تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802427573




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رهبری برای حفظ مردم‌سالاری در نظام هیچ‌وقت عقب‌نشینی نکردند


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


آیت‌الله عباس کعبی؛
رهبری برای حفظ مردم‌سالاری در نظام هیچ‌وقت عقب‌نشینی نکردند
مقام معظم رهبری همواره برای حفظ رأی مردم استقامت به خرج دادند و برای حفظ مردم‌سالاری در انقلاب و نظام هیچ‌وقت عقب‌نشینی نکرده‌اند.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش جام نیوز یه نقل از تسنیم، آیت‌الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و از اعضاء شاخص جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است؛ وی که از حقوقدانان صاحب نظریه و دارای تالیفات متعدد فقهی و حقوقی در کشور است در دوره قبل نیز به عنوان عضو حقوقدان در شورای نگهبان حضور داشت.
حضور آیت‌الله کعبی در شورای نگهبان و پس از آن در عرصه‌های متعدد او را به فردی مطلع و دارای اشراف کافی در خصوص نظریات و دیدگاه‌های امام خامنه ای تبدیل کرده است.
مشروح گفت‌و‌گو با آیت‌الله کعبی را در ادامه می‌خوانید.  
برای شروع  با توجه به حضور شما در دوره‌های مختلف در مجلس خبرگان رهبری و شورای نگهبان، بفرمائید که روند انتخاب و آغاز رهبری امام خامنه ای را چگونه دیدید؟
در ابتدا با توجه به اینکه در بیست و ششمین سال رهبری مقام معظم رهبری قرار داریم، می خواهم عرض کنم تعیین رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(حفظه الله) به ولایت امر و امامت امت توسط خبرگان، از الطاف الهی و نشانه امداد و کمک خداوند بود. این که عرض می کنم لطف الهی است، در واقع ما دو دسته لطف و مدد الهی داریم.
یک لطف به معنای موقعیت سازی و موقعیت آفرینی که مضمون آیه شریفه «ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم» به آن اشاره می کند و یک نوع لطف به معنای هدایت و مدد ذهنی و هدایت قلبها و احساسات به سمت یک امر مطلوب دینی است که آیه قرانی «الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» موید آن است.
به نظر من نهضت امام از آغاز آن برپایه ایمان، اخلاص، صداقت و همراهی ملت مسلمان و برای تحقق حاکمیت اسلام بود و به مانند یک شجره ی طیبه ای شد که مصداق « توتی اکلها کل حین باذن ربها» بود. همچنین در دوران هدایت و رهبری ده ساله بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی این شجره طیبه به نحو احسن پیش رفت.
طبیعی بود که ثمره این اخلاص‌ها و ایمان‌ها و حرکت‌ها و ایستادگی‌های توسط امامی مثل امام راحل و امتی مانند امت اسلامی ما، همان هدایت الهی است که در آیه شریفه ذکر شد؛ من معتقدم رهبر معظم انقلاب بسان ذخیره الهی بود که خدا آن را حفظ کرد و در حوادث متعدد ترورهای ابتدای انقلاب و به‌ویژه حادثه حزب جمهوری که ایشان به دلیل مجروحیت در جلسه حضور نداشت، خدا برای ایشان راه را ایجاد و فضا را آماده کرد که در لحظه سرنوشت بتواند پرچم اسلام و مکتب اهل بیت و اقتدار ملت ایران را در مسیر خط امام(ره) بر دوش بگیرد.
لذا با مقدمه بالا معتقدم تعیین ایشان در خرداد 68 یک لطف الهی بود.
گاهی شبهه‌ای مطرح می شود که چرا پس از رسول اکرم(ص) خداوند این زمینه را برای مردم ایجاد نکرد تا از الطاف وجودی امیرالمومنین (ع) با وجود نصب از طرف خداوند، در راس حکومت بهره ببرند و مسیر امت دچار انحراف شد؟
به نظر بنده در صدر اسلام در زمینه اندیشه های تابناک اسلامی و نبود رهبری الهی مشکلی وجود نداشت و هر دو وجود داشتند، اما اشکالی که وجود داشت مشکل نخبگان، خواص و مشکل نظام اجتماعی و سیاسی جامعه و وجود فرصت طلبان بود.  
بیشتر توضیح دهید که مشکل نخبگان یا به عبارتی خواص در زمان رسول‌الله(ص) چه بود که شما فرمودید مشکل از آنها بوده؟
آیت الله کعبی: در حقیقت نخبگان و خواص آن دوره در شخصیت رسول الله(ص) ذوب نشده بودند و لیاقت رهبری امام علی (ع) را نداشتند، لذا خداوند این نعمت و لطف را از آنها گرفت؛ در بررسی آن دوره حقیقتا می‌بینیم که ملت ایران بیش از صحابه و مردم زمان رسول‌الله(ص) پای کار اسلام و انقلاب بودند.
من در این زمینه کار فکری کرده‌ام و در روایات داریم که رسول خدا(ص) فرمودند: «زمانی می آید که کسانی که بتوانند دین خود را حفظ کنند اجر و ثواب 50 نفر از صحابه را دارد. صحابه گفتند یا رسول الله(ص) اجر 50نفر از ما؟(حال انکه ما کنار شمائیم) فرمود بله اجر 50 نفر از شما و سه مرتبه تکرار کردند.(بحارالانوار ج 25حدیث 10)
علت این سخن هم این است که همانطور که در روایات هم داریم تنگناها و سختی‌های دوره غیبت و اغواگری‌های شیطان در این زمان به اوج خود می‌رسد. ملتی که بتواند دراین شرایط خود را حفظ کند و ارتقا دهد تا هم تراز رهبری دینی شخصیتی مثل امام در عصر غیبت گردد و در مقابل همه دشمنان بایستد مستحق این لطف الهی می‌شود. اما صدر اسلام این استحقاق برای لطف الهی وجود نداشت.
در واقع غدیر در خبرگانی که رهبری تعیین شد بازآفرینی و بازتکرار شد و در واقع درسی از غدیر در صحنه های اجتماعی سیاسی بود.
ببینید حدودا یک سال یا شش ماه قبل از رحلت امام هیچ کس تصور نمی کرد که حضرت آقا ولی امر مسلمین شوند و به این خوبی و با این قدرت کشور را جلو ببرد. البته عرفای الهی مانند آیت‌الله بهاءالدینی و دیگران از اول هم که خبرگان آقای منتظری را برای جانشینی امام تعیین کرد، این موضوع را قبول نمی کردند که آن‌ها استثناء بودند؛‌ خود حضرت آقا هم برنامه‌ریزیشان این بود که بعد از ریاست جمهوری بیایند قم و یک دایره المعارف بزرگ فقه شیعه راه بیندازند که بعدا حکم دادند به آیت‌الله شاهرودی و در قم راه اندازی شد که حقیقتا جزو خدمات بزرگ رهبری به شمار می‌آید.
البته بعد از حوادث بیت آقای منتظری که منجر به عزل وی شد و کسالت امام در ذهن مردم و نخبگان این پرسش پدید آمد که بعد از امام(ره) چه می‌شود؛ این را بگویم که در ایام آخر ذهن حزب اللهی‌ها  و خواص و بزرگان حوزه و نظام و همچنین خبرگان به صورت طبیعی به طرف حضرت آیت‌الله خامنه‌ای متمایل شد و البته برخی هم می‌گفتند ممکن است شورای رهبری تشکیل شود و حتما یکی از آن شورا ایشان خواهد بود؛ به طور کلی فضای عمومی این بود که ایشان می‌تواند کار را اداره کند.  
شما خودتان هم از همان ایام بعد ازا نتخاب حضرت آقا خاطره ی شنیدنی دارید؟
بعد از شهادت دادن سید احمدآقا و آقای هاشمی رفسنجانی و آقای موسوی اردبیلی در مجلس خبرگان از اشارات و تاییدات امام؛ هر کدام از اعضای خبرگان از جمله آیت‌الله قریشی و سایرین بلند می‌شدند و همه از فضائل رهبری سخن می‌گفتند و بالاخره وظیفه خطیر رهبری با وجود مخالفت خودشان بر عهده حضرت آقا گذاشته شد و در واقع به ایشان تحمیل و تکلیف شد؛ پس از این انتخاب موج بیعت‌ها از سوی اقشار مختلف مردم، حوزه‌های علمیه سراسر کشور و نخبگان و مسئولان آغاز شد و خیلی‌ها همان لحظه که از صداوسیما شنیدند سجده شکر به‌جا آوردند.
طلاب و فضلای حوزه علمیه قم هم به شکل پیاده برای بیعت با رهبری به سمت تهران راه افتادند که بنده هم توفیق داشتم در آن جمع بودم؛ در همان روزهای اول برای بیعت رفتیم و یادم هست که حضرت آقا در جمع ما فرمودند که ما هیچ برنامه‌ریزی برای این کار نداشتیم و آقایان خبرگان به هرحال این کار را کردند، اما حالا که شد و این آیه را تلاوت کردند که «یا یحیی خذالکتاب بقوه» و فرمودند ما با اقتدار راه امام و خط امام را دنبال می کنیم.  
انطباق حرکت امام خامنه ای با خط امام را چگون ارزیابی می کنید؟
آیت الله کعبی: این نکته را عرض کنم که رهبری در چهلم ارتحال امام پیام بسیار مهمی صادر کردند که واقعا می‌توان گفت منشور امام شناسی است، هرکس بخواهد امام را و خود رهبرانقلاب را بشناسد باید آن پیام را مطالعه کند؛ نکته طلایی آن پیام اینجاست که رهبر انقلاب می‌فرمایند راه ما راه امام، هدف ما هدف امام، خط ما خط امام است و این مسیر را با قاطعیت ادامه می‌دهیم و فرمودند این انقلاب بی نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست؛ حقیقتا در این 25 سال امام خامنه‌ای راه و خط امام را در عمل زنده نگه داشت بنابراین تبلور عینی خط امام حرکت و بینش خود مقام معظم رهبری است.  
شاخصه های اینکه می فرمائید رهبر معظم انقلاب خط امام را در عمل زنده و جاری نگه داشتند چه بوده؟
ببینید، ایشان چند اقدام پایه‌ای داشتند که می‌توان برای شناخت سیره رهبری انقلاب ملاک قرار بگیرد؛ اولا ایشان همه احکام صادره از امام را امضا و تثبیت کردند و با همه کار کردند. علی رغم گذشت 25 سال تا حالا هم اصرار دارند آنجایی که امام حکم و نظری داده‌اند همان نظر امام باید عمل شود؛ حتی در باره نصب افراد، سیره ایشان این است که افرادی که توسط امام نصب شدند را جابجا نکنند. مگر اینکه خوشان تمایل به کار نداشته باشند یا اضطرار پیش بیاید که البته این موارد هم خیلی کم بوده است.
آقا پس از انتخاب همه مسئولان عالیرتبه نظام را ابقا کردند، البته برخی مثل آیت‌الله موسوی اردبیلی خواستند بیایند قم برای بحث مرجعیت، حتی نسبت به آقای خوئینی‌ها، آقا تمایل داشتند وی ادامه کار بدهد و حتی پیشنهاد مشاوری هم به وی دادند که بیاید در مجموعه بیت فعالیت کند اما خودش تمایل نداشت.  
با توجه به عضویت شما در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نگاه امام خامنه‌ای در ارتباط با حضور سلیقه‌های گوناگون در فعالیت‌های مختلف در کشور چیست؟
یکی از سیاست‌های حضرت آقا مانند حضرت امام(ره) کار کردن و استفاده از ظرفیت همه جناح‌ها و جریان‌ها در مسیر تقویت نظام و کشور بوده و هست. بعد از انتخاب ایشان عده‌ای از آقایان می‌خواستند کنار بکشند برای مثال آقا با مجمع روحانیون جلسه‌ای گرفتند و گفتند بیائید کار کنید و در انتخابات شرکت کنید و لیست بدهید و من هم حمایت می‌کنم.
حتی یک جا آقا فرمودند این دو جریان فعلی در کشور مثل دوبال می‌مانند که نظام را پیش می‌برند و نظام به دو جریان رقیب احتیاج دارد و اگر شما هم وجود نداشتید وجود یک جریان رقیب اینقدر مهم است که ممکن بود من خودم یک جریان دیگر تشکیل دهم تا با رقابت کارها پیش برود.
وقتی با تشویق آقا این‌ها وارد کار سیاسی شدند و در انتخابات مجلس سوم شرکت کردند و لیست دادند، اتفاقا اکثریت هم با همان جریان بود. این مسئله شاهدی بود که حضرت آقا اعتقاد دارند جریان‌های گوناگون با اختلاف سلیقه و در عین حال همگرایی زیر چتر انقلاب و اصول امام کارکنند چرا که امام متعلق به همه است و مقام معظم رهبری هم برنامه‌اش اجرایی کردن خط امام است.  
نکته‌ای که فرمودید با قاطعیت امام خامنه‌ای در جریان فتنه چگونه انطباق پیدا می‌کند؟
اتفاقی که در فتنه رخ داد دیگر بحث چپ و راست نبود، اگر بحث جناحی و چپ و راست بود همچنان قابل تحمل بود، در فتنه بحث اصل نظام و انقلاب بود.
جریان فتنه در واقع قهر با انتخابات و قهر با مشروعیت مردمی نظام و مقابله با انتخاب مردم بود و عمل کردن در مسیر دشمن و همراهی با دشمنان بود؛ در واقع همه جریان های ضد انقلاب اعم از سلطنت طلبان، منافقین، نهضت آزادی، توده‌ای‌ها و همه اپوزیسیون خارج از کشور با احزاب داخلی مثل مشارکت و جریان موسوم به مجاهدین انقلاب و جریان‌های همسو در یک چهار راه به هم رسیدند.
در واقع بحث بین اصلاحات و غیر اصلاحات نبود بلکه فتنه‌گران مرز بندی خود را با دشمنان، که جزء اصول ثابت خط امام بود را از بین بردند؛‌ بنابراین اینجا باید یک تفکیک صورت بگیرد، چرا که مقام معظم رهبری استفاده از ظرفیت همه نخبگان و جریان‌های کشور را مد نظر دارند و خط امام هم همین بود. حضرت آقا هم مانند امام متعلق به یک جریان سیاسی نبوده و نیست.
امام معتقد به اصول انقلاب و پافشاری بر اصول انقلاب بود، رهبری هم بر اصول انقلاب پافشاری می کنند البته توجه داشته باشیم اصول انقلاب فراتر از جریان ها و اشخاص است.  
لطفا کمی در ارتباط با این اصول انقلاب که می‌فرمائید مورد تاکید امام و آقا بوده، توضیح بدهید؟
 وقتی می‌گوئیم اصول انقلاب در واقع اسلام و مکتب اهل بیت، ولایت فقیه، قانون اساسی، توجه به محرومین و مستضعفین، عدالت گرائی، استکبار ستیزی مدنظرمان است؛ از جمله بحث انقلابی‌گری که دیدید آقا فرمودند من دیپلمات نیستم، انقلابی‌ام، یعنی انقلابی بودن و پرهیز از محافظه‌کاری نیز جزء اصول انقلاب است.  
سیره و شیوه مقام معظم رهبری در به کارگیری افراد چگونه بوده است؟
همانطور که عرض کردم نظر مقام معظم رهبری استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای انسجام و پیشرفت نظام و کشور است، حال هرکس متعلق به هرجریانی هم که باشد؛ بنابراین شاهدیم مقام معظم رهبری در استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور بسیار موفق عمل کردند. به قول قرآن کسانی که از مسیر خارج شدند«فانما ینکث علی نفسه» یعنی به خودشان ستم کردند چراکه رهبری دارای سعه صدر برای استفاده از جریان‌های مختلف است.
از دیگر موفقیت‌های رهبر معظم انقلاب بوده حفظ جنبه مردم سالاری و به تعبیر ایشان مردمی بودن نظام و مردم سالاری دینی است؛‌ حقیقتا مقام معظم رهبری برای حفظ رای مردم استقامت به خرج دادند و برای حفظ مردم سالاری در انقلاب و نظام هیچ وقت عقب‌نشینی نکرده‌اند.  
برخی تلاش می‌کنند مقاومت رهبر انقلاب بر رای مردم و تعبیر ایشان که گفتند رای مردم حق الناس است را مختص به این دوره و به ویژه انتخابات بعد از فتنه بدانند، شما چه نظری دارید؟
برای روشن‌تر شدن جواب این موضوع چند مقطع را می‌توان نام برد. یک مقطع اواخر دوره دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی بود که آقای مهاجرانی که متاسفانه الان لندن‌نشین و مشاور بی‌بی‌سی شده و جزو فتنه‌گران است، اصرار می‌کرد زمینه‌سازی شود تا خلاف نص صریح قانون اساسی به تعبیر خودش به دلیل اهمیت دوره سازندگی دوره آقای هاشمی استثنائا دوره سوم هم انتخاب شود از سوئی این افراد آقای روزولت را در آمریکا مثال می‌زدند به علت اهمیتش که استثنائا دور سوم هم کاندیدا شد.
مثلا زمانی که آقای خاتمی سرکار آمد برای خیلی‌ها باور کردنی نبود که رهبری بتواند با سلیقه‌های گوناگون کار کند اما در هر دو دوره اصلاحات ایشان هم اصول و آرمان‌های انقلاب را حفظ کرد و هم از ظرفیت‌های قوه مجریه برای پیشبرد اهداف انقلاب استفاده کرد؛‌ یعنی ضمن اینکه رهبری اجازه نداد در آن دوران در گفتمان انقلاب اسلامی خللی وارد شود از ظرفیت این قوه مهم هم برای پیشرفت استفاده کرد.
ایشان در زمان آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد با سه دولت به سلیقه گوناگون کار کردند و این براساس رای ملت بود؛ حمایت‌های مقام معظم رهبری از قوه مجریه براساس نظر مردم بود و تذکر‌ها و ارشادها و خط‌دهی‌ها برای حفظ اصول و آرمان‌های انقلاب نیز در حد ایده‌آل صورت می‌گرفت و در واقع مدیریت می‌شد؛ در واقع می خواهم بگویم رهبری پای انتخابات و رای مردم ایستاد.
نمونه دیگرش انتخابات مجلس ششم بود، بالاخره مجلس ششم طبق رای مردم شکل گرفت و مجلس هم دارای قدرت و تریبون آزاد است، واقعا مجلس ششم خصوصا در دوسال آخر به سمت هنجارشکنی و ساختار شکنی می‌رفت و راهبرد آن‌ها نیز این بود که به تاکید بر دموکراسی در واقع به نحوی رهبری را مخاطب قرار دهند و با مخاطب قرار دادن رهبری و ایجاد فضای عمومی به ویژه در روزنامه‌ها در قالب نقد رهبری به سمت هتاکی و ساختارشکنی حرکت کرده بودند.
مقام معظم رهبری با سعه صدر کامل با آ‌ن‌ها برخورد کردند، حتی اواخر مجلس ششمی‌ها شروع به نوشتن نامه‌های تند و هتاکانه خطاب به رهبری کردند؛ حتی برخی از شالوده شکنان مجلس ششم هدفشان این بود کارهایی کنند تا نظام تصمیم به انحلال پارلمان بگیرد تا بگویند نظام جمهوری اسلامی ظرفیت دموکراسی ندارد.
اما رهبری این کارها را تحمل کرد چراکه معتقد بودند این‌ها منتخب مردم‌اند و فرمودند ملت در انتخابات جواب این‌ها را می‌دهد.  
حضرت آقا در کرمانشاه در ارتباط با تحول ساختاری نظام بحثی را مطرح فرمودند، با توجه به دیدگاه ایشان در مقوله مردم‌سالاری موضوع را چطور ارزیابی می کنید؟
در سال 89 در کرمانشاه بحثی را در ارتباط با اصول ثابت و تحول ساختاری مطرح کردند و بحث قالب پارلمانی و ریاستی را گفتند و البته تاکید بر بعد مردمی نظام هم کردند؛‌ متاسفانه عده‌ای صحبت مقام معظم رهبری را بد فهمیدند و گفتند رهبری به این سمت می‌خواهد حرکت کند که آرام آرام ریاست جمهوری را تعطیل کنند و انتخاب رئیس قوه مجریه دو مرحله‌ای شود، البته همان موقع ما مطمئن بودیم که حضرت آقا این نکته را در قالب مثال بیان کردند نه اینکه دنبال تغییر ساختار نظام باشند.
این نکته را بنده نخستین بار به شما می گویم، در یکی از جلسات مجلس خبرگان یک عده از آقایان در نطق‌ها مطرح کردند که این تحول ساختار از ریاستی به پارلمانی خوب است و به آقا پیشنهاد بدهیم، بنده در آن جلسه به شدت مخالفت کردم و گفتم حضرت آقا در کرمانشاه در قالب مثال موضوع را مطرح کردند نه در قالب یک ایده و طرح برای اجرائی شدن.
بعدا در دیداری که اعضای مجلس خبرگان با حضرت آقا داشتند نائب رئیس مجلس خبرگان که گزارشی از نطق‌ها ارائه داد این مسئله را هم گفت که برخی از آقایان این موضوع را مطرح کردند؛‌ در آن جلسه آقا تاکید بلیغی داشتند بر بعد مردمی نظام و انتخاب مردم و اینکه یکی از مظاهر انتخاب مردم ریاست جمهوری است‌، چرا‌که در بازنگری قانون اساسی با کار کارشناسی به این نتیجه رسیده شده که نخست وزیر حذف شود و رئیس جمهور با رای مستقیم مردم قوه مجریه را به عهده بگیرد.
همین که منتخب مستقیم مردم مسئول اداره کارها در نظام است در واقع تبلور نقش و اراداه مردم در نظام جمهوری اسلامی است.
مقام معظم رهبری فرمودند اینکه به من نسبت می دهند که من گفتم پارلمانی و غیره صحیح نیست، آنچه که من آنجا گفتم ذکر یک مثال بود و در آن جلسه خطاب به اعضای مجلس خبرگان تاکید کردند بحث ریاست جمهوری جلوه‌ای از بعد مردمی نظام اسلامی است.  
مدیریت و رویکرد امام خامنه‌ای در جریان فتنه 88 به گونه‌ای بود که دوست و دشمن معترفند ایشان فتنه را جمع کرد، با توجه به مبانی که از ایشان گفتید دلیل استحکام ویژه ایشان در برابر زیاده خواهی سران فتنه چه بود؟
ببینید، این اقدامات یک جلوه دیگر دفاع مقام معظم رهبری از رای مردم در فتنه 88 بود. یک انتخاباتی برگزار شد در نهایت آزادی و قانون‌گرایی و متاسفانه یک عده با هیاهو و جار و جنجال و به خیابان کشاندن مردم و فشار و البته هدایت خارجی به دنبال این بودند کار ناتمامی که در مجلس ششم دنبال می‌کردند را در فتنه 88 تمام کنند؛ هدفشان این بود مقام معظم رهبری از رای مردم و نتیجه انتخابات عقب نشینی کند.
در واقع روشنگری مقام معظم رهبری و ایستادگی ایشان در برابر فتنه‌گران در واقع دفاع از رای مردم و بعد مردمی نظام بود. ایشان چند کار کردند اول فرمودند لشکرکشی خیابانی معنا ندارد؛ دوم فرمودند اگر اعتراضی دارید بیایند از طریق قانون حرفتان را بزنید و سومین کار هم دعوت از نمایندگان نامزدها بود که در جلسه‌ای با حضور نمایندگان شورای نگهبان مشخص شد آن‌ها حرف جدی برای گفتن نداشتند.
گام بعدی ایشان ‌دستور به شورای نگهبان برای بازشماری 10درصد از صندوق‌ها بود، این کار هم انجام شد و مقام معظم رهبری با سعه صدر با این مسئله روبه‌رو شدند.
در مرحله بعد شورای نگهبان، نتیجه این اقدامات و بازشماری و غیره را در نود صفحه به صورت مستدل و مستند ارائه داد اما یک عده باز هم بی‌جهت و بی‌دلیل اصرار داشتند که ما پیروز انتخابات هستیم، بدون ارائه هیچ مدرکی.
حضرت آقا هم به خاطر دفاع از حق مردم و رای مردم و دفاع از وحدت و انسجام به سران و بزرگان فتنه باج ندادند چراکه این‌ها دنبال عقب نشینی مقام معظم رهبری بودند و در واقع افرادی که همیشه ادعای مردمسالاری داشتند مقابل رای مردم ایستادند، این هم یک جلوه از جلوه‌های مستحکم ایشان بود؛ در واقع دفاع از رای و انتخاب مردم یکی از محور‌های حرکت رهبری برای دفاع از بعد مردم سالاری اسلامی بود.
 




۰۸/۰۴/۱۳۹۳ - ۲۳:۰۶




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن