تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799109403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهد کودک ، دایه ای مهربانتر از مادر؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob مهد کودک ، دایه ای مهربانتر از مادر؟ سمنان - ایرنا - تیتر خبر هم آزاردهنده بود ˈکودک آزاری ستایشˈ، با توجه به پخش سریال ستایش به نظر می رسید این موضوع شاید ارتباطی با سریال داشته و البته در حد فیلم و ساخته ذهن نویسنده باشد، اما ماجرا واقعی بود، چیزی که شاید برای مقطعی رسانه ای شده، کودک آزاری در برخی از مهدها.


ماجرا مربوط به انتشار فیلمی از تخلف در یک مهد کودک به نام ˈستایشˈ در اردبیل می شود، مهدی که به گفته مدیر کل بهزیستی استان اردبیل از ابتدای امسال چهار بار بازدید نوبتی شده و جزء مهدهای خوب این استان محسوب می شده!
در فیلمی که در شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی پخش شده، نشان داده می شود که مربی این مهد، کودکی را زیر پای خودش گذاشته و در حالت درازکشیده می خواهد به زور به او غذا بدهد، رفتار خشن مربی وقتی به اوج می رسد که از غذا دادن به کودک ناامید شده و او را کتک می زند.
هر چند خاطیان این مهد در حال طی مراحل قانونی هستند و مهد نیز تعطیل شده، اما این موضوع، تلنگری است به مهدهای کودک.
به نظر می رسد نظارت بر عملکرد مهدها در کشور نیاز به تلاشی جدی تر و اساسی تر دارد به طوریکه رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز خواستار الزام مهدها به نصب دوربین مداربسته شده است.
حال باید دید آیا در 17 هزار مهدکودک سراسر کشور این دوربین ها نصب می شود و آیا با نصب دوربین تمام مشکلات رفع خواهد شد؟
ˈزهرا . خˈ مادر دوقلوهای هشت ماهه است که به دلیل واهمه اش از مهدها، برای فرزندانش پرستار گرفته است.
زهرا کارمند است و به دلایلی نمی تواند سرکار نرود، خانواده او در شهر دیگری زندگی می کنند و هیچ آشنایی برای نگهداری از فرزندانش ندارد.
او می گوید: با پرس و جوی بسیار از اطرافیانم به این نتیجه رسیدم که فرزندانم در حال حاضر به پرستار یا به قولی ˈدایه ای مهربان تر از مادرˈ نیاز دارند و البته از اینکه پرستار گرفته ام بسیار راضی هستم.
این خانم جوان معتقد است تا سن چهار سالگی باید در خانه از فرزندانش نگهداری شود و بعد از آن، رفتن به مهد مساله ای ندارد.
زهرا می گوید: وقتی فرزندانم را به مهد می فرستم که بتوانند برایم تعریف کنند که در مهد چه اتفاقی می افتد.
این در حالی است که مریم، از نگهداری فرزندش در مهد رضایت دارد و می گوید: به نظرم کودکانی که به مهد می روند، در آینده نسبت به سایر کودکان اجتماعی تر می شوند.
او افزود: کودکم را از سن 9 ماهگی در مهد گذاشتم و خوشبختانه در این مدت، ساعت خواب و غذا خوردنش منظم شده و بازی با هم سالانش به او اعتماد به نفس بیشتری داده است.
مریم با تاکید بر اینکه بچه ها برای اجتماعی شدن و تخلیه انرژی نیاز به حضور در اجتماعاتی مثل مهدها را دارند، گفت: مهد، نوعی آمادگی را در کودکان برای ورود به پیش دبستانی و دبستان فراهم می کند.
وی معتقد است، خانواده ها و والدین نیز می توانند نقش مهمی در انتخاب نوع مهد و بررسی وضعیت فرزندانشان داشته باشند.
اما ملیحه به شدت از نگهداری کودکش در مهد ناراضی است و می گوید: برای تمام شدن این دوره و وارد شدن فرزندم به پیش دبستانی لحظه شماری می کنم.
وی که فرزندش از دو سالگی در مهد نگهداری می شود، افزود: اگر در این سه سال، پرستار قابل اطمینان پیدا می کردم، فرزندم را در مهد نمی گذاشتم.
وی یکی از مشکلات مهدها را بی توجهی به احساسات و عواطف کودکان عنوان کرد و گفت: فرزندم تبعیض هایی که بین او و فرزندان آشنایان مدیر مهد است را متوجه می شود و از این موضوع همواره گلایه دارد.
وی افزود: یکی از مشکلات دیگر، بیمار شدن دسته جمعی بچه هایی است که در مهد نگهداری می شوند و چنانچه یکی از بچه ها مبتلا به سرماخوردگی شود، بیشتر بچه ها مبتلا می شوند.
این مادر کارمند با بیان اینکه فرزندش بسیاری از مشکلاتش در مهد را تعریف نمی کند، گفت: دلیل این موضوع را نمی دانم، اما بسیاری از مواقع از قرمزی چشم پسرم یا زخم های روی بدنش متوجه درگیری او با سایر بچه ها و ... می شوم اما فرزندم هیچ گاه این مسائل را بازگو نمی کند.
ˈندا. طˈ نیز از جمله خانم های کارمندی است که مدتی تجربه سپردن فرزندانش به مهدها را داشته و می گوید: مهدها یکسری مزایا و معایبی دارند که باید با هم دیده شوند و نمی شود به طور قاطع در این مورد قضاوت کرد.
او، حضور در اجتماع، یادگیری شعر، احترام متقابل، بازی با همسالان و .... را از جمله مزایای حضور کودکان در مهدها دانست و گفت: بی دقتی برخی از کارکنان در نگهداری و رسیدگی به کودکان از جمله نگرانی ها و دغدغه های اکثر والدین است.
وی درآمد پایین کارکنان مهدها را از جمله عوامل تاثیر گذار در نبود انگیزه برای خدمات رسانی مطلوب عنوان کرد و افزود: متاسفانه مهدهایی که کیفیت کار بالاتری دارند و معروف ترند، خیلی شلوغ هستند و به همین دلیل شاید میزان رسیدگی ها در این مراکز نیز کاهش یابد.
این خانم که به تازگی در محل کارش مشغول به کار شده است گفت: به دلیل نارضایتی از مهد فرزندانم، مجبور به گرفتن پرستار شدم اما متاسفانه پرستار خوب، کم پیدا می شود و این موضوع نیز مشکلات خاص خودش را به همراه داشت.
وی افزود: متاسفانه هیچ گونه نهادی که فرد تائید شده ای را به عنوان پرستار کودک معرفی و حمایت کند، پیدا نکردم و از طریق همسایه ها یک پرستار کودک کم تجربه استخدام کردم که رسیدگی نکردن وی به فرزندانم من را مجبور کرد تا چند سال از رفتن به سر کار دست بکشم و خودم از فرزندانم تا رفتن به مدرسه نگهداری کنم.
ˈمریم فهیمیˈ کارشناس مسئول امور کودکان (مهدهای کودک) اداره کل بهزیستی استان سمنان نیز با ابراز تاسف از حادثه مهد ستایش گفت: این مورد از موارد انگشت شمار است و با تکیه بر آن نمی توان تمام مهدها را زیر سوال برد.
وی تعداد مهدهای کودک خصوصی شهری و روستایی استان سمنان را 124 مهد اعلام کرد و گفت: تعداد 20 مهد کودک جدید نیز امسال در این استان در حال تاسیس است.
فهیمی در رابطه با نحوه ارزشیابی مهدها گفت: مهدهای کودک بر اساس آئین نامه ابلاغ شده از سوی سازمان بهزیستی کشور در پنج محور شامل شرایط فیزیکی و تجهیزات، بهداشت، ایمنی و تغذیه، قوانین و مقررات، نیروی انسانی و آموزش مورد ارزیابی قرار می گیرند و رتبه آنها از یک تا سه ستاره تعیین می شود.
وی گفت: بیشتر مهدهای کودک استان سمنان دارای درجه یک و دو ستاره هستند.
وی با تاکید بر اینکه نظارت بر مهدها در قالب تیم های مختلف نظارتی در سطح استانی، شهرستانی و کشوری به صورت دوره ای و فصلی در سطح بالاتر و به صورت مستمر ماهانه در سطح شهرستانی انجام می شود، افزود: بهزیستی به عنوان متولی صدور مجوز مهد کودک، نظارت مستمر بر عملکرد این مراکز دارد و در مواقع گزارش تخلف نیز بررسی و نظارت در اسرع وقت صورت می گیرد.
وی، مسئول فنی، مربی، کمک مربی و مراقب، خدمتکار و آشپز را از پرسنل ثابت مهدهای کودک عنوان کرد و گفت: از جمله مدارک الزامی برای اشتغال این کارکنان، داشتن گواهی سلامت روان است.
فهیمی افزود: برخی از مهدها، برحسب نیاز از نیروهای انسانی متخصصی شامل مشاور، پزشک، حسابدار، کارشناس تغذیه و ... نیز به صورت پاره وقت استفاده می کنند.
کارشناس مسئول امور کودکان (مهدهای کودک) اداره کل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه مجوز مهدها هر سه سال یکبار و در صورت وجود شرایط با تائید اعضای یک کمیسیون تخصصی تمدید می شود، گفت: در صورت بروز تخلف از سوی مهد کودک، بر اساس قانون با مهد متخلف برخورد می شود.
وی با بیان اینکه تا کنون مهدهای کودک استان سمنان نیز مشمول اخطارهای شفاهی و کتبی شده اند، افزود: تاکنون مهدهای استان به دلیل تخلف تعطیل نشده اند و تعطیلی مهدهای کودک در این استان به دلایلی غیر از ارتکاب تخلف از جمله انصراف مدیر و ... بوده است.
وی با تاکید بر اینکه نحوه ارائه خدمات در مهدهای کودک استان سمنان مطلوب است، گفت: آموزش مهارتهای زندگی، مفاهیم دینی، غنی سازی اوقات فراغت و ... از جمله فعالیتهای فوق برنامه و در حال اجرا در مهدهای استان سمنان است و همزمان با آغاز ماه رمضان نیز جشنواره ˈیاوران کوچک نمازˈ در تمامی مهدهای استان در حال اجراست.
کارشناس مسئول امور کودکان (مهدهای کودک) اداره کل بهزیستی استان سمنان تاکید کرد: تمامی مدیران و مربیان مهدهای کودک استان سمنان گواهی شرکت در دوره های آموزشی مقدماتی و تکمیلی مدیران و مربیان مهدها را دارا هستند.
وی افزود: اجرای گسترده تر برنامه های نظارتی، برگزاری دوره های آموزشی، ارتقای استانداردهای لازم، به روز کردن برنامه های مراقبتی و پرورشی کودکان در مهدها، تدوین دستورالعمل مصاحبه تخصصی و آزمون از پرسنل مهدها و ... از جمله برنامه های بهزیستی استان سمنان برای ارائه خدمات بیشتر در مهدهای کودک استان است.
وی در پاسخ به موضوع نصب دوربین مداربسته در مهدها، گفت: تاکنون نصب دوربین به صورت اجبار و الزام اعلام نشده است، اما با توجه به ضرورت امر به مهدهای کودک استان سمنان به ویژه مهدهای بیش از یک طبقه، توصیه اکید برای اجرای این طرح شده است.
فهیمی، نصب دوربین مدار بسته را ابزاری موثر و معتبر برای کنترل و پیشگیری و بررسی تخلف دانست و گفت: والدین در صورت مشاهده هر گونه تخلف، به شماره 30008530 پیامک بفرستند تا در اسرع وقت به موضوع رسیدگی شود.
وی در پاسخ به این پرسش که ˈآیا پرستار کودک بر مهد کودک ارجحیت دارد؟ˈ، گفت: مهدهای کودک بر پرستاران و مهدهای خانگی غیرمجاز که با حداقل استانداردهای مراقبت کودک، فعالیت دارند، ارجح هستند و در صورت بروز مشکل، موارد حادث در مهدهای کودک قابل پیگیری حقوقی و بررسی قانونی است.
کارشناس مسئول امور کودکان (مهدهای کودک) اداره کل بهزیستی استان سمنان به والدین توصیه کرد: با توجه به اهمیت مراقبت و تامین زمینه های رشد همه جانبه کودکان و شکوفایی استعداد آنها، در صورت تمایل به سپردن کودک به مراکز مراقبتی و پرورشی، پس از تحقیق و بررسی مراکز موجود به مهدهای کودک مجاز و تحت نظارت بهزیستی مراجعه کنند.
بیست و پنجم تیر روز بهزیستی و تامین اجتماعی است.ک/4
7342/599
انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





25/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن