تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820735312




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ریاست ایتالیا بر اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر روابط با ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ریاست ایتالیا بر اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر روابط با ایران تهران- ایرنا- ریاست شش ماهه ایتالیا بر اتحادیه اروپا در حالی از روز اول جولای ( 10 تیر) به طور رسمی شروع شد که همچنان مخالفت های داخلی در این کشور با سیاست های اقتصادی و ریاضتی اتحادیه ادامه دارد.


دوره شش ماهه جدید ریاست ایتالیا بر 28 کشور عضو اتحادیه اروپا که یازدهمین از سال 1959میلادی تاکنون محسوب می شود، از روز گذشته (سه شنبه)اول جولای 2014 به طور رسمی آغاز شد و ˈمتئو رنتزیˈ نخست وزیر این کشور نیز نخستین نطق خود را به عنوان رییس جدید اتحادیه اروپا در محل پارلمان اروپا ایراد کرد.
پیش از این یونان ریاست شش ماهه اتحادیه اروپا را از اول ژانویه تا پایان ژوئن2014 برعهده داشت و اکنون این کرسی به ایتالیا سپرده شده است.
کشورهای عضو به طور دوره ای (دوره های شش ماهه) ریاست، یا به عبارتی دیگر ریاست شورای اتحادیه اروپایی را بر عهده می گیرند. در این دوره، کشوری که ریاست را بر عهده دارد ˈچهره و صدایˈ اتحادیه اروپا شناخته می شود و تمام اعضاء را نمایندگی می کند. این که در هر دوره چه کسی ریاست را بر عهده بگیرد از قبل تا سال 2020 میلادی، مشخص شده است.

وظایف رییس اتحادیه اروپا
- سازمان دهی و ریاست نشست های شورای اروپا (شورایی که در سطح سران کشورهای اروپایی برگزار می شود) شورای اتحادیه اروپا ( شورایی که در سطح وزیران برگزار می شود و رییس اتحادیه اروپا در واقع ریاست این شورا را برعهده دارد) و کمیته های مربوط به آن و گروه های کاری
- نمایندگی شورا در برخورد با سایر موسسات و سازمان های زیرمجموعه اتحادیه اروپایی مثل کمیسیون اروپا و پارلمان اروپا
- نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان های بین المللی و ارتباط با کشورهای خارج از اتحادیه اروپا
نخست وزیر ایتالیا پیشتر، اتحادیه اروپا را ˈخانه امیدˈ برای شهروندان آن بویژه برای جوانان خواند و بر لزوم اتخاذ سیاست های مبتنی بر رشد و اشتغال زایی و تحقق رویای تشکیل ایالات متحده اروپا تأکید کرد.
سه هدف دولت ایتالیا طی ریاست بر اتحادیه اروپا؛ رشد اقتصادی، اشتغال و مهاجرت اعلام شده است. از سرگیری رشد اقتصادی با تمرکز بر انعطاف بیشتر نسبت به مشکلات بودجه، ایجاد فرصت های شغلی جدید بویژه برای جوانان و مدیریت بهتر و مستحکم تر مهاجرت به سوی اروپا از جمله اولویت های دولت رنتزی محسوب می شود.
ایتالیا در صدد تبدیل کردن دوره ریاست خود به یک ریاست استراتژیک و سیاسی است تا بتواند در خصوص دستور کاری اتحادیه اروپا در خصوص موضوعات رشد، اشتغال و مهاجرت در پنج سال آینده تصمیم گیری کند. این کشور برای موفق شدن در این راه، نیاز به افراد و منابع مالی دارد ولی تاکنون بیشترین ضعف را از خود نشان داده است. ریاست ایتالیا متشکل از180 نماینده و هیات است و با توجه به بحران و مشکلات مالی، بودجه ای که برای این مدت اختصاص داده 68 میلیون یورو است، بودجه ای که ایتالیا باید با آن کل هزینه های پشتیبانی را پوشش دهد.
این درحالی است که لیتوانی پس از ایتالیا ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را در شش ماه نخست سال 2015 برعهده خواهد گرفت و 100میلیون یورو بودجه اختصاص داده است، لهستان 110 میلیون یورو و فرانسه 171میلیون یورو اختصاص داده بودند که فاصله زیادی از بودجه در نظر گرفته شده از سوی ایتالیا دارد.

تاسیس اتحادیه اروپا
پیش از جنگ جهانی دوم؛ انگلستان، فرانسه و آلمان کانون های صنعتی و مالی مهم اروپا محسوب می شدند. انقلاب صنعتی که از انگلیس شروع شد، به سرعت و در مدت کوتاهی به سراسر اروپا رسید و به این ترتیب این قاره به توان صنعتی بسیار بالایی دست یافت. این روند چنان پر شتاب بود که نظام اقتصادی اروپا پیش از آغاز جنگ جهانی دوم می توانست با اقتصاد آمریکا رقابت کند.
در پی جنگ جهانی دوم، نظام اقتصادی اروپا و زیرساخت های آن از هم پاشید. اروپا در این دوره به دو بخش عمده تقسیم شد. اکثر کشورهای اروپای شرقی تحت سلطه و حاکمیت اتحاد شوروی در آمدند و به همین علت نتوانستند بازارهای ازاد بوجود آورند.
از سوی دیگر کشورهای اروپای غربی با هدف افزایش توان اقتصادی خود بسوی اتحاد اقتصادی پیش رفتند و به این ترتیب بود که اتحادیه اروپا شکل گرفت.
پس از فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1991 میلادی ، کشورهای اروپای شرقی بسوی اتحادیه اروپا گرایش پیدا کردند و به این ترتیب و طی مراحل متعدد کشورهای اروپای شرقی یکی پس از دیگری به اتحادیه اروپا پیوستند و تعداد کشورهای عضو اتحادیه اروپا اکنون به 28 کشور رسید.

اقتصاد اتحادیه اروپا
اقتصاد اتحادیه اروپا حدود پنج دهه از سال 1960 میلادی تا سال 2007 میلادی همواره روندی صعودی پیموده است ولی با آغاز بحران اقتصادی در جهان، اتحادیه اروپا نیز در گرداب بحران های مختلف فروغلتید.
ابعاد بحران اقتصادی اروپا اخیرا تا به آنجا پیش رفته که برخی تحلیلگران اقتصادی از آینده مبهم منطقه ˈیوروˈ سخن به میان می آورند.
سران اتحادیه اروپا چندی پیش و با هدف برون رفت از این بحران و در پایان یک نشست اضطراری اعلام کردند که بسته نجات یک تریلیون دلاری را برای اروپا عملیاتی خواهند کرد. خوشحالی ناشی از این خبر حدود یک هفته دوام آورد و پس از آن بار دیگر بی ثباتی به اقتصاد اروپا و بویژه به بازار بورس آن بازگشت، زیرا این بسته اقتصادی که برای کمک به اقتصاد کشورهایی نظیر اسپانیا ، یونان و پرتغال اختصاص یافته بود در حد یک تصمیم گیری بر روی کاغذ ماند و جنبه اجرایی جدی به خود نگرفت.
از دید ناظران بین المللی ادامه بحران اقتصادی در اتحادیه اروپا ممکن کشورهای قدرتمند این اتحادیه را به سوی جدایی از اتحادیه سوق دهد.
برای مثال آلمان مقام سوم را در تولید ناخالص داخلی جهان به خود اختصاص داده و همچنین چهارمین قدرت خرید در سطح جهان محسوب می شود. با ادامه این روند ممکن است آلمان نخواهد بار اقتصادی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به دوش بکشد.
مجموعه این حوادث، رویدادها و موضعگیری های سیاستمداران اروپایی موجب شده برخی ناظران احتمال فروپاشی منطقه یورو را نیز به عنوان یکی از متغیرها در معادلات اتحادیه اروپا مد نظر قرار دهند.
اتحادیه اروپا با 28عضو، بزرگ ترین عضو جامعه تجاری جهانی است و در مبادلات تجاری بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یکی از 2 شریک نخست تجاری تلقی می شود.
یکپارچگی سیاسی، اقتصادی و مالی این اتحادیه در کنار سرعت و عمق توسعه آن سبب شده که در اقتصاد جهانی از چنان اهمیتی برخوردار شود که در انجام مطالعات آینده پژوهی و ترسیم چشم انداز اقتصاد جهانی، ناگزیر به رصد وضعیت اقتصادی، تراکنش های مالی و مبادلات تجاری این اتحادیه با کشورهای جهان هستند. گرچه روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا متاثر از روابط تاریخی و سیاسی کشورمان با آمریکا بوده و با افزایش دامنه منازعات سیاسی، روابط تجاری این دو کشور به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده یا متوقف شده است اما همواره با فروکش کردن سطح مبادلات تجاری این دو کشور، ایران کشورهای اروپایی را به عنوان جانشینی برای مبادلات تجاری با آمریکا تلقی کرده است.
در جهان فرا رقابتی امروز، اتحادیه اروپا یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین نهادهایی است که با گذشت نیم قرن از شکل گیری آن، نقش ممتازی را در توسعه مبادلات تجاری با سایر کشورهای جهان داشته است. نگاهی به سیر تحولات تجاری این اتحادیه نشان می دهد طی سال های دهه 90، اتحادیه اروپا از طریق افزایش عیار آزادسازی تجاری مطابق با موافقتنامه های اروپایی، عملا پدیده گسترش و نفوذ یکپارچه تجاری در سایر کشورها را بیش از پیش در دستور کار خود قرار داده و توانسته است با همگرایی اقتصادی میان اعضای خود، در مقام یک قدرت تجاری جهانی ظاهر شود.

*اروپا؛ شریک تجاری ایران
گسترش سطح مبادلات ایران و اتحادیه اروپا علاوه بر تأثیر پذیری از تحولات داخلی کشورمان، ریشه در رقابت اروپا با آمریکا برای افزایش حضور در بازار سایر کشورها پس از شکل گیری نظم نوین جهانی دارد.
حتی به دنبال مطرح شدن برنامه هسته ای ایران و اعمال برخی تحریم های اقتصادی نیز، سطح بالای روابط اقتصادی دوطرف همچنان تداوم یافت به نحوی که طی این سال ها بیش از یک سوم و حتی در برخی مواقع نزدیک به 40 درصد کل تجارت خارجی ایران را اتحادیه اروپا به خود اختصاص داده است. در واقع اتحادیه اروپا بزرگ ترین شریک تجاری ایران در هر دو بعد صادرات و واردات بود. میزان تجارت ایران و اتحادیه اروپا طی سال 2005 در حالی به بیش از 25میلیارد دلار رسید که این رقم در سال 2001حدود 12میلیارد دلار بود. اگر چه این سطح بالای روابط اقتصادی در سال های بعد نیز تا حدودی حفظ شد اما آمارها بیانگر روند کاهش مبادلات اقتصادی دو طرف طی سال های اخیر است.

*شرکای بزرگ ایران در تجارت با اروپا
بررسی روابط تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا نشان می دهد در سال 2012 ایتالیا با تبادل تجاری حدود3/6 میلیارد یورو به عنوان بزرگ ترین شریک تجاری ایران در این سال بوده است گرچه مبادلات تجاری ایتالیا و ایران در این سال، با کاهش 49درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.
ایتالیا در سال2012 بیش از 1/4 میلیارد یورو کالا به ایران صادر و 2/2میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده است. در این سال صادرات ایتالیا به ایران با کاهش 24درصدی و واردات این کشور از ایران نیز با کاهش 58 درصدی نسبت به سال 2011مواجه بوده است. آلمان دومین شریک تجاری ایران در بین اعضای اتحادیه اروپا در سال 2012 میلادی بوده است. در این سال مبادلات آلمان با ایران 2/8 میلیارد یورو اعلام شده که با کاهش 25درصدی نسبت به سال2011 مواجه شده است. صادرات آلمان به ایران در سال 2012 با کاهش بیش از 18درصدی به 2/5 میلیارد یورو و واردات این کشور از ایران نیز با 56 درصد کاهش به 313 میلیون یورو رسیده است.

* سابقه روابط ایران و ایتالیا
نسبت به سایر کشورهای اروپایی، ایتالیا از وضعیت تفاهم آمیزتری در قبال جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و این باعث توسعه برنامه های اقتصادی دو کشور به ویژه در زمینه قراردادهای نفتی شده است.
روابط ایران و ایتالیا روابطی کهن است که به دلایل تاریخی ـ فرهنگی و پیشینه هایی که به ده ها سال بر می گردد، به خصوص همکاری ها و مواضع آن کشور نسبت به ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، از ایتالیا کشور ویژه ای در میان سایر کشورهای اروپایی در قبال ایران به تصویر می کشد.
با توجه به جایگاه فرهنگی، جغرافیایی و واقع بودن ایتالیا در حوزه مدیترانه، این کشور درک بهتری از کشورهای منطقه ای و خاورمیانه داشته و دارد. روابط فرهنگی ـ سیاسی و تفاهم در بسیاری از حوزه ها، به اضافه نیازهای اقتصادی ایران در دهه گذشته و فرصت طلبی تجاری ایتالیایی ها، روابط اقتصادی ـ بازرگانی دو کشور را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش داد.
به گزارش رسانه های خبری، رئیس اتاق ایران و ایتالیا در جلسه مجمع عمومی سالانه اتاق ایران و ایتالیا که با حضور سفیر ایتالیا در تهران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران برگزار شد اظهار داشت ایتالیا تا سال 2012 شریک اول تجاری ایران در اروپا بود و تنها کشور این اتحادیه بود که تراز تجاری ایران با آن به نفع ایران مثبت بود. در سال 2013جایگاه دوم را داشت که پیش بینی می شود با کم رنگ شدن تحریم ها این کشور به جایگاه اول خود بر گردد.
بر اساس این گزارش، واردات ایران از ایتالیا در سال 2012 رقم 415/1 میلیارد و صادرات ایران به ایتالیا در این سال 239/2 میلیارد بود که در سال 2013 با کاهش قابل توجهی به ویژه در صادرات مواجه شد.
همانگونه علی طیب نیا وزیر اموراقتصادی و دارایی کشورمان در پایتخت قزاقستان گفت، ایتالیا قادر است گشایشی برای پایان تحریم ها علیه ایران در اروپا باشد و در جهت بهبود روابط بین ایران و دیگر کشورهای اروپایی نقش موثری ایفا کند.
وزیر اقتصاد در مجمع بین المللی آستانه با اعلام این که نگرش و دیدگاه ایتالیا به ایران همواره مثبت و در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی متفاوت بوده است، اظهار داشت : در شرایط جدید ایران، ایتالیا می تواند نقش مثبت و مهمی در ترسیم روابط میان تهران و پایتخت های کشورهای اروپایی ایفا نماید.
وی افزود: ایرانی ها و ایتالیایی ها رفتار و علایق یکسانی دارند، تماس با شرکت های ایتالیایی ادامه دارد و ایران و اتحادیه اروپا، در انتظار حصول توافق با گروه 1+5 درخصوص پرونده هسته ای هستند که احتمالا حداکثر تا 20 ژوئیه 2014 (29 تیر) به طول خواهد انجامید.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که هم زمان با شفاف سازی وضعیت تحریم ها، گفت وگو و مذاکره با شرکت های ایتالیایی در جریان است، گفت: ˈ ایتالیا چهارمین شریک بزرگ تجاری ایران در سال های اخیر بوده و امیدواریم بتواند به این موقعیت و جایگاه باز گرددˈ.
حجم مبادلات ایران و اتحادیه اروپا در سال 2011، معادل 26میلیارد و 831 میلیون یورو اعلام شد که 10میلیارد و 489 میلیون یوروی آن صادرات اتحادیه به ایران و 16 میلیارد و 342میلیون یوروی آن صادرات ایران به اتحادیه بوده است. در این مدت، ایران معادل 14 میلیارد و 639 میلیون یورو به اتحادیه نفت و محصولات نفتی صادر کرده است که معادل 92درصد صادرات ایران به اتحادیه بوده و با در اختیار داشتن تنها 3 درصد جایگاه هفتم تأمین نفت اتحادیه را در اختیار داشته است.
در طرف مقابل طی این سال، 52 درصد صادرات اتحادیه به ایران ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، و17 درصد این صادرات مواد شیمیایی و محصولات مربوطه بوده اند. بدین ترتیب درسال 2011، ایران با در اختیار داشتن 9 دهم درصد از واردات اتحادیه و 7 دهم درصد از صادرات اتحادیه، بیست وهفتمین شریک تجاری اتحادیه بوده است.
طی سال 2011، در میان اعضای اتحادیه مهم ترین صادرکنندگان به ایران، آلمان با3 میلیارد و 87 میلیون یورو، ایتالیا با یک میلیارد و 866 میلیون یورو و فرانسه با یک میلیارد و 658 میلیون یورو و مهم ترین واردکنندگان از ایران هم ایتالیا با 5 میلیارد و 327 میلیون یورو، اسپانیا با 4 میلیارد و 14میلیون یورو و فرانسه با یک میلیارد و 747 میلیون یورو بودند که درمجموع، مهم ترین شرکای تجاری ایران در اتحادیه اروپا در این سال را کشورهای ایتالیا، اسپانیا، آلمان، فرانسه و هلند تشکیل می دادند.
اما بر اساس آخرین اخبار گزارش پایگاه اطلاع رسانی آماری اتحادیه اروپا (یورواستات)، طی چهار ماه اول 2012، حجم کلی روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا معادل 5 میلیارد و 654 میلیون یورو بوده که از این میزان، صادرات اتحادیه به ایران معادل 2میلیارد و 277 میلیون یورو و صادرات اتحادیه به ایران معادل 2 میلیارد و 277 میلیون یورو و صادرات ایران به اتحادیه معادل 3 میلیارد و 376 میلیون یورو بوده است. مقایسه این ارقام با ارقام مدت مشابه 2011 نشان از سیر نزولی و کاهش مناسبات تجاری ایران و اتحادیه دارد.

* وزیرخارجه ایتالیا جانشین احتمالی کاترین اشتون
گفته می شود ˈفدریکا موگرینیˈ وزیر امور خارجه ایتالیا، جانشین احتمالی کاترین اشتون و مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.
یک روزنامه آلمانی با استناد به سخنان محافل شرکت کننده در نشست اخیر سران سوسیال دموکرات اتحادیه اروپا در پاریس از توافق آن ها برای انتخاب وزیر خارجه ایتالیا به عنوان مسئول سیاست خارجی آینده اتحادیه اروپا خبر داد.
رسانه های خبری به نقل از روزنامه آلمانی ˈفرانکفورتر آلگماینهˈ در گزارشی خبر دادند که احتمالا ˈفدریکا موگرینیˈ وزیر امور خارجه ایتالیا، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جانشین کاترین اشتون خواهد بود.
این روزنامه آلمانی با استناد به محافل شرکت کننده در نشست سران سوسیال دموکرات اتحادیه اروپا در پاریس این خبر را داده و تصریح کرد که ظاهرا سران سوسیال دموکرات کشورهای اروپایی در این باره به توافق رسیده اند.

فدریکا موگرینی کیست؟
فدریکا موگرینی وزیر خارجه دولت متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا می باشد. فدریکا موگرینی سیاستمدار جوانی است که جایگزین اِما بونینو رادیکالیست و البته سیاستمدار شد. موگرینی در کارنامه سیاسی اش، خصوصیات جالبی به چشم می خورد.
او در دانشگاه ساپینزای رم (Sapienza - Università di Roma) و در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده است. اما چیزی که در این بین، تحصیلات او را تحت الشعاع قرار می دهد، موضوع پایان نامه اش می باشد. رابطه بین دین و سیاست در اسلام که از او یک کارشناس اسلام سیاسی ساخته است. اینکه یک جوان ایتالیایی مسیحی به رابطه بحث برانگیز دین اسلام با سیاست پرداخته و رساله خود را به اسلام سیاسی اختصاص داده و حالا پس از مقام وزیرخارجه ایتالیا قرار است مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باشد، این انتظار را ایجاد می کند که در مواجهه اروپا با مسلمانان، طرز فکر متفاوتی ایجاد شود.
این خانم جوان که قرار است جانشین اشتون شود، دموکرات است و قطعاً دموکراسی اسلامی یکی اَز موضوعات مورد مطالعه اش در دوران دانشگاه بوده است. وی در گذشته بر روی پرونده های مربوط به عراق، افغانستان و بطور کلی در مورد روند صلح در خاورمیانه کار کرده است. او همچنین، عضو شورای رهبری اروپا برای خلع سلاح هسته ای و منع گسترش سلاح های کشتارجمعی است. موگرینی علاوه بر این عضو ستاد مبارزات ملی و اروپایی علیه نژادپرستی و بیگانه ستیزی است.
یکی اَز نکات مهم در دیدگاه سیاسی خانم فدریکا موگرینی، عضویت اش در حزب دموکرات ایتالیاست و همین موضوع باعث گردیده وی در سال های اخیر، رایزنی های پر رنگی با همتایان آمریکایی خود داشته باشد.
برای ایرانی ها انتخاب جانشین اشتون از آن جهت حائز اهمیت است که مذاکرات هسته ای با رهبری جانشین اشتون ادامه پیدا خواهد کرد. هرچند تحلیلگران امیدوارند تا پایان تیرماه دو طرف به نقطه ای مثبت در زمینه توافق هسته ای دست یابند اما به هر حال وجود یک ایتالیایی در مسند مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ایران می تواند خبر خوبی باشد.
اروپام**1485 ** 1064

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن