تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833106150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هیچ گونه تعارضی در قرآن وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



آیت‏الله سبحانی:
هیچ گونه تعارضی در قرآن وجود ندارد خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‏الله سبحانی با بیان این‏که در دین اسلام بحثی با عنوان خالقیت و ربوبیت داریم، گفت: خالقیت در فارسی به معنای آفریدگار و ربوبیت به معنای پروردگار و به معنای دیگر، کردگار است.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‏الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در هفتمین برنامه از سلسله برنامه‏های چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش می‏شود، با بیان این‏که در دین اسلام بحثی با عنوان خالقیت و ربوبیت داریم، گفت: خالقیت در فارسی به معنای آفریدگار و ربوبیت به معنای پروردگار و به معنای دیگر، کردگار است.وی با بیان تمثیلی در این باب ابراز داشت: شخصی مزرعه‏ای را ایجاد می‏کند و شخص دیگی آن را طی چند سال اداره می‏کند و به آن شخصی که این مزرعه را ایجاد کرده خالق و به آن شخصی که این مزرعه را اداره کرده است رب می‏گویند.حضرت آیت‏الله سبحانی با اشاره به این‏که قرآن مجید برای این جهان دو نسبت را قائل است، عنوان کرد: آن دو نسبت، خالق و مخلوق و رب و مربوب است؛ از آنجا که از عدم به وجود می‏آورد، خالق و مخلوق و از آنجا که به موجود تبدیل می‏کند و آن را اداره می‏کند رب و مربوب است.این مرجع تقلید در ادامه خاطرنشان کرد: قرآن مجید گاهی بر تالله قسم می‏خورد و گاهی به رب قسم می‏خورد که به ناچار باید جواب قسم را بدهد و این جواب مربوط می‏شود به اداره مسأله و نسبت پروردگار که به آن می‏پردازیم.استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به آیه« فَلا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ إِنّا لَقادِرُونَ» ابراز داشت: قبل از این‏که این آیه را تفسیر کنم باید به این نکته اشاره کنم که گاهی قران کریم مشرق و مغرب را جمع می‏آورد و می‏فرماید« المشارق و المغارب» و گاهی تثنیه می‏آورد و می‏فرماید« رب المغربین و رب المشرقین» و گاهی هم فرد می‏آورد مانند و لله المشرق و المغرب.حضرت آیت‏الله سبحانی با بیان این‏که همه این جمع و مفردات صحیح است، تصریح کرد: آنجا که قرآن جمع آورده مانند« رب المشارق و المغارب» به خاطر این است که هر روز خورشید از نقطه‏ای طلوع می‏کند و در نقطه‏ای غروب می‏کند و فردا از نقطه‏ای دیگر و این تغییر به این خاطر است که ما 365 روز داریم و هر روز این نقاط تغییر می‏کنند.وی با اشاره به این مطلب که در قرآن کلمه مشرقین و مغربین به کار رفته است، گفت: این تثنیه به این خاطر است که زمین کروی است و در یک نیم کره مشرق و مغرب با نیم کره دیگر فرق دارد و ممکن است مغرب یک نیم کره مشرق نیم کره دیگر باشد و همچنین مشرق آنها مغرب نیم کره دیگر باشد.استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه تصریح کرد: آنجا که در قرآن کریم می‏فرماید مشرق و مغرب می‏خواهد جنس را مطرح کند؛ بنابراین در قرآن مجید تعارضی نیست و هرکدام از این تعبیرها ناظر به یک حقیقت آفرینشی است.حضرت آیت‏الله سبحانی در پایان بعد از روشن شدن مسأله جمع مشرق و مغرب ابراز داشت: خداوند متعال در این آیه به پیامبراکرم(ص) می‏فرماید« به آنها بگو خداوندی که رب مشارق و مغارب است، قادر است اینها را ببرد و بهتر از این ها بیاورد» و در این‏جا جواب قسم انا لقادرون است و در این مورد خالقیت آفریدگاری نیست بلکه پروردگاری و کردگاری است./922/پ202/ج



۱۳۹۳/۴/۱۵






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن