تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 30 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز دژ محكم خداوند رحمان و وسيله راندن شيطان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807180959




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجازه ‌ندهيد كسي دكمه‌هاي اعصابتان را فشار دهد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اجازه ‌ندهيد كسي دكمه‌هاي اعصابتان را فشار دهد
همه ساله پرونده‌هاي زيادي با موضوع «نزاع» در پليس و دستگاه قضايي تشكيل مي‌شود. گزارش سازمان پزشكي قانوني نشان مي‌دهد سال گذشته 607349 نفر كه در جريان نزاع دچار آسيب شده بودند به اين سازمان مراجعه كردند. اين گزارش همچنين نشان مي‌دهد بيشترين مراجعان در ماه تير و شمار آنها 65168 نفر بوده است. آمار مراجعان تهراني هم با 106950 نفر در صدر قرار دارد. تجربه نشان مي‌دهد بسياري از اصحاب دعوا، بعد از مشاجره با ميانجيگري ديگران از طرح شكايت منصرف مي‌شوند، بنابراين آمار كساني كه همواره درگير نزاع مي‌شوند بيشتر از آماري است كه از سوي پزشكي قانوني ارائه مي‌شود. بسياري از نزاع‌ها در جوامع كوچك مانند روستا‌ها اتفاق مي‌افتد. هر چند اين نزاع‌ها آسيب‌هايي براي افراد به همراه دارد اما شمار آن در آمار رسمي ثبت نمي‌شود. اين روزها و در حالي كه هرم گرماي تيرماه هر روز داغ‌تر مي‌شود، توجه به چند نكته ضرورت دارد.
يك: تجربه نشان مي‌دهد بسياري از مواقع، عذرخواهي مي‌تواند از بروز يك فاجعه جلوگيري كند. فراواني پرونده‌هاي شكل گرفته از يك سو نشانه‌اي از اختلاف‌هاي اجتماعي بين افراد جامعه و از سوي ديگر ضعف روحيه عذرخواهي بين همين افراد است.
دو: پرخاشگري يكي از پيامدهاي نداشتن مهارت‌هاي زندگي است. افزايش پرخاشگري بين افراد جامعه هم نشانه‌اي از روح عمومي جامعه است. از همين رو است كه برخي از فشارهاي محيطي به سرعت پرخاشگري فرد را به دنبال دارد. به عنوان مثال ايستادن افراد براي مدت كوتاهي در صف انتظار، پرسيدن چند سؤال از يك كارمند اداره، مواجه‌شدن با برچسب‌هايي مانند اينجا اطلاعات نيست، لطفاً سؤال نكنيد و. . . كه در جوامع شهري مشهود است، زمينه‌هاي مساعدي براي بروز پرخاشگري را به همراه دارد.
سه: در جامعه ظرفيت‌هاي بسياري وجود دارد كه افراد به حقوق خود برسند. برخي از افراد جامعه، اما ظرفيت‌هاي موجود مانند پليس و دستگاه قضايي را كارآمد نمي‌دانند، بنابراين زماني كه نتوانند به صورت منتطقي به خواسته خود برسند، به خشونت متوسل مي‌شوند و تلاش مي‌كنند خود درگير شده و به خواسته‌شان برسند. اين خواسته، پيامدهاي ناگواري براي خود و ديگران به همراه دارد.
چهار: نداشتن مهارت زندگي، عامل مهمي در بروز يك نزاع است. براساس محتواي پرونده‌هاي شكل گرفته، چشم در چشم شدن، پشت سر ديگران حرف زدن، بوق زدن در ترافيك، فحاشي كردن به طرف مقابل و.‌.. خشم يك نفر را برانگيخته و سبب مي‌شود فرد دست به چوب، چماق، چاقو يا قمه ببرد و دعواي خونيني به راه بيفتد. سرنوشت بعضي از اين دعوا‌ها حتي به قتل و نقص عضو يكي از اصحاب دعوا مي‌انجامد.
پنج: افراد آگاه جامعه كمتر درگير نزاع مي‌شوند. رده سني كساني كه درگير نزاع مي‌شوند را معمولاً جوانان تشكيل مي‌دهد و كساني كه تجربه بيشتري در زندگي دارند سعي در ميانجيگري و پايان دادن نزاع دارند. بسياري هم از عواقب ناگوار نزاع با خبر هستند، بنابراين با دوري از واقعه، تلاش مي‌كنند از آنچه باعث بروز آسيب مي‌شوند جلوگيري كنند. پايين بودن آستانه تحمل فرد، يكي از دلايلي است كه منجر به بروز درگيري ‌مي‌شود، بنابراين فرد به صورت آگاهانه درصدد آسيب‌رساندن به ديگران برمي‌آيد.
شش: پرخاشگري زاييده مشكلاتي است كه در جامعه وجود دارد. گرايش به مصرف مواد، بيكاري و نبودن نشاط اجتماعي سبب مي‌شود كه فرد به سرعت كنترل رفتار خود را از دست داده و دعواي خونيني به راه بيندازد.
هفت: آموزه‌هاي ديني همواره ما را به كنترل خشم توصيه كرده است. به گفته پيامبر اسلام خشم همنشين بسيار بدي است، عيب‌ها را آشكار، بدي‌ها را نزديك و خوبي‌ها را دور مي‌كند.


نویسنده : حسين فصيحي 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن