تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814297508




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عظمت روحی مهمترین ویژگی فرمانده شهید محدثی فر بود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

عظمت روحی مهمترین ویژگی فرمانده شهید محدثی فر بود مشهد – ایرنا – نویسنده کتاب ˈبه نام حماسه یاسینˈ گفت: عظمت روحی و دینداری در عمل مهمترین و برجسته ترین ویژگی فرمانده شهید سرگرد ˈجلیل محدثی فردˈ بود.


به گزارش ایرنا، حجت الاسلام ˈسید محمد انجوی نژادˈ یکشنبه شب در نشستی به مناسبت بزرگداشت سالروز شهادت فرمانده گردان یاسین؛ شهید محدثی فر که در سازمان خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهشهای اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار شد، افزود: فرمانده گردان یاسین که در عملیات های کربلای 4 و 5 حماسه آفرید، جوانی 24 ساله بود.
وی بیان کرد: رفتار و کردار شهید محدثی فر به گونه ای بود که در برخورد با او به هیچ وجه گمان نمی کردی فقط 24 سال دارد؛ بچه های گردان او را مانند مرجع تقلید 70 ساله می پنداشتند که می توانند به آنان بگوید که به بهشت می روند یا جهنم.
وی گفت: جلیل فرمانده ما در گردان غواصان یاسین بود؛ او جوانی کم سن و سال بود اما 50 ساله نشان می داد و رفتار و کردارش به گونه ای نبود که ما وی را فقط یک جوان به حساب آوریم بلکه مقامش را از یک استاد دانشگاه یا رییس حوزه بالاتر می دانستیم.
وی اظهار کرد: جلیل شخصیتی داشت که بر دلها فرماندهی می کرد و با بررسی نحوه حضور وی در عملیات های کربلای 4 و 5 که از دشوارترین عملیات های دوران دفاع مقدس به شمار می رفت، به عظمت روحی این شهید پی می بریم.
مدیر کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز گفت: آقا جلیل و دیگر فرماندهان ما در جنگ بزرگوار بودند و بزرگواری یک عظمت روحی است .
انجوی نژاد اظهار کرد: فضای جبهه کاملا ملکوتی است و وقتی جوانی مانند شهید محدثی فر با ذهن پاک جوانی خود در فضای معنوی جبهه قرار می گیرد بعد از مدتی به بالاترین درجه عظمت روحی می رسد و ما از این دست فرماندهان در جنگ بسیار داشتیم.
وی افزود: امثال شهید محدثی فرد، بزرگوارانی بودند که همه چیز خود را و همه تعلقات دنیوی را پشت سر گذاشتند و جان بر کف به جبهه آمدند.
وی بیان کرد: انجام واجبات و مستحبات دین مثل نماز شب خواندن و همیشه وضو داشتن، کف عبادت است اما بالاتر از آن، دینداری در عمل و رفتار است و شهید محدثی فر به معنای واقعی کلمه در عمل و کردار، دیندار بود.
او ادامه داد: ما مسلمانان در عبادت مشکل نداریم، مشکل ما در رفتار و کنترل نفس است؛ خودکنترلی در بحران مهمترین بخش داشتن اخلاق و عبادت کاربردی است و جلیل آقا این گونه بود.
این همرزم شهید محدثی فر گفت: صبوری و خود کنترلی جلیل آقا زمانی بروز پیدا می کند که 400 نفر از گردانش در عملیات کربلای 4 تکه تکه شوند و از این تعداد فقط هفت نفر که نیمی از آنان نیز مجروح بودند، باقی ماندند و این شهید خم به ابرو نیاورد و همچنان صلابت خود را حفظ کرد.
انجوی نژاد اظهار کرد: وقتی جلیل آقا صحبت می کرد بچه های گردان فکر می کردند که یک مرجع تقلید 70 ساله صحبت می کند؛ زمانی که جلیل آقا از نظرها غایب می شد گمان می کردیم به جلسه فرمانده لشگر رفته است در حالی که بعدها فهمیدیم در گوشه ای دور از چشم بچه ها به نماز و دعا و توسل مشغول بوده است.
وی بیان کرد: در شب عملیات گردان یاسین سوم؛ جلیل آقا به ما توصیه کرد که از اذکار برای زندگیتان استفاده کنید به این معنا که هر زمان که ترسیدید لاحول ولا قوه الا بالله بگویید، هر زمان که ریا کردید لا اله الا الله بگویید و هر زمان که دیدید قدرت دیگری از شما بیشتر است الله اکبر بگویید؛ این نشان می دهد که نگاه شهید محدثی فر به دین کاربردی بود و تنها یک مرجع تقلید می تواند این گونه صحبت کند.
وی اظهار کرد: امروزه دین دائما بر سر زبان خیلی از افراد است اما عمل و رفتارشان بویی از دینداری نبرده و فقط از دین نماز و روزه آن را فهمیده اند اما شهید محدثی فر این گونه نبود و دینداری او در رفتار و اخلاقش نمایان می شد.
وی گفت: جلیل بودن شهید محدثی فر لحظه ای نمایان می شود که صلابت و رضایت و روحیه خود را پس از شکست در عملیات کربلای 4 حفظ می کند و برای شرکت در عملیات کربلای 5 آماده می شود.
وی با بیان اینکه دینداری و خودکنترلی در بحران مهمترین ویژگی شهید محدثی فر بود، افزود: عظمت روحی شهید محدثی فر در عملیات کربلای 4 که گردان شکست خورد مشخص شد نه در عملیات کربلای 5 که پیروزی نصیب گردان گشت.
یکی دیگر از همرزمان شهید محدثی فر در این نشست گفت: در عملیات کربلای 4 که بیشتر بچه ها شهید یا مجروح شده بودند، تنها صدای آرام و پر از امید جلیل آقا که از پشت بیسیم به گوشم رسید، قوت قلب من بود در حالی که خودش بعد از قوت قلب دادن به همرزمانش در گوشه ای دور از همه به خاطر از دست دادن گردانش گریه کرد.
ˈعلیرضا دلبریانˈ افزود: شهید محدثی فر از بچه های تخریب چی بود و به قول رزمنده ها تخریب چی آچار فرانسه جبهه است و همه نوع کاری در هر شرایطی را انجام می دهد.
وی افزود: جلیل آقا تخریب چی غواصی بود که ساعتها در آب سرد باقی می ماند و خم به ابرو نمی آورد؛ علی رغم سن کم شهید، او بزرگ مردی بود که در جهبه حماسه ها آفرید.
او اظهار کرد: شهید محدثی فر در طول مدت جنگ آنقدر مجروح شد که تمام تنش پر از ترکش های ریز و درشت بود؛ به علت غواصی زیاد در آبهای بسیار سرد زمستانی، مدام سردرد داشت.
وی گفت: جلیل آقا در مدت هفت سال حضور در جبهه های غرب و جنوب، دلاوری ها و رشادت های زیادی از خود نشان داد اما در عین حال بسیار متواضع و فروتن بود و هیچ درخواست و توقعی از کسی نداشت.
وی با بیان اینکه فرماندهان کم سن و سالی مانند شهید محدثی فر با توکل واقعی به سمت دشمن رفتند و هیچ امکاناتی نداشتند؛ گفت: گردان 15 نفره ما به فرماندهی شهید محدثی فر هنگام ورود به خرمشهر برای انجام عملیات هیچ جایی نداشت و در یک مرغدانی مستقر شد.
وی اظهار کرد: جلیل آقا مرد عمل و خیلی مخلص بود، این فرمانده هیچ گاه همرزمانش را ترک نکرد و توقع این شهید و دیگر شهیدان کم سن و سال که از پشت میزهای مدرسه به جبهه آمده بودند از همه تعلقات دنیوی و امکانات جنگی زیر صفر بود.
وی گفت: در جهبه کسی به حقوق ماهانه دولت برای جنگیدن اهمیت نمی داد، در هوای سرد لباس غواصی پوشیدن و به داخل آب زیر صفر درجه پریدن برای بچه های گردان یاسین سخت نبود، همه آنچه به نظر می رسید اخلاص و صبر و عظمت روحی رزمندگان بود.
این جانباز هشت سال دفاع مقدس گفت: صبر، اقتدار، تواضع، جبروت همراه با محبت ویژگی های شخصیتی فرمانده شهید محدثی فر بود؛ آیا امروز امثال شهید محدثی فر هستند که فروتن و صبور باشند؟
وی افزود: امروزه دیگر از آن همه صبر، فروتنی و اخلاص عمل و غیره خبری نیست؛ زندگی همه شهدا سرمشق جوانان انقلابی ماست و باید منش و رفتارشان الگوی آنان قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، ˈجلیل محدثی فرˈ در سال 1342 در مشهد، متولد شد و از همان دوران کودکی بسیار با شهامت و شجاع و مهربان بود و سر پرشوری داشت و با وجود کمی سن، جذب مبارزات انقلابی شد و در صحنه های انقلاب و تظاهرات حضوری پررنگ داشت.
در سال 1359 و با شروع جنگ تحمیلی، جلیل با وجود سن کمی که داشت، با چند نفر از دوستانش عازم جبهه های نبرد شد و در گروه شهید چمران به جنگ های نامنظم چریکی پرداخت و از این زمان به بعد حضور جلیل در جبهه ها به صورت مستمر ادامه یافت و به صورت یکی از ارکان مهم واحدهای جنگی درآمد.
او ابتدا به عنوان یک تخریب چی فعالیت می کرد، اما بعدها به خاطر لیاقت، استعداد، قدرت مدیریت بالا و شجاعت فراوان به معاونت آموزش تخریب رسید و بعد از آن به فرماندهی یکی از گردان های موفق و با نفوذ غواصی به نام ˈگردان یاسینˈ برگزیده شد.
این گردان یکی از قوی ترین و کوبنده ترین گردان هایی بود که در طی مدت فعالیت خود به فرماندهی جلیل توانست ضرباتی مهلک بر نیروهای دشمن وارد کند.
سرانجام جلیل بعد از سال ها مبارزه و رشادت در 22 تیر 1366 در زمانی که تنها چند ماه به تولد فرزندش باقی مانده بود. در منطقه جنگی ماووت عراق به علت اصابت خمپاره، به همراهی تنی چند از همرزمانش به دیدار معبود شتافت.
7489/659

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




02/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن