تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820638522




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلاش برای حفظ حمام تاریخی زعفرانی در مقابل دزدان و معتادان/ حمام را به شرط حفظ هویت می‌فروشم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > اصفهان مدرسه در گفتگو با مهر مطرح کرد:
تلاش برای حفظ حمام تاریخی زعفرانی در مقابل دزدان و معتادان/ حمام را به شرط حفظ هویت می‌فروشم
اصفهان – خبرگزاری مهر: حمام تاریخی زعفرانی بنایی که پیشینه تاریخی آن به اواخر عصر قاجاریه باز می گردد بنایی است که در محله جوباره اصفهان واقع شده و اکنون به سبب بی توجهی مسئولین در حال تبدیل شدن به یک خرابه است.



به گزارش خبرنگار مهر، یکی از آثار قدیمی و گم نام اصفهان حمام زعفراني است، بنایی که پیشینه ی تاریخی آن به اواخر عصر قاجاریه باز می گردد. این اثر زیبا و ماندگار که در محله ی جوباره و در انتهای کوچه منار سفيد قرار دارد جزو معدود حمام هایی است که هنوز هم مشتري دارد. اولین مالک این حمام تاریخی فردی به نام استاد علی بود که تا سال 1321 (ش) حمام را سالم نگه داشته بود. بعد از آن حسین مدرسه، مالک این بنا شد که او نیز پس از چندی تلاش و کار بی وقفه دار فانی را وداع گفت و حمام به دست وارثانش افتاد. از جمله وارثان او پسری بود به نام اصغر مدرسه که کار پدر را ادامه داد.

مالک این حمام تاریخی با اشاره به اینکه براي نگه‌داشتن اين حمام تاریخی تلاش فراوانی داشته است، بیان داشت: با وجود تمام زحماتی که از دیرباز در این خصوص داشته‌ام اکنون تمام تلاش من اين است که اين جا محل دزدان و جايگاه معتادان نشود و زحمات چندين ساله‌ام از میان نرود.

اصغر مدرسه در ادامه اظهار داشت: در صورتی که ميراث فرهنگي حمام را بخرد، من افتخار مي‌کنم و خيال من هم راحت مي‌شود؛ چون با توجه به وضعیتی که در آن به سر می‌برم طاقتم کم شده و اکنون دوست دارم کسی آن را بخرد، به شرطي که جنبه تاريخي آن حفظ گردد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: از دوران کودکی یعنی از شش سالگی مسئولیت حمام را پس از پدر بر عهده گرفتم و طی سالیان متمادی از آن نگهداری کردم چنانچه در ابتدای امر ترکیب اولیه حمام هنوز دست نخورده باقی مانده بود ولی به مرور زمان ساختار اصلی آن تغییر یافت.

مدرسه با اشاره به ساخت و ساز منازل مسکونی اطراف این حمام تاریخی بیان داشت: چندی بعد از این ساخت و سازها به دستور اداره بهداشت بخش‌های قدیمی حمام را نوسازی کردم و تجدید بنا و گازکشی کردن تون حمام که با چوب و ذغال سنگ کار می کرد و مجهز نمودن گرم خانه به سیستم لوله کشی گرم و سرد و دوش آب به جای استفاده از خزینه و چاه آب از جمله اقدامات بود.
 

با تمام این اوصاف به گفته متولی این حمام تاریخی تا چند دهه پیش نیز این حمام مشتریان خود را داشت البته کمبود درآمد کافی، فرسوده شدن امکانات و تجهیزات و عدم مراجعه ی مشتری باعث شد که در سال 1377 این حمام تاریخی به مدت شش ماه تعطیل شود.

مدرسه بیان داشت: به دنبال این تعطیلی تمامی در و پنجره های این بناء توسط ارازل و اوباش به سرقت رفت که پس از این واقعه و به دلیل ذوق شخصی بار دیگر این حمام را باز گشایی کردم.

به گزارش مهر از آن زمان به بعد نیز این حمام با مشتریان محدودش که تعداد آنها به 4 الی 5 نفر می‌رسید فعالیت می‌کرد اما متاسفانه پس از پس از مشخص شدن جنبه ارزشمند و تاریخی این بنا که امکان تغییر شکل و انتقال آن به غیر را مشکل می کرد و  سرقتی که از در حمام انجام شد مراقبت از آن هم مشکل شد و این مسئله به اضافه کهولت متولی حمام  باعث شد تا سرانجام کار تلخ باشد.








۱۳۹۳/۴/۱۰ - ۱۱:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن