و سلطه طلبی قومی، آنگاه شگفت زده می شوند و برای احقاق حق توهمی خودشان به مهندسی ناشیانه سه ماهه متوسل می شوند! آمار مقایسه ای زیر مربوط به آرای دور نخست انتخابات و سپس نتایجی است که سه ماه بعد مهندسان انتخاباتی اعلام کردند که در انتهای مطلب می گذارم! مساله ریاضی ساده ای است که برای نتیجه گیری در ایران به سادگی می گوییم «پیدا کنید پرتقال فروش را!»
2- بعد از دور نخست، زلمای رسول و کاندیدای معاونتش از قوم هزاره، خانم سرابی (با 751هزار رای) و گُل آقای شیرزای (با 103هزار رای) و تیم صیاف (شامل اسماعیل خان، با توان 465هزار رای، بی آنکه صیاف به حمایت از نامی تصریح کند) از «عبدالله» حمایت کردند. حامیان دیگر او شامل والی عطا استاندار دره مقتدر بلخ و یونس قانونی و ابراهیمی سخنگوی [رییس] اُزبک مجلس ملی و جمیل کرزای (پسرعموی رییس جمهور و سخنگوی [رییس] سنا) و عبدالله صالح رییس پیشین نیروهای امنیتی) بودند. در مقابل سلطان زُوی با 30هزار رای و احمد ضیا مسعود (کاندیدای معاونت زلمای رسول) و مجددی از تیم اشرف غنی حمایت کردند.
3- در دور دوم، جمع اعلان شده آرا پس از تاخیری بسیار طولانی به هشت میلیون رسید، یعنی یک میلیون و400هزار رای بیشتر از دور نخست و در نتایج اعلان شده آقای غنی با 5/4میلیون رای (نزدیک به 5/56درصد آرا، با افزوده شدن دومیلیون و400هزار رای نسبت به دور اول) را به دست آورد و عبدالله کمتر از سه و نیم میلیون رای (قدری بیش از 5/43درصد آرا، با افزوده شدن حدود 500هزار رای) به دست آورد. عجب معجزه ای!
انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





26/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن