تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در حقيقت خداوند جهاد را واجب گردانيد و آن را بزرگداشت و مايه پيروزى و ياور خود قرارش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801627043




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

‫توصیه آیت الله خاتمی درباره ماهواره‬‎


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ‫توصیه آیت الله خاتمی درباره ماهواره‬‎
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان با تاکید بر توجه به اخلاق و بیان موازین اخلاقی در ابتدای هر مداحی توسط ذاکران اهل بیت(ع) اظهارکرد: در عرصه مقابله با ماهواره و فراتر از آن فضای مجازی مبتذل، روشنگری اولین گام است.
همایش مقابله با ماهواره «دجال‌واره» امروز سه‌شنبه سوم تیرماه به همت سازمان بسیج مداحان در سالن آمفی‌تئاتر حسینیه فاطمه زهرا(س) با حضور آیت‌الله سید‌احمد خاتمی امام جمعه موقت شهر تهران، حجج اسلام محمد‌رضا تویسرکانی نمایندگی ولی فقیه در بسیج مستضعفین، محمد‌رضا نصوری معاونت تبلیغ و اطلاع‌رسانی مرکز تخصصی مهدویت، سردار احمد کاظمینی فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله تهران و یدالله بهتاش رئیس شورای عالی قشر سازمان بسیج مداحان کشور با حضور ۴۰۰ مداح برگزیده تهران برگزار شد.

آیت‌الله سید‌احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران طی سخنانی اخلاص، باور، محبت به آل الله، مطالعه مداوم، ابتکار و پاکی و ترک گناه را شش عنصر موفقیت در مداحی عنوان کرد و گفت: اگر ذاکر اباعبدالله(ع)، خطیب و مداح خودش از این مصیبت نسوزد، نمی‌تواند تأثیر بگذارد، بنابراین توصیه می‌کنم قبل از شروع مداحی حتماً عبارت «صلی‌ الله علیک یا اباعبدالله» را بگویید.

وی با بیان اینکه قبل از خواندن ۱۳۳ خطبه نمازجمعه همیشه زیارت عاشورا را خوانده است، افزود: اعتقاد دارم اگر قبل از خطبه و تدریس زیارت عاشورایی را نخوانم حتما تپق می‌زنم، از سال ۶۴ تاکنون که در حوزه مشغول تدریس بوده‌ام، به صورت مداوم زیارت عاشورا را قبل از تدریس خوانده‌ام، بنابراین به شما مداحان هم توصیه می‌کنم قبل از شروع مداحی این ارتباط را برقرار کنید، اثرات شگرفی دارد، همچنین در حوزه مطالعه کتاب هم فعال باشید.

مداحان در استفاده از کتاب‌های بی‌اصل و سند پرهیز کنند

این عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان تصریح کرد: مداحان مطالعه کنند و از استفاده کتاب‌های بی‌اصل و سند پرهیز کنند.کتاب‌های «ارشاد» شیخ مفید، اعلام الوری باعلام الهدی مرحوم طبرسی و منتهی الآمال فی تواریخ النبی و الآل شیخ عباس قمی در این رابطه بهتر است.

خاتمی با بیان اینکه مداحی اهل بیت(ع) افتخاری بسی عظیم است، اما در کنار آن مسئولیت سنگینی را متوجه آن‌ها می‌کند، ادامه داد: از مداح انتظار می‌رود هر حرفی را نزند، هر شوخی‌ را نداشته باشد و هر رفتاری نیز از او سر نزند، هر چند که حرام نباشد. بلکه باید شأن مداحی را حفظ کند. مداح باید مراقب خانواده خویش نیز باشد لذا این دون مداحی است که همسر و دختر یک مداح بدحجاب باشد.

برخی نمی‌دانند که با آوردن ماهواره جهنم را به خانه آورده‌اند

وی با تاکید بر توجه به اخلاق و بیان موازین اخلاقی در ابتدای هر مداحی توسط ذاکران اهل بیت(ع) اظهار کرد: در عرصه مقابله با ماهواره و فراتر از آن فضای مجازی مبتذل، روشنگری اولین گام است، گاهی اوقات که پدر و مادر آنتن ماهواره را به داخل خانه می‌آورند، نمی‌دانند با آوردن ماهواره جهنم را به خانه آورده‌اند، به همین جهت است که تأکید دارم قبل از بیان ذکر مصیبت، یک غزل اخلاقی در خصوص مسائلی مانند احترام به پدر و مادر، ترک گناه و معصیت خوانده شود.ژ

از نظر شرعی نیز استفاده از سبک‌های مبتذل در مداحی حرام است

این استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه تداوم آموزش در مداحی را یکی از عوامل موثر در توفیق ذاکری اهل بیت(ع) دانست و گفت: گاهی وقت‌ها دیده می‌شود که مناجات را با روضه می‌خوانند، یا سبک جشن و سرور با سبک عزا یکی است، در حالی که از جهت فنی این گونه نیست حتی گفته‌اند که قرآن را نباید با الحان اهل طرب خواند، الحمدلله با این وجود گرایش به سبک سنتی میان جوانان به خصوص مداحان گسترش یافته است.بنابراین باید مراق بود که حتی از نظر شرعی نیز استفاده از سبک‌های مبتذل در مداحی حرام است.

اگر مداحی هم بگوید کاری به عالم سیاست ندارم، حقه‌‌گرهای سیاسی سرش را کلاه می‌گذارد

خاتمی خاطرنشان کرد: ما موظف هستیم سفره معارف اهل بیت(ع) را پهن کنیم و برای ایجاد این رابطه تلاش کنیم و اگر استقبالی صورت نگرفت ناراحت نشویم لذا مداح نباید از استقبال مغرور و از خلوتی مجالس هم محزون شود، یادتان باشد که هر چه دارید از اهل بیت(ع) است. قرآن کریم یک الگو مانند حضرت نوح را معرفی می‌کند «فَلاَ یُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَلِیلاً»، ۹۵۰ سال تبلیغ کرد و تنها عده قلیلی به او ایمان آوردند که در تفاسیر از این عده قلیل به ۸۰ نفر تعبیر شده است.

این عضو مجلس خبرگان همچنین با اشاره به ارتباط مداح با سیاست ، بیان کرد: مداح به عنوان یک عضو یک جامعه اسلامی نمی‌تواند سیاسی نباشد، اگر هم بگوید کاری به عالم سیاست ندارم، حقه‌‌گرهای سیاسی سرش را کلاه می‌گذارد، بنابراین مداح باید یک دید سیاسی و بصیرت سیاسی داشته باشد.

وی ادامه داد: حتی اگر دید سیاسی نداشته باشیم، بعضی از اشخاص هستند که اول شما را موعظه نمی‌کنند، بلکه اطلاعات غلط می‌دهند و یک مرتبه می‌بینیم که از مداح اهل بیت(ع) یک سخن غیرانقلابی صادر می‌شود، اگر جامعه‌ای کاملاً سیاسی باشد، این نقطه‌ ضعف نیست، بلکه نمایانگر رشد جامعه است.

این روزها مد شده که هرکس موضع ولایت داشته باشد انگ جناحی به او می‌زنند

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه در شأن یک روحانی و یک مداح نیست که جناحی باشد، گفت: مداح باید فقط خط ولایت در سیاست را دنبال کند لذا یادمان باشد که این روزها مد شده است که هر که با ولایت باشد و موضع ولایت داشته باشد، به او جناحی می‌گویند، نباید با این انگ جناحی دست از موضع‌مان برداریم، بگذارید بگویند، حجت شرعی ما مواضع ولایت است و باید خودمان را با ولایت تنظیم کنیم.

امام جمعه موقت تهران در ادامه به ذکر خاطره‌ای از فتنه ۸۸ پرداخت و گفت: در سال ۸۸ در یک گروهی یک آقایی با ما کار می‌کرد که دیدم در جریان انتخابات به شدت طرفدار یکی از سران فتنه است و گفتم اگر در دوره جدید این فرد عضو شود، من عضو این گروه نخواهم شد، آن شخص استعفا کرد و گروه در پی جایگزین بود. رئیس آن گروه در دیدار با مقام معظم رهبری گفت: آقایان محترمه با انتصاب این شخص در این گروه مخالف هستند، آقا از او پرسیده بودند کدام فلان آقا مخالف است، گفت سید‌احمد خاتمی. مقام معظم رهبری فرمودند سلام مرا به ایشان برسانید و بگویید جایی که جراحی شده است، نباید خونریزی جراحی زیاد شود.

خاتمی افزود: من مطلب را گرفتم و وقتی در جلسه مطرح شد که سراغ فرد جایگزین برویم، گفتم مخالف هستم! که افراد واکنش نشان دادند، من هم در جواب گفتم من ولایت‌ شعار نیستم، من ولایتمدارم؛ یعنی منظور رهبری این بود که دست از سخنت بردار، بنابراین من خواستار حضور این فرد در این گروه هستم و امیدوارم که خودش را اصلاح کند، بنابراین ما سلیقه خودمان را با حضرت آقا تنظیم می‌کنیم.

مداحان باید مراقب افراطیون شیعه باشند

امام جمعه موقت شهر تهران با اشاره به اینکه مداحان باید مراقب افراطیون شیعه باشند، اظهار کرد: یک گروه افراطیون در اهل سنت داریم که در قالب داعش، القاعده و طالبان خود را نشان می‌دهند و البته خود اهل سنت موضع دارند، افراطیونی که لکه ننگ اسلام شدند و بدترین خیانت‌ها را به اسلام می‌کنند، همچنین افراطیون شیعه که هفته وحدت را هفته برائت عنوان می‌کنند، در حالی که مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری می‌گویند اهانت به مقدسات اهل سنت جایز نیست.

وی تاکید کرد: خدمت به اهل بیت(ع) این است که نگذاریم شیعه با مداحی ما آسیب ببیند، همچنین تولی بی تبری نمی‌شود، یعنی نمی‌شود ولایتمدار بود، اما با کسانی که ضد ولایت هستند مرز نداشته باشیم.

منبر و محراب تریبون مداحی است، توجه کنید ابزار جناحی نشود

خاتمی در پایان با بیان این که مداح سیاسی باشد، اما سیاست‌زده نباشد، روضه جای ذکر مصیبت است، گفت: در وسط روضه به خیال خودتان که انقلابی هستید، به مطرح کردن بحث سیاست نپردازید، این آسیب زدن است، موضع سیاسی قبل یا بعد از روضه بیان شود، همچنین منبر و محراب تریبون مداحی است، توجه کنید ابزار جناحی نشود،. ما کشور با نشاط و شادابی داریم، چرا که هر روز یک مبحث و مطلبی است، یک روز انتخابات مجلس، روز دیگر انتخابات خبرگان یا انتخابات ریاست جمهوری و ... هست.

منبع : تسنيم



تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن