تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819109300




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موزه ستارگان آسمان ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

موزه ستارگان آسمان ایران تهران- ایرنا- موزه شهدا مکانی است که ورود به آن ، تاریخ شجاعت و رشادت دلیران این مرز و بوم را به خاطرها باز می گرداند و برای افرادی که در زمان جنگ تحمیلی نبودند، مجموعه ای از تاریخ هشت ساله دوران دفاع مقدس را به تصویر می کشد.


به گزارش ایرنا، هر فردی که در راه دفاع از میهن، جان خود را از دست بدهد، دارای ارج و قرب است و قابل ستایش هرچند که هم کیش، هموطن و هم مذهب نباشد زیرا همه آنها با هدفی عالی و ارزشمند برای پایدار ماندن و سربلندی ایران عزیز، عزیزترین داشته خود را تقدیم کرده اند.
بنابراین باید برای معرفی این قهرمانان ملی و انتقال تفکرات و اندیشه های آنها به نسل های آینده از هیچ کاری فروگذار نکرد.
یکی از این ابزارها که می تواند نقشی موثر در زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و الگو گرفتن از سیره عملی آنها داشته باشد، موزه شهدا است؛ مکانی که در آن وسایلی مانند فانوس، قمقمه، چفیه، دستکش، واکس، پلاک، کوله پشتی، کمربند و هرآنچه به این شهدا تعلق دارد، نگهداری می شود.
موزه های شهدا که در سراسر کشور وجود دارد، گنجینه های غنی و ارزشمندی هستند که اشیا و یادگارهای شهدا را در دل خود جا داده اند و عامل مهمی در معرفی فرهنگ ایثار و شهادت و حماسه ماندگار دفاع مقدس به نسل جوان و حتی گردشگران خارجی است.
البته نباید از این مساله غافل بود که موزه ها حتی در انتقال فرهنگ ملی کشور به بازدید کننده موثر هستند بخصوص این که این فرهنگ با شجاعت، دلاوری و از خودگذشتگی افراد یک ملت آمیخته باشد.
موزه شهدای تهران یکی از مکان هایی است که با قرار گرفتن در آن احساس معنوی خاصی به انسان دست می دهد، البته این احساس توام با حس مسئولیت و تعهد در برابر انسان های بزرگی است که بی ادعا حیات، امنیت و استقلال را برای ما به ارمغان آوردند.
همه وسایلی که در این موزه نگهداری می شود با زبانی خاص با مخاطب ارتباط برقرار می کند و می توان معنای این ارتباط را فهمید ، وقتی سنگ سیاهی را که زیر یکی از ویترین ها به همراه ماجرای آن مشاهده می کنی، متحیر می شوی.
ماجرای این سنگ سیاه چنین است: شهید ˈنصرت الله کسبیˈ یک بار که اسیر می شود، آیه ˈ و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمیˈ را می خواند، سپس دست می چرخاند بین سنگ های روی زمین و این سنگ سیاه را که شباهت به کلت دارد در دستش قرار می گیرد، او با همین سنگ اسیرکنندگانش را اسیر معجزه الهی می کند.

**یادداشت موسی ˈخانه عنقاˈ پدر شهید ˈمحمدرضا خانه عنقاˈ
یادداشت ˈموسی خانه عنقا ˈ پدر شهید ˈمحمدرضا خانه عنقا در یکی از ویترین ها نظر هر بازدیدکننده ای را جلب می کند.
متن این یادداشتی چنین است: شهید محمد رضا خانه عنقا دارای انگشتر عقیقی بودکه سال ها مزین انگشتش بود، لیکن این انگشتر به هنگام تمرینات نظامی از ناحیه رکاب دچار شکستگی شده بود و شهید به هنگام عزیمت به جبهه های حق علیه باطل در سال 1362 انگشتر مورد اشاره را به والده خود سپرد.
به جهت تعلق خاطر سفارش می نماید که از آن به خوبی نگهداری شود تا پس از بازگشت از جبهه به ترمیم آن اقدام نماید. لیکن از آن جایی که شهادت برای وی مقرر شده بود، ایشان در عملیات خیبر به درجه رفیع شهادت ( مفقود الاثر) نائل می شود.
بعد از آن این انگشتر مونس و همدم والده شهید می شود تا این که شب پانزدهم فروردین ماه سال 1379 شهید محمدرضا و دو تن از دوستانش را در خواب دیدم که شهید دوستان خود را جهت پذیرایی به منزل آورده و پس از پذیرایی و جلسه گفت وگو با دوستانش به هنگام خارج شدن از منزل دوستان شهید به من اشاره کردند.
گفتند: حالا که تا این جا آمدیم لااقل پدرت را از خواب بیدار کن تا تو را ببیند ولی شهید محمدرضا اظهار می دارد، خیر به علت علاقه ای که ایشان در بین برادران به من دارد اگر او را بیدار نمایم دیگر نمی گذارد من برگردم، تا بیدار نشده برویم، من آثار لازم را مبنی بر آمدنم به منزل برای ایشان به جا گذاشته ام.
پس از این خواب بدون این که با کسی در مورد این خواب صحبت کرده باشم، دائم چشمم به دنبال آثار و یا اثری از شهید بود تا این که پس از حدود یک هفته در روز چهارشنبه 24 فروردین سال 1379زمانی که والده شهید به سراغ انگشتری می رود، متوجه می شود که انگشتری از محل شکستگی به هم متصل شده است.
بلافاصله مرا از ماجرا مطلع کرد و بنده نیز به عینه ترمیم انگشتری را بدون هرگونه واسطه ترمیمی ملاحظه نمودم و یافتم که رویای آن شب من رویای صادقه بوده است.
علی ایحال زبان تصویر زبان گویایی است که مضامین را به راحتی منتقل می کند بخصوص اینکه این مضامین با احساس مخاطب گره خورده باشد.

** موزه شهدا مکانی غریب و نیازمند معرفی
مدیر موزه شهدای تهران در ارتباط با فعالیت های آن به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: این موزه در سال 1359 با هدف و انگیزه حفظ و اشاعه دستاوردهای معنوی فرهنگ ایثار و شهادت در قالب هنرهای تجسمی شروع بکار کرد و آثار با ارزشی در زمینه خط، نقاشی، تذهیب و مینیاتور، اسناد و آثار به جای مانده از شهیدان را در خود جای داد.
ˈپرویز محمدیˈ می افزاید: همواره بازدید کنندگان مختلفی از اقشار مختلف جامعه و حتی سایر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی به این مکان مقدس مراجعه و از آثار باقیمانده از شهدای گرانقدر کشور بازدید بعمل می آورند.
وی با تاکید بر ضرورت تبلیغات بیشتر برای معرفی این موزه توسط رسانه ها اضافه می کند: شهدا حق بزرگی بر گردن همه دارند زیرا امنیت و آرامش امروز ما مدیون غیرت آنهاست بنابراین بر ماست که در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گام های بلند برداریم و دین خود را هرچند اندک در قبال این خوبان ادا کنیم.
محمدی با بیان اینکه موزه ابزار موثری در معرفی فضای جبهه و جنگ برای نسل جوان است، ادامه می دهد: برخی از نوجوانان و جوانان امروز اطلاعاتی اندک از دوران دفاع مقدس دارند که حضور در این مکان علاوه بر افزایش آگاهی به آنها در این عرصه، در تغییر و تحولات معنوی و عبرت آموزی آنها نیز نقش دارد.
مسئول موزه شهدا با اشاره به اینکه موزه مکانی غریب است ، تصریح می کند: از یادداشت های بازدیدکنندگان در دفتر مربوطه می توان فهمید که این مکان تا چه اندازه غریب و مظلوم است از این رو می طلبد رسانه ها و متولیان امر برای معرفی این محل بیش از پیش اهتمام ورزند.
محمدی با بیان اینکه همه مردم وامدار شهدا هستند، می گوید: هر فردی در راه توسعه و ترویج فرهنگ مقاومت و حماسه گام بردارد بازتاب آن را در زندگی خود خواهد دید از اینرو با توجه به نیاز مخاطبین، توجه به ساماندهی فضا و توسعه کیفی و کمی موزه ضروری است.
از پروین اروجی
اجتمام**1880**1436

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




18/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن