تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820775127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا تعامل دولت و متوليان شهري براي کنترل جمعيت پايتخت نتيجه مي دهد؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ تير ۱۳۹۳ (۱۲:۳۴ب.ظ)
تهران اسير مصوبه 8 بندي رئيس جمهور سابق؛ آيا تعامل دولت و متوليان شهري براي کنترل جمعيت پايتخت نتيجه مي دهد؟ گروه اجتماعي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، تهران به عنوان بزرگترين شهر ايران و پايتخت کشور، بيش از 8 ميليون نفر جمعيت دارد و مقرر شده بر اساس طرح تفصيلي، جمعيت آن حفظ شده و در نهايت تا پايان
افق 1404 نيز جمعيت آن بيش از 10.5 ميليون نفر نشود.
بدون شک از زماني که تهران براي نخستين بار توسط ايل قاجار پايتخت ايران شد تاکنون، تغيير و تحولات زيادي در اين شهر ايجاد شده و به دليل امکانات مطلوب تري که در مقايسه با ساير شهرهاي کشور، در شهر تهران مي توان مشاهده کرد جمعيت زيادي به سمت آن روانه شده است.
تهران تا پيش از بنيان‌گذاري سلسله ي قاجار و برگزيده ‌شدن به عنوان پايتخت ايران، شهري کوچک با جمعيتي در حدود 15 هزار نفر بود اما از آن زمان به بعد، جمعيت آن رشد قابل توجهي پيدا کرده است.
بر اساس نخستين سرشماري رسمي که در سال ۱۳۳۵ صورت گرفت، اين شهر با يک ميليون و 560 هزار و 934 نفر، به عنوان پر جمعيت ترين شهر ايران معرفي شد و از آن زمان تاکنون نيز اين لقب همچنان در اختيار پايتخت بوده است.
توزيع جمعيت در مناطق مختلف شهر تهران، داراي پراکندگي زيادي است. غرب تهران با وجود پهناوري بيشتر داراي جمعيت کمتري است و براساس آمار منتشر شده ميزان زاد آوري در جنوب شهر تهران بيشتر از ساير مناطق است.
همچنين بر پايه بررسي‌هاي نمونه‌ برداري جمعيتي از مردم تهران، بيش از نيمي از ساکنان استان تهران در دو نسل اخير به پايتخت مهاجرت کرده‌اند و اصلي ترين دلايل آنها نيز پيروي از خانوار و جستجوي کار بوده است.
بر اساس آمار و در رتبه بندي هاي صورت گرفته شده بر مبناي "جمعيت" و نه تراکم جمعيتي کلانشهرهاي پر جمعيت دنيا، تهران با جمعيتي در حدود 8 ميليون و 244 هزار نفر، جايگاه 17 جهان را به خود اختصاص داده است.
در اين فهرست، شانگهاي چين با 22 ميليون نفر، رتبه نخست را به خود اختصاص داده و شهرهاي استانبول ترکيه، کراچي پاکستان، بمبئي هند، پکن چين، مسکو روسيه، سائوپائولو برزيل، تيانجين چين، گوانگجو چين، دهلي هند، سئول کره جنوبي، شنزن چين، جاکارتاي اندونزي و توکيو ژاپن رتبه هاي قبل از تهران و سه شهر بنگلوور هند، نيويورک ايالت متحده امريکا و دونگ گوان چين، رتبه هاي بعدي را در تقسيم بندي پر جمعيت ترين کلانشهرهاي دنيا در سال 2014 به خود اختصاص داده اند.
مسوولان در کشورهاي پر جمعيت جهان هر کدام راهکارهاي متفاوتي را براي کنترل جمعيت در دستور کار خود قرار داده اند براي مثال در مالزي شاهد تفکيک پايتخت اداري و تجاري هستيم و متوليان شهري در پايتخت ايران نيز اکنون به دنبال جلوگيري از افزايش بي رويه جمعيت هستند.
سيد حسين هاشمي، استاندار تهران در اين باره مي گويد: در کميسيون خاص رسيدگي به مشکلات تهران و کلانشهرها، موضوع جمعيت شهر تهران مورد بررسي قرار گرفته است و در اين کميسيون در حال بررسي راهکارهاي جلوگيري از ازدياد جمعيت در شهر هستيم. نمي‌شود با يک برنامه کوتاه ‌مدت به موضوع جمعيت شهر تهران و ثبات آن رسيد بلکه بايد در آن کميسيون راهکارهاي کاهش ازدياد جمعيت در تهران نهايي و به دولت ارائه شود.
وي مي افزايد: در حال حاضر موضوع خروج کارمندان از شهر تهران متوقف شده است و اگر راهکارهاي درستي براي از سر گيري اين طرح در دستور کار قرار گيرد و شرايط بار ديگر براي خروج کارمندان از تهران فراهم شود، مي توانيم به ميزان قابل توجهي از جمعيت پايتخت بکاهيم.
استاندار تهران، در واکنش به آزاد شدن خريد و فروش مسکن مهر و روانه شدن جمعيتي زياد از سوي شهرهاي ديگر به حاشيه پايتخت مي گويد: وقتي که خريد و فروش مسکن مهر آزاد شد ديگر نمي‌توان براي آن محدوديتي ايجاد کرد ضمن اينکه هم اکنون واحدهاي زيادي واگذار نشده است.
کارشناسان شهري اذعان مي کنند که سقف جمعيتي تهران 9 ميليون ‌و 200 هزار نفر است و اينکه جمعيت 10.5 ميليون نفر براي تهران در نظر گرفته شده، مرتبط با موارد استثنايي و خارج از اراده است و اکنون شوراي عالي معماري و شهرسازي براي کاهش 2 ميليون‌ و 500 هزار نفري جمعيت تهران خيز برداشته و مقرر شده جلو بارگذاري هاي غير اصولي گرفته شود.
همچنين در کنار آغاز اقدام ها براي کاهش جمعيت تهران، فعاليت ها براي لغو مصوبه 8 بندي چهارم ارديبهشت‌91 شوراي عالي شهرسازي که نتيجه آن اضافه شدن 1.5 ميليون نفر به جمعيت شهر تهران بود و در زمان محمود احمدي‌نژاد محقق شد از سر گرفته شده است.
محمد سالاري، رئيس کميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران در اين باره مي گويد: در دولت قبل، شاهد تخلفي بوديم که در پي آن زير پهنه‌هاي مسکوني با بارگذاري کم به زير پهنه‌هايي با حداکثر بارگذاري تبديل شد. زير پهنه R241 که مربوط به باغات به هم پيوسته شهر تهران از جمله باغات کن، سوهانک و ازگل که داراي بارگذاري حداکثر 15 درصدي بودند، به بارگذاري 120 درصد تبديل شدند.
وي مي افزايد: در تلاش هستيم تا در کارگروهي به موضوع راهكارها و مكانيسم‌هاي عملياتي براي كنترل سقف جمعيتي در مرز 10.5 ميليون نفر پرداخته و راهکارهاي جديدي را در اين زمينه پيشنهاد دهيم.
رئيس کميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به برخي راهکارها براي کنترل جمعيت پايتخت مي گويد: در ابتدا که طرح تفصيلي در دستور کار قرار گرفت مقرر شد شهرك‌هاي محدوده شهر تهران از ضوابط طرح تفصيلي مستثنا شوند و حداكثر تراكم مجاز در اين شهرك‌ها 3 طبقه باشد، اما بعد از گذشت مدتي اين موضوع كنار گذاشته شد. مي توانيم در شرايط کنوني صدور مجوز ساخت در شهرك‌ها را تا 3 طبقه فريز کنيم.
وي مي افزايد: همچنين ايجاد محدوديت در حوزه اختيارات شوراي معماري مناطق نيز مي تواند راهکار مناسب ديگري براي کنترل جمعيت باشد. در سال‌هاي اخير در شوراي معماري مناطق، مجوز طبقات اضافي بدون ضابطه براي برخي مالكان صادر مي‌شد كه به‌ نظر مي‌رسد اين موضوع در بارگذاري جمعيت، بيش از حد شهر تهران بي تاثير نبوده است.
همچنين احمد مسجد جامعي، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در اين رابطه مي گويد: طبق گزارش مشاور طرح جامع، سقف در نظر گرفته شده براي جمعيت تهران نزديک به 13 ميليون اعلام شده بود اما طبق توافق قرار شد راهکارهايي را به صورت مشترک با دولت به ويژه شوراي عالي شهرسازي پيدا کنيم تا جمعيت شهر تهران از 10.5 ميليون نفر که در افق 1404 نيز به آن تاکيد شده بيشتر نشود.
وي مي افزايد: در حال حاضر چند صد هزار واحد مسکوني خالي در شهر تهران موجود است و بايد مشخص شود چرا سرمايه گذاران به روي خانه هاي مسکوني خالي سرمايه گذاري مي کنند. ضمن اينکه در تلاش هستيم تا با ارائه راهکارهاي مختلف، شرايط را به گونه اي فراهم کنيم که جمعيت شهر تهران با وجود ساخت و سازهاي زيادي که در پايتخت انجام مي شود، افزايش قابل توجهي پيدا نکند.
علاوه بر اقداماتي که از سوي متوليان شهر تهران براي کنترل جمعيت پايتخت در دستور کار قرار گرفته است، مسوولان وزارت راه و شهرسازي نيز براي اين کنترل، راهکارهايي را پيشنهاد مي دهند.
پيروز حناچي، معاون شهرسازي وزير راه و شهرسازي اما با انتقاد از مسوولان شهرداري به دليل اجراي برخي اقدامات بدون برنامه ريزي مطلوب مي گويد: شهرداري تهران طي 3 سال گذشته بيش از 100 ميليون متر مربع پروانه صادر كرده است. با اين حساب هر سال 700 هزار نفر به جمعيت پذيري تهران اضافه شده است. يعني هر سال معادل يك شهر 600 هزار نفري به تهران افزوده‌ايم و افزايش جمعيت بدون برنامه ريزي بوده است اين در حالي است که وضعيت صدور پروانه در ساير کلانشهرهاي کشور از جمله مشهد و اصفهان به ترتيب صدور 8 و 6 ميليون متر مربع پراونه ساختماني بوده است.
وي مي افزايد: طي سال هاي اخير نه تنها براي حل مشکل کلانشهر تهران برنامه ريزي نشده است بلکه با برخي اقدامات از جمله اجرايي شدن طرح مسکن مهر، تا حدود زيادي به مشکلات آن اضافه شده است. 8 سال پيش در اطراف شهر تهران 32 شهر وجود داشت اما در حال حاضر تعداد شهرهاي اطراف تهران در 2 استان تهران و البرز به 58 شهر رسيده‌است و فرمانداري هايي که تعداد آنها، آن زمان 12 بوده اکنون به 22 فرمانداري رسيده است.
بدون شک براي حل مشکلات عديده شهر تهران از جمله افزايش بي رويه جمعيت، ترافيک، آلودگي هوا، معضلات مرتبط با حاشيه نشيني و از ميان رفتن زيبايي هاي بصري به دليل ساخت و سازهاي بي رويه برج ها، بايد برنامه ريزي شود و حال که مسوولان دولت و مسوولان شهري به نقطه نظري واحد براي حل اين معضلات رسيده اند بايد ديد نتيجه آن چه خواهد شد.
طرح هايي از جمله انتقال پايتخت، کاهش جمعيت از طريق انتقال سازمان‌ها و کارمندان آنها به شهرستان‌ها و پرداخت وام و زمين به مهاجران که در دولت قبل مطرح شد، راهکارهاي کارآمدي براي کنترل جمعيت شهر تهران نبود و اکنون بايد ديد براي حل اين معضل چه راهکاري قابل اجرايي انديشيده مي شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن