واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
استاد حوزه علمیه بابل:
سیره زندگی ائمه اطهار جامعه را در برابر انحراف ها مصون می دارد خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بابل، بهره گیری از سیره عملی ائمه اطهار(ع) را بهترین الگو برای زندگی فردی و اجتماعی آحاد جامعه دانست و گفت: سیره زندگی ائمه معصومین(ع) جامعه را در برابر هجوم فرهنگ های انحرافی مصون می دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام سید هادی قائمی، استاد حوزه علمیه بابل امروز در جمع مردم شهر گتاب بابل در مسجد جامع این شهر به سیره ائمه اطهار(ع) در خصوص تذکر و توصیه به معروف اشاره کرد و گفت: در سیره عملی امامان به خصوص امیرالمؤمنان(ع) آمده است که ایشان در ابتدا اگر کسی را به معروفی توصیه می کردند از قبل خودشان مقید به اجرای آن معروف بودند و اگر کسی را نهی از منکر می فرمودند قبل از آن آن منکر در زندگی شان دیده نمی شد. وی با بیان این که اعمال انسان دارای یک ظاهر و باطنی است، خاطرنشان کرد: هر عملی که از انسان سر می زند دارای دو سر باطنی و ظاهری است که شناخت این به حقیقت کار نیک و گناه آگاه می کند. این استاد درس خارج حوزه علمیه بابل به موضوع طهارت در اعمال عبادی اشاره کرد و با بیان این که اعمال عبادی به طهارت نیازمند است و طهارت پیش زمینه و مقدمه هر عمل عبادی محسوب می شود، ادامه داد: طهارت به سه دسته طهارت خبثی، طهارت حدثی و طهارت باطنی تقسیم می شود که هر یک دارای شرایط خاص خود است. حجت الاسلام قائمی به تشریح طهارت از خبث پرداخت و تصریح کرد: طهارت از خبث یعنی وقتی بدن و لباس انسان آلوده می شود نیاز به تطهیر دارد که نمونه آن تطهیر نجاست ظاهری با آب است. وی در ادامه طهارت از حدث را مورد اشاره قرار دا و افزود: طهارت از حدث مرحله ای بالاتر از طهارت حبث است که برای دست یابی به این طهارت انسان نیازمند غسل یا وضو است که در صورت عدم وجود آب تیمم می تواند این طهارت را ایجاد کند. این استاد حوزه علمیه بابل، شرط مقدماتی نماز را وجود طهارت از خبث و حدث بیان کرد و گفت: انسان برای نماز به وضو و غسل نیازمند است تا طهارت لازم که شرط نماز است فراهم شود. وی بالاترین مرتبه طهارت را طهارت باطنی بیان کرد و گفت: طهارت حدثی مقدمه طهارت باطنی است و کسانی که در راه معرفت حق تعالی گام برداشتند خود را ملزم به این نوع طهارت می کنند. حجت الاسلام قائمی به تشریح طهارت باطنی پرداخت و خاطرنشان کرد: شعر باطل، ظلم و ستم و هر گناهی طهارت باطنی را باطل می کند اما طهارت ظاهری که شامل طهارت خبثی و طهارت حدثی می شود فقه نظر می دهد. وی به بیان روایتی از امیرالمؤمنان(ع) در خصوص نحوه وضو گرفتن اهالی معرفت پرداخت و گفت: اگر ما در این وضوی ساده خود توجه کنیم قدم به قدم به جایی می رسیم که چشمان ما معرفت و حقیقت نماز را می بیند و درک می کند. این استاد حوزه علمیه به دعای هنگام وضوی امیرالمؤمنان(ع) اشاره کرد و گفت: در دعای وضوی امیرالمؤمنان(ع) دنیایی از معارف الهی و مباحثی مانند معاد مطرح می شود که نشان دهنده حقیقت وضو است و به همین دلیل ما باید این سیره های رفتاری را در زندگی خود به کار ببندیم. حجت الاسلام قائمی بهره گیری از سیره عملی ائمه اطهار(ع) را بهترین الگو برای زندگی فردی و اجتماعی آحاد جامعه دانست و خاطرنشان کرد: سیره زندگی ائمه معصومین(ع) جامعه را در برابر هجوم فرهنگ های انحرافی مصون می دارد./1313/پ202/ب1
۱۳۹۳/۴/۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]