واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
استاد حوزه علمیه قم:
سقط جنین عمدی نشانه بی اعتمادی به خداست خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه برخی از افراد به سبب اعتماد نداشتن به خداوند متعال دست به سقط جنین میزنند، در حالی که این کار حرام بوده و دیه دارد، در این کار چه مردی که رضایت نامه را امضا میکند و چه زنی که به این کار رضایت میدهد مرتکب قتل نفس میشوند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سید حسین مؤمنی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، همزمان با دومین شب از ماه مبارک رمضان در مراسم سخنرانی آستان مقدس کریمه اهلبیت(ع) که با حضور زائران در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، به بررسی آثار و نتایج دعا در زندگی افراد پرداخت. وی گفت: دعا و مناجات از جنود عقل است، به این معنا که عقل نیز به انسان حکم میکند باید یک نیازمند همیشه به غیر نیازمند متصل باشد، چرا که ممکن الوجود همیشه به یک واجب الوجود نیاز دارد.استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه فقیر همیشه نیازمند غنی است، اظهار داشت: فرد فقیر باید دست نیاز به سوی غنی دراز کند که این غنی انسان نیست، چرا که همه افراد هر چند نسبت به یکدیگر در امور دنیوی امتیاز داشته باشند، فقیر به شمار میآیند.وی افزود: دست نیازمند باید در برابر بینیاز دراز باشد، از اینرو عقل حکم میکند که فرد اهل مناجات باشد، چرا که این راز و نیاز ارتباط میان خالق و مخلوق، بشر و رب را به وجود میآورد.با نفس مطمئنه میتوان به مقام قرب الهی رسیدحجتالاسلام مؤمنی مناجات و دعا را واسطه قرب و تقرب انسان به خداوند متعال دانست و خاطرنشان کرد: فرد باید اهل دعا باشد، چرا که خدا بینیاز بوده و ما نیازمند، او واجب الوجود بوده و ما ممکن الوجود که ممکن الوجود همیشه برای بقا به واجب الوجود نیاز دارد.استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به دعای روز دوم ماه مبارک رمضان که در آن افراد از خداوند متعال رسیدن به مقام قرب، دوری از خشم و توفیق قرائت قرآن را طلب میکنند، اظهار داشت: براساس آیات الهی اگر فردی به مقام نفس مطمئنه برسد میتواند مقام قرب را درک کند.وی تصریح کرد: رسیدن به نفس مطمئنه نیز به این معنا است که فرد لحظهای نسبت به افعال و کارهای خداوند متعال شک و تردید نداشته باشد، بلکه همواره نسبت به افعال الهی حسن ظن داشته باشد.حجتالاسلام مؤمنی با بیان اینکه اگر فردی به مقام نفس مطمئنه برسد، بدترین امور و نقمت صد درصد از سوی خدا را نعمت صد درصد میبیند، بیان داشت: فردی که به این مقام میرسد گرفتاری و بلا را عامل رشد خود میبیند.وی یادآور شد: انسانی که مقام نفس المطمئنه را داشته باشد در بلاها به جای شکوه به خدا به مناجات میپردازد، چرا که میداند مشکلات سبب رشد او شده و او را به خدا میرسد، نفس مطمئنه فرد را به قرب الهی میرساند.مقام راضیه و مرضیه فرد را به قرب الهی میرسداستاد حوزه علمیه قم کسب مقام راضیه و مرضیه را از دیگر شرایط رسیدن به قرب الهی برشمرد و گفت: مقام راضیه به این معنا است که فرد نسبت به مقدرات الهی رضایت داشته باشد.وی تأکید کرد: متأسفانه برخی از افراد به سبب اعتماد نداشتن به خداوند متعال دست به سقط جنین میزنند، در حالی که این کار حرام بوده و دیه دارد، در این کار چه مردی که رضایت نامه را امضا میکند و چه زنی که به این کار رضایت میدهد مرتکب قتل نفس میشوند.فرد با اعتماد به خدا به مقامهای رفیع میرسدحجتالاسلام مؤمنی عدم اعتماد و ثقه دانستن خداوند متعال را عامل بیشتر آسیبهای زندگی خواند و اظهار داشت: اعتماد به خدا کلید رسیدن به هر مقام رفیع، مهم و قیمتی است.استاد حوزه علمیه قم مقام مرضیه را رضایت خالق از مخلوق دانست و اظهار داشت: ثمره رضایت خدا از انسان عبد بودن مخلوق است.وی ادامه داد: عبد به معنای علم انسان به خدا، جدا کردن خود از غیر او و نزدیک شدن به خالق است، فردی که خدا از او راضی باشد از هیچ مشکلی نمیهراسد، چرا که خدا در نزد او بزرگ بوده و دیگران بی مقدار به شمار میآیند.حجتالاسلام مؤمنی با بیان اینکه آرامش حقیقی در کسب رضایت الهی است، اظهار داشت: فردی که این مقام را دارد دنیا نیز برای او بهشت است، چرا که آرامش واقعی و بهشت رضایت خالق از مخلوق است.وی تصریح کرد: از خشم و غضب الهی نیز میتوان با انجام واجبات و ترک محرمات دور شد، بدون این دو امر قطعا نمیتوان از خشم و غضب الهی دور شد، فرد با تسلط بر هوای نفس داخل در رضوان الهی شده و از خشم، غضب او دور میشود.استاد اخلاق حوزه علمیه قم مناجات و نیاش را از راهکارهای دفع خشم خداوند متعال بیان کرد و خاطرنشان کرد: خواستن فرد را از خشم جدا میکند، هدف دعا درخواست است که فرد را به قرب الهی میرساند.به جای ساعتها تماشای برنامههای صدا و سیما باید به قرائت قرآن پرداختحجتالاسلام مؤمنی خواستار قرائت قرآن در ماه رمضان شد و آن را عاملی برای رشد افراد دانست و اظهار داشت: افراد باید اهل انس با کتاب الهی بوده و در ماه رمضان چندین ختم قرآن داشته باشند.وی ادامه داد: افراد به جای مشغول شدن به اموری که خیر دنیا و آخرت ندارد به نیاش و قرائت قرآن در این ماه مبارک بپردازند، چرا عمر انسان در ماه رمضان به تماشای برنامههای صدا و سیما که چندین بار باز پخش میشود بگذرد.استاد حوزه علمیه قم گفت: قرائت قرآن آفت دل را از بین برده و اراده او را در برابر معصیت قوی میکند، امیرمؤمنان(ع) در روایتی میفرمایند «بالاترین اذکار قرائت قرآن است»، پیامبر(ص) نیز میفرمایند «به قرآن تمسک داشته باشد که تمسک شامل تلاوت، درک معانی و عمل به آن میشود»./993/پ202/س
۱۳۹۳/۴/۱۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]