تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):برترین ایمان آن است که معتقد باشی هر کجا هستی خداوند با توست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819675646




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يك سبد «رفع عطش» براي روزه داران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: يك سبد «رفع عطش» براي روزه داران
وقتي گرما به سراغ‌مان مي‌آيد؛ حدود ساعت‌هاي 3، 4 عصر تنها فانتزي ذهن‌مان اين است كه پيش از افطار یک لیوان شربت صنعتی را داخل پارچ بریزیم و چند قالب یخ را هم چاشنی اش کنیم و به تصور خودمان خنک شویم.

 
وقتي گرما به سراغ‌مان مي‌آيد؛ حدود ساعت‌هاي 3، 4 عصر تنها فانتزي ذهن‌مان اين است كه پيش از افطار یک لیوان شربت صنعتی را داخل پارچ بریزیم و چند قالب یخ را هم چاشنی اش کنیم و به تصور خودمان خنک شویم. غافل از اينكه اول: این شربت صنعتی حاوی مقادیر بسیار زیادی نگهدارنده است که در طول روزهای طولانی ماه مبارک می تواند به معده مان آسیب برساند و دوم: این شربت صنعتی شاید به تصور ما خنک مان کند اما با قند بسیار زیادی که دارد نه تنها ظرف مدت کوتاهی خاصیت خنک کنندگی اش را خنثی می کند بلکه به تشنگی‌مان هم دامن می زند.اما سوال مهم اين است كه ما چقدر نوشيدني، از چه نوعي و در چه فاصله زماني زماني مصرف كنيم كه بتوانيم بخش زيادي از احساس تشنگي و عطش روزانه‌مان را برطرف كنيم؟
 
 
دست به دامن صیفی جات شوید
 
اولین و مهمترین پیشنهاد برای کم کردن عطش و جبران کم آبی در طول روز این است که فاصله وعده افطار تا سحری و حتی بعد از سحری بخش زیادی از معده تان را به خوردن میوه های صیفی اختصاص دهید. هندوانه بهترین گزینه است چون هم قند کافی دارد هم حجم بیشتری از میوه را آب تشکل داده اما می توانید روی طالبی، ملون و خربزه هم حساب باز کنید. از آنجا که خربزه قند بسیار بالایی دارد می تواند به تنظیم فشار خون تان و حفظ قدرت بدنی تان کمک کند اما فراموش نکنید با اسیدی که خربزه دارد می تواند غذاها را هم بسیار سریعتر از آنچه فکرش را بکنید هضم کند پس هوشیارانه انتخاب کنید. این نوع میوه  ها را هم می توانید ساده و قاچ شده میل کنید هم می توانید با خرد شده یا ریز شده آنها را با کمی عسل و یخ میل کنید.
 
خاکشی یک راهگشای قدیمی و موثر
 
خاصیت رفع گرمازدگی و ضداسهال بودن خاکشیر یا همان خاکشی از قدیم تا به امروز در طب سنتی ایرانی زبانزد عام و خاص بوده و هست. همانطور که امروز ثابت شده پوکه های معدنی در گلدان می توانند حجم زیادی آب جذب و در طول روز به خاک گیاه تزریق کنند موسیلاژ روی دانه های خاکشیر هم این قابلیت را دارند که چندین برابر وزن خودشان در بدن تان آب جذب کنند و در زمان تشنگی و کمبود آب بدن، همین آب جذب شده را آزاد کنند تا احساس عطش شما به تعویق بیافتد. پس می توانید از شربت خاکشیر همراه با یخ هم به عنوان یک راهگشای کارآزموده نگاه کنید و امتحانش کنید. فراموش نکنید که تخم های خاکشیر باید حتما چند ساعت قبل از مصرف خیس بخورند تا تمیز شوند. فراموش کردم بگویم در ماه رمضان که انواع بیماری های معده و مجازی به دلیل تغذیه غلط بوجود می آید خاکشیر می تواند علاوه بر درمان گرمازدگی به رفع التهابات دستگاه مجازی ادرار و معده هم کمک کند.
 
 
بومادران به دادتان خواهد رسید
 
بومادران گياهي است كه اگرچه ريشه پرورشش به قرون وسطي و اروپا باز مي‌گردد اما در طب سنتي ايراني جايگاه بسيار ويژه‌اي دارد. بومادران با طبع گرم و خشكي كه دارد بهترين نوشيدني و متعادل كننده طبيعت بعد از ميل كردن ميوه‌هايي با طبيعت سرد مثل هندوانه و خيار است. کمک به هضم غذا، محرک دستگاه گوارش و آبرساني زياد به سلول‌هاي پوست از ويژگي‌هاي شاخص اين گياه است كه مصرف آن در ماه‌هاي گرم و رمضان امسال بسيار توصيه مي‌شود. بومادران را هم مي‌توانيد به صورت شربت و تلفيقي با آبليمو عسل ميل كنيد هم به شكل جوشانده بعد از ميل كردن غذا بنوشيد.
 
 
گل گاو زبان به تنهایی اثر نمی کند
 
گل گاو زبان علی رغم طبع گرمی که دارد بعد از میل کردن می تواند درجه حرارت بدن را به میزان چشمگیری کم کند و تا مدت های این کاهش دما را حفظ کند. اما حتما شما هم تجربه کردید که دم کرده این گیاه به تنهایی طعم خوبی ندارد پس اول برای قابل تحمل شدن طعم این جوشانده و دوم برای افزایش خاصیت خنک کنندگی اش پیشنهاد می کنم جوشانده گل گاو زبان را همراه با لیمو تازه یا لیمو عمانی خیس خورده و دم کشیده میل کنید. یک قاشق غذاخوری گل گاوزبان، یک لیموعمانی خرد و هسته گرفته شده همراه با دو لیوان آبجوش و حدود 20 دقیقه زمان برای دم کشیدن می تواند یک دم کرده موثر برایتان بسازد که برای بهبود طعمش می توانید از عسل کمک بگیرید. فراموش نکنید مصرف زیاد جوشانده گل گاو زبان می تواند فشار خون را کاهش دهد پس دقت کنید.
 
 
عطش شکن قوی به اسم «لیموی تازه»
 
لیموی تازه با پوست زرد یا سبز که متعلق به مناطق گرمسیر است و در فصل تابستان می رسد حاوی مقادیر بسیار زیادی ویتامین C است به طوریکه در هر صد گرم آب لیموی تازه حدود 50 میلی گرم ویتامین C وجود دارد. همین ویتامین باعث بالابردن ایمنی بدن است که به جذب آهن موجود در غذا هم بسیار کمک می کند. این نوع لیموها از هر نوع و اندازه ای که باشند می توانند به اندازه حتی چند قطره خاصیت شگفت انگیزی در خنک کنندگی و رفع عطش شما داشته باشند. پیشنهاد من برای سفره شام و حتی فاصله بین افطار تا سحر شربت آبلیمویی است که یک: حجم کمی عسل داشته باشد دوم: آب بسیار خنک نداشته باشد و سوم: بخشی از پوست لیمو هم داخل شربت رنده شود.امتحان کنید تا خودتان متوجه تأثیرشگفت انگیز این شربت شوید.
 
 
دست به دامن بشقاب سبزی شوید!
 
شاید ندانید اما در همان یک بشقاب سبزی که زمان افطار میل می کنید گیاهان وجود دارند که با خاصیت خنک کنندگی و طبیعت سردی که دارند می تواند بخش زیادی از آب بدن شما را در طول روز حفظ کنند و حس عطش را در بدن تان به تعویق بیاندازند. این بار بجای آنکه بی هدف سبزی بردارید و لقمه تان را با پنیر بپیچید به انتخاب سبزی ها دقت کنید. سعی کنید در لقمه تان برگ ریحان و مرزه را بیش از بقیه جای دهید. برگ ریحان ضددردد، ضدآلزایمر، مقوی معده، خواب آور، آرامبخش، تقویت کننده قوای جسمی، ضدنفخ و سرطان و میکروب است همه این خصوصیت های این گیاه در ماه رمضان به شما کمک می کند از فاصله افطار تا افطار بعدی برایتان راحت بگذرد.
 
مرزه هم باوجود اینکه مزه تند و بوی مطبوعی دارد در اروپا به عنوان گیاه ضدتشنگی مورد استفاده دیابتی های بسیاری قرار می گیرد. مرزه تازه یا حتی خشک و مصرف آن به شکل خام یا دم کرده همه جوره می تواند به رفع بسیاری از مشکلات روزهای روزه داری شما کمک کند.
 
 
یک، دو، سه بشقاب سالاد، حمله
 
انواع کاهو، کلم پیچ و انواع مختلف کلم بروکلی، هویچ، خیار و گوجه فرنگی اقلام جدانشدنی هر بشقاب سالاد هستند که هر کدام نه تنها منبع غنی از آب و فیبر هستند بلکه به ماندگار آب بدن تان و رفع عطش کم بسیاری می کنند. کاهو آن هم از نوع پیچش نه تنها آب بسیار زیادی وارد بدن شما می کند بلکه با ساختار فیبری که دارد سبب دیر آزاد شدن آب در بدن و به تأخیر افتادن حالت عطش می شود. گوجه فرنگی و خیار ذاتا از دسته صیفی جات و میوه های خنک کننده و نگهدارند هستند.  انواع مختلف کلم هم به خاطر خاصیت آب رسانی و خنک کنندگی که دارند باید در سفره غذای افطار و سحر شما جای مخصوص به خود داشته باشند.
 
 
شربت زعفرانی و دیگر هیچ...
 
زعفران اگرچه گیاهی است که طبیعتی گرم دارد اما کارکردی مشابه گل گاوزبان در بدن شما خواهد داشت. زعفران دم کرده همراه با کمی عسل، چند قطره آبلیموی تازه و چند قالب یخ می تواند شربتی بسازد که تا افطار بعدی بدن تان را کاملا حمایت کند. از خاصیت حفظ قوای جسمی و بالابردن فشار خون زعفران هم در روزهای رمضان غافل نشوید.
 
 
شربت «گیاه راوند» را هم بگنجانید
 
شربت «گیاه راوند» نوشیدنی سنتی است که علاوه بر رفع عطش، قدرت ایستایی بدن را در طول روز افزایش می دهد و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت و سم زدایی می‌کند.
 
این گیاه می تواند در گرم‌ترین ماههای سال که در آن تعریق بدن به شدت بیشتر می‌شود مثل تیر و مرداد به شدت مانع عطش گرفتگی و گرمازدگی شود. شربت گیاه راوند از آنجا که ترکیبی از عصاره چند گیاه طبیعی است خاصیت های درمانی دیگری هم در کنار ضدتشنگی بودنش دارد. در واقع این شربت از عصاره چندین گیاه نظیر عصاره چای سبز، عصاره دارچین و برگ به لیمو تشکیل شده و با حجم زیادی اسید گلورونیک که در خود دارد باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. متأسفانه تنبلی روده یکی از بیماری های شایع ماه رمضان است که با کمبود آب و املاح معدنی در بدن ایجاد می‌شود و این شربت با اسید گلورونیک، املاح معدنی، اسید سیتریک، ویتامین‌های گروه B که در خود داد می تواند به پیشگیری و درمان این بیماری کمک کند.
 
تنها مشکل در درست کردن شربت این گیاه طعمی است که به ترشی می زند اما فراموش نکنید ما همیشه برای خنک کننده های این مزه ای یک طعم دهنده طبیعی به اسم عسل داریم پس نگران این مسئله هم نباشید. بهترین زمان مصرف این شربت در روزهای ماه رمضان 30 دقیقه بعد از صرف افطار و چند دقیقه بعد از وعده سحری و نهایتا در در هر وعده یک استکان معمولی است.
 
 
به خیار توجه ویژه ای کنید
 
خیار در طب سنتی ما در دسته میوه های سرد مزاج قرار دارد که مصرف آن باعث خنک کنندگی بدن می شود و به هضم غذا نیز کمک می کند. خیار با حجم زیادی آب که در خود دارد نه تنها باعث آبرسانی به سلول های داخلی بدن و جلوگیری از تشنگی می شود بلکه با آّبرسانی به پوست صورت هم باعث بالارفتن شادابی آن می شود. خیار ابا حجم قابل ملاحظه ای که اورات و اسید اوریک دارد می تواند بهترین درمان کننده یبوست، تصفیه کننده خون، رفع کننده عطش از بیماری های شایع ماه های گرم باشد.
 
گل محمدی این بار هم به دادتان می رسد
 
در سبد عرقیات خنک کننده با طبیعت سرد اسم عرق گلی به اسم گل محمدی همیشه به چشم می خورد. گلاب در واقع همان اسانس گل محمدی است با این تفاوت که تغلیظ شده و به همین دلیل خواص دارویی زیادی مانند ضد اسهال، ضد التهاب، ضد نفخ، مقوی قلب، خلط آور، پیشگیری از عطش و گرمازدگی، مقوی معده و اشتهاآور بودن را دارد . گلاب به تنهایی به عنوان عطر دهنده شربت یا به عنوان چاشنی خوراکی های خنکی مثل فالوده یا بستنی می تواند استفاده شود اما بهترین شکل مصرف گلاب در ماه های گرم تهیه شربت است.
 
 
بیدمشک بهارنارنج دو دوست قدیمی
 
عرق بیدمشک و بهارنارنج جزو شربت های قدیمی هستند که همیشه جای خودشان را در فصول گرم و سفره های غذا داشته اندکه متأسفانه این روزها با ورود انواع نوشیدنی های صنعتی و کمرنگ شدن استفاده از آنها شاهد افزایش برخی بیماری ها در بین مردم هستیم. عرق بیدمشک از گل های این نوع بید که در ارومیه بسیار زیاد است، تهیه می شود. گاهی از عرق بیدمشک بدون رقیق کردن استفاده می شود که خواصی نظیر تقویت کننده، آرام بخش، ضد گرمازدگی و مقوی قلب دارد. حتی اگر بیدمشک رقیق و به صورت شربت مصرف شود هم چیزی از خواص آن کم نمی کند. عرق بهار نارنج برخلاف تصور همه طبیعت گرمی دارد اما با همین طبیعت گرم مکمل خوبی برای عرق بیدمشک و یک طعم دهنده طبیعی برای شربت های خنک کننده است چون خاصیت تقویت کنندگی اعصاب و درمان بی خوابی شگفت انگیزی دارد. برای سردردهای میگرنی که این روزها حاصل کم شدن آب بدن است و برای درمان هیجانات دستگاه عصبی می توانید حساب ویژه ای روی مصرف بهارنارنج بازکنید. برای درمان یبوست و ترش کردن معده بیماری شایع ماه های تشنگی می توانید پوست نارنج را استفاده کنید.
 
 
همدستی پونه و خواصش برای خنک کنندگی
 
گیاه پونه از خانواده نعناع است و با مقدار زیادى تانن، مواد رزینى و قند که در این گیاه وجود دارد یک منبع غنی ویتامین به شمار می رود. با گیاه پونه می توان یک دم کرده ی گیاهی فوق‏ العاده، ساده و خنک تهیه کرد. کافی است یک قاشق غذاخوری سرخالی از برگ یا گل پونه تازه و یا یک قاشق چای خوری برگ پونه خشک شده را در چای صاف کن درون یک لیوان بریزید و یک فنجان آب در حال جوش را روی آن بریزید. اجازه دهید مدت 10 دقیقه دم بکشد و رنگ چای در بیاید. اگر دوست داشتید می ‏توانید دم کرده خنک شده را با کمی عسل شیرین کنید.
 
از دم کرده‏ی این گیاه برای درمان سردردها، گرمازدگی، تشنگی، مشکلات گوارشی و برای بهبود نفخ شکم، حالت تهوع و بی ‏خوابی استفاده می شود.
 
 
قطره پریسکا خنک کننده سطحی
 
مخلوط 15 تا 30 قطره پرسیکا با با دوقاشق غذاخوری آب می تواند در لحظه کام و دهان شما را خنک کننده. از پرسیکا می توانید به عنوان یک دهان‌شویه و رفع کننده بوی بد دهان هم استفاده کنید. پرسيكا با طبيعت خنكي كه دارد مي‌تواند كام و مجاري تنفسي‌تان را خنك كند اگرچه خوردن و نوشيدن در ماه رضان حرام است اما مي‌توانيد براي خنك كردن‌هاي چند ساعتي از اين گياه كمك بگيريد.
 
 
سراغ ممنوعه‌ها نرويد
 
ممنوعه‌هاي ماه رمضان امسال خوردني‌ها و نوشيدني‌هايي هستند كه اگرچه لذت لحظه‌اي برايتان دارند اما بعد از مدت كوتاهي احساس تشنگي و عطش‌تان را تشديد مي‌كنند. شيريني‌ها از طبيعي گرفته تا مصنوعي، شيريني‌ها سنتي و غيرسنتي، انواع چاي، قهوه، شيركاكائو، قهوه، نسكافه و به طور كلي خانواده‌ كافئيني‌ها همه عطش آور و تشنه كننده هستند. نوشيدن و خوردن مايعات گازدار يا خوراكي‌هاي تند و شور هم جزو اقلام ممنوعه هستند.
 
غذاهایی كه حاوی قند ساده هستند (مثل شیرینی ها، شکلات، قند)، انرژی خود را سریع آزاد می‌كنند، لذا برای سحری مناسب نیستند، ولی هنگام افطار كه فرد با کاهش قند خون مواجه است، مصرف چنین قندهای ساده‌ای می‌تواند مفید باشد.
 
بهترين خنك كننده‌ها آبميوه‌هاي طبيعي و آب تصفيه شده است. اما فراموش نكنيد نوشیدن یکباره چند لیوان آب يا آبميوه شايد براي لحظه‌اي كوتاه احساس تشنگي شما را رفع كند اما اين حالت دوام نخواهد داشت به همين دليل توصيه مي‌شود مايعات را ذره ذره و در فواصل زماني مصرف كنيد تا هم حجم ورود آنها به بدن‌تان را افزايش دهيد هم باعث دلزدگي خود نشويد.
 
 
عرقیات گیاهی را از قلم نیاندازید
 
این بار هم سنت بیشتر از مدرنیته به دادتان خواهد رسید. بجای طبقه شربت های صنعتی این بار هم بهتر است انتخابتان را از قفسه عرقیات گیاهی جداکنید. دم کرده برگ نعناع همراه با یک قند طبیعی مثل شیره خرما یا عسل، عرق کاسنی و شاهتره همراه با عسل و آب و شربت تمبر هندی که از خیس و صاف کردن تمبر هندی و مخلوط کردن آن با عسل تهیه می شود یکی از بهترین گزینه های مواد گیاهی برای کاهش احساس عطش در روزهای گرم است. می توانید برای گزیه های بعدی روی دم کرده لیمو عمانی و مخلوط زردآلوی تازه همراه با عسل و یخ هم حساب کنید چون علاوه بر خاصیت خنک کنندگی به رفع سنگینی معده تان هم کمک می کنند.
 
 



نویسنده : زینب شکوهی طرقی 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن