تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مى برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804810236




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موجی دیگر از کردستان برخاست؛ این بار شکستن و سوزاندن قلیان در مریوان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

موجی دیگر از کردستان برخاست؛ این بار شکستن و سوزاندن قلیان در مریوان سنندج - ایرنا- پس از شکستن تفنگ و قفس نگهداری پرندگان و آزادی پرندگان در بند در شهرستان مرزی مریوان، این بار صدای شکستن و سوزاندن قلیان از این خطه به گوش می رسد و کردها عزم خود را برای ساختن جامعه ای پاک و سالم و بدور از خشونت و تهدید آغاز کرده اند.


به گزارش خبرنگار ایرنا، صاحب قهوه خانه ای در شهرستان مریوان به نام ˈ کمال صمدیˈ که به مدت هفت سال در قهوه خانه خود قلیان به مشتریان عرضه می کرد روز پنجم تیر امسال تصمیم گرفت قلیان های موجود در قهوه خانه خود را شکسته و آتش بزند، و از فروش و عرضه آن دست بکشد.
این صاحب قهوه خانه در آیینی که به همت انجمن ˈژیانه وه ˈ(زندگانی) تدارک دیده شده بود اقدام به شکستن و سپس آتش زدن تمام قلیان های موجود در قهوه خانه خود کرد.
ˈکمال صمدیˈ صاحب این قهوه خانه ، پس از اینکه از سوی اعضای انجمن ˈ ژیانه وه ˈ (زندگانی) نسبت به زیان های قلیان از لحاظ تاثیر آن بر سلامت و تندرستی مردم بوی‍ژه نسل جوان آگاه شد، تصمیم گرفت دست از عرضه و فروش قلیان برداشته و تمام قلیان های قهوه خانه را شکست.
شکست و سوزاندن قلیان توسط این صاحب قهوه خانه در مریوان بازتاب خوبی در شبکه های اجتماعی داشت و اقشار مختلف مردم از این اقدام حمایت و پشتیبانی کردند و خواستار استمرار و ترویج و اشاعه آن در سطح کشور شدند.
پیش از این و در خرداد امسال 40 نفر از اساتید، پزشکان، فرهیختگان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیانیه سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور را خطاب به رییس جمهوری در خصوص جنبش ملی مبارزه با دخانیات و قلیان امضا کردند.
به نظر می رسد بستر برای مبارز با استعمال و مصرف قلیان که موج آن از کردستان آغاز شده مهیا است و باید این موج را فراگیر کرد و دیگر شهرهای کشور نیز در راستای سالم سازی محیط زندگی و دور کردن تهدیدات از نسل جوان تلاش کنند.
روی آوری نسل جوان به مصرف قلیان در سال های گذشته به معضلی تبدیل شده و با توجه به اثبات ضرر و زیان قلیان بر روی سلامتی افراد، قلیان اکنون سلامت مردم بویژه نسل جوان را به شدت تهدید می کند.
عرضه و فروش قلیان در بیشتر قهوه خانه ها و پارک ها به معضلی تبدیل شده و با توجه به تناقص موضعگیری دستگاه های مرتبط ، هنوز خلاء قانونی در مورد نحوه برخورد با این پدیده مضر در جامعه وجود دارد.
امروز در بیشتر اماکن عمومی شاهد وفور عرضه قلیان هستیم که طرفداران بسیاری نیز دارد و هیچ دستگاهی در ارتباط با جمع آوری آن از سوی قانون مامور نشده است.
بر اساس مستندات پزشکی، قلیان بر روی ریه افراد تاثیر مخرب بر جای می گذارد و هر بار مصرف قلیان معادل مصرف حدود 90 نخ سیگار است.
اقدام صاحب قهوه خانه ای در مریوان که قلیان های موجود در مغازه خود را به آتش کشید می تواند آغازگر موجی برای مبارزه با این معضل اجتماعی باشد و جا دارد تمام قهوه خانه داران و عرضه کنندگان قلیان نیز به این موج بپیوندند و قلیان را برای همیشه از جامعه حذف کنند.
تلاش تشکل های مردمی در ایجاد موج های انسان دوستی و محیط دوستی در استان کردستان نیز قابل تقدیر است و در یک سال اخیر این تشکل ها نشان دادند که در راستای ساختن جامعه ای تمیز و پاک تلاش می کنند و مردم نیز باید حامی و پشتیبان این تشکل ها بوده تا به اهداف خود برسند.
از پارسال تاکنون چندین موج از کردستان و از شهرستان مریوان برخاست که ابتدا در زمستان پارسال معلم مریوانی برای اظهار همدردی با شاگرد بیمار خود اقدام به تراشیدن موهای سرش کرد و این اقدام انسان دوستانه وی تحسین جهانیان را به دنبال داشت.
شکست اسلحه و آتش زدن قفس پرندگان و رهایی پرندگان در بند، موج دیگری بود که بهار امسال بازهم از شهرستان مرزی مریوان آغاز شد و سایر مناطق کشور را نیز در بر گفت.
در تیر امسال نیز موج سومی باز هم از مریوان برخاست و آن هم شکستن و سوزاندن قلیان بود و امید می رود دیگر شهرهای کشورمان نیز به همراهی از این موج قلیان را برای همیشه از جامعه حذف کنند و تلاش کنیم فرزندانی سالم و جامعه ای پاک و بدور از مریضی و بیماری داشته باشیم.ک/4
7346/533
گزارش از فرزاد نویدی

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن