تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819003442




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران كمبود آب در دشت هاي شرقي كردستان/ طرح تعادل بخشي در كردستان اجرا مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > کردستان شاه نظري:
بحران كمبود آب در دشت هاي شرقي كردستان/ طرح تعادل بخشي در كردستان اجرا مي شود
سنندج – خبرگزاري مهر: مدير عامل شركت آب منطقه اي كردستان بهره برداري بي رويه از منابع آبي را يكي از چالش هاي اصلي اين استان عنوان كرد و گفت: ادامه اين روند باعث بحران كمبود آب در شرق استان مي شود.



اقبال شاه نظري در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعيت بهره برداري بي رويه از منابع آب زيرزميني در استان كردستان اظهار داشت: بهره برداري بي رويه از منابع آب هاي زيرزميني در استان كردستان يكي از چالش هاي جدي در استان به شمار مي رود. وي ادامه داد: در صورت تداوم روند برداشت بي رويه و سنتي از آبهاي زيرزميني با پديده هاي نشست زمين، ناپايداري زيرساختهاي عمراني و كاهش حجم كمي و كيفي منابع آب تجديدپذير مواجه خواهيم شد و به همين دليل لازم است كه در اين زمينه اقدامات مناسب در دستور كار قرار گيرد. مدير عامل شركت آب منطقه اي كردستان گفت: يكي از مشكلات جدي استان كردستان مربوط به دشت هاي شرقي است كه متاسفانه هر روز هم بر دامنه اين چالش افزوده مي شود و لازم است  تدابير جدي در دستور كار قرار گيرد. وي افزود: شرق استان كردستان با مساحتي بالغ بر 13 هزار كيلومتر مربع 46 درصد از مساحت استان را دربر مي گيرد و اين محدوده شامل محورهاي مطالعاتي قروه- دهگلان و ديواندره- بيجار و قمچاي است كه متاسفانه اين محدوده ها داراي اقليم نيمه خشك و بارندگي كم و پتانسيل آبهاي سطحي ضعيف هستند كه اين روند باعث بروز مشكلات بيشتري در اين حوزه شده است. شاه نظري ضمن تاكيد بر لزوم مقابله با اين معضل گفت: به دليل برداشت بي رويه از منابع آبهاي زيرزميني در شرق استان هم اكنون سه دشت آن شامل دهگلان، قروه و چهاردولي ممنوعه هستند. وي در ادامه به ميزان بارندگي هاي استان كردستان اشاره كرد و گفت: مناطق شرق كردستان 33 درصد از بارندگي هاي استان را در بر مي‌گيرد در صورتيكه 67 درصد بارندگي ها در ساير سطوح استان حادث مي شود. مدير عامل شركت آب منطقه اي كردستان با اشاره به اينكه 86 درصد دشتهاي استان در بخش شرقي قرار دارد، يادآور شد: اين بخش بعنوان قطب كشاورزي مطرح بوده و بيشتر راهكارها و قابليتهاي توسعه متوجه اين منطقه است ولي متاسفانه كمبود آب در اين منطقه يك معضل و مشكل جدي است. وي به ممنوعه اعلام كردن دشت هاي شرقي استان كردستان در خصوص روند برداشت آب هاي زير زميني اشاره كرد و گفت: بدليل برداشتهاي بي رويه و اينكه بيشترين درصد آب مصرفي شرب، كشاورزي و صنعت از آبهاي زيرزميني تأمين مي شود، دشتهاي شرق استان بويژه سه دشت ممنوعه آن با افت شديد سطح آب زيرزميني و كاهش حجم مخزن مواجه شده است. شاه نظري به ميزان برداشت هاي صورت گرفته آب از دشت هاي شرقي استان كردستان اشاره كرد و يادآور شد: در اين منطقه سالانه 83 سانتيمتر افت و كسري سالانه حجم مخزن معادل 17 ميليون متر مكعب و دركل به ميزان 452 ميليون مترمكعب است كه در شرايط بحراني قرار دارد. وي به اقدامات صورت گرفته در راستاي جلوگيري از افت سطح آب زيرزميني و جبران كسري مخزن اشاره كرد و گفت: در بعد فرهنگي شامل فرهنگ سازي و آگاهي بخشي، در بعد اقدامات سازه اي تغذيه مصنوعي و در بعد مديريتي، طرح تعادل بخشي و انتقال آب از سرشاخه ها و حوضه هاي آبريز مجاور در دست اجرا است. استان كردستان با متوسط بارندگي 455 ميليمتر در سال يكي از استانهاي پرآب و سرشاخه حوضه هاي مهم آبريز كشور از جمله درياي خزر، درياچه اروميه، خليج فارس و درياي عمان است كه بيتشرين ميزان بارندگي در غرب استان و در شهرستان مريوان با 825 ميليمتر درسال و كمترين ميزان بارندگي در شرق استان و محدوده هاي مطالعاتي قروه- بيجار با متوسط بارندگي 292 ميليمتر است.


۱۳۹۳/۴/۱۰ - ۱۱:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن