تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دل كنده‏اند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819658719




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزهای به تباهی رفته یک زندگی/ انجمن حمایت از زندانیان زنجان نیازمند حمایت مسئولان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > زنجان گزارش مهر/
روزهای به تباهی رفته یک زندگی/ انجمن حمایت از زندانیان زنجان نیازمند حمایت مسئولان
زنجان - خبرگزاری مهر: مجازات زندان یکی از تبعات انکار نشدنی بروز جرایم مختلف است که می تواند مسکنی کوتاه مدت باشد برکنترل جرایم اما هزاران نفر از خانواده های زندانیان به دلیل عدم تمکن مالی خود در معرض آسیبهای متعدد اجتماعی قرار می گیرند و زمینه ساز بروز جرایم ثانوی می شوند در این میان نقش حمایتی مسئولان و جامعه برای جلوگیری از این آسیبهای اجتماعی حلقه گم شده ای است که باید آن را باز یافت.



به گزارش خبرنگار مهر، حميد 18 ساله اين روزها تنهاست آن هنگام كه بايد دست نوازش پدري مقتدر و سالم بر سر او باشد، فشارهاي اجباري  زندگي بدون سرپرست او را به سمت قاچاق مواد مخدر كشانده است، در جستجوي زندگي سالم است اما در گمراهي به سر مي برد.

مريم 13 ساله نيز روزگار بهتري ندارد، چك هاي بي محل، پدر را نيز  بي محل كرده نزد فرزندان نوجواني كه در پي مامني آرام در تخيلات خود هستند.

زيبا، بانوي ميانسالي كه  آسيب هاي اجتماعي در كمين او هستند، جواني، زيبايي، پويايي، نشاط و تحرك را از او ستانده اند، همسر زيبا 10 سال پيش چوب قاچاق مواد مخدر را خورد و روانه زندان شد حالا پسر 20 ساله اش نيز به همين جرم پشت ميله هاي زندان است. آن سو دردهاي بسيار است و اين سو درمان اندك

كمتر كسي است كه رابطه آسيب هاي اجتماعي تهديد كننده يك نفر را با بلايي كه در كمين جامعه است تحليل كند. بسياري از انسان ها تصور مي كنند مشكل براي ديگران است و خود را از آن مصون مي دانند، هرگز تصور نمي كنند مشكلات فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي همسايه، همشهري و هم ميهنانشان آن ها را نیز تهديد مي كند مستقيم يا غيرمستقيم همچون ماري به سوي خانواده آن ها نيز مي خزد.

مشكل خانواده هاي زندانيان نيز از همين كوته فكري هاست. از  راهكار پيشگيري و نقش دولت و مسئولان كه بگذريم  وظيفه اي هم به دوش  جامعه است. ما كه همسايه ايم و هم محلي و هم شهري  اندازه سهم خودمان. اندازه اي كه  فرزند يك خانواده زنداني  از درد  بي درماني  از تحصيل و رشد و تعالي باز نماند، به اندازه اي كه  فرزند خانواده بي سرپرست يا بد سرپرست  در حسرت يك سقف بالاي سرش نباشد و ميوه هاي گنديده و دور ريز ما آرزوي رويايي اش نشود چرا كه او نيز حق دارد زندگي كند حتي اگر سرنوشتش تحت شرايط ناخواسته فردي ديگر زيبا رقم نخورده باشد.

انجمن حمایت از زندانیان زنجان نیازمند کمک مسئولین

هادي نصرتي مسئول انجمن حمايت از زندانيان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر  بار ديگر همچون گذشته از نوع نگاه مردم به خانواده هاي زندانيان گله مند است، او مي گويد: اگر مسئولان انجمن را حمايت نكنند انجمن زنجان نيز همچون بسياري از استان ها تعطيل مي شود و چه  آفت هايي كه جامعه را تهديد نمي كند.

نصرتي  تعداد خانواده هاي تحت پوشش انجمن حمايت از زندانيان زنجان را 480 خانواده اعلام مي كند و مي افزايد: در شهرهايي كه زندان وجود دارد انجمن نيز بايد فعال باشد اما متاسفانه انجمن شهر ابهر فعال نيست و يك انجمن همه استان را تحت پوشش دارد.

وي با اشاره به فعاليت هاي انجمن متبوعش يادآور مي شود: انجمن ها حتي يك ريال كمك دولتي دريافت نمي كنند اين انجمن نيز با فعاليت هاي اقتصادي همچون مشاركت در ساخت پاركينگ طبقاتي، فعاليت نانوايي، باسكول، احداث و اجاره دادن آپارتمان و راه اندازي فروشگاه ها عوايدي دارد كه صرف حمايت از خانواده زندانيان مي شود.

مسئول انجمن حمايت از  خانواده زندانيان زنجان با بيان اينكه سالانه 20 درصد به خانواده هاي تحت پوشش زندانيان در زنجان افزوده مي شود، ابراز مي كند: اين انجمن با حمايت مسئولان قوه قضاييه و فعاليت هاي اقتصادي طي سال هاي متوالي به عنوان انجمن برتر در كشور انتخاب شده است.

نصرتی با نامناسب دانستن اوضاع اقتصادي كشور اظهار مي كند: زندگي براي افراد عادي و شاغل دشوار است چه برسد به خانواده های بي سرپرست.

نصرتي فعاليت هاي اين انجمن را اقدامي پيشگيرانه عنوان مي كند و ادامه مي دهد: اگر از خانواده هاي بي سرپرست و بد سرپرست حمايت نشود  تعداد افرادي كه  مورد تهديد آسيب هاي اجتماعي قرار مي گيرند افزايش مي يابد.

وي خاطر نشان مي كند: بيش از نيمي از زندانيان به جرم قاچاق مواد مخدر در زندان به سر مي برند پس از قاچاق بيشترين آمار مربوط به سرقت است.

اين خير زنجاني مي گويد: انجمن حمايت از زندانيان زنجان سالانه هشت فقره سبد كالا به خانواده هاي زندانيان اعطا مي كند سبد هاي ويژه نوروز، ماه مبارك رمضان، هزينه كمك تحصيلي دانش آموزان و دانشجويان، كمك هزينه جهيزيه، دفن و كفن، بهداشت، ورزش و... به خانواده هاي تحت پوشش مي پردازد.

وي مي افزايد: همزمان با ماه مبارك رمضان انجمن براي زندانياني كه امكان مرخصي ندارند افطاري همراه خانواده ها يشان را در بند زندان تدارك مي بيند.

نصرتي يادآور شد: اين انجمن ماهانه 15 ميليون ريال در اختيار اداره زندان هاي زنجان قرار مي دهد تا در اختيار زندانيان نيازمند قرار گيرد.

اين خير زنجاني با اشاره به مشكلات فراوان پيش روي خانواده هاي بي سرپرست و بد سرپرست مي گويد: درد بسيار است و توان ما در ياري رساندن محدود!

آينده نگري براي زندانيان با اشتغال آموزي

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان نيز در رابطه با وضعيت زندانيان به خبرنگار مهر مي گويد: 30 درصد زندانیان محکوم این استان در کارگاه های مختلف زندان اعم از خیاطی، فرشبافی، جوشکاری، نجاری و سایر فعالیت ها در مجتمع کشاورزی مشغول به کار بوده و دستمزد دریافت می کنند.

علاءالدین کریمی مي افزايد: اشتغال و حرفه آموزی به منظور توانمندسازی زندانیان با هدف اصلاح روحی و جسمی برای بازگشت به بازار کسب و کار از اولویت های سازمان زندان ها است.

وی اظهارمي كند: طی یک سال گذشته یک هزارو 122 نفر از زندانیان در کلاس های فنی و حرفه ای در 36 رشته شرکت کرده و 999 نفر موفق به دریافت گواهینامه مهارت ازسازمان فنی و حرفه ای شده و پارسال 36 نفر از این افراد موفق به دریافت تسهیلات تا سقف 100 میلیون ریال برای راه اندازی کسب و کار شده اند.

حمايت از زندانيان رها يافته مانع برگشت دوباره به زندان

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان مي گويد: با توجه به محدودیت های موجود در برخی قسمت ها، تعداد قابل توجهی از افراد که حرفه و مهارتی می آموزند تحت مراقبت بعد از خروج که آخرین چرخه از اقدامات اصلاح و تربیت است قرارمی گیرند.

کریمی ادامه مي دهد: بازگشت به زندان افرادی که تحت مراقبت بعد از خروج قرار می گیرند 2 درصد و بازگشت به زندان افرادی که به دلایل مختلف از جمله کمبود امکانات نمی توانند زیرپوشش دوره های مراقبت بعد از خروج از زندان قرار گیرند 25 درصد است.

وی شرایط پذیرش زندانیان بعد از آزادی از زندان توسط جامعه را نامناسب ارزیابی مي كند و مي افزايد: اغلب محکومانی که از زندان آزاد می شوند سابقه دار محسوب شده و برای پذیرش از سوی جامعه با مشکلات متعددی مواجه هستند.

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان بر ضرورت تلاش مضاعف دستگاه های متولی برای جامعه پذیری محکومین آزاد شده تاکید مي كند و مي گويد: مجرم، ذاتا و بالفطره خلافکار نیست و باید با اتخاذ تدابیر لازم زمینه جامعه پذیری این افراد از سوی اقشار مختلف جامعه فراهم شود.

کریمی تعداد زندان های موجود در استان زنجان را دو باب واقع در شهرستان های زنجان و ابهر اعلام و اظهار مي كند: یک اردوگاه ویژه مجرمان موادمخدر، یک مجتمع کشاورزی ویژه زندانیان در سلطانیه و یک کانون اصلاح و تربیت در زنجان وجود دارد.

وی اجرای هدفمند مجازات حبس و فراهم کردن شرایط اصلاح و تربیت را جزء اولویت های سازمان زندان ها عنوان و ابراز مي كند: جرایم مواد مخدر با 40.48 درصد، سرقت با 5.21 درصد و جرایم و محکومیت های مالی به ترتیب بیشترین تعداد زندانیان در استان زنجان را تشکیل می دهند.

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان با بیان اینکه پارسال 121 نفر ازمحکومان جرایم غیرعمد با پرداخت دیه آزاد شدند، مي گويد: با اهتمام ستاد دیه 85 نفر از این زندانیان با دریافت وام بلاعوض آزاد شدند که در این راستا ستاد دیه برای آزادی آنها بالغ بر 12 میلیارد و 729 میلیون ریال پرداخت کرده است.

وی اظهار مي كند: 36 نفر از محکومان جرایم غیرعمد نیز با پرداخت تسهیلات به مبلغ 16 میلیارد و 561 میلیون ریال از زندان آزاد شدند.

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان مي گويد: با تلاش های انجام شده 28 نفر از شاکیان به میزان 28 میلیارد و 774 میلیون ریال از حق خود گذشت کردند.

کریمی ادامه مي دهد: مبلغ پنج میلیارد و 937 میلیون ریال نیز آورده محکومان مذکور برای رهایی از زندان بوده است.

جشن گلريزان زمینه ساز آزادي زندانيان جرایم غیر عمد

جعفر گل محمدی، رئیس کل دادگستری استان زنجان نيز  در جلسه ستاد دیه  زنجان گفت:با مشارکت گسترده و جهادی مردم در جشن گلریزان امسال که در 15 ماه مبارک رمضان مصادف با ولادت باسعادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) برگزار خواهد شد زمینه آزادی زندانیان جرایم مالی و غیر عمد  فراهم خواهد شد که در این راستا بایستی اطلاع رسانی و اقدامات اثر گذار انجام شود.

گل محمدی  با اشاره به اینکه فعالیت ها و برنامه های ستاد دیه بایستی به طور شفاف برای مردم اطلاع رسانی شود که کمک های مردم به زندانیان داده نمی شود بلکه به افرادی که آسیب دیده یا خسارت دیده پرداخت می شود.

وی ادامه داد: برنامه ریزی و تلاش ستاد دیه استان بایستی جهت دریافت کمکهای خیرین، اصناف، شرکت ها، خصوصا مردم شریف استان دقیق و مضاعف انجام شود تا با کمک های بیشتر، زمینه آزادی زندانیان جرایم مالی و غیر عمد  فراهم شود تا این زندانیان به کانون گرم خانواده خود باز گردند.

............................... گزارش: سولماز شهبازي  


۱۳۹۳/۳/۳۱ - ۰۹:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن