تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798437826




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تأملي بر روند انتخابات افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ تير ۱۳۹۳ (۴:۲۳ق.ظ)
قدس تأملي بر روند انتخابات افغانستان
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه قدس چنين نوشت:
سرانجام عصر ديروز، کميسيون مستقل انتخابات افغانستان پس از کش و قوسهاي فراوان طبق نتايج اوليه خود، «اشرف غني احمد زي» را برنده انتخابات رياست جمهوري اين کشور اعلام کرد.
به گفته «يوسف نورستاني»- رئيس کميسيون مستقل انتخابات افغانستان- در اين کارزار انتخاباتي اشرف غني احمد زي با 56 درصد آرا و دکتر عبد ا... 43 در صد آرا را به دست آورده اند. شمارشرکت کنندگان بيش از 8 ميليون نفر اعلام شد که 36 درصد آنان را بانوان تشکيل مي دهند. بدين ترتيب گويا رئيس جمهور آينده افغانستان مشخص شده است، اما در اين باره که نتايج اعلام شده بتواند به بحران کنوني پايان دهد جاي بحث فراوان وجود دارد. عبد ا... عبد ا... اعلام کرده تا زماني که آراي ناپاک از آراي پاک جدا نشود نتيجه انتخابات را نخواهد پذيرفت، اما اشرف غني احمد زي از اعلام نتايج مقدماتي استقبال کرده است. از طرف ديگر دولت تدابير امنيتي بسيار شديدي را به مرحله اجرا گذاشته است و34 دانشگاه که گمان مي رفت طرفداران عبدا... در آنها دست به مقاومت و اعتراض بزنند به مدت يک ماه تعطيل شدند. در اين شرايط به نظر مي رسد دو عامل در تعيين و جهت دهي تحولات روزهاي آتي مي توانند بسيار تعيين کننده باشد.
1- شرايط داخلي افغانستان
2- شرايط بين المللي با توجه به حضور نظامي آمريکا و ناتو و دخالت سازمان ملل
اگر به شرايطي که در چهار ساعت پيش از اعلام نتايج در کميسيون انتخابات گذشت توجه کنيم روشن مي شود بحثهاي بسيار حادي بين نماينده سازمان ملل، سفير آمريکا و کميسيون انتخابات افغانستان در جريان بوده و در نهايت تصميمي که اتخاذ شد نشان مي دهد نتايج خارج از رأي مردم و با مصلحت گرايي اعلام شده است.
در همين حال به نظر مي رسد دکتر عبدا... در موقعيت بسيار دشواري براي اتخاذ تصميمي نهايي قرار گرفته باشد. بدين معنا که از يک طرف بايد هواداران خود را قانع کند که دست به تجمعات خشونت آميز نزنند و از سوي ديگر به گونه اي رفتار کند که اعلام نتايج انتخابات به اين شکل خدشه اي به وحدت ملي وارد نسازد و به تشديد تضادهاي قومي نينجامد.
از سوي ديگر اين پرسش مطرح است که آينده افغانستان چه خواهد شد. به نظر مي رسد عبدا... اين نتايج را نخواهد پذيرفت و همچنان برشفافيت انتخابات تاکيد خواهد کرد، اما حقيقت آن است که نپذيرفتن عبدا... نمي تواند تغيير عمده اي در نتايج نهايي و تصميم اتخاذ شده ايجاد کند. به نظر مي رسد عبد ا... بيش از آنکه به دنبال قدرت باشد، به دنبال آن است که سنت تقلب در انتخابات شکل نگيرد و در آينده سياستمداران براي کسب قدرت به اين گونه ترفندها متوسل نشوند.
اما اگر بخواهيم حقيقت را در نظر بگيريم در شرايط کنوني افغانستان مصلحت گرايي که در اعلام نتايج پيش آمد مبتني بر واقعيتهاي سياسي، اجتماعي و قومي است که افغانستان در آن قرار دارد.
گذشته از اين محاسبات، آمريکا در ارتباط با گروه طالبان را هم بايد در نظر داشت. بدين معنا که آمريکا قرار است تا سال 2016 بخش اصلي نيروهاي خود را از افغانستان خارج کند و طبق قرار داد امنيتي که احتمالاً اشرف غني احمد زي در کسوت رئيس جمهور آن را امضا خواهد کرد حداقل 5 پايگاه نظامي براي استقرار نيروها و تجهيزاتش در افغانستان به دست خواهد آورد.
لازمه چنين وضعيتي توافق با طالبان خواهد بود، بنابراين دولت آقاي اشرف غني احمد زي با توجه به خصلت هاي قومي پشتون خود راحت تر مي تواند با طالبان وارد مذاکرات جدي شده و در جهت تسهيل شرايط براي خروج امن ناتو و آمريکا حرکت کند. در کنار اين موضوع بايد پاکستان را هم در معادلات در نظر گرفت، اسلام آباد ترجيح مي داد احمد زي به جاي عبدا... به رياست جمهوري برسد و در مصلحت گرايي که در کميسيون انتخابات صورت گرفت اين موضوع بي شک مد نظر بوده است. با اين حال نبايد تصور کرد که موضوع تمام شده است، بلکه هنوز نيروهايي در افغانستان وجود دارند که بدنبال نوعي مصالحه بين عبد ا... و اشرف غني احمد زي هستند و ترجيح مي دهند يک نوع دولت ائتلافي با مشارکت دو نامزد تشکيل شود.
پيشنهاد آقاي سپنتا مشاور امنيت ملي حامد کرزي درست پيش از اعلام نتايج انتخابات مؤيد چنين برداشتي است، هر چند ممکن است نه عبدا... حاضر به پذيرش چنين پيشنهادي باشد و نه اشرف غني که اکنون خود را در موقعيت برنده احساس مي کند تن به پذيرش دولت ائتلافي بدهد.اما به هر حال به عنوان يک راه حل براي پايان دادن به بحران افغانستان اين ايده همچنان مطرح باقي خواهد ماند. با توجه به اين واقعيت ها مي توان گفت بحث انتخابات رياست جمهوري و نتايج آن تقريبا پايان يافته تلقي مي شود، اما بحث اصلي که توزيع قدرت يا انحصار آن در افغانستان است، همچنان تا مدتها باقي خواهد ماند.

نويسنده:
- پيرمحمد ملازهي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن