تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830094976




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تکثر قومی و زبانی، اساس هویت ایرانی است


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: تکثر قومی و زبانی، اساس هویت ایرانی است
شاید کمتر کشوری را بتوان یافت که از کثرت و در عین حال وحدت و یکرنگی اقوام ایرانی برخوردار باشد. مروری بر تاریخ چندهزار ساله این مرز و بوم، خود گواهی بر این ادعاست. بهره گیری از چنین غنایی در راستای غنی سازی فرهنگی ملی ایران اسلامی، نه فقط یک فرصت، بلکه یک تکلیف بر مسوولان و آحاد مردم جامعه است.


آفتاب: سرویس اجتماعی - شهروز ابراهیمی*- دوره حکومت رضاخان در ایران، همواره با مشکلات عدیده ای همراه بود که عمدتأ ساختاری و مستدام بوده اند. از قحطی و فساد اداری گرفته تا استبداد و مداخلات خارجی به انحاء مختلف، اما یک معضل جدید که مشخصا محصول تفکرات رضاخان بود و قبل از وی هرگز موضوعیت نداشت موضوع سیاست زبانی بود که رفته رفته تبدیل به یک مشکل ساختاری شد.

از زمان رضاخان پهلوی، موضوع زبان ماهیت امنیتی به خود گرفت و موجب نشأت گرفتن برخی چالش ها از سیاست های زبانی شد. هر چند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با قوت گرفتن تفکر ملی و اعتقادی، این معضل کم رنگ شد ولی باید پذیرفت هنوز بطور کامل از میان نرفته است.  این میراث شوم که در مقاطع زمانی مختلف ابزار سوء استفاده قدرت های خارجی شده است قطعا جایگاهی در ساختار ایران اسلامی ما ندارد و امید می رود که دولت یازدهم با تدبیر و در چارچوب اخلاقیات دینی و اسلامی و نیز در حیطه قانون اساسی، با ایجاد تشکیلات و نهادسازی لازم، بطور جدی جهت ریشه کن کردن این چالش، گام بردارد چراکه از همه جهات به نفع منافع ملی، وفاق ملی، برابری، عدم تبعیض در تمام وجوه از وجوه اقتصادی- اجتماعی گرفته تا فرهنگی و زبانی... است.

به نظر می رسد این انتظار از دولت اعتدال گرای تدبیر و امید به شکل جدی تری مطرح است تا در چارچوب تساهل و تسامح و البته بطور قانونی در راستای ایجاد فرصتهای جدید گام بردارد تا  بهره گیری موثر از مزایای تنوع زبانی- قومی در کشور بیش از پیش میسر گردد.

بدون تردید هر تفکر افراطی (هر چند در اقلیت کامل) که تمامیت خواه و پیرو سیاست واگرایی و تشدید تنش های قومی باشد باید طرد شود و سیاست احترام و به "رسمیت شناختن" (اصطلاح به عاریت گرفته از ویل کیملیکا) توسط دولت بطور جدی و عملی در دستور کار قرار گیرد تا جامعه ایران اسلامی با کمترین چالش واگرایی ممکن مواجه شده و دولت تدبیر و امید رویکرد تساهل قومی- زبانی را همراستا با منشور شهروندی و با اجرای اصول قانون اساسی (اصول 15و 19) نهادینه سازد.

در یکی دو قرن اخیر برای آن دسته از کشورها که به دنبال جدایی از استعمار و نجات مام میهن از گرفتاری در جنگ (مثل ترکیه درجنگ جهانی دوم) بودند سیاست زبانی -جدای از این که اصولا به حاشیه راندن زبان های قومی دیگر درست نیست- کارکرد وحدت بخشی داشت و به حفظ استقلال کشور و مشروعیت بخشیدن به رهبران کمک می نمود. اما شگفت انگیز است که ایران در دوره ای که نه دغدغه جدی تجزیه را داشت و نه بطور رسمی مستعمره بود، سیاست زبانی رضاخان را بدون هیچ توجیه عقلانی تجربه کرد. چنین سیاستی فاقد کارکرد بوده و تقلیدی ناشیانه از کمال آتاتورک بود و البته از ویژگی های روانشناختی دیکتاتوری رضاخان نیز نشأت می گرفت.

نکته در اینجاست که همین سیاست بعدها به چالش های بزرگی (بویژه در دوره محمد رضا شاه) تبدیل شد. در جامعه ما این چالش به انحاء مختلف وجود دارد که عمدتأ وقتی دولت های اصلاح طلب بر سر کارآمده اند با توجه به تاکید بر حقوق قومی و زبانی، این چالش کمتر و برعکس در دوره تمامیت خواهان همچون دو دوره قبل ریاست جمهوری، بیشتر شده است. واقعیت وجود این چالش را (هر چند که کم رنگ باشد) هیچ کس نباید انکار نماید چراکه نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه نقص در توصیف آنچه که جریان دارد، نقص در تبیین را به دنبال داشته و نقص در تبیین، راه حل ها و پیش بینی روندها را دچار کاستی کرده و در نهایت مشکلات موجود به آینده موکول می گردد.

به قول صادق زیبا کلام در مصاحبه ای تحت عنوان " نقش و جایگاه آذربایجان و تبریز"، حرف نزدن در مورد یک موضوع اجتماعی که ما از آن خوشمان نمی‌آید باعث محو شدن و یا غیب شدن آن نمی‌شود. البته آنجا که دکتر زیبا کلام موضوع گزینش و ارجحیت دو زبان برای عامه (مثلأ فارسی و انگلیسی یا ترکی و فارسی) را مطرح می کند، لازم است که به قدرت و غلبه گفتمان زبانی توجه شود (که وی مدنظر ندارد).

در فهم قدرت گفتمان زبان، کافی است توجه کنیم به عنوان مثال زبان انگلیسی اگر در دنیا و حتی در همین کشور خودمان جذابیت دارد بخاطر ساختار و قواعد و گرامر زبان نیست چون در نهایت هرزبانی صرفأ یک ابزار ارتباطی است و چندان مزیتی نسبت به همدیگر ندارند و اگر زبانی از حیث ساختاری هم بر زبان دیگر برتر باشد لزومأ به خاطر برتریت ساختاری و قواعدی نیست که جاذبه و محبوبیت پیدا می کند بلکه بیشتر دلیل "سیاسی" دارد که جذابیت پیدا می کند.

به عنوان مثال اگر به فرض از همین فردا مجامع جهانی و سازمان ملل و یونسکو اعلام کنند که از این به بعد زبان عربی یا هر زبان دیگری مثل زبان فارسی، زبان رسمی بین المللی شود و تمام مکاتبات و معاهدات حقوقی به این زبان نوشته شود و در نتیجه بسیاری از رسانه ها برنامه های خود را به این زبان پخش کنند، بی تردید کشش زبان عربی یا فارسی در میان عامه مردم به مراتب بیشتر از زبان انگلیسی خواهد شد و حتی مردم انگلیسی زبان از آن پس مجبور خواهند شد که به اقتضای موقعیت شروع به یادگیری این زبان نمایند.

حال که دولت تدبیر و امید برسر کارآمده است و همواره بحث عنایت به حقوق اقوام ساکن در ایران اعم از فارس، آذری، کرد، عرب، لر، ترکمن، بلوچ، گیلکی، مازنی... رامطرح کرده، در یک فرصت تاریخی ارزشمند قرار دارد و انتظار می رود به تدریج بستر رویکردی متفاوت بارویکردهای گذشته را فراهم سازد. لازم به ذکر است که در دنیا اتفاقأ کمتر کشور تک زبانی- نژادی می توان پیدا کرد و اغلب کشورها در 5 قاره جهان، چند قومی- نژادی – زبانی هستند.

شاید کمتر کشوری را بتوان یافت که از کثرت و در عین حال وحدت و یکرنگی اقوام ایرانی برخوردار باشد. مروری بر تاریخ چندهزار ساله این مرز و بوم، خود گواهی بر این ادعاست. بهره گیری از چنین غنایی در راستای غنی سازی فرهنگی ملی ایران اسلامی، نه فقط یک فرصت، بلکه یک تکلیف بر مسوولان و آحادمردم جامعه است.     

•    استادیار روابط بین الملل دانشگاه اصفهان




مطالب مرتبط
هرعیب که هست از مسلمانی ماست
فرهنگ اجتماعی و لزوم تأمل در رابطه اخلاق و قانون


تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن