تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802740246




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اوقات فراغت ، پرکردن یا غنی سازی ؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اوقات فراغت ، پرکردن یا غنی سازی ؟ ساری- ایرنا- اوقات فراغت در جدول زمانبندی زندگی روزمره افراد به دوره زمانی ای اطلاق می شود که برنامه ریزی خاصی برای آن وجود ندارد و یا اگر از قبل وجود داشته به صورت موقت تعطیل شده است ؛ مانند مدرسه برای دانش آموزان .


نگاه از این منظر به اوقات فراغت حساسیت و اهمیت ویژه ای می دهد زیرا بی توجهی به آن بویژه در مواقعی مانند تعطیلی بیش از سه ماه مدارس در تابستان می تواند در آینده جوانان و نوجوانان آثار منفی بر جای بگذارد و یا دستکم به هرز رفتن فرصت هایی بیانجامد که تکرار آن امکان ناپذیر است.
شاید به همین دلیل و از همین نگاه است که هر ساله با قرار گرفتن در آستانه تعطیلات تابسانی توجه به اوقات فراغت جوانان و نوجوانان دهها متولی پیدا می کند ، ستادهای هماهنگی تشکیل می شود و تبلیغات گسترده به شکل های مختلف نمود می یابد که البته اگر نتیجه گرایی نکنیم فی نفسه بسیار هم خوب است.
پرکردن به جای غنی سازی
....................................
مشکل اصلی در این زمینه اما زمانی بروز می کند که ˈ پر کردن ˈ جای ˈ غنی سازی ˈ اوقات فراغت را می گیرد و تصمیم گیری در چگونگی گذراندن چنین فرصت مغتنمی به جای جوانان و نوجوانان در اختیار خانواده ها و یا مراجعی گذاشته می شود که در بسیاری از مواقع نه تنها تعادل و توازن را رعایت نمی کنند ، بلکه در برنامه ریزی به تناقض های آشکار هم اعتنایی ندارند.
استفاده از کلاس های گوناگون از قبیل زبان ، شنا ، فوتبال ، کشتی ، شطرنج ، نقاشی ، خوش نویسی ، موسیقی و ... همه و همه از برنامه هایی است که به منظور پر کردن وقت تابستانی فرزندان در ذهن خانواده نقش می بندد، حال علاقه مندی و استعداد خود آنان چقدر در این میانه در نظر گرفته می شود، مطلبی مهمی است که به نوبه خود جای بحث و بررسی دارد.
اما از آنجایی که تعریف درستی از اوقات فراغت در جامعه ارائه نشده و بسیاری از خانواده ها شناخت کافی از آن ندارند، لذا نحوه سپری کردن این مهم برای فرزندانشان منتج به مشکلات خاصی شده و یا حداقل بدون بهره وری و نتیجه خواهد بود.
اجبار به جای علاقه مندی
.................................
معمولا سلایق والدین در استفاده از برنامه های اوقات فراغت حرف اول را می زند و کمتر دیده شده که در آینده فرزندان تاثیری داشته باشد.
وضعیت حتی به گونه ای است که در بسیاری از موارد دانش آموزان از فصل تابستان که فصل فراغت از تحصیل و استراحتشان است به حدی بیزار می شوند که آرزوی بازگشایی مدارس را دارند.
یکی از علت های بروز چنین وضعیتی در برنامه ریزی برای اوقات فراغت کودکان ، نوجوانان و جوانان ، آرزو ها و علایق نافرجام پدران و مادران است.
این که پدری آرزو داشت کشتی گیر شود ، اما هرگز برایش چنین امکاناتی فراهم نشد، حال اصرار دارد پسرش این ورزش را بیاموزد یا آن یکی می خواست نوازنده شود اما محیط سنتی و متعصب خانواده چنین اجازه ای را به او نداد و حالا آرزو دارد فرزندش ساز بنوازد و او لذت ببرد.
مادری با شنیدن نوای ویولن یا پیانو عاشق این سازها می شود و چون مشکلات روزمره اجازه فراگیری را از او سلب کرده، اصرار دارد پسرش ویولن نواز و دخترش پیانونواز شود و جالب اینجاست که بر عکسش یعنی به ویولن نوازی دختر و پیانونوازی پسر هم رضابت نمی دهد.
مادر برای نوازنده شدن فرزندش قربان صدقه او رفته و پدرش قول اتومبیل ˈ ب ام و ˈ رو باز آلبالویی رنگ می دهد ، حال آنکه فرزند بی علاقه به ساز مورد نظر پدر و مادر ، به خاطر اصرار بیش از حد آنان حالا دیگر از هر چه موسیقی متنفر می شود.
اصرار به فوتبالیست شدن پسران تنها به دلیل درآمد زایی نیز از مواردی است که از سوی پدر خانواده فراوان دیده می شود.
یک فصل و هزار آرزو
...........................
برخی نیز می خواهند فرزندشان که هنوز خستگی درس و امتحان در وجودشان است، تمام هنرها و ورزش را آن هم فقط در سه ماه تابستان بیاموزند، غافل از اینکه هرکدام از این رشته ها نیاز به دهها سال تمرین و ممارست مستمر دارد.
شاید وقت آن رسیده باشد که خانواده ها پیش از فرارسیدن تعطیلات فرزندانشان، در کلاس های استعداد یابی شرکت کرده و در تعیین هرکدام از رشته ها، فرزندان خود را آزاد بگذارند تا موجب دلزدگی آنان نشوند و نیز به این حقیقت پی ببرند که در 90 روز نه کسی هنرمند می شود و نه ورزشکار.
مشت نمونه خروار
..........................
یک معلم موسیقی با انتقاد از بی برنامگی خانواده ها و دستگاه های ذیربط در غنی سازی اوقات فراغت ، تاکید می کند که هنرجویانش در فصل تابستان بر خلاف دیگر فصول سال کارایی لازم را ندارند.
ˈ بهزاد مقوم ˈ که ساز تخصیصی اش ویولن است ، گفت ˈ : دغدغه هنرجو در 9 ماه از سال فقط دروس مدرسه و ساز مورد علاقه اش است ، در حالی که در سه ماه تابستان نمی داند که به کدام یک از کلاس هایش بپردازد.
وی افزود : هنرجویی که به طور مستقیم از کلاس ورزشی به آموزشگاه موسیقی می آید، آن قدر ذهن و جسمش خسته است که نمی تواند کوچک ترین بهره ای از هنر مورد علاقه اش ببرد.
او ادامه داد : هنرجویانی داشتم که در فراگیری ساز بسیار مستعد و کوشا بودند ولی با فرا رسیدن تابستان بسیار افت کردند و وقتی دلیلش را بررسی کردم متوجه شدم آنها در فصل تابستان کلاس های اوقات فراغت دیگری هم دارند که یکی از آنها کلاس ورزشی است که بلافاصله پس از آن هم به کلاس موسیقی می آیند.
مقوم گفت : از سوی دیگر تعداد هنرجویان در فصل تابستان بدون نتیجه برای هنرجو به صورت قابل ملاحظه ای افزایش می یابد و این وضعیت نشان می دهد که والدین بدون اطلاعات قبلی و مشورت لازم با فرا رسیدن تابستان تا پایان شهریور فرزندشان را در کلاس ساز دشواری چون ویولن که سالها نیاز به تمرین و ممارست روزانه دارد، ثبت نام کرده و این روند در هر تابستان بدون نتیجه تکرار می شود.
ساماندهی اوقات فراغت در فصل تابستان عمدتا نهادهایی چون آموزش و پرورش ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حوزه هنری ، تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، سپاه ، بسیج و تربیت بدنی است و هز یک از آنها هم تعداد قابل ملاحظه ای از جوانان و نوجوانان را زیر پوشش قرار می دهند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت متولی اصلی غنی سازی اوقات فراغت است، گفت : 400 پایگاه تابستانی امسال برای سپری کردن اوقات فراغت دانش آموزان استان در نظر گرفته شده است.
ˈ محمد شعبانی ˈ بر ضرورت تشکیل دبیرخانه دائمی اوقات فراغت در مازندران تاکید کرد و افزود : این برنامه ها نباید صرفا به تابستان خلاصه شود بلکه باید در تمامی روزهای سال استمرار یابد.
وی از فعالیت 44 کانون فرهنگی - تربیتی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان خبر داد و گفت : بهترین ظرفیت برای برنامه ریزی پرداختن به این اوقات باید توسط آموزش و پرورش فراهم شود.
او با بیان اینکه اوقات فراغت مربوط به زمان و فصل معینی نیست، گفت: مسوولان آموزشی و فرهنگی باید با ایجاد برنامه های متنوع و در نظر گرفتن سلایق جوانان و نو جوانان در این زمینه برنامه ریزی کنند.
معاون آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه دشمنان با هدف تخریب فکری فرزندانمان طرح ها و برنامه های گوناگونی اجرا می کند، افزود : بی توجهی به اوقات فراغت جوانان و نبود برنامه های مفرح می تواند زمینه را برای اهداف بدخواهان مساعد کند.
وی بروز خلاقیت را از نتایج مهم اجرای مطلوب برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان دانست و ادامه داد : باید به نقش این برنامه ها در حرفه آینده و تعیین مسیر زندگی دانش آموزان توجه ویژه ای شود.
شعبانی گفت : باید تلاش کنیم تا با طرح برنامه های متنوع و ارتقاء کیفیت ، شعار ˈ هر دانش آموز یک مهارت ˈ محقق شود.
معاون آموزش و پرورش مازندران تشکیل گروه فرهنگی در اردوگاه ها را از اقدامات مهم حوزه پرورشی دانست و افزود : اردوهای دانش آموزی باید هدفمند باشد و گروه های فرهنگی مستقر در اردوگاه ها وظیفه هدایت و تربیت آنان را در اردوها بر عهده بگیرند.
شعبانی با بیان اینکه بسیاری از دستگاه های اجرای از قبیل ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، اوقاف و امور خیریه، تربیت بدنی، بسیج، سپاه و غیره هرساله برای اوقات فراغت دانش آموزان برنامه های خاصی دارند ، گفت : تلاش می کنیم که نقش آموزش و پرورش به عنوان متولی این امر پر رنگ تر جلوه کند.
او با تاکید بر ضرورت حرفه آموزی در برنامه های اوقات فراغت ، افزود : استفاده بهینه از این اوقات می تواند در شخصیت و شغل آینده دانش آموزان تاثیر بسزایی داشته باشد.
بر اساس گزارش آموزش و پرورش مازندران پارسال بیش از 66 هزار دانش آموز با دو هزار و341 رشته در بیش از 500 پایگاه در برنامه های اوقات فراغت این اداره کل شرکت کردند.
طرح هجرت 3 نیز به عنوان یکی از برنامه های پربار اوقات فراغت است که هر تا بستان با هدف مشارکت دانش آموزان در سازندگی برگزار می شود.
به گفته رئیس سازمان بسیج دانش آموزی سپاه کربلای مازندران امسال 14هزار دانش آموز استان در طرح هجرت 3 شرکت می کنند.
ˈ عبدالسعید رنجبر ˈ از طرح هجرت 3 به عنوان برنامه موفق اوقات فراغت دانش آموزی یاد کرد و گفت : این برنامه به فرمان رهبر معظم انقلاب همه ساله از سوی آموزش و پرورش ، تجهیز و نوسازی مدارس و بسیج سازندگی از اول تیر آغاز می شود و تا اواخر شهریور ادامه می یابد.
وی با بیان اینکه امسال 300 مدرسه در طرح مذکور توسط دانش آموزان بهسازی خواهد شد، افزود : بی شک اجرای این طرح از جمله راه های بهره گیری از نیرو و فکر جوانان با نشاط و پویا در سازندگی کشور محسوب می شود.
رنجبر هدف از اجرای این طرح را غنی سازی اوقات فراغت ، مشارکت دانش آموزان در مدرسه سازی و به کارگیری آنان در عرصه سازندگی و تمرین کار جهادی اعلام کرد.
او با اشاره به ابلاغ استانداری به دستگاه های اجرایی برای برنامه ریزی و مشارکت در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و جوانان و نوجوانان ، افزود : این برنامه ها در سال جاری برای یک میلیون جوان مازندرانی در نظر گرفته شده است.
رنجبر سرمایه گذاری سپاه را در طرح هجرت 3 برای هر دانش آموز 150هزار ریال هزار اعلام کرد.
طرح هجرت 3در سال گذشته با رویکرد استانی و در مازندران به دلیل ماهیت کشاورزی با عنوان ˈمزرعه تابستانی منˈ اجرا شد.
سهم کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران را نمی توان در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان نادیده گرفت.
اگر چه اردو های راهیان نور بیشتر با هدف اشاعه فرهنگ مقدس و دلاور مردی های رزمندگان همه ساله برگزار می شود ، اما نمی توان منکر این طرح در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان شد.ک/4
1888/1654

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن