تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که ما را پس از مردنمان زیارت کند گویا ما را هنگام زنده بودنمان زیارت کرده است....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827730191




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روايت يك فاجعه


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: روایت یك فاجعه
هفت دقیقه
 اگر فیلم‌های قبلی علیرضا امینی را دیده باشید، متوجه تفاوت «هفت دقیقه تا پاییز» با آثار پیشین وی خواهید شد نه فقط از حیث قصه و ساختار داستانی فیلم كه اساسا فضای كلی كار و نوع لوكیشن هم در این فیلم با آثار قبلی امینی فرق كرده است. او در یك چرخش ژانری از فضاهای طبیعت و كوهستانی فیلم‌هایی مثل «استشهادی برای خدا» و «دانه‌های ریز برف» به فضای شهری هفت دقیقه تا پاییز رسیده است. البته باز هم در اینجا از عنصر طبیعت استفاده شده و هسته اصلی درام و عمق فاجعه در درون جاده‌ای جنگلی در شمال رخ می‌دهد. ضمن این‌كه در اینجا دیگر با آدم‌های حاشیه‌ای، منزوی و تنهایی روبه‌رو نیستیم كه در دل طبیعت و زندگی با مظاهر طبیعی زیست می‌كنند بلكه به طبقه متوسط اجتماعی و زیست ـ جهان شهری و مدرنی پرداخته می‌شود كه به واسطه تجربه فاجعه، تزلزل شیرازه یك خانواده را به تصویر می‌كشد. علیرضا امینی در هفت دقیقه تا پاییز، قصه دو زوج جوان از یك خانواده را روایت می‌كند كه یكی از آنها برای جلوگیری از گسست و فروپاشی خانواده دیگر كه در واقع زندگی خواهرش است تلاش می‌كنند اما در گیر و دار همین كشمكش‌ها و به واسطه یك اتفاق تلخ یعنی سانحه تصادف، این خانواده خیرخواه فرزند خود را از دست می‌دهند و خود به بحرانی عمیق‌تر گرفتار می‌شوند. اگر زندگی مریم و فرهاد به دلیل عدم تفاهم یا شرایط بداقتصادی در حال فروپاشی بود، اما با این حادثه، فردیت و ساختار روانی میترا و نیما در حال فروپاشی است و قیاس این دو وضعیت بغرنج در كنار هم دامنه این بحران را عمیقتر می‌سازد. در واقع با دو نوع جدایی در قصه سروكار داریم، یكی اراده به جدایی مریم و فرهاد كه در آستانه طلاق قرار دارند و دیگری میترا و نیما كه فرزند خود را از دست می‌دهند و جدایی دردناكی را از سر می‌گذرانند. علیرضا امینی در هفت دقیقه تا پاییز، قصه دو زوج جوان از یك خانواده را روایت می‌كند كه یكی از آنها برای جلوگیری از گسست و فروپاشی خانواده دیگر كه در واقع زندگی خواهرش است تلاش می‌كنند اما در گیر و دار همین كشمكش‌ها و به واسطه یك اتفاق تلخ یعنی سانحه تصادف، این خانواده خیرخواه فرزند خود را از دست می‌دهند و خود به بحرانی عمیق‌تر گرفتار می‌شوند. هفت دقیقه تا پاییز فیلم خوش ریتمی ‌است. اگر ساختار روایی فیلم را به 3 بخش تقسیم كنیم، مقدمه ابتدایی تا وقوع تصادف، وقایع مرتبط با حادثه رانندگی تا مرگ سارا و بخش سوم و پایانی كه به وضعیت این دو زوج پس از مرگ سارا می‌پردازد. فیلم در میانه‌های قصه ضرباهنگ خوبی پیدا می‌كند و فصل مربوط به تصادف اتومبیل در جنگل و آتش گرفتن خودرو خیلی خوب از كار در آمده است. بویژه سكانس‌های بعدی كه تاثیرات روانی این مصیبت را بویژه روی میترا نشان می‌دهد و فضای تلخ و بغرنج او و نیما یكی از بهترین سكانس‌های فیلم است كه تاثیر عاطفی و احساسی زیادی روی مخاطب می‌گذارد و داستان را به نقطه اوج خود نزدیك می‌كند. اگرچه هدیه تهرانی سعی كرده است از سیمای سنگی خود بیرون بیاید و بویژه پس از مرگ دخترش واكنش‌های روان‌پریشانه و آشفتگی درونی خود را به خوبی نشان دهد، اما تا حد زیادی دچار اغراق در نقش شده و نتوانسته‌ شمایلی از بازی حسی و متفاوتی را كه در چهارشنبه‌سوری به نمایش گذاشته بود در اینجا بروز دهد.اما هفت دقیقه تا پاییز بدون شك یكی از بهترین‌های فیلم محسن طنابنده بوده است كه حتی بازیگر شناخته‌شده‌ای مثل حامد بهداد را هم زیر سایه خود می‌گیرد و بازی عمقی و تاثیرگذاری از خود به نمایش می‌گذارد. حوادث بیرونی كه برای این دو زوج رخ می‌دهد به نوعی فرافكنی آشفتگی‌های درونی آنهاست كه بازهم همین تمهید را در چهارشنبه‌سوری اصغر فرهادی ‌شاهد بودیم. نه این‌كه امینی خواسته باشد به تقلید از كارهای فرهادی بپردازد، اما جنس روایت هفت دقیقه تا پاییز با «درباره الی» شباهت زیادی دارد و هیجان و التهاب و تعلیق‌های قصه بر‌اساس یك حادثه فاجعه‌انگیز صورت‌بندی می‌شود.هفت دقیقه تا پاییز واجد دو روایت موازی از مناسبات عاطفی و خانوادگی در طبقه متوسطی است كه تا مرز گسست و فروپاشی پیش می‌رود و در فضای پر سوءتفاهمی ‌قرار می‌گیرد. ترسیم این موقعیت شكننده و گسل دار بازتابی از بحران طبقه متوسط در جامعه ایرانی است كه بیش از اقشار و طبقات دیگر در وضعیت دشواری قرار دارند. هفت دقیقه تا پاییز از حیث گیشه نیز می‌تواند موفق نباشد نه به‌دلیل ژانر كه كمدی و طنز نیست بلكه به واسطه حضور بازیگرانی چون هدیه تهرانی و حامد بهداد. اكران این فیلم فرصت خوبی است تا تمایل مخاطب ایرانی به آثار تراژدیك محك زده شود.نوشته : سید رضا صائمی تنظیم برای تبیان :  مسعود عجمی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 377]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن