تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820366443




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانشگاهیان و پژوهشگران مراقب نشریات جعلی باشند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دانشگاهیان و پژوهشگران مراقب نشریات جعلی باشند اصفهان- ایرنا- اعضای هیات علمی، دانشجویان و پژوهشگران مراقب نشریات جعلی که اقدام به پذیرش مقالات علمی می کنند، باشند.


به گزارش روز شنبه ایرنا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در چند روز گذشته با اعلام فراخوانی از فعالیت تعدادی از نشریات جعلی در قالب وب سایت خبر داد و از پژوهشگران خواست تا در صورت مواجهه یا شناسایی وب سایت نشریات جعلی که اقدام به پذیرش مقاله می کنند، آنها را معرفی نمایند.
دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در این فراخوان عنوان کرده است که این نشریات جعلی با اخذ هزینه هایی از پژوهشگران اقدام به پذیرش و انتشار مقالات آنها می کنند.
در این فراخوان با اشاره به شناسایی نشریات نامعتبر توسط دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، آمده است: علاوه بر نشریات نامعتبر، تعدادی نشریات وجود دارد که با استفاده از هویت نشریات بین المللی اقدام به راه اندازی وب سایت های اختصاصی با همان مشخصات نشریات بین المللی و معتبر می کنند.
این گروه از نشریات که می توان عنوان «نشریات جعلی» را برای آنها بکار برد از طریق وب سایت های خود که توسط افراد سودجو اداره می شود با هویت نشریات اصلی و معتبر بین المللی است اما در واقع بدون اطلاع نشریه اصلی و به صورت غیر قانونی فعالیت می کنند.
این دسته از نشریات با فریب دادن نویسندگان و دریافت هزینه های زیاد، بدون انجام فرایند داوری و به سرعت مقاله های آنها را در وب سایت های جعلی خود منتشر می کنند.
دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: نشریات جعلی، جعل هویت آن دسته از نشریات معتبری را در دستور کار خود قرار می دهند که یا دارای وب سایت نیستند یا فقط در قالب چاپی منتشر می شود.
همچنین به دانشگاه ها توصیه شده است که تدابیر لازم را برای آگاهی رسانی موثر در این زمینه به پژوهشگران در دستور کار خود قرار دهند.
دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم اعلام کرد: شناسایی و معرفی نشریات جعلی همزمان با معرفی نشریات نامعتبر در دستور کار این دفتر قرار دارد.
به گزارش ایرنا، تاکنون فهرست هفت نشریه جعلی همراه با مشخصات وب سایت اصلی و جعلی نشریه در سیاهه نشریات نامعتبر در وب سایت دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شده و در دسترس است.
پژوهشگران و دانشگاهیان بمنظور دریافت این سیاهه می توانند به وب سایت http://rppc.msrt.ir مراجعه و در بخش فایل ها، فایل مربوط به فهرست نشریات نامعتبر و جعلی خارجی - تیر 1393 را دریافت کنند.
کارشناس امور پژوهشی دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم روز شنبه در این زمینه به ایرنا گفت: بیشتر نشریات جعلی شناسایی شده در خارج از کشور مدیریت می شود.
«نوشین ایل بیگی» افزود: تاکنون هفت سایت نشریات جعلی را به طور رسمی در پایگاه اینترنتی وزارت علوم و همچنین به دانشگاه ها معرفی کرده ایم و تعدادی سایت نیز در دست بررسی است.
وی با بیان اینکه برخی از این نشریات جعلی توسط دانشگاهیان به ما معرفی شده اند، اظهار کرد: دو نوع نشریه وجود دارد که پذیرش و انتشار مقالات علمی در آنها برای وزارت علوم و دانشگاه ها هیچ اعتبار و امتیازی ندارد.
این کارشناس، دسته اول این نشریات را نشریات نامعتبر عنوان و اضافه کرد: این نشریات دارای 10 شاخص مربوط به نشریات علمی معتبر نیستند و آنها را برای دادن امتیاز به مقالات، قبول نداریم.
وی تصریح کرد: تاکنون 254 عنوان از نشریات نامعتبر بین المللی به جامعه علمی کشور معرفی شده است.
ایل بیگی، دسته دوم را نشریات جعلی خواند و ادامه داد: وب سایتهای این نشریات به طور غیر قانونی و با جعل هویت نشریات معتبر اقدام به پذیرش مقاله همراه با اخذ هزینه می کنند و تقلبی هستند.
به گفته وی، نشریات جعلی بین 200 تا 400 دلار برای پذیرش هر مقاله دریافت می کنند.
وی تصریح کرد: نشریات اصلی که توسط این وب سایت ها جعل شده از نظر ما دارای اعتبار است اما مسئله این است که این وب سایت ها با کپی و جعل کردن عنوان نشریات اصلی و به طور غیر قانونی اقدام به پذیرش مقالات می کنند.
وی گفت: دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم پس از شناسایی نشریات نامعتبر و جعلی، فهرست آنها را جهت اطلاع رسانی منتشر می کند تا دانشگاهیان و پژوهشگران به هیچ عنوان به سراغ این نشریات نروند.
این کارشناس امور پژوهشی تاکید کرد: پس از اعلام فهرست سیاه نشریات نامعتبر و جعلی، اگر مقاله ای در این نشریات منتشر شود، امتیازی به آن تعلق نمی گیرد.
ایل بیگی با بیان اینکه این موضوع به همه دانشگاه های کشور اطلاع رسانی شده است تصریح کرد: در گام بعدی نیز صحبت هایی برای فیلتر شدن این وب سایتها شده که در حال پیگیری است.
بر اساس این گزارش، وب سایت های نشریات جعلی معرفی شده در پایگاه اینترنتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمان مخابره خبر در دسترس می باشد و فیلتر نشده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، تب چاپ مقاله علمی در نشریات بین المللی از جمله آی اس آی (ISI) در چند سال گذشته بین اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های ایران بسیار داغ شده است.
موسسه اطلاعات علمی (Institute for Scientific Information) یا بانک اطلاعات ISI ، مرکزی برای فهرست کردن و پوشش دادن جامع مهمترین مجلات علمی منتشر شده در دنیا به منظور تبادل اطلاعات میان پژوهشگران مختلف است
با توجه به امتیازهایی که برای چاپ مقاله علمی در نظر گرفته شده، گرایش زیادی بین دانشگاهیان ایرانی برای انتشار مقالات در نشریات مختلف بین المللی حتی نشریات با سطح کیفی پایین دیده می شود که همین امر منجر به انتقاد تعدادی از کارشناسان و استادان دانشگاه ها شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با انتقاد از این موضوع در همایش ملی سنجش علم که خرداد امسال در اصفهان برگزار شد، تاکید کرد: پذیرش دانشجو و استاد بر اساس تعداد مقالات ISI و بدون توجه به کیفیت آنها منجر به انحطاط دانشگاه های کشور می شود.
مهدی گلشنی افزود: لازم است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این بازی خاتمه دهد تا برکات مثبت چاپ مقالات تحت تاثیر کمیت آنها قرار نگیرد.
این پژوهشگر با تاکید بر اینکه در چند سال گذشته شاخص های رشد علمی در کشور دچار ناهنجاری شده است، گفت: بیشتر مقالات ISI ما در نشریات کمتر از سطح متوسط منتشر می شود.
وی با اشاره به پدیده فروش مقالات ISI یا رساله تصریح کرد: وقتی برای آزمون ورود دکترا مقاله از دانشجو می خواهند شاهد پیدایش چنین معضلاتی خواهیم بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: برخی پژوهشگران توانمند ما به خاطر اهمیت دادن به تعداد مقالات، کارشان را رها کرده و به سراغ انتشار مقاله رفته اند و عده ای نیز مقاله ها را با دادن پول می خرند.
به نظر می آید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز بدنبال این انتقادات اقدام به انتشار فهرست نشریات معتبر و نامعتبر و حتی جعلی کرده است تا تب داغ چاپ مقاله در کشور کمی فروکش کند.
گزارش از آسیه معینی
گ/7148/ 607

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن