تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821303706




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معضل زباله معادله چندمجهولی نهاوند/ وقتی سلامتی زیر زباله ها دفن می شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > همدان گزارش خبری - تصویری مهر/
معضل زباله معادله چندمجهولی نهاوند/ وقتی سلامتی زیر زباله ها دفن می شود
نهاوند - خبرگزاری مهر: زباله و پسماند در شهر نهاوند که از اکوسیستم شکننده تری نسبت به دیگر مناطق ایران برخوردار است از مهمترین مخاطرات زیست محیطی به شمار می روند و خسارات جبران ناپذیری به پیکره طبیعت وارد می سازند، سالهاست معضل زباله در این شهر به یک معادله چند مجهولی تبدیل شده که حل شدنی هم نیست.



به گزارش خبرنگار مهر، نهاوند را در ایران به شهر سرابهای خروشان، جنگلهای طبیعی و شهر سبزه و درخت و گل و طبیعت می شناسند که یکی از مهمترین فاکتورهای آن وجود آب و هوای معتدل و پاک و محیط زیستی سالم است. اما فریاد مظلومانه طبیعت نهاوند در میان فراموشی و سهل انگاری مدیریت شهری گم شده و در میان وعده و وعیدهای شعاری غریب مانده است تا شاید جان و نفس طبیعت زیبای نهاوند رفته رفته از انواع زباله های خطرناک و در میان دود آتش زدن آنها گرفته شود و از حرکت باز بماند. زباله های شهر نهاوند که بیش از 90 هزار نفرجمعیت دارد در فاصله دو کیلومتری از مرکز شهر و یک کیلومتری روستای کوهانی و دانشگاه آزاد نهاوند در منطقه ای به نام ترکان ترکان در طبیعت رها و سوزانده می شوند. انباشته شدن انواع زباله در این محل خصوصا در فصل گرم تابستان و جمع شدن انواع حیوانات و حشرات و پخش شدن بوی آزاردهنده و تفعن زباله ها به اضافه آتش زدن قسمتی از  زباله ها در این محل و دود ناشی از آن باعث شده تا علاوه بر سلامتی مردم منطقه، برخی مالکان  اراضی کشاورزی و باغداران ترکان ترکان، گرجیو، کفتر حله و کوهانی از  آلوده شدن باغ های میوه، قنات ها و چشمه های این مناطق گلایه داشته باشند. روزانه 75 تن زباله خانگی و غیر خانگی در نهاوند دفن می شود براساس آمار دفن غیر بهداشتی روزانه 75 تن زباله خانگی و غیر خانگی در محدوده و منطقه ای انجام می شود که به گفته کارشناسان بهداشتی و محیط زیستی هیچکدام از استانداردهای لازم برای دفع زباله در این منطقه وجود ندارد و سوزاندن روزانه و یا  هفتگی زباله ها در طبیعت علاوه بر اینکه فضای شهری و روستایی  را آلوده می کند  باعث برهم زدن تعادل زیست محیطی منطقه نیز  می شود.

آنچه مسلم است انباشت زباله در طبیعت از معضلاتی است که شهر نهاوند سالهاست دچار آن شده و روز به روز بر وخامت آن افزوده می‌شود و ظاهرا شهرداری نیز هیچ برنامه و طرحی برای ساماندهی و رفع این مشکل ندارد و تا کنون نیز به این مورد اشاره ای نشده است و حال آنکه جمع آوری ودفن بهداشتی زباله ها از وظایف اصلی و قانونی شهرداری است. خواست عمومی مردم از مهر پیگیری موضوع و اطلاع رسانی بدون اغماض و مسامحه در این زمینه بود که موضوع را با فرماندار نهاوند طرح کردیم. فرماندار شهرستان نهاوند در این خصوص گفت: دفن غیر بهداشتی و آتش زدن زباله ها تهدید جدی برای سلامتی مردم و طبیعت نهاوند است. امامعلی عبدالملکی عنوان کرد: رها کردن زباله ها در طبیعت و نزدیک شهر نهاوند علاوه بر خطرات زیست محیطی چهره شهر و طبیعت را نازیبا جلوه می دهد چراکه زباله های شهر نهاوند باید به شیوه استاندارد دفع و نه در طبیعت رها شوند که جمع آوری و دفن بهداشتی زباله ها از وظایف اصلی و قانونی شهرداری است. عبدالملکی در حوزه بهداشت و محیط زیست و دفاع از حق و حقوق مردم عنوان کرد: توجه به محیط زیست و حفظ سلامتی انسان و موجودات کره زمین از اصول اساسی در بقای زندگی و استفاده از مواهب خدادادی است که به وفور در اختیار ما قرار دارد و از این جهت تخریب محیط زیست یعنی تخریب طبیعت و حیات که در نهایت نابودی بشریت تلقی می شود. وی افزود: رها سازي زباله در طبيعت و يا دفن غير اصولي آن باعث به وجود آمدن خساراتي همچون ايجاد بيماري‌هاي مختلف، تجمع جوندگان و آلودگي آب و خاك مي‌شود. طرح مکانیزاسیون جمع آوری زباله در نهاوند اجرا شود فرماندار نهاوند عنوان کرد: طرح مکانیزاسیون جمع آوری زباله با هدف جلو گبری از ایجاد بیماری، برطرف کردن نگرانی های بهداشتی همچون تجمع آلودگی و میکروب و جلو گیری از نابودی محیط زیست باید اجرا شود زیرا بر اساس برنامه پنجم توسعه باید از هرگونه دفن زباله غیر قانونی جلوگیری شود زیرا سبب آلودگی سفره های آب شیرین می شود. رئیس حفاظت محیط زیست نهاوند نیز  این موضوع را قصه و داستان قدیمی عنوان می کند و از نامه نگاری و مکاتبات فراوان با شهرداری برای حل مشکل سخن می گوید که بدون نتیجه مانده است.

سعید رسولی ادامه داد: مکاتبات زیادی در سالهای گذشته انجام شده تا مانع این حرکت پر خطر شهرداری باشیم اما بی فایده است چون محل فوق از دید مردم پنهان است و مردم از خطرات فاجعه بار آن اطلاعی ندارند و شهرداری هم در این زمینه بی تفاوت است. وی گفت: محلی که زباله های نهاوند در آن دفن نه بلکه رها می شوند در سطحی بلند با شیب تندی قرار دارد و باعث می شود شیرابه ناشی از وجود زباله های انبوده در خاک منطقه رسوب کند و باعث آلودگی زمین های کشاورزی، آب های سطحی و چشمه ها شود و باغات و اراضی کشاورزی روستاهای کوهانی، جهان اباد گرجیو و کفتر حله در خطر آلودگی قرار گیرند. رسولی از نزدیکی این مکان به شهر نهاوند، دانشگاه آزاد و چند روستای همجوار انتقاد و اضافه کرد: وزش باد موجب پخش زباله ها در سطح وسیعی از محیط زیست و باعث آلودگی منطقه می شود که مردم روستاهی کوهانی، جهان اباد، کفتر حله و صاحبان اراضی کشاورزی منطقه نسبت به این وضعیت بارها و بارها شکایت و اعتراض کرده اند اما به جایی نرسیده اند. وی گفت: مکان رها کردن زباله های شهر نهاوند برای بهداشت و سلامتی مردم و اراضی کشاورزی خطرناک است و موافقت هیچ اداره و نهادی برای انجام چنین کاری اخذ نشده و ضعیت واقعا اسفناک است چراکه هیچ استانداردی در این محل وجود ندارد. مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان نهاوند نیز با اعلام نارضايتي از رها سازی غیر بهداشتی زباله ها در طبیعت  و آتش زدن زباله ها گفت: در چندين كارگروه بهداشت و سلامت در سال های 91 و 92 غيربهداشتي بودن محل دفن زباله هاي نهاوند مطرح شده اما از طرف شهرداري پيگيريها و اقدام اساسي انجام نگرفته است و در حال حاضر خاكستر حاصل از سوزاندن اين زباله ها پس از وزش باد مي تواند يكي از عوامل تهديدكننده سلامتي و عامل انتقال بيمار يهاي عفونی باشد. شهرداري نهاوند نبود اعتبار را بهانه عدم ساماندهي محل دفن زباله ها عنوان مي كرد عباس سلگی به خبرنگار مهر گفت: شهرداري نهاوند در سنوات گذشته نبود اعتبار را بهانه اصلاح نكردن و عدم ساماندهي محل دفن زباله ها عنوان مي كرد در صورتي كه با توجه به اثرات و پيامدهاي منفي كه اين موضوع براي اهالي روستاهاي اطراف و حتي شهر نهاوند دارد،بايد هرچه سريع تر اين موضوع ساماندهي و تا زمان ساماندهي كامل اين محيط حداقل فضاي اطراف محل دفن زباله حصاركشي شود. سلگی ادامه داد: بي شك نبود اعتبار دليل و بهانه موجهي براي به تأخير انداختن ساماندهي محل دفن زباله ها و به تبع آن مبتلا شدن حيوانات و آلوده شدن باغهاي ميوه 3 منطقه تركان تركان، كوهاني وگرجيو نبوده و نيست و با توجه به ارتباط مستقيم اين مسئله با سلامتي شهروندان باید اگر حتي بيشترين رديف اعتباري نيز به اين امر اختصاص داده شود، آن را به انجام رساند. سعادت حنیفیان استاد دانشگاه نیز در این باره به مهر گفت: مهم ترين مقوله در بحث زيست محيطي به زباله هاي شهري برمي گردد كه سازمان شهرداري از بعد جمع آوري، انتقال، ذخيره و دفن مسئولیت دارد.

حنیفیان افزود: به نظر من در مورد زباله هاي شهري بايد به چهارمديريت كاهش توليد زباله از طريق فرهنگ سازي، استفاده مجدد از زباله در منزل، تفكيك از مبدا و بازيافت و در نهايت جمع آوري و دور ريختن زباله توجه داشته باشيم، چراكه اگر يكي از اين چهار مقوله را مهم تلقي نكنيم در بحث زباله هاي شهري موفق نخواهيم بود. حنیفیان با بیان اینکه متاسفانه در محل غیر استاندارد دفع زباله های نهاوند هيچ گونه دفن بهداشتي صورت نمي گيرد، گفت: باتوجه به اين كه بر اثر رهاسازي زباله هاي شهري در منطقه ترکان ترکان شيرابه كه ماده اي بسيار سمي و آلوده كننده است، به صورت روزانه 250 مترمكعب معادل يك تا دو ليتر در ثانيه در محيط جاري مي شود به آلوده شدن آب هاي سطحي، زيرزميني، اراضي كشاورزي و... منجر مي گردد. وی اذعان كرد: آن طور كه شواهد و بررسی ها نشان مي دهد در شرايط كنوني محل غیر استاندارد و قدیمی جمع آوری و دفن زباله های شهر نهاوند ديگر نه تنها براي جمع و نگهداري زباله هاي شهر نهاوند مناسب نيست، بلكه اكنون به مكاني براي انواع و اقسام معضلات اجتماعي، بهداشتي و اقتصادي تبديل شده كه تامل و توجه بيشتر مسئولان شهري را مي طلبد. کارشناس محیط زیست نهاوند نیز در این زمینه گفت: شيوه دفن زباله در نهاوند كاملاً غيربهداشتي و منسوخ شده است و محل دفن زباله ها نيز بدون مجوز محيط زيست و غيركارشناسي است. محل دفن زباله بايد در مسیر باد و چشم انداز نباشد علي اكبر بحيرايي استانداردهاي لازم براي محل دفن زباله را داشتن حداقل شش هزار متر فاصله بين محل دفن و مناطق مسكوني عنوان کرد و گفت:  محل دفن زباله بايد در جهت باد و چشم انداز نباشد و اطراف آن محيط بايد كاملاً حصاركشي و فنس كشي شده باشد، ضمن اينكه بايد به عمق آبهاي زيرزميني نيز در اين بحث توجه شود. وی گفت: در نهاوند هيچكدام از اين استانداردها رعايت نشده و اين مسئله بسيار خطرناك و تهديدكننده است و مي تواند موجب شيوع بيماريهاي عفوني از طريق نشخوار پرندگان و زباله دزدان به داخل شهر شود،ضمن اينكه با غهاي ميوه مناطق تركان تركان و برخي اراضي كوهاني و كفترحله نيز در معرض آسيب جدي هستند اما تاكنون با وجود مكاتبات انجام شده، شهرداري در اين زمينه اقدام اساسي انجام نداده است.

وي انتقال محل دفن زباله ها را به مناطق دورتر با رعايت فاصله قانوني تنها راهكار فعلی عنوان كرد و گفت: مسئولان بايد واقف باشند اين مسئله با سلامتي شهروندان ارتباط مستقيم دارد چراکه محل فعلي دفن زباله ها، محل مشاء دام و جزو اراضي و املاك منطقه تركان تركان و كوهاني است بنابراين لازم است اين موضوع در دستور كار جدي قرار بگيرد و براي انتقال آن تدابير جدي تر انديشيده شود. رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند نیز در این زمینه گفت: زمینی که شهرداری نهاوند در آن زباله های شهر را رها می کند جزو اراضی ملی و متعلق به دولت است که از چند سال پیش به وسیله شهرداری تبدیل به مکان رها سازی زباله های شهر نهاوند شده که از نظر منابع طبیعی و زیست محیطی هیچ گونه استاندارد و قاعده ای ندارد و تنها زباله ها در این منطقه رها می شوند که باید هر چه سریعتر جلوی این حرکت و اقدام گرفته شود. واقعیت امر این است که در شرايط كنوني و با اين حجم انبوه زباله ديگر نه منطقه فعلی و نه  سيستم هاي جمع آوري و دفن سنتي زباله ها جوابگو نيست و نمي تواند از آلودگي هاي زيست محيطي ناشي از انواع زباله هاي شيميايي، ميكروبي، راديواكتيو و... جلوگيري كند که باید برای آن چاره ای اندیشید.


۱۳۹۳/۴/۱۸ - ۰۹:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن