تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار ركعت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803345893




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران تحقیق فوری درباره درز اطلاعات محرمانه ایران از آژانس را درخواست کرد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
ایران تحقیق فوری درباره درز اطلاعات محرمانه ایران از آژانس را درخواست کرد

ایران تحقیق فوری درباره درز اطلاعات محرمانه ایران از آژانس را درخواست کرد
ایران از افشای اطلاعات محرمانه هسته ای کشور در گزارش های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد و تحقیقات سریع آژانس در خصوص درز اطلاعات در داخل دبیرخانه آژانس به رسانه‌ها و آژانس های خبری غرب را درخواست کرد.
به گزارش نامه نیوز به نقل از تسنیم، ایران در گزارش 4 صفحه‌ای که به ضمیمه نامه نمایندگی دائمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تقدیم معاون مدیرکل آژانس شده است، ضمن پاسخگوئی به برخی از بندهای گزارش آخر مدیرکل آژانس در مورد اجرای پادمان در ایران، از افشای اطلاعات محرمانه هسته ای کشور در گزارش های مذکور انتقاد کرد و تحقیقات سریع آژانس در رابطه درز اطلاعات در داخل دبیرخانه آژانس به رسانه ها و آژانس های خبری غرب را درخواست کرد.

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با تنظیم نامه ای خطاب به معاون سیاستگذاری مدیرکل آژانس، یادداشتی توضیحی را همراه با اعلام تحفظ نسبت به برخی از مفاد آخرین گزارش آمانو درباره اجرای پادمان در جمهوری اسلامی ایران (گزارش مورخ 23 می 2014) ارسال کرد. این سند که با عنوان اینفسیرک 866 در آژانس به ثبت رسیده است، توسط سازمان انرژی اتمی و با نگاه حقوقی-فنی به گزارش های آژانس تدوین شده است. به نقل از ایرنا، دکتر کمالوندی با اعلام اینکه تدوین این یادداشت های توضیحی حق همه کشورها و رویه ای معمول در قبال گزارش ها و تصمیمات شورای حکام است، هدف از این اقدام را گوشزد کردن ملاحظات حقوقی ایران به آژانس چهت توجه به آنها در گزارش های بعدی مدیرکل شمرده است. به گفته وی، در کنار نکات قابل توجه در این گزارش، "در عین حال جمهوری اسلامی ایران نسبت به برخی مطالب این گزارش ملاحظات حقوقی دارد که در دیدار نجفی سفیر و نماینده ایران در وین با مسوولان آژانس از جمله آمانو نسبت به ضرورت درج این ملاحظات در گزارش های بعدی مدیرکل تاکید شده است".

در این رابطه، ایران ضمن تقدیر از اینکه مدیرکل آژانس یکبار دیگر هم تائید و تاکید کرده که اقدامات هسته ای ایران، صلح آمیز و تحت پادمان کامل آژانس است، تصریح گزارش به اینکه مواد هسته ای در ایران هرگز از مقاصد صلح آمیز منحرف نشده است را استنتاجی قطعی دائر بر صلح آمیز ماهیت برنامه هسته ای کشور شمرده است. در این رابطه، اضافه شده که ایران «تمامی 6 مساله باقیمانده ای که آژانس اعلام کرده بود، بر اساس مدالیته مورد توافق، حل و فصل شد و مراتب توسط مدیرکل به شورا گزارش گردید».

در این یادداشت توضیحی، صمن تاکید بر دیدگاههای اصولی ایران که در گذشته نیز در مورد گزارش های آژانس ارائه شده است و همچنان انتظار تصحیح رفتار آژانس در نوع موضع گیریها و رویکردها و همچنین روشهای کاری بر اساس آئین کار و اساسنامه آژانس به خود خود باقیست، نکته بسیار مهمی را مورد تاکید قرار داده و آن، لزوم جدی تر بودن آژانس در زمینه "حفاظت از اطلاعات محرمانه هسته ای ایران" است. امری که قرائن و شواهد محکمی دال بر عدول آژانس در این زمینه وجود دارد. در این خصوص، افشای اسامی و مشخصات دانشمندان هسته ای ایران که اقدام و عملیات نهادهای جاسوسی بازیگران ضدایرانی را در چند مورد به دنبال داشت، به صورت دقیق به همین رویه غیرقانونی و مسئولیت آور آژانس (حتی اقدامات مختلفانه عناصر داخل دبیرخانه آژانس) مربوط می گردد.

دسترسی منابع خبری و رسانه ای غرب به اطلاعات حساس صنعت هسته ای ایران یعنی اطلاعاتی که ایران در اجرای تعهدات پادمانی یا ایفای همکاریهای داوطلبانه ناشی از توافق های دوجانبه در اختیار آژانس و بازرسان آن قرار داده است، شاهدی آشکار بر درز اطلاعات محرمانه هسته ای ایران از ساختارهای مرتبط با پادمان در آژانس است. از این رو، ایران با اشاره به همین نکته که منابع خبری غربی اطلاعات محرمانه هسته ای ایران را منتشر نموده و منبع این اطلاعات را عوامل نزدیک به آژانس معرفی می کنند، از آژانس به صورت موکد درخواست کرده است تا مراتب را مورد تحقیقات دقیق و فوری قرار دهد.

به عقیده ایران، با وجود تعهدات آژانس به حفاظت از اطلاعات محرمانه دولت های عضو (مواد 7 اساسنامه و 5 موافقتنامه پادمان) و با اینکه بارها ایران اطلاعات ارائه شده به آژانس را محرمانه اعلام کرده است، اما بازهم آژانس اطلاعات فنی تفصیلی و محرمانه مذکور را در قالب گزارش های خود افشا نموده است. ایران در یادداشت فوق تاکید کرده "آژانس باید متوجه باشد که در این توافق، تعهد کرده که نگرانیهای امنیتی ایران را مدنظر قرار خواهد داد. اما مایه نگرانی است که برخی تشکلیلات غیردولتی و آژانس های جدید خبری، برخی از اطلاعات محرمانه ایران را به صورت گسترده و به نقل از مقامات ارشد نزدیک به آژانس، منتشر می کنند. از آژانس درخواست می شود که این موضوع را مورد بررسی فوری قرار دهد".

یک جنبه دیگر از افشای اطلاعات محرمانه هسته ای ایران، شیوه گزارش دهی مدیرکل آژانس است. درج اطلاعات بسیار جرئی و تفصیلی در زمینه صنایع هسته ای ایران و اقدامات آنها نیز از زمینه هائی است که هیچ گاه خوشایند ایران نبوده و بارها انتقاد در این زمینه را در یادداشت های توضیحی و نامه های نمایندگی دائم ایران در آژانس گنجانده است. این موضوع، یکی از نکاتی است که در بیانیه های جنبش عدم تعهد که در خصوص همین گزارش ها تدوین شده است نیز به صورت دقیق مورد انتقاد قرار گرفته است. با این حال، تا کنون همین رویه آژانس ادامه داشته است.

شایان ذکر است که این درخواست ایران، در چارچوب روال عادی پاسخگوئی به گزارشهای آژانس و در فراسوی شرایط و زمینه های ناظر بر مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 تنظیم شده است اما با خطوط راهبردی ایران در قبال حل مسالمت آمیز مساله هسته ای، ارتباط عمیق دارد؛ خطوطی که مخاطب بخشی از آنها را آژانس و طرزکار آن تشکیل می دهد.




1393/4/13





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن