تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806867045




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عدم حمایت مسئولان کام شیرین شهد عسل را تلخ کرده است / داروی چینی هم مرهم زخم زنبورداران نشد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گلستان مهر گزارش می دهد/
عدم حمایت مسئولان کام شیرین شهد عسل را تلخ کرده است / داروی چینی هم مرهم زخم زنبورداران نشد
گرگان – خبرگزاری مهر: زنبورداری یکی از حرفه هایی است که به دلیل تنوع آب و هوایی و اقلیمی گلستان طرفداران زیادی در این استان دارد، اما مشکلات فراوان این حرفه و عدم حمایت مسئولان مربوطه باعث دلسردی زنبورداران منطقه شده است.



به گزارش خبرنگار مهر، زنبور یکی از آفریده های مهم خداوند برای پایداری انسان و کره زمین است. اهمیت زنبور تا حدی است که خداوند سوره ای از قرآن را به آن اختصاص داده و خواص زنبور و عسل را در آن تاکید کرده است. استان گلستان هم به دلیل تنوع اقلیمی و شرایط مختلف آب و هوایی از نظر پرورش زنبور عسل بسیار مستعد است و به همین دلیل افراد زیادی به این حرفه مشغول هستند. اما، متاسفانه در سال های گذشته، مشکلات زنبورداران به حدی زیاد شده که بسیاری از آن ها دیگر به زنبور داری به عنوان حرفه نگاه نمی کنند و یا اگر هم درآمدی از این طریق دارند به عنوان شغل دوم آن ها است. نمی شود از پرورش زنبور عسل دل کند با این حال ، بسیاری از زنبور داران معتقدند لذتی که در پرورش و تکثیر این خلقت خداوند وجود دارند اجازه نمی دهد تا آن ها از این کار دست بردارند و حتی اگر شده به صورت تفریحی هم خود را مشغول این کار می کنند. زنبور از شهد گلها تغذیه می کند و به دلیل کمک به گرده افشانی و تقویت گیاهان تاثیر زیادی در حفظ گونه های گیاهی و حتی رشد محصولات کشاورزی دارد، به همین دلیل کشاورزان گلستانی هم از این موجود پرفایده سوی می برند. از سویی دیگر استفاده از شهد زنبوردار را مجاب می کند تا برای تولید عسل با کیفیت مدام محل اقامت کندوهای زنبور را تغییر دهد تا زنبور همواره از شهد تازه برای تولید عسل خود استفاده کند. به همین دلیل به صورت فصلی مکان اقامت زنبوران را تغییر می دهند. در این میان مشکلاتی مانند کمبود دارو، هزینه های بالای تولید عسل ، جابه جایی زیاد زنبورها در طول سال، تولید عسل های قلابی و عدم حمایت مسئولان در حوزه زنبور داری چالش های زیادی را به وجود آورده است.  

  یکی از تولید کنندگان عسل در استان که حدود 30 سال است کار زنبور داری را انجام می دهد، تشکیل شرکت تعاونی ها را یکی عاملی برای حل مشکلات در گذشته دانست و گفت: مشکلات ما در گذشته توسط شرکت تعاونی ها حل می شد، آن ها پیگیر تسهیلات و دارو و سایر موارد بودند و چون نماینده خود ما بودند عملا مشکل خاصی نداشتیم تا این که این شرکت ها در سال های گذشته تعطیل شدند. محمدمهدی محمودی مقدم، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: در حال حاضر جهاد کشاورزی تلاش دارد تا دوباره تعاونی ها را در استان فعال کند اما هیچ کدام از زنبور داران رغبتی ندارند تا در این تعاونی ها عضو شوند چرا که این تعاونی ها به وسیله بخش خصوصی اداره می شود. وی بیان کرد: از جمله خدماتی که قبلا تعاونی ها به زنبور داران ارائه می کردند ارائه لوازم زنبور داری از جمله کندو و دارو بود  و همچنین وارد کردن ملکه و فروش آنها به زنبور داران بود که البته بر روی نژاد این ملکه ها نیز تحقیق و بررسی می شد ولی در حال حاضر هیچ گونه ملکه ای وجود ندارد. وی ادامه داد: مدتی بود که جهاد کشاورزی خود ملکه تولید می کرد و من خودم یکی از خریداران ملکه بودم ولی متاسفانه با وجود اینکه ملکه باید بارور می بودند ولی بعد از 48 ساعت بارور نشد و و عمل تخم ریزی انجام نشد.  

  ورود داروهای چینی و تقلبی در بازار توسط بخش های خصوصی محمودی از ورود داروهای چینی به کشور گلایه کرد و بیان داشت: برخی از داروهایی که قبلا در اختیار زنبور داران قرار داشت الان وجود ندارد و داروهایی که در حال حاضر وارد کشور می شود بیشترشان چینی و نا مرغوب است. وی با بیان این که این دارو ها به دست بخش خصوصی وارد می شود که هیچ اطمینانی به آنها نیست، اضافه کرد:  چون دارو ها به وسیله بخش خصوصی وارد بازار می شود معمولا گرانتر به زنبور دار فروخته می شود به طوری که دارویی که قبلا ما با  دو هزار تومان می خریدیم الان باید بابت آن 75 هزار تومان هزینه پرداخت کنیم ؛ البته داروهایی هم که استفاده می شود جوابگوی تلفات زنبور داری ما نیست و به بهبود مشکل زنبور کمکی نمی کند . این تولید کننده عسل در خصوص بیمه زنبور داران اظهار داشت: بیشتر زنبور دارن استان تمایلی به بیمه ندارند چرا که بیمه هیچ گونه خسارتی را به زنبور دار نمی دهد و مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد. وی ادامه داد: چند وقت پیش خرس به چند تا از کندوهای من حمله کرد  و من مجبورم باقی مانده کندو را جمع کنم تا خساراتم بیشتر نشود اما بیمه می گوید باید کندو همان شکل بماند تا کارشناس برای بررسی بماند و اگر بماند خسارات بیشتری به من وارد می شد.  

  عدم رغبت زنبور داران برای بیمه کندو ها/ عسل تقلبی و پارازیت دکل های موبایل وی افزود: وقتی خدماتی وجود نداشته باشد هیچ زنبور داری رغبت نمی کند که کندوهای خود را بیمه کند چرا که دردی از آن ها را دوا نمی کند. محمودی از ورود عسل های تقلبی به بازار گلایه کرد و عنوان داشت: عسل تقلبی در حال حاضر در بازار زیاد است و متاسفانه هیچ مرجعی برای برخورد وجود ندارد . وی تصریح کرد: یکسری افراد با شکر و افزودن موادی عسل را خود درست می کنند  و یا برخی از زنبور داران نیز با دادن شکر به زنبور ها عسل تولید می کنند. وی وجود پارازیت های به وسیله آنتن های موبایل را یکی دیگر از مشکلات زنبود داران اعلام کرد، و گفت: این موضوع باعث می شود که زنبور ها  راه خود را در بازگشت به کندو به ویژه در فصل پاییز که فصل تخم ریزی است گم کنند چرا که این پارازیت ها مانند چتری عمل می کنند که زنبور باعث می شود نتواند راهش را به کندو پیدا کند. این تولید کننده عسل تصریح کرد: مشکلات زیاد در این حوزه باعث می شود که زنبور دار نتواند برداشت عسل خوبی از کندو ها داشته باشد و زنبور داری موفق است که بتواند حداقل 15 کیلو عسل از هر کندو برداشت کند . وی در رابطه با فروش عسل اظهار داشت: در حال حاضر عسل کیلویی 40 هزار تومان از زنبور دار خریداری می شود که این قیمت با توجه به هزینه های بسیار زیادی که زنبور دار صرف تولید عسل می کند قابل صرف نیست.  

  آموزش در حوزه زنبور داری باید مورد توجه قرار گیرد محمودی آموزش را در حوزه زنبور داری بسیار مهم دانست و عنوان کرد: بسیاری از افرادی که در حال حاضر به شغل زنبورداری مشغول هستند هیچ سابقه و آموزشی در این زمینه  ندارند  و حتی زمانی که دفترچه خود را برای این کار دریافت می کنند هیچ گونه امتحانی از آنها گرفته نمی شود . وی افزود: باید مسئولان آموزش های جدید را به زنبور داران ارائه دهند و این در حالی است که هیچ گونه آموزش هایی در این حوزه ارائه نمی شود. در ادامه یکی دیگر از زنبور داران شهرستان گالیکش گفت: زنبورداري حرفه اي است كه مي توان با كمترين سرمايه كاررا آغاز كرد و  البته این کار نيازبه مهارت اوليه  دارد چرا که به دلیل حساس بودن زنبوروبيماري هايي كه دربين آنها وجود دارد بايد آگاهي هاي لازم را دراين زمينه داشته باشد. منصور مجیدی در رابطه با مشکلات این حوزه ابراز داشت: کار زنبور داری در گذشته به دلیل كم بود هزينه هاي تهيه دارو،هزينه نگهبان ، تهيه موم عسل و ساخت كندو زياد نبود،ولي اكنون بدليل گراني تمام اين موارد وازطرفي دیگر بدليل اينكه قيمت عسل درمقابل افزايش قيمت وسایل مورد نیاز زنبور داران افزایش نداشت باعث شده تا تولید عسل کمی سخت شود. احیای  تعاونی های زنبور داری راه گشای مشکلات زنبور داران خواهد بود مدیر امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان یکی از برنامه های اساسی این سازمان را احیای تعاونی های زنبورداری در استان اعلام کرد و گفت: در نظر داریم تا این تعاونی ها را در استان فعال کنیم تا زنبور داران بتوانند از این طریق  تمامی مسائل مورد نیاز خود را رفع کنند. قدرت مقصودلو در گفتگو با مهر ابراز داشت: در حال حاضر این تعاونی ها در شهرستان های گرگان ، گنبد و کلاله فعال شده است و  و تلاش داریم تا با همکاری تعاون روستایی دیگر شهرستان ها را نیز فعال کنیم. وی افزود: زنبور داران می توانند با شرکت در جلسات این تعاونی ها مسائل و مشکلاتشان را مطرح کرده  تا به خواسته های آنها رسیدگی شود و همچنین می توانند وسایل مورد نیاز و دارو های خود را به صورت کلی از تعاونی ها تهیه کنند. مقصودلو با بیان اینکه صندوق حمایت زنبور داری در کشور پیش بینی شده است  و در تلاش هستیم تا خدمات  و حمایت های  بسیار خوبی را امسال به زنبور داران ارائه دهیم و از طریق این صندوق می توانیم وام های کم بهره  را در اختیار زنبور داران از طریق تعاونی ها قرار دهیم  و همچنین مقداری نقدینگی نیز برای کمک به زنبور داران در اختیار تعاونی ها قرار می گیرد. وی  پرورش  ملکه  را از دیگر برنامه های جهاد عنوان کرد و اظهار داشت: برای افزایش تولید عسل  در تلاش هستیم تا در منطقه بندر گز ملکه هایی را با مقاومت بالا پرورش دهیم . مقصولو با بیان اینکه سال گذته میزان تولید عسل در استان 751 تن عسل بوده است،عنوان داشت: در حال حاضر در استان دو هزار و 370 زنبور دار فعالیت می کنند و همچنین صدو یازده هزار و 200 کندو در استان نیز وجود دارد. وی در خصوص بیمه خود زنبور داران بیان داشت: دولت در بخش بیمه خود افراد زنبور دار تا پنج درصد را تقبل کرده است  و زنبور دارانی که هیچ جا بیمه نیستند می توانند از محل طرح هدفمندی یارانه ها عضو بیمه شوند . مدیر امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان  تصریح داشت: همچنین در رابطه با بیمه کندو ها  زنبور داران در صورتی که کندوهای خود را بیمه کنند و خساراتی متحمل آنها شود پس از بررسی کارشناسان میزان خسارت به آنها پرداخت می شود.  

  آموزش زنبورداران یکی از کارهای اساسی  خواهد بود وی در حوزه آموزش اذعان داشت: یکی دیگر از موضوعات اساسی که امسال پیگیری می شود بحث آموزش زنبور داران است که در این حوزه با هماهنگی مدیریت ترویج و مرکز آموزش جهاد کشاورزی این کار برای زنبور داران صورت می گیرد. مقصودلو ادامه داد: این کار به وسیله تعاونی های زنبور داران و در غالب کارگاه های آموزشی برگزار می شود.
 
امیدواریم با توجه به مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد مسئولان بتوانند برنامه های کلی را در این حوزه طراحی و برنامه ریزی کنند چرا که شرایط آب و هوایی استان و مناطقی که در این استان وجود دارد می تواند این استان را به قطب تولید عسل در کشور تبدیل کنند و اجرا شدن این امر نیازمند حمایت هایی از زنبور دارانی است که در این عرصه فعالیت می کنند.












۱۳۹۳/۴/۳ - ۱۳:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن