تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806749909




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گرد فراموشی بر نمایشهای فاخر تبریز/ هنرمندان ایرانی الگوی تمام عیار خلاقیت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > آذربایجان شرقی مهر گزارش می دهد/
گرد فراموشی بر نمایشهای فاخر تبریز/ هنرمندان ایرانی الگوی تمام عیار خلاقیت
تبریز- خبرگزاری مهر: شهر تبریز در طول تاریخ کارنامه درخشانی در زمینه تولید آثار فاخر نمایشی دارد و در زمان های گذشته هنرمندان این عرصه توانستند با اجرای تئاترها در کشور و همچنین در کشورهای دیگر فرهنگ غنی ایرانی را در دنیا بشناسانند.



به گزارش خبرنگار مهر، در زمان های گذشته با بها دادن متولیان امر آثار فاخری از جمله نمایش "حیدر بابا" و "کوراوغلو" در یک مقطع زمانی تهیه شد و مورد استقبال کثرت عظیمی از مردم ایران و کشورهای دیگر از جمله جمهوری آذربایجان قرار گرفت. نمایش "حیدر بابا" با بیان دغدغه های اجتماعی شهریار و همچنین نمایش "کوراوغلو" با روایت زندگی اسطوره آذربایجان توانست در کشور آذربایجان رکورد تماشاگران را بشکند و افتخارات زیادی برای تئاتر ایران عزیزمان به دست آورد، متاسفانه در چند سال اخیر به علت عدم حمایت متولیان امر شاهد کاهش تولید نمایش های فاخر در تئاتر تبریز شده ایم و این امر موجب فراموش شدن تهیه نمایش های تاریخی و تاثیرگذار در زندگی مردم شده است که با گذشت زمان نمایش های رکورددار تولید شده گذشته نیز پشت ابرهای غفلت قرار گرفته  باعث فراموشی آنها شده است. در ایران با امکانات کم آثار فاخری تهیه و تولید می شود و کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان به علت اینکه اکثر هنرمندان در زمینه نمایش خلاقیت و نوآوری ندارند از اثرهای تولید شده شهر تبریز برای اجرای آنها در کشورشان استقبال می کنند. هنرمندان جمهوری آذربایجان در سه گروه آماتور، متوسط  و حرفه ای تقسیم بندی شده اند که بر اساس درجه های هنری خود درآمد دارند، اما متاسفانه هنرمندان تبریزی از هیچگونه حمایت و یا درآمدی برخوردار نیستند و این امر باعث شده که اکثر هنرمندان به شغل های دیگری رو بیاورند. اجرای نمایشهای ایرانی با زبان مشترک در جمهوری آذربایجان باعث استقبال تماشاگران می شود رئیس خانه تئاتر جمهوری  آذربایجان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اجرای نمایش های ایرانی با زبان مشترک در جمهوری آذربایجان باعث استقبال تماشاگران می شود، اظهار داشت: نمایشهای ایرانی که به صورت زبان آذری تولید می شود در آذربایجان استقبال بیشتری از این نوع تئاتر ها می شود. رشاد احمدزاده با اشاره به سطح هنرمندان نمایش ایران گفت: هنرمندان ایرانی در عرصه نمایش خیلی قوی تر هستند و اکثرا برای تبادل فرهنگ در جمهوری آذربایجان نمایش های خود را با زبان آذری به روی صحنه می برند. وی خاطرنشان کرد: بنده در سفرهای خود به ایران در اکثر نمایش های تبریز حضور داشتم و فعالیت های آنها را از نزدیک مشاهده کردم.  

رئیس خانه تئاتر کشور آذربایجان با بیان اینکه نمایش تولید شده آذربایجان با عنوان "عبدالله شایق" در ایران به روی صحنه رفت، اظهار داشت: این نمایش در سال 2006 در تهران به روی صحنه رفت و مورد استقبال تماشاگران ایرانی قرار گرفت. احمدزاده همچنین در ادامه با اشاره به استقبال نمایش "حیدر بابا" و "کور اوغلو" در آذربایجان گفت: اساتید بنده در خانه تئاتر جمهوری آذربایجان از استقبال مردم این کشور از نمایش های ایرانی تعریف می کردند که حدود بیش از 20 سال گذشته این نمایش ها توانسته بود کثرت عظیمی از تماشاگران را به خود جلب کند. وی ادامه داد: نمایش "کوشی و موشی" قرار است بعد از رایزنی ها در کشور آذربایجان به روی صحنه برود و علت انتخاب این نمایش داشتن زبان مشترک نمایش است. رئیس خانه تئاتر کشور آذربایجان زبان مشترک در نمایش ها را باعث درک بهتر تماشاگران کشور آذربایجان دانست و افزود: نمایش هایی که زبان مشترک با کشور آذربایجان دارند باعث درک بهتر تماشاگران این کشور از سخنان هنرمندان می شود. احمدزاده با اشاره به حمایت دولت جمهوری آذربایجان از هنرمندان گفت: در کشور آذربایجان هنرمندان بر اساس توانایی های خود درجه بندی شده اند و هر هنرمند بر اساس درجه خود درآمد دارد. وی خاطرنشان کرد: تمام هنرمندان نمایش در کشور آذربایجان توسط دولت حمایت می شوند و هیچ یک از هنرمندان در این کشور دغدغه مالی ندارند. نمایش "حیدر بابا" در سال 76 رکورد تماشاگران تئاتر ایران را شکست کارگردان نمایش "حیدر بابا" ، اظهار داشت: این نمایش در سال 76 توانست با استقبال عظیمی از تماشاگران رکورددار تئاتر ایران باشد. عبدالحسین لاله افزود: نمایش "حیدر بابا" به زبان های ترکی و فارسی بر اساس منظومه "حیدر بابا یه سلام" از سال 69 تا 70 تحقیق و نمایشنامه نویسی آن به پایان رسید و بعد از آن در سال 71 در تهران به روی صحنه رفت. وی خاطرنشان کرد: این نمایش همچنین در سال 72 در جشنواره تئاتر سراسری فجر در سالن های تئاتر شهر و تالار وحدت تهران اجرا شد.

این کارگردان تبریزی با اشاره به استقبال تماشاگران از نمایش "حیدر بابا" در تهران گفت: این نمایش در سال های 73 تا 75 در تهران به صورت مجدد در فرهنگسرای بهمن و تالار شهید آوینی به روی صحنه رفت و مورد استقبال کثرت عظیم تماشاگران قرار گرفت. لاله با اشاره به اجرای این نمایش در باکو و شهر سومقاییت آذربایجان گفت: این نمایش در شهرهای کشور آذربایجان نیز به مدت یک هفته اجرا شد و در سال 76 نیز این نمایش برای دومین بار در جمهوری نخجوان به روی صحنه رفت. وی خاطرنشان کرد: نمایش "حیدر بابا" در سال 73 رکورد تماشاگران تئاتر ایران را با 800 هزار تماشاگر شکست.  این کارگردان تبریزی سال اخذ مجوز برای اجرای این نمایش "حیدر بابا" را سال 76 دانست و افزود: متاسفانه برای اجرای این نمایش در تبریز تا سال 76 موفق به دریافت مجوز نشدیم و بعد از دریافت مجوز این نمایش در سال 77 به روی صحنه رفت و با استقبال بی نظیر تماشاگران تبریزی قرار گرفت. لاله با اشاره به اجرای نمایش "حیدر بابا"  در تبریز گفت: این نمایش شش بار در تبریز به روی صحنه رفت که دو بار در تالار معلم و 4 بار در تالار شهید مدنی تبریز اجرا شد. این کارگردان تبریزی اظهار داشت: در سال 77 به علت کثرت عظیم تماشاگران این نمایش حدود دو تا شش میلیون هزینه برای اجاره سالن های اجرا پرداخت کردیم. لاله با اشاره به علت نبود حمایت متولیان امر و صدور مجوز برای اجرای این نمایش در تبریز گفت: زمانی که اقدام به اخذ مجوز برای اجرای این نمایش در  شهر تبریز کردیم با مشکلات جدی مواجه شدیم برخی از تنگ نظری های متولیان امر و اهالی تئاتر تبریز در آن زمان جزء موانع اصلی مابود. این کارگردان تبریزی اظهار داشت: نمایش "حیدر بابا"  نخستین تئاتر تبریز بود که قرارداد رسمی داشت.

این کارگردان تبریزی هدف از تهیه و تولید نمایش "حیدربابا" را شناساندن فرهنگ و هنر غنی ایرانی دانست و افزود: ما به عنوان یک گروه ایرانی نمایش "حیدر بابا" را به روی صحنه بردیم و هدف از تولید این نمایش شناساندن فرهنگ و هنر غنی ایرانی در دیگر کشورهای دنیا بود.  لاله خاطرنشان کرد: فرهنگ غنی ایران تنها در تهران خلاصه نمی شود، بلکه قسمتی از فرهنگ غنی این کشور در تبریز و استان آذربایجان شرقی است و این نمایش بیان کننده دغدغه های اجتماعی استاد شهریار بود. وی با بیان اینکه در عرصه هنر عادت و یا تقلید ارزش ذاتی ندارد، اظهار داشت: نمایش "حیدر بابا" برای نخستین بار بود که در ایران تولید شد و بنده با تحقیق و بر اساس علایق ذاتی اقدام به تهیه این نمایش کردم. این کارگردان تبریزی افزود: برخی از نویسنده های تبریزی بدون تحقیق ریشه تاریخی و فرهنگی آذربایجان اقدام به نوشتن نمایش نامه می کنند که فعالیت آنها جنبه تقلیدی دارد. لاله با اشاره به وضعیت فعلی تئاتر شهر تبریز گفت: تنوع اجرای نمایش ها در تئاتر شهر تبریز نشان دهنده پویایی تئاتر شهر است، اما متاسفانه در اکثر نمایش ها فرهنگ غربی قالب فرهنگ بومی شده است. وی ابراز داشت: اگر زبان نمایش ها متناسب با زبان شهری و همچنین بر اساس فرهنگ بومی باشد، تماشاگران زیادی برای تماشای این نوع نمایش ها استقبال خواهند کرد. لاله همچنین در ادامه با بیان اینکه اجرای نمایش "حیدر بابا" بعد از هشت سال در ایران متوقف شد، اظهار داشت: اکنون 15 سال است که از زمان اجرای نمایش "حیدر بابا" می گذرد و این نمایش بعد از هشت سال اجرا در ایران متوقف شد. وی اظهار داشت: نمایش حیدر بابا  قرار است در آینده در کشور ترکیه به روی صحنه برود.

تئاتر ایران با جمهوری آذربایجان قابل قیاس نیست یکی از کارگردان های تبریزی با بیان اینکه تئاتر ایران با جمهوری آذربایجان قابل قیاس نیست، اظهار داشت: تئاتر ایران و به تبع آن تبریز با امکانات محدود پیشرفته تر از کشور آذربایجان است. یعقوب صدیق جمالی با اشاره به اجرای مشترک نمایش "کوراوغلو" در تبریز و جمهوری آذربایجان گفت: نمایش "کوراوغلو" بعد از تهیه و اجرا در تبریز در سال 79 و 80 نیز در کشور آذربایجان به روی صحنه رفت. وی با اشاره به موضوع نمایش "کوراوغلو" گفت: "کوراوغلو" یکی از قهرمانان تاریخی و اساطیر گذشته آذربایجان بود که او در تاریخ آذربایجان قهرمان نامداری به شمار می رفت.     این کارگردان تبریزی افزود: نمایش هایی همچون "کوراوغلو" و "حیدربابا" به صورت مقطعی در تبریز تولید و اجرا شد. صدیق جمالی با اشاره به اجرای نمایش "کوراوغلو" در کشورهای دیگر گفت: این نمایش بعد از اجرا در شهر تبریز در جمهوری آذربایجان نیز به روی صحنه رفت و همچنین در هفته فرهنگی تبریز نیز در ترکیه اجرا شد. کارگردان نمایش "کوراوغلو" گفت: این نمایش با حضور 20 هزار تماشاگر حدود 60 بار در تبریز به روی صحنه رفت. صدیق جمالی خاطرنشان کرد: نمایش "کوراوغلو" با حمایت متولیان امر سال های گذشته در یک مقطع زمانی تهیه و به روی صحنه رفت، اما در چند سال گذشته هیچ حمایتی برای تولید این نوع تئاترهای فاخر در شهر تبریز صورت نگرفته است. وی ادامه داد: متاسفانه از سال 84 تاکنون حمایت ها از سوی متولیان امر به صورت کلی قطع شده است و عرصه برای تولید اثرهای فاخر در تبریز از میان رفته است. این کارگردان تبریزی همچنین در ادامه با اشاره به مشکلات تهیه و تولید نمایش ها اظهار داشت: متاسفانه فضایی برای تهیه و تولید نمایش هایی از قبیل "کوراوغلو" در تبریز وجود ندارد و متولیان امر از هشت سال گذشته تاکنون هیچ حمایتی از تئاتر و شاخه های دیگر هنری نکرده اند.. نمایش "کوشی و موشی" برای تبادل فرهنگی در جمهوری آذربایجان به روی صحنه می رود یکی از کارگردان های تبریزی با بیان اینکه نمایش "کوشی و موشی" در جمهوری آذربایجان به روی صحنه می رود، اظهار داشت: این نمایش برای تبادل فرهنگی تئاتر ایران و جمهوری آذربایجان بعد از رایزنی ها به روی صحنه خواهد رفت. علی برنون افزود: با توجه به اینکه فرهنگ و ادبیات ایران با جمهوری آذربایجان شباهت بسیاری دارد، فضایی برای اجرای این نمایش در جمهوری آذربایجان ایجاد شده است. وی اظهار داشت: بنده به عنوان نماینده ایران در زمینه نمایش برای کنفرانس کارگاه نمایش عروسکی در باکو دعوت شده ام. این کارگردان تبریزی با اشاره به موضوع نمایش عروسکی "کوشی و موشی" گفت: موضوع این نمایش تلفیقی از چند داستان کودک است که در فضای فانتزی فرهنگ آپارتمان نشینی و مسایل شهری را با زبان حیوانات در جنگل روایت می کند.  برنون خاطرنشان کرد: نمایش "کوشی و موشی" تاکنون سه بار در تبریز و همچنین در شهرستان های مرند، بناب و سراب نیز اجرا شده است. نوآوری ها و خلاقیت های هنرمندان ایرانی بالاست  وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان از نوآوری ها و خلاقیت های نمایش ایرانی استقبال می کند، اظهار داشت: با توجه به اینکه هنرمندان جمهوری آذربایجان خلاقیت هنری ندارند، متولیان امر این کشور از نمایش های تولید شده ایرانی استقبال می کنند.  این کارگردان تبریزی همچنین با اشاره به تقسیم بندی هنرمندان بر اساس درجه هنری آنها در جمهوری آذربایجان گفت: در آذربایجان شمالی هنرمندان به سه دسته آماتور، متوسط  و حرفه ای تقسیم شده اند که نسبت به درجه هنری خود درآمد دارند.

  برنون با بیان اینکه اکثر هنرمندان جمهوری آذربایجان از خلاقیت های هنری برخوردار نیستند، اظهار داشت: با توجه به اینکه فضای مناسبی برای فعالیت در جمهوری آذربایجان و حمایت کامل هنرمندان بر اساس درجه هنری آنها وجود دارد، اما اکثر هنرمندان آنها از نوآوری ها و خلاقیت هنری برخوردار نیستند.  این کارگردان تبریزی ابراز داشت: هنرمندان ایرانی و به تبع آن آذربایجان شرقی با امکانات محدود بهترین ها نمایش ها را به روی صحنه می برند. برنون افزود: اگر نمایش های ایرانی با کمترین هزینه نیز در جمهوری آذربایجان به روی صحنه برود، می تواند درآمد خوبی را به دنبال داشته باشد، چرا که ارزش پول آنها نسبت به ارزش پول ایران بیشتر است. وی با بیان اینکه تاکنون پیشنهادی برای کارگردان های ایرانی برای تولید نمایش در کشورهای دیگر از جمله جمهوری آذربایجان صورت نگرفته است، اظهار داشت: برای اجرای نمایش ها در کشورهای دیگر اکثرا موضوعات آزاد را ارایه می دهیم و بعد از تایید نمایش ها را به روی صحنه می بریم. وی همچنین در ادامه با بیان این مطلب اظهار داشت: متاسفانه از هشت سال گذشته تاکنون هیچ حمایتی از سوی متولیان امر برای تولید آثار فاخر در زمینه نمایش صورت نگرفته است. امید است با اقدامات تاثیرگذار مسوولان و متولیان امر در دولت یازدهم شاهد افزایش تولید تئاترهای فاخر در شهر اولین ها باشیم و همانند دوره های گذشته شاهد اجرای نمایش ها در دیگر کشورهای دنیا باشیم.     ............................. گزارش از زهرا ناصران


۱۳۹۳/۴/۲۵ - ۰۹:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن