واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نوشتاری از آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی به مناسبت شبهای مبارک قدر
شب قدر برای تفکر در اوضاع اسلامی غنیمت دانسته شود
یکی از مراجع تقلید در قم گفت: شب قدر از فرصتهای بسیار ارزنده و مغتنم است و ما باید این شب را برای تفکر در اوضاع اسلامی و توجه بیشتر به تعالیم قرآن مجید غنیمت بدانیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله العظمی صافی گلپایگانی، نوشتاری از آیتالله صافی گلپایگانی با عنوان «شب قدر؛ مبدأ تاریخ کمال بشریت» در این پایگاه منتشر شده که در متن آن آمده است: شب قدر، شب نور، رحمت و شب نزول قرآن و مطلع خیرات و سعادات، و هنگام نزول برکات و سرآغاز زندگی نوین بشر و مبدأ تحوّل و تاریخ کمال واقعی انسانهاست. شبی که اگر نبود و نیامده بود، شب تیره بدبختی انسان به پایان نمیرسید و بامداد نیکبختی او طلوع نمیکرد و از بند اسارت اقویا و استعمارگران آزاد نمیگشت. شب قدر، لیله مبارکه، شب آزادی بشر و اعلان حقوق انسان و حکومت عدالت و دادگستری است. شبی که برای ملتهای غفلتزده، ناآگاه و آلوده به فساد و تباهی و گمراهی، صبح هدایت و بیداری و آگاهی و رستگاری گشت و بزرگترین و گرامیترین کتب آسمانی که الی الابد و جاودان، راهنمای بشر و ضامن سعادت است، نازل شد و با اشراق ملکوتی، جهان را از ظلمت شرک و ثنویت مجوس، تثلیث ترسا، خرافات یهود و بتپرستی و... به روشنایی توحید و پرستش خدای یگانه راهبر شد. اگر این شب نبود، تمدن عظیم اسلامی با آن همه ارزشها و علوم معارف، اخلاقیات، عرفان، فقه و... شخصیتهای والای پرورش یافته در دامن آن نیز وجود نداشت. مدارجی که بشر پس از نزول قرآن طی کرده و به منازل و معارجی که پس از این میرسد، همه از برکات این شب و هدایت قرآن است. در بخشی دیگر از این نوشتار تصریح شده است: برای اینکه تأثیر این شب عزیز در پیشرفت اهداف انسانی و ترقی جامعه بشری آشکار شود، موفقیتهای بزرگ و حرکتها و جهشهایی را که تحت تأثیر تعالیم آزادیبخش قرآن در علم و صنعت و تمدن در طول چهارده قرن، نصیب انسان شده است در نظر بگیریم و با زندگی کم تحرّک و خاموش و کم نور پیش از آن مقایسه کنیم تا معلوم شود چگونه جنبش و نهضت اسلام و قیام مسلمین و رسالت پیامبر بزرگ خدا محمّد بن عبدالله(ص) مبدأ اصلاحات، جنبشها و انقلابات آزادیخواهانه و مترقّی شد و کاروان بشریت را با سرعت و شتاب روزافزون، هر چه بیشتر به پیش برد و این آدمیزاد را که صدها قرن بود با کندی، سستی و ناتوانی گام بر میداشت، در ظرف 14 قرن به کجا رسانید و دامنه فکر و اندیشه او را از حدود زمین و ماه و کرات در گذرانید. در ادامه آمده است: آری، قرآن افکار را دگرگون کرده و شخصیت انسان را محترم شمرد و حقوق بشر را با صراحت اعلام کرد و پرستش افراد را محکوم کرده و قدرتهای شخصی را در هم شکست و هیأت حاکمه را محدود و از آن تجملات، تبذیرها، امتیازات و حیف و میل بیتالمال و غارت دسترنج مردم باز داشت و برای همه، حقوق مدنی متساوی قرار داد. در ادامه خاطرنشان شده است: پس، شب قدر از فرصتهای بسیار ارزنده و مغتنم است و ما باید این شب را برای تفکّر در اوضاع اسلامی و توجّه بیشتر به تعالیم قرآن مجید غنیمت بدانیم و به مقدار ارتباط خود با قرآن و احکام آن، کاملاً رسیدگی کنیم. باید از لیالی متبرکه احیاء که در فضیلت آن و شب زندهداری و عبادت در آن در کتب دعا و حدیث، اخبار بسیار وارد شده، استفاده کنیم. شبهای قدر شبهایی است که هر شخصی در آن به در خانه خدا برود، به سعادت حضور معنوی و لذّت تقرّب نایل میشود. این مرجع تقلید تصریح کرده است: قرآن، شب قدر را لیلة مبارکة خوانده و در شأن آن یک سوره نازل شده و شرافت آن شب، از هزار ماه بیشتر است. هر چند در تعیین شب قدر اختلاف است، ولی قول معتمد و محقّق ـ که از روایات معتبره گرفته شده این است که از شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان بیرون نیست و به احتمال قوی که برخی از احادیث هم مثل روایت جهنی مؤیّد آن است، شب قدر، شب بیست و سوم است و از برخی اخبار دیگر استفاده میشود که هر یک از این سه شب شب قدر است. در بخشی دیگر تصریح شده است: به هر حال اگر به طور یقین، شب قدر معلوم نشود، نهان بودن آن متضمن حکمت و مصلحتی بوده و ممکن است آن مصلحت این باشد که مسلمانان تمام شبهای این ماه، یا لااقل این سه شب را در عبادت و پرستش خدای تعالی و تلاوت قرآن و آموختن معارف، حقایق و تعالیم آن، بیشتر اهتمام کنند و سراسر ماه را ماه قرآن قرار دهند و در شبهای نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم، در توبه و استغفار و اصلاح احوال و خواندن قرآن و دعا، جد و جحد بلیغ کنند و تا صبح بیدار باشند. در این نوشتار آمده است: نکته دیگری که در پنهان ماندن شب قدر به نظر میرسد، این است که اگر این شب با این همه قدر و منزلت، مشخّص و شناخته شود، بسیاری از مردم به عبادت در آن اکتفا کرده و از فیض توجه و دعا در سایر شبها باز میمانند و بسا که سبب غرور یا عجز بعضی شود؛ در حالیکه چون پنهان و نامشخص است، مؤمنان در تمام شبهایی که طرف احتمال است به ذکر الهی و توبه اشتغال میورزند و از برکات و ثوابهای بیشتری مستفیض شده و به واسطه تمرین زیادتر، ملکات فاضله در آنها راسختر میشود. در بخش پایانی از این نوشتار تصریح شده است: از جمله وظایف مهم در این شبها، تجدید عهد با ولی امر، حضرت بقیّةالله(عج) و خواندن دعای معروف «اَللهم کُن لِوَلِیِّکَ ...» است؛ زیرا شب قدر به آن حضرت تعلق خاص دارد و در آن شب ملائکه بر آن بزرگوار نازل میشوند و تمسّک به قرآن و عترت و کتاب مبین و امام مبین هم اقتضا دارد که در شب قدر، مؤمنان به ثقلین قرآن مجید و آخرین امامِ عدالتگستر و بقیه عترت هادیه و مصداق حقیقی «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبَادِنَا»؛ یعنی به حضرت حجّة بن الحسن العسکری روحی و ارواح العالمین له الفدا تمسک کرده و بدانند که به تصریح اخبار متواترة ثقلین، امن و نجات از ضلالت و گمراهی، فقط در سایه تمسک به قرآن و عترت حاصل میشود و برای نجات از این همه انحرافات و سرگردانیهای گوناگون، راهی جز توسل و تمسک به هدایت «قرآن و عترت» نیست. انتهای پیام/2258/ی
93/04/24 - 19:08
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]