تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819043912




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علل کاهش شاخص کل بورس در هفت ماه گذشته


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ تير ۱۳۹۳ (۰:۳ق.ظ)
نماينده مردم تهران در مجلس: علل کاهش شاخص کل بورس در هفت ماه گذشته نماينده مردم تهران، در مجلس شوراي اسلامي در گزارشي دلايل کاهش شاخص کل در بورس در هفت ماه اخير را تشريح کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، احمد توکلي طي ارائه گزارشي با اشاره به عوامل کاهش شديد شاخص کل در بورس تهران در هفت ماه اخير، گفت: شاخص کل بورس تهران طي هفت ماه اخير پس از 17 ماه صعود کم نوسان، از 15 دي ماه 1392 تقريبا با نوسانات مشابه، سير نزول را آغاز کرد و تا 12 تير ماه اين سير نزولي ادامه داشت.
وي ادامه داد: اگرچه از روز 11 تير اندکي بالا رفت اما هنوز نمي توان مسير روزهاي آينده را پيش بيني کرد لذا شاخص کل در 18 مرداد 1391 با نوساناتي نه چندان قابل اعتنا به 89501 در 15 دي ماه 1392 اوج گرفت، يعني طي کمتر از يک سال و نيم تقريبا چهار برابر شد و از 16 دي ماه 1392 سير نزولي را آغاز کرد که اين سير همچنان ادامه دارد.
نماينده مردم تهران در تحليل افزايش مداوم و طولاني سير نزولي شاخص هاي کل، اظهار داشت: شاخص، يک معيار آماري است که تغيير حرکت و جهت يک اقتصاد يا يک بازار سهام را نشان مي دهد. در اينجا ارزش بازاري کل سهام موجود در بازار سهام تهران را در سال 1369 عدد صد فرض کردند و تغييرات آن را طي گذشت زمان محاسبه مي کنند تا وضعيت بازار را ارزيابي کنند از حاصلضرب ارزش يک سهم هر شرکت در کل سهام موجود آن شرکت در بورس، ارزش بازاري آن شرکت به دست مي آيد.
وي ادامه داد: با تکرار اين محاسبه براي همه شرکت هاي حاضر در بورس و جمع آنها ارزش کل بازار حاصل مي شود و بعد آن را با ارزش بازار در سال پايه که 1369 بود، مقايسه مي کنند که براين اساس اگر ارزش کل بازار در سال 1369 را عدد 100فرض و همان را تا پايان سال 91 با سال 69 مقايسه کنيم، شاخص عدد 38041 مي شود به همين ترتيب شاخص براي پايان 92، عدد 79015 به دست مي آيد.
توکلي گفت: مقايسه پايان 92 با 91 حاکي از رشد تقريبا 108 درصدي شاخص کل و روشن است که اين رشد به معني دو برابر شدن سرمايه هاي فيزيکي بنگاه هاي حاضر در بورس طي سال 92 نيست؛ بلکه فقط ارزش بازاري مجموعه دارايي عيني پايان 92 را نسبت به آغاز سال نشان مي دهد. حال ممکن است دارايي عيني زياد و يا حتي کم شده باشد.
توکلي خاطرنشان کرد: حباب اقتصادي وقتي رخ مي دهد که معاملات با حجم بالا با قيمت هايي که به طور قابل توجهي از ارزش ذاتي و عيني دارايي بيشتر است صورت گيرد. با تعريف ديگري، رشد حبابي شاخص به وضعيتي گفته مي شود که ارزش بازاري بورس به شکل ناموجه و ناسازگار با چشم انداز آينده از ارزش ذاتي و عيني کل بنگاه هاي بورسي پيشي بگيرد.
نماينده مردم تهران با طرح اين سوال که آيا رشد 17 ماهه منتهي به دي ماه 92 رشد حبابي بوده، توضيح داد: توجه به شرايط اقتصادي سال هاي 91 و 92 پاسخ را روشن مي سازد. نرخ رشد 5.8- و 3- در اين دو سال رکود شديد حاکم بر اقتصاد را نشان مي دهد. شاخص توليد بنگاه هاي بزرگ صنعتي (با 50 کارگر به بالا) در اين دو سال به ترتيب 5.8- و 7.6- بوده به طوري که توليد در سال 92 نزديک به 20 درصد کمتر از سال 90 بود. تعداد بنگاه هاي به بهره برداري رسيده نيز در اين دو سال با رشد 30.1- و 44.6- روبه رو بوده که در چنين شرايطي انتظار طبيعي کاهش شاخص کل است ولي برغم اين وضعيت مشاهده مي کنيم که شاخص ارزش کل طي 17 ماه تقريبا چهار برابر شده و افتي که از هفت ماه پيش آغاز شده مستمرا ادامه دارد و اين همان ترکيدن حباب است.
وي در خصوص تاثير جهش قيمت ارز در سال هاي 90 و 91 در صعود مداوم سهام واحدهاي توليدي، افزود: برخي معتقدند که افزايش قيمت ارز در سال هاي اخير عامل افزايش سهام واحدهاي توليدي شده و در نتيجه اين افزايش واقعي است نه حبابي اما بايد گفت اين ادعا به دو دليل ناتمام است، يکي اينکه افزايش قيمت ارز از 30 آبان 90 با شيب تندي آغاز و در عرض دو ماه بيش از 55 درصد رشد داشت و تا تير 1391 پول ملي 77 درصد ارزش خويش را از دست داد. در حالي که در روند شاخص کل بورس طي همين 9 ماه که از آغاز بحران در بازار ارز مي گذشت يعني طي آذر 90 تا مرداد 91 تحول قابل اعتنايي رخ نمي دهد و در واقع بازار سرمايه که به شدت حساس است اگر مي خواست از نرخ ارز متاثر شود وقفه 9 ماهه قابل تصور نيست.
وي ادامه داد: دليل ديگر اين است که مي توان انتظار داشت بخشي از افزايش شاخص مربوط به افزايش ارزش دارايي هاي ارزي بنگاه ها بوده باشد ولي اين سير مدام و مقدار آن را توضيح نمي دهد زيرا تنها بخشي از دارايي هاي بنگاه ها که ماشين آلات وارداتي باشد با قيمت ارز مرتبط است نه تمام دارايي عيني.
توکلي در توضيح علل سير نزولي هفت ماهه اخير شاخص هاي بورس، اذعان داشت: دعوت مکرر رئيس جمهور منتخب از مردم براي آوردن سرمايه هايشان به بورس و موضع حمايتي وزير اقتصاد از بازار بورس يکي از مهمترين دلايل اين سير نزولي است چرا که بعدا معلوم شد که وزير اقتصاد معتقد به حبابي بودن رشد بوده و طبيعي است وقتي رشد را حبابي مي دانند ديگر جا ندارد با دعوت از مردم تقاضاي سهام را در بورس بالا ببرند اين کار در واقع به خطر انداختن متقاضيان جديد و تسريع در ترکاندن حباب است.
وي تقدم سياست هاي ضدتورمي در سياست هاي ضدرکودي را در عرصه اقتصاد از سوي دولت يکي ديگر از علل سير نزولي هفت ماهه اخير دانست و گفت: گرچه اين تقدم از جهاتي قابل دفاع است ولي در واقع دولت با رکود در بازار در نظر دارد تورم را کنترل کند که اين مساله منجر به کاهش حجم کسب و کار و توليد شده است.
توکلي همچنين اجراي نامشخص فاز دوم هدفمندي يارانه ها و ابهامات فراوان در خصوص تاثيرات اجراي آن بر صنايع، ريسک ناشي از کاهش سودآوري شرکت ها که گريبان بخش اعظمي از بازار سرمايه را گرفته، افزايش نرخ سود سپرده بانکي که باعث جابجايي منابع مالي جامعه از بخش سرمايه گذاري به سمت سپرده هاي بانکي شده و در نهايت نامشخص بودن فرايند حمايتي بودن صندوق حمايت و توسعه بازار سرمايه از جمله عواملي دانست که در اين سير نزولي که در به وجود آمدن اين سير نزولي موثر بوده اند.
وي خاطرنشان کرد: همچنين ادعا مي شود که تصميم مجلس در واقعي کردن نرخ خوراک پتروشيمي ها به دليل اينکه يک باره نرخ را پنج برابر کرد علت مهم اين سير نزولي است.
نماينده مردم تهران، ادعاي تاثير اقدام مجلس در حذف رانت هنگفت اعطايي به پتروشيمي ها در روند نزولي بودن شاخص بورس را ادعايي بي اساس ذکر و عنوان کرد: اولين قدم مجلس در اين باره در هشت بهمن 92 کميسيون تلفيق به اعمال فرمولي براي قيمت گذاري خوراک پتروشيمي بود که اتفاقا انجمن توليدکنندگان پتروشيمي با آن موافق بود در حالي که نزول شاخص 23 روز پيش از آن در 15 دي آغاز شده بود.
توکلي ادامه داد: دليل ديگر رفتار شاخص، پيش و پس از هر تصميم مجلس در اين ارتباط است با اين توضيح که برخلاف نظر صاحبان آن ادعا افزايشي که از هفتم آغاز شده بود بدون اعتنا به مصوبه هشتم بهمن کميسيون تلفيق تا 12 بهمن ادامه مي آيد و تحت تاثير عوامل ديگر راه نزول پيش مي گيرد و با اينکه 15 بهمن به پيشنهاد 15 سنتي اينجانب راي مي دهد روند نزولي تا بيست وسوم ادامه دارد و بار ديگر به افزايش رو مي کند. روز بيست و هشتم بهمن که تصميم نهايي مجلس در 13 سنت اتخاذ مي شود با کاهش اندک يک روزه دوباره سير صعود تا سوم اسفند چيره مي گردد که ظاهرا اگر تاثيري داشته تکانه و شوکي نداشته است و واقعيت ادعاي مذکور را تاييد نمي کند.
وي تاکيد کرد: تاثير هم از طريق کاهش منطقي سودآوري بنگاه هاي پتروشيميايي و از اين طريق اثر بر حجم عيني بازار بوده اما عامل عمده و وارد کننده شوک به بورس نبوده البته تاکيد بر اين امر ضروري است که تصميم مجلس در حذف رانت هنگفتي که از کيسه تمام ملت به جيب معدودي مي رفت باعث شوک در بورس مي شد که چنين نبوده است، بازار کار مجلس بر حق بود چرا که حفظ بازار بورسي مبتني بر رانت و فساد نه با شرافت علمي سازگار است نه با وظيفه نمايندگي مردم.
وي طي ارائه پيشنهاداتي جهت بهبود شاخص کل در بورس تهران، گفت: دولت از عرضه سهام براي تامين بودجه تا فرو نشاندن التهاب خودداري کند، باکاهش سود سپرده هاي بانکي اولا از انتقال سرمايه ها از بازار سرمايه به بانک ها پيشگيري کند و ثانيا با کاهش هزينه توليد حجم توليد را افزايش دهد و به اين ترتيب بر حجم دارايي عيني بيافزايد و از فاصله ارزش ذاتي اقتصاد واقعي و اقتصاد مالي بکاهد.
توکلي ادامه داد: همچنين لازم است در اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم، ماليات بر عايدي سرمايه در زمين و مسکن را جدي بگيرد تا سرمايه از سوداگري از اين بخش کنار بکشد و به فعاليت هاي مولد اختصاص يابد و با يک تير دو نشان بزند. اول آنکه از قيمت هاي حبابي در املاک و مستقلات جلوگيري کند و دوم آنکه فعاليت هاي توليدي را باصرفه نمايد که اين کار فاصله اقتصادي مالي و اقتصاد واقعي را کم مي کند.
نماينده مردم تهران در پايان تصريح کرد: مسئولان اقتصادي، دولت فعالان بازار سرمايه به ويژه بازار بورس را به صورت واقع بينانه نه با خوش بيني و به شکل تبليغاتي از فرصت ها و تهديدهاي حضور در اين بازار آگاه سازند چرا که اين اقدام با همگن سازي نسبي اطلاعات به رقابتي تر شدن بازار و کاهش رانت اطلاعاتي منجر مي شود و از اين طريق به کارايي و عدالت مدد مي رساند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن