تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820841861




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سبیل موش ایجاد کننده حس لامسه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سبیل موش ایجاد کننده حس لامسه تهران-ایرنا- یک مطالعه نشان داده است که موش ها از سبیل خود به همان روشی استفاده می کنند که انسان دستان و انگشتانش را برای ایجاد حس لامسه به کار می گیرد.


به گزارش ایرنا از تاپ سانته، دانشمندان می گویند: موش ها می توانند با استفاده از سبیل های صورت خود، محیط پیرامونشان را احساس کنند و درک کنند که آیا محیط اطراف برایشان آشناست یا این که با مانعی برخورد می کنند.
محققان دانشگاه شفیلد انگلیس که این مطالعه را بر روی موش ها انجام داده اند، گفتند: این اولین مدرک است که نشان می دهد موش ها باهوش تر از چیزی هستند که پیش از این تصور می شد.
این مطالعه نشان داد که موش های صحرایی در حین حرکت دائما سبیل های خود را به جلو و عقب حرکت می دهند.
پرفسور «تنی پرسکات» که ریاست این مطالعه را در دانشگاه شفیلد بر عهده داشت، گفت: موش ها سبیل خود را به سمتی حرکت می دهند که تصور می کنند مفید ترین اطلاعات را بدست می آورند دقیقا مثل همان کاری که انسان ها با نوک انگشتان خود انجام می دهند.
تمام پستانداران به جز انسان از سبیل صورت خود به عنوان حسگرهای لمسی استفاده می کنند.
اما در انسان ها این حس تا حدودی با توانایی استفاده از دست و انگشت برای حس محیط اطراف جایگزین شده است.
دانشمندان مدت ها می دانستند که حرکت سبیل به این حیوانات احساس لمس می دهد و به آنها اجازه می دهد تا به راحتی در تاریکی حرکت کنند.با این حال تاکنون دانشمندان نمی دانستند که حیوانات تا چد حد می توانند عمدا حرکت سبیل خود را کنترل کنند.
در این مطالعه محققان دانشگاه شفیلد با استفاده از فیلم های ویدیویی با سرعت بالا به مطالعه حیواناتی پرداختند که طی چند روز برای انجام وظایف تهیه غذا آموزش دیده بودند.
محققان با قرار دادن آنها در حالات مختلف - از جمله قرار دادن موانع غیر منتظره بر سر راه و حذف علائم بصری - مدرک محکمی کشف کردند که نشان می دهد این موجودات به منظور حرکت بی خطر، سبیل خود را در مسیر رسیدن به هدف حرکت می دهند.
علمی(6)**2038**1599

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




19/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن