تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816411181
قافیه که تنگ آمد...
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قافیه که تنگ آمد
رسانه ملی همچنان به دنبال تحقق وعده آسمانی خود است. بعد از درخشیدن عادل فردوسی پور در تلویزیون بنا شد رسانه ملی این تجربه شیرینش را در سایر عرصه ها تکرار کند. اولین بار سید عزت الله ضرغامی در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق وعده داد که 90 سیاسی از تلویزیون پخش خواهد شد. مدتی بعد از انتخابات دوره دهم نزدیک بود وعده ضرغامی به تحقق بپیوندد؛ برای همین یکی از دانشجویان این دانشگاه به عنوان مجری و نقطه ثقل برنامه انتخاب شد. برنامه دیروز امروز فردا که قرار بود با تکیه بر توانمندی های وحید یامین پور برای رسانه ملی حکم 90 سیاسی را داشته باشد در کشمکش با سیاست مداران، که آدم هایی پیچیده و غیر قابل پیش بینی هستند، نتوانست آن طور که در دستور کار داشت به فعالیت خود ادامه دهد. بعد از آن که طیف های مختلف سیاسیون از این برنامه استقبال نکردند و بعد از چند مرتبه وقفه و سکته، این برنامه دوباره روی آنتن رفت تا این بار به فراخور شرایط، گاهی رنگ سیاسی به خود بگیرد و گاهی رنگ فرهنگی. هنوز هم این برنامه نتوانسته هویت خود را به طور ثابت و مشخص حفظ کند اما آن چه که (دیروز امروز ...) را در پرداختن به موضوعات فرهنگی، شایسته نقد و ارزیابی می کند، حفظ نگاه سیاسی در هنگام پرداختن به موضوعات فرهنگی است، نگاهی که پرسش های بینندگان و مجهولات ایشان را به رسمی ترین شکل ممکن پاسخ می دهد.در گزارشی اعلام شده بود: 65% استفاده کنندگان از ماهواره به نامناسب بودن فضای فرهنگی آن و مفسده انگیز بودنش اعتراف می کنند اما همچنان مشتری پرو پا قرص شبکه های فارسی زبان اندبیایید جمله بسازیمرسانه – طلاق - نارضایتی جنسی. بیایید با این سه کلمه جمله بسازیم یا لااقل درباره اش حرف بزنیم. صحبت کردن درباره این موضوع کار چندان سختی نیست چون این روزها رسانه های مختلف درباره تاثیرات سوء تماشای شبکه های فارسی زبان و فیلم های خارجی آن گفته اند و نوشته اند و تقریبا حرف ناگفته ای باقی نمانده، اما بالاخره ما هم مثل خیلی های دیگر پای برنامه دیروز امروز فردا نشستیم تا ببینیم چه حرف تازه ای در این رابطه دارد. شب دوشنبه، حجت الاسلام زیبایی نژاد مقابل وحید یامین پور نشست تا اثبات کند نرخ بالا رفتن طلاق و بخش عمده آسیب های اجتماعی علتی ندارد جز رسانه های غربی. از نگاه کارشناس برنامه بیش از 45% از طلاق ها به دلیل نارضایتی جنسی ناشی از قرار گرفتن در معرض رسانه های خارجی است. به عبارت دیگر تماشای فیلم های خارجی و شبکه های ماهواره ای سبب بروز نوعی تنوع طلبی جنسی و نارضایتی جنسی می شود و در نهایت این مساله منجر به سست شدن بنیان خانواده و فرهنگ خواهد شد.حجت الاسلام زیبایی نژاد با تحلیل این مساله که ماهواره و آثار رسانه ای غرب با به نمایش گذاشتن صحنه های محرک جنسی بیننده را به آستانه تحریک می رسانند و این مساله زمینه ساز بروز فساد در جامعه می شود، عنوان کرد موضوع افزایش خیانت در خانواده ها و افزایش طلاق، به دلیل قرار گرفتن در معرض این تبلیغات غیر اخلاقی است. او با تعمیم این مساله به سایر زمینه های فرهنگی، بخش اعظم ناهنجاری های فرهنگی را به دلیل استفاده از ماهواره و فیلم های سینمایی غربی دانست. حجت الاسلام زیبایی نژاد با تحلیل مضرات فرهنگی استفاده از ماهواره و تماشای سریال های خارجی، به مخاطبان برنامه توصیه کرد از تماشای فیلم های مروج فرهنگ غربی و لاابالی گری پرهیز کنند.مهمان دوم این برنامه که به صورت تلفنی روی خط برنامه آمد، کسی نبود جز دکتر حسن عباسی. دکتر عباسی با اذعان به این نکته که رسانه های غربی مروج فساد و ابتذال هستند، ادعا کرد که نباید فضا را گلخانه ای کرد. او بر این نکته تاکید کرد که بسیاری از جوانانی که به اعتکاف می روند، در خانه شان هم ماهواره هست و هم روی هارد کامپیوترشان سریال های غربی وجود دارد. عباسی با اشاره به فحشا و فسادهای به ظاهر نوظهوری که دیده می شود، گفت: این آسیب ها پدیده های جدیدی نیستند، حتی عمومیت هم ندارند و ما نباید آن را به جامعه تسری بدهیم. این آسیب ها حقیرتر از این هستند که به قشر جوان و مسلمان ما آسیب بزنند.در حالی که مجری برنامه قصد قطع کردن صحبت های عباسی را داشت، او به سخنانش مصرانه ادامه داد و گفت: البته من کتمان نمی کنم که این رسانه ها آسیب هایی به دنبال دارند، اما ما در جنگ سخت تلفاتی داشتیم و الآن که نوبت جنگ نرم رسیده، در فضای اینترنت و این فضای وسیع رسانه ای هم تلفاتی خواهیم داشت. اما من جوانانی را می بینم که در همین فضا به گونه ای واکسینه شده اند که این هجمه های دشمنان کارایی ندارد. او در ادامه گفت: من می گویم که اگر علت های دیگری هم به فرهنگ ما آسیب وارد می کند، آن ها را ببینیم. این قدر نباید به این مسائل دامن زد.رسانه های همسو با ارزش های انقلاب به استراتژی مشخصی برای اقناع مخاطبانشان نرسیده اند. ضمن این که هر چند رسانه های خودی توانسته اند در سطح ادراک مخاطبان ایرانی قدری هوشیاری را ایجاد کنند اما قادر نیستند این تغییر ادراک را به تغییر در رفتار تبدیل کننداین نقد است یا تبلیغ؟ماجرای برنامه (دیروز امروز فردا) را تا همین جا داشته باشیم؛ عجالتا باید گفت برنامه در همین جا بدون نتیجه گیری و ارائه راهکار قطعی به پایان رسید و نتیجه گیری بر عهده مخاطب گذاشته شد. اما سیر نقد شبکه های فارسی زبان به همین جا ختم نمی شود.با آغاز فصل تابستان و شروع ایام فراغت دانش آموزان و دانش جویان، رسانه هایی که پیش بینی می کردند استقبال از شبکه های ماهواره ای -به دلیل نبودن امکانات سرگرمی- به طور تصاعدی بالا خواهد رفت، به نقد شبکه های ماهواره ای خصوصا از نوع فارسی زبان و فارسی وانش دست زدند. این نقد و تحلیل دو موج داشت؛ موج اول به پرهیز دادن مخاطب و نقد کلی برخی فیلم ها و تبیین آثار ضد فرهنگی و غیراخلاقی این محصولات رسانه ای بسنده کرد. موج دوم که سهمگین تر بود، کمی دیرتر به مخاطب رسید و به نقد جزئی تر و مصداقی تر این آثار دست زد. در یکی دو هفته گذشته، کار به جایی رسید که برخی نشریات الکترونیک و مطبوعات در کنار نقد این آثار، از تصاویر کاراکترهای فیلم ها و احیانا معرفی بازیگران شان هم دریغ نکردند و حتی تصاویر این افراد را روی جلد خودشان کار کردند. تعدد این نشریات و تکثر این مطالب به حدی است که لای هر نشریه ای را که باز کنید، چیزی از ماهواره های فارسی زبان می بینید. حتی در برنامه (دیروز امروز فردا ) دیده شد که بخش هایی از سریال لاست یا فرار از زندان، گرما بخش حلقه انتقادی این برنامه شده و مجری برنامه هم البته با لحنی کنایه آمیز گفت: صحنه هایی که از فیلم گمشدگان پخش کردیم، آن چیزهایی بود که می شد پخش کنیم، غیر قابل پخش هایش را نشان ندادیم.با این اوصاف، فضای رسانه ای ایران به عطش مخاطبان دامن می زند و اکنون شاهد نوعی بمباران تبلیغاتی به نفع این ایستگاه های تلویزیونی و بنگاه های برنامه سازی هستیم، تا جایی که این تبلیغات وسیع و بی برنامه این تردید را به وجود می آورد که این رسانه ها به جهت نداشتن سوژه و از فرط تنگی قافیه، به این موضوع پرداخته اند.این در حالی است که در گزارشی اعلام شده بود: 65% استفاده کنندگان از ماهواره به نامناسب بودن فضای فرهنگی آن و مفسده انگیز بودنش اعتراف می کنند اما همچنان مشتری پر و پا قرص شبکه های فارسی زبان اند. این امر، نتیجه آن چیزی است که دیدیم؛ رسانه های همسو با ارزش های انقلاب به استراتژی مشخصی برای اقناع مخاطبانشان نرسیده اند. ضمن این که هر چند رسانه های خودی توانسته اند در سطح ادراک مخاطبان ایرانی قدری هوشیاری را ایجاد کنند، اما قادر نیستند این تغییر ادراک را به تغییر در رفتار تبدیل کنند.شاید مهم ترین ایراد و اشکالی که در فرایند نقد این شبکه های ماهواره ای دیده می شود، این است که معرفی جایگزین برای این شبکه های ماهواره ای ساده نیست و مخاطبان این شبکه ها در صورت تصدیق مفسده انگیز بودن این رسانه ها، وسیله دیگری برای سرگرم شدن ندارند.به هر حال حجم زیاد تبلیغات علیه شبکه های ماهواره ای، بیش از آن که به پرهیز مردم از رسانه های غربی منجر شود، تبدیل شده به عادی سازی استفاده از این ابزار و از بین رفتن قبح اجتماعی آن در بین گروه های سنتی جامعه، و آن چه که از رسانه های خصوصی و نشریات کم تیراژ انتظار نمی رود، برای رسانه ملی ناپسندتر است. محمد نبوی- گروه هنر تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 571]
صفحات پیشنهادی
قافیه که تنگ آمد...
قافیه که تنگ آمد...-قافیه که تنگ آمدرسانه ملی همچنان به دنبال تحقق وعده آسمانی خود است. بعد از درخشیدن عادل فردوسی پور در تلویزیون بنا شد رسانه ملی این تجربه ...
قافیه که تنگ آمد...-قافیه که تنگ آمدرسانه ملی همچنان به دنبال تحقق وعده آسمانی خود است. بعد از درخشیدن عادل فردوسی پور در تلویزیون بنا شد رسانه ملی این تجربه ...
- حجازی هنوز هم منتقد شماره یک استقلال است ؟!
آنجا که فتح ا... زاده در بازگشت به استقلال حجازى را به همراه خود آورد اما در نیمه راه فصل و زمانى که قافیه به تنگ آمد از اسطوره بزرگ عبور کرد و سراغ فىروز کریمى را ...
آنجا که فتح ا... زاده در بازگشت به استقلال حجازى را به همراه خود آورد اما در نیمه راه فصل و زمانى که قافیه به تنگ آمد از اسطوره بزرگ عبور کرد و سراغ فىروز کریمى را ...
اتل متل توتوله ؟!(جایزه)
حکیمی می گفت اتل را به آن جهت با متل همراه کردند که قافیه تنگ نیاید والاّ اتل، ... شرذمه ای به سخن آمدند و گفتند: جناب شیخ؛ اگر توته صحیح است پس سجع کلام چه می ...
حکیمی می گفت اتل را به آن جهت با متل همراه کردند که قافیه تنگ نیاید والاّ اتل، ... شرذمه ای به سخن آمدند و گفتند: جناب شیخ؛ اگر توته صحیح است پس سجع کلام چه می ...
آرایه های لفظی زبان – تسجیع
احادیث و روایات: امام علی (ع):بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و يارى .... می گویند که شعر دارای قافیه درونی است:آمد موج الست، کشتی قالب ببست بازچو ... بیشتر بخور وی آسیای چرخ تنم تنگ تر بسای (مسعود سعد سلمان)تبصره4: اگر ...
احادیث و روایات: امام علی (ع):بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و يارى .... می گویند که شعر دارای قافیه درونی است:آمد موج الست، کشتی قالب ببست بازچو ... بیشتر بخور وی آسیای چرخ تنم تنگ تر بسای (مسعود سعد سلمان)تبصره4: اگر ...
صناعات ادبي
كم كم پاي كارهايي به ميان آمد كه هر چند سخت بود، ولي ارزشي نداشت و كمكي به ... علاوه بر اين اصطلاح قافيه را فقط در مورد اواخر ابيات شعر به کار مي برند؛ حال آن که سجع .... وي آسياي چرخ تنم تنگ تر بساي (مسعود سعد سلمان) تبصره4: اگر موازنه مبتني بر ...
كم كم پاي كارهايي به ميان آمد كه هر چند سخت بود، ولي ارزشي نداشت و كمكي به ... علاوه بر اين اصطلاح قافيه را فقط در مورد اواخر ابيات شعر به کار مي برند؛ حال آن که سجع .... وي آسياي چرخ تنم تنگ تر بساي (مسعود سعد سلمان) تبصره4: اگر موازنه مبتني بر ...
«مسمّط و تحول آن از چهارپاره تا چاره پاره» (1)
در اين مقاله تلاش شده است که اين مسير تحوّل پي گيري شود، علاوه بر آن ارزش ... آمد يا زاقصاي بلاد چينيان آمد نه از اين آمد، بالله نه از آن آمد که زفردوس برين و ز آسمان آمد. ... که قافيه ي اصلي مسمّط را در بر دارد و صورتي ديگر از تعريف اوليه مسمّط است که ... پر کشش و پيوسته و تا حدودي آهنگين را بيان کند، مجال قصيده را تنگ مي يابد و به ...
در اين مقاله تلاش شده است که اين مسير تحوّل پي گيري شود، علاوه بر آن ارزش ... آمد يا زاقصاي بلاد چينيان آمد نه از اين آمد، بالله نه از آن آمد که زفردوس برين و ز آسمان آمد. ... که قافيه ي اصلي مسمّط را در بر دارد و صورتي ديگر از تعريف اوليه مسمّط است که ... پر کشش و پيوسته و تا حدودي آهنگين را بيان کند، مجال قصيده را تنگ مي يابد و به ...
علی فتحاللهزاده: واعظ مثل بچههایی میماند که وقتی زورشان ...
... تاثیر گذاشته. او خیلی از این شاکی است که چرا مدیرعامل سابق استقلال، حرفهای تندی را در جوابش زده و. ... اینجاست که میگویند قافیه چو تنگ آید شاعر به جفنگ آید. حالا ما اسناد پولهایی را که ایشان ... آمدند گفتند من بدهی گذاشتهام. گفتم بله، من یک ...
... تاثیر گذاشته. او خیلی از این شاکی است که چرا مدیرعامل سابق استقلال، حرفهای تندی را در جوابش زده و. ... اینجاست که میگویند قافیه چو تنگ آید شاعر به جفنگ آید. حالا ما اسناد پولهایی را که ایشان ... آمدند گفتند من بدهی گذاشتهام. گفتم بله، من یک ...
هایکو ثبت بدون شرح یک لحظه
دايره تنگ نگاه شخصى كه در فرهنگ ژاپنى عامل مهمى در رنج ها و سنگينى روح تلقى مى .... هايكو؛ شعر بى قافيه شعر هايكو قافيه ندارد مگر اين كه قافيه پردازى، بدون قصد ... اما چنان كه پيش تر هم آمد، اشعار هايكو بسته به زبان هاى مختلف، قواعد مختلفى دارد.
دايره تنگ نگاه شخصى كه در فرهنگ ژاپنى عامل مهمى در رنج ها و سنگينى روح تلقى مى .... هايكو؛ شعر بى قافيه شعر هايكو قافيه ندارد مگر اين كه قافيه پردازى، بدون قصد ... اما چنان كه پيش تر هم آمد، اشعار هايكو بسته به زبان هاى مختلف، قواعد مختلفى دارد.
منتقدان نود؛برنامه شاطرها یا عادل پرسپولیسی؟
طیفی از منتقدان نود را مدیرانی تشکیل می دهند که با تنگ دیدن قافیه سعی می کنند بازی را به هم بریزند و هر بهانه ای را برای این هدف ، دستاویز می کنند. البته همه آنها از هر ...
طیفی از منتقدان نود را مدیرانی تشکیل می دهند که با تنگ دیدن قافیه سعی می کنند بازی را به هم بریزند و هر بهانه ای را برای این هدف ، دستاویز می کنند. البته همه آنها از هر ...
موسیقی در شعر
آمد بهار، تازه كنِ داغِ پارسال نو شد جهان كهنه و فرقي نكرد حال آمد بهار تا كه به يادم بياورد از سنگِ ... براي رديف، قاعده و قانون خاصي نداريم ولي در مورد قافيه، لاجرم بايد ديد كه چه كلمه هايي مي توانند .... بدين گونه است كه كم كم كار سخت مي شود و حلقه محاصره تنگ.
آمد بهار، تازه كنِ داغِ پارسال نو شد جهان كهنه و فرقي نكرد حال آمد بهار تا كه به يادم بياورد از سنگِ ... براي رديف، قاعده و قانون خاصي نداريم ولي در مورد قافيه، لاجرم بايد ديد كه چه كلمه هايي مي توانند .... بدين گونه است كه كم كم كار سخت مي شود و حلقه محاصره تنگ.
-
گوناگون
پربازدیدترینها